Jump to content
mamma bäng fan pappa käng

Aktier och sånt ...

Recommended Posts

Esspe
24 minuter sedan, skrev John Khonken:

Nu har jag inte kontrollerat NNC. men byggbommen är väl över under ett par år framåt

Jo och det syns ju i kursen men aktiemarknaden ligger ju alltid en bit före.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
HajKaj
Inlagd (ändrad)

NCC vinstvarnade igår och gick med mer än 1000 miljoner i förlust senast kvartalet.

Byggföretaget NCC redovisar en
rörelseförlust för tredje kvartalet
på 1 108 miljoner kronor i den
preliminära delårsrapporten. Det kan
jämföras med en vinst på 364 miljoner
kronor motsvarande period föregående
år. NCC gick igår ut med vinstvarning.

Ändrades av HajKaj
  • Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Esspe
2 timmar sedan, skrev HajKaj:

NCC vinstvarnade igår och gick med mer än 1000 miljoner i förlust senast kvartalet.

Byggföretaget NCC redovisar en
rörelseförlust för tredje kvartalet
på 1 108 miljoner kronor i den
preliminära delårsrapporten. Det kan
jämföras med en vinst på 364 miljoner
kronor motsvarande period föregående
år. NCC gick igår ut med vinstvarning.

Ja och rasade duktigt idag. Frågan är om det kommer mera senare. 

Såg nu att den gått upp rejält, från runt 124 till 140. Känns inte fullt lika aktuellt nu men den kanske droppar igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
AnTove
5 timmar sedan, skrev Esspe:

Ja och rasade duktigt idag. Frågan är om det kommer mera senare. 

Såg nu att den gått upp rejält, från runt 124 till 140. Känns inte fullt lika aktuellt nu men den kanske droppar igen.

Håller ett vakande öga på fastighetsutvecklarna och byggbolagen. Tror att de kan komma att gå ner i snitt 20- 25 % framöver, en del ännu mera. Men det är omöjligt att säga när och när man kommer att sluta med minusräntan.  JM meddelade att de har fått sänka priser och locka med gratishyror en tid för att försöka att bli av med sina bostäder. Orkar ändå inte att locka till sig köpare. De andra utvecklarna har varnat för att de är i samma sits. Ser här i Karlstad att Peab har väldigt svårt att bli av med sina lägenheter just nu. De ligger ute vecka efter vecka. För några månader sedan så gick lägenheterna direkt och flera mindre bolag försöker att sälja sina fastigheter här nu. Sitter och väntar just på att JM ska sjunka mycket, så att jag kan handla i dem. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dolle
3 timmar sedan, skrev AnTove:

Håller ett vakande öga på fastighetsutvecklarna och byggbolagen. Tror att de kan komma att gå ner i snitt 20- 25 % framöver, en del ännu mera. Men det är omöjligt att säga när och när man kommer att sluta med minusräntan.  JM meddelade att de har fått sänka priser och locka med gratishyror en tid för att försöka att bli av med sina bostäder. Orkar ändå inte att locka till sig köpare. De andra utvecklarna har varnat för att de är i samma sits. Ser här i Karlstad att Peab har väldigt svårt att bli av med sina lägenheter just nu. De ligger ute vecka efter vecka. För några månader sedan så gick lägenheterna direkt och flera mindre bolag försöker att sälja sina fastigheter här nu. Sitter och väntar just på att JM ska sjunka mycket, så att jag kan handla i dem. 

Många blir hyresrätter iställe,binder upp kapitalet inte bra för bolagen som har som mål att sälja alla nyproduktion

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Esspe
19 timmar sedan, skrev AnTove:

Oscar Properties är väl riktigt illa ute?

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
AnTove
Precis nyss, skrev Esspe:

Oscar Properties är väl riktigt illa ute?

Det är de verkligen. Jag har alltid haft en känsla av att den där Oscar är en  riktigt hästhandlare, har undvikit aktien. Även Alm equity har det svettigt. 

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Esspe
6 minuter sedan, skrev AnTove:

Det är de verkligen. Jag har alltid haft en känsla av att den där Oscar är en  riktigt hästhandlare, har undvikit aktien. Även Alm equity har det svettigt. 

Om jag minns rätt är det väl ett antal köpare som försöker komma ur sina köp med hänvisning till förseningar i Oscar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
AnTove
2 minuter sedan, skrev Esspe:

Om jag minns rätt är det väl ett antal köpare som försöker komma ur sina köp med hänvisning till förseningar i Oscar. 

Det verkar att vara en röra i deras affärer enligt en rad artiklar. Man har blivit stämd för brister i bostäderna i ett lyxbygge. I ett annat hus har de gjort internaffärer med olika personer i ett försök att förbättra försäljningsstatistik. Inom företaget har man också fått köpt bostäder till förlust för att sedan kunna sälja och göra privata vinster. Oscar själv har dumpat aktier på ett sätt som ligger på gränsen för olaga insideraffärer. 

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
hakancnx
31 minuter sedan, skrev AnTove:

Jag har en hel del ALM preffar. 

Har du mer info om svettningen ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
AnTove
On 2018-10-17 at 15:53, skrev hakancnx:

Jag har en hel del ALM preffar. 

Har du mer info om svettningen ?

Hej! 

Mitt råd är att du följer bolaget och söker på namnet på Di.se, Affärsvärden, Va.se och fastighetsvarlden.se. Så att du får en känsla för hur du upplever framtiden för dem. Alm har mer än halverat sin försäljning och sålt av mängder med projekt till ganska låga priser. Det kan vara räddningen för dem. Men de sitter också på en rad byggrätter som man måste bebygga snart, annars åker man på höga viten. Alla bostads utvecklarna sitter i samma båt och är det som Sven-Olof Johansson / fastighetspartner säger och han har ju vart med en tid och suttit väldigt illa till själv på 90-talet. Så ska det finnas på grund av spekulation ett utbud på ca: 15.000- 20.000 bostadsrätter bara i Stockholm och som kommer kommer att ställa till det. Det visar också varför han kunde i stort köpa nästan ett helt kvarter till ett underpris av Oscar P. Om du vill vara kvar i Fastighetsbranschen så skulle jag köpa Fastpartner, Hufvúdstaden, Castellum, Fabege eller Wallenstam. Var på lunch idag på Handelsbanken och de visade upp en rad fastigheter som andra kunder vill bli av med snabbt i Karlstad. Det har varit en enorm byggbom här de senaste 5-10 åren och nu ligger bostäderna ute försäljning allt längre. De påpekade att så lika ut i hela sverige. 

• Ge karma 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
hakancnx

Tack för info. Ligger kvar tills vidare 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy