Jump to content
mamma bäng fan pappa käng

Aktier och sånt ...

Recommended Posts

hamnoi
31 minuter sedan, skrev Esspe:

Var väl någon här som funderade på att köpa eftersom det inte kunde gå ner så mycket till. Hoppas det inte blev nåt av det.

Men en del insiders sålde av innan, j-a mygel. Hoppas dom åker dit men dom brukar ju klara sig undan för "dom visste inte hur illa det var ".

CFO kanske klarar sig pga av att han slutade i samma sväng?

Bosses aktier blev ju tvångssålda, han hade väl lånat rejält och laddat på till en hög kurs, även huset var till salu.

Har själv tyckt att den var rejält övervärderad, men riktigt surt för både aktieägare och personal med en sån här kalldusch!

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
HajKaj

Razzia mot Starbreeze

Ekobrottsmyndigheten, EBM, har genom-
fört en razzia mot spelutvecklings-
bolaget Starbreezes huvudkontor i
Stockholm.

Orsaken är misstankar om grovt
insiderbrott, uppger Dagens Industri.
En person är frihetsberövad, säger
EBM:s presstalesperson Niklas Ahlgren
till tidningen.

Dagens Industri har tidigare skrivit
att flera chefer inom Starbreeze sålt
en större mängd aktier i bolaget kort
innan bolaget vinstvarnat och dessutom
bytt vd.                  

/saxat från SVT Text

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
AnTove
On 2018-12-03 at 11:53, skrev Esspe:

Var väl någon här som funderade på att köpa eftersom det inte kunde gå ner så mycket till. Hoppas det inte blev nåt av det.

Men en del insiders sålde av innan, j-a mygel. Hoppas dom åker dit men dom brukar ju klara sig undan för "dom visste inte hur illa det var ".

Det var jag som köpte på mig mera, trodde att bolaget var på fötter efter försäljningen av VR-satsningen. Tog mig ur med med en hårsmån och 200.000 kr i förlust på affären, kunde ha blivit en miljonförlust. Mest sörjer för de anställda som är riktigt duktigta och om de hade fått vara ifred för klåparn Bo Andersson Klint så skulle de ha kunnat göra fantastiska spel. Men som med Grin( trodde han hade lärt sig efter den konkursen) fick han hybris och satsade i alla riktningar. Men trodde att fokuset skulle vara tillbaks på kärnverksamheten efter att en rad produkter hade avyttrats. Tyvärr investerade jag med hjärtat denna gången. Har alltid gillat spelen och efter förra krisen så investerade jag stort i företaget och tjänade nästa 100 miljoner på aktien. Det gör faktiskt ont i hjärtat om företaget går i konkurs. Hoppas att THQ eller Paradox tar över personalen och spelen under utveckling. 

• Ge karma 9

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Esspe
13 minuter sedan, skrev AnTove:

Det var jag som köpte på mig mera, trodde att bolaget var på fötter efter försäljningen av VR-satsningen. Tog mig ur med med en hårsmån och 200.000 kr i förlust på affären, kunde ha blivit en miljonförlust. Mest sörjer för de anställda som är riktigt duktigta och om de hade fått vara ifred för klåparn Bo Andersson Klint så skulle de ha kunnat göra fantastiska spel. Men som med Grin( trodde han hade lärt sig efter den konkursen) fick han hybris och satsade i alla riktningar. Men trodde att fokuset skulle vara tillbaks på kärnverksamheten efter att en rad produkter hade avyttrats. Tyvärr investerade jag med hjärtat denna gången. Har alltid gillat spelen och efter förra krisen så investerade jag stort i företaget och tjänade nästa 100 miljoner på aktien. Det gör faktiskt ont i hjärtat om företaget går i konkurs. Hoppas att THQ eller Paradox tar över personalen och spelen under utveckling. 

Trist att höra. Trodde du hade en något lägre risknivå eller det var ett mindre belopp för portföljen trots den stora förlusten? Paradox fick väl också en rejäl smäll för ett tag sen?

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
hamnoi
47 minuter sedan, skrev AnTove:

Har alltid gillat spelen och efter förra krisen så investerade jag stort i företaget och tjänade nästa 100 miljoner på aktien.

:surprised: Grattis! Vad är då några hundra k i förlust.

• Ge karma 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
AnTove
2 timmar sedan, skrev Esspe:

Trist att höra. Trodde du hade en något lägre risknivå eller det var ett mindre belopp för portföljen trots den stora förlusten? Paradox fick väl också en rejäl smäll för ett tag sen?

Jag har mycket låg risk i portföljen och innehavet i Starbreeze var en liten del av portföljen. Det är mycket sällan och även om man är i övrigt en väldigt disciplinerad investerare. Så tar man ett dåligt beslut och gör ett misstag, jag visste innerstinne att de hade det kämpigt. Men att det var så illa som det var trodde jag inte. Hela sektorn är drabbad av en allmän oro och nervositet, man har haft en fantastiskt utveckling de senaste tre åren. Det har noteras många bolag och många tror att det finns en bubbla inom branschen. Paradox och THQ är extremt välskötta och kapitaliserade bolag, men kurserna har kännt av oron. Jag äger poster i båda bolagen. Är barndomsvän med Lars Wingefors, grundare och huvudägare till THQ. Anställda, familj och vänner fick köpa lite aktier innan noteringen. Det har varit en fantastisk affär för oss. Även en del banker har givit säljråd. Fast de gav säljråd på THQ veckorna innan rapport och efter rapporten så var de översvalande i sitt beröm och satte köpråd. 

• Ge karma 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Cavemannen
Inlagd (ändrad)
3 timmar sedan, skrev AnTove:

Jag har mycket låg risk i portföljen och innehavet i Starbreeze var en liten del av portföljen. Det är mycket sällan och även om man är i övrigt en väldigt disciplinerad investerare. Så tar man ett dåligt beslut och gör ett misstag, jag visste innerstinne att de hade det kämpigt. Men att det var så illa som det var trodde jag inte. Hela sektorn är drabbad av en allmän oro och nervositet, man har haft en fantastiskt utveckling de senaste tre åren. Det har noteras många bolag och många tror att det finns en bubbla inom branschen. Paradox och THQ är extremt välskötta och kapitaliserade bolag, men kurserna har kännt av oron. Jag äger poster i båda bolagen. Är barndomsvän med Lars Wingefors, grundare och huvudägare till THQ. Anställda, familj och vänner fick köpa lite aktier innan noteringen. Det har varit en fantastisk affär för oss. Även en del banker har givit säljråd. Fast de gav säljråd på THQ veckorna innan rapport och efter rapporten så var de översvalande i sitt beröm och satte köpråd. 

Ena dagen drog du hem 100mille och sen lite senare förlorade du 200,000 på samma aktie och du gnäller???????????du har ju förfan tjänat 99.8MILJONER KRONOR på den aktien!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja enligt egen utsago 😄  

Ändrades av Cavemannen
  • Ge karma 1
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
AnTove
8 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Ena dagen drog du hem 100mille och sen lite senare förlorade du 200,000 på samma aktie och du gnäller???????????du har ju förfan tjänat 99.8MILJONER KRONOR på den aktien!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja enligt egen utsago 😄  

Absolut så är det så, att det är enligt min egen utsago. Det var inte min mening att gnälla över en förlust. Min tanke var att svara på en fråga som ställdes. Som jag skrev så är jag lyckligt lottad och att jag lider med de 278 anställda som ser ut att förlora sina jobb. De har jobbat hårt i många år med Pay Day och Walking Dead, kan tyvärr inte skörda frukten av detta på grund av dåliga beslut ifrån ledningen. Sverige är som tur världsledande inom spelindustrin och förhoppningsvis så kommer det att lösa sig för dessa talangfulla personer. 

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Esspe

Är det dags att köpa skog nu? SCA, Stora eller Holmen? Mest sugen på Holmen själv.

Har också gått in i Fram med en mindre summa efter droppet dom senaste veckorna. Tror mycket på Vietnam och det verkar vara ett bra läge tycker jag.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Esspe

Läste också att det nu gått 6 mån sen erbjudandet på 32 SEK för Swedol. Det innebär att man nu kan lägga ett högre bud utan att behöva kompensera dom som accepterade det tidigare budet.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
AnTove
4 timmar sedan, skrev Esspe:

Är det dags att köpa skog nu? SCA, Stora eller Holmen? Mest sugen på Holmen själv.

Har också gått in i Fram med en mindre summa efter droppet dom senaste veckorna. Tror mycket på Vietnam och det verkar vara ett bra läge tycker jag.

Är väldigt förtjust i Holmen och varit aktieägare länge. Väldigt stabilt och kunnat höja priserna på sina produkter. Skuldfritt och stort kapital. Stora skogstillgångar och en betydande elproduktion på köpet. Sedan är jag väldigt stor beundrare av Fredrik Lundberg.

Tittar på Fram, men har svårt att avgöra deras kompetens och hur väl de kommer att lyckas. Men kommer nog att köpa lite som en krydda.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy