Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Sinch har gått upp med ca 125% sedan detta rek och Stillfront med ca 40% så vem var "stollen"?

Om det var du så ska du nog inte läsa hans inlägg negativt. Notera "". Har varit med i Sinch ett bra tag och det är bara att ligga kvar även om jag sålde hälften efter rapporten.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Esspe:

Om det var du så ska du nog inte läsa hans inlägg negativt. Notera "". Har varit med i Sinch ett bra tag och det är bara att ligga kvar även om jag sålde hälften efter rapporten.

Jag tolkade det som att han dissade kursen på dessa aktier, men kan ha fel. Vad som så har jag sålt Sinch och gått tungt i AegirBio så får vi se vad det ger på 3-5 års avkastning istället.

 

Köpte även 30% i AAC då jag tror på ny outforskad teknik med tunga investerare bakom sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Svårnavigerad. Konkurrenterna kommer i kapp dom, men kassan finns och dom tjänar pengar trots nergången sen delårsrapporten.

Marknaden finns i Sverige, men räcker det?

De har etablerat sig i Norge och där växer de så att det knakar. Sen håller de på att etablerar sig i flera länder runt om i Europa. Anställt massa säljare och så...

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev falukorven:

De har etablerat sig i Norge och där växer de så att det knakar. Sen håller de på att etablerar sig i flera länder runt om i Europa. Anställt massa säljare och så...

Jag vet att dom säljer så det ryker om det. Har haft besök av dom nyligen, men frågan är hur länge det håller med tanke på att allt dom har är egentligen enkla dosdimrar.

 

Vi får hoppas på Norden marknaden nästa så  att den skuttar över magiska 500 kr

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Jag vet att dom säljer så det ryker om det. Har haft besök av dom nyligen, men frågan är hur länge det håller med tanke på att allt dom har är egentligen enkla dosdimrar.

 

Vi får hoppas på Norden marknaden nästa så  att den skuttar över magiska 500 kr

Var in tidigt i den men tyvärr gick jag ur alldeles för fort och har missat nästan hela uppgången förutom en liten skvätt jag har kvar.

 

PLEJD

Analysguiden sätter riktkursen för Plejd i basscenariot till 442 kronor (Finwire)

2021-07-22 11:51

Teknikbolaget Plejd, som utvecklar produkter och tjänster för smart belysning och hemautomation, rapporterade ökade intäkterna på 78 procent i andra kvartalet 2021 jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Bearbetning av nio nya europeiska marknader stärker Aktiespararnas Analysguidens investeringstes. Det framgår av en uppdragsanalys daterad den 22 juli.

Under kvartalet har Plejd börjat bearbeta nio nya marknader i Europa: Tyskland, Spanien, Polen, Schweiz, Belgien, Österrike, Portugal, Ungern och Island. Initialt handlar det om att bygga relationer med lokala grossister och marknadsföra bolagets produktsortiment.

"Vi ser mycket positivt på den nya expansionsstrategin och sättet den minimerar tiden det tar innan potentiella nya länder bidrar till försäljningstillväxten. Bolagsledningen kommunicerar att det tar ungefär två år innan omsättningen börjar ta fart på nya marknader. Det är med andra ord relativt långt fram i tiden som vi kan se Plejd skörda frukten från någon eller flera av de ovan nämnda marknaderna", skriver Analysguiden.

Det råder global komponentbrist som kan komma att påverka vissa av Plejds produkter. Bolaget har vidtagit åtgärder i form av utökad lagerhållning, samt alternativa komponenter och leverantörer för att säkerställa tillgång till kritiska komponenter. I dagsläget är bolagets leveransförmåga intakt. Däremot riskerar komponentbristen att påverka bruttomarginalen negativt om alternativa komponenter är dyrare eller om handel behöver ske på spotmarknaden. Under kvartalet har en marginell effekt synts, den är dock temporär och väntas kvarstå under kvarvarande delen av 2021, bedömer Analysguiden.

Analysguiden gör efter ännu ett bra kvartal från Plejd mindre uppjusteringar i sina tillväxtantagande. Riktkursen sätts i basscenariot till 442 kronor. I det optimistiska scenario är motsvarande riktkurs 558 kronor och i det pessimistiska scenariot 289 kronor.

 

Henrik Öhlin
henrik.ohlin@finwire.se, 0703-21 06 99
Nyhetsbyrån Finwire

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Var in tidigt i den men tyvärr gick jag ur alldeles för fort och har missat nästan hela uppgången förutom en liten skvätt jag har kvar.

 

PLEJD

Analysguiden sätter riktkursen för Plejd i basscenariot till 442 kronor (Finwire)

2021-07-22 11:51

Teknikbolaget Plejd, som utvecklar produkter och tjänster för smart belysning och hemautomation, rapporterade ökade intäkterna på 78 procent i andra kvartalet 2021 jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Bearbetning av nio nya europeiska marknader stärker Aktiespararnas Analysguidens investeringstes. Det framgår av en uppdragsanalys daterad den 22 juli.

Under kvartalet har Plejd börjat bearbeta nio nya marknader i Europa: Tyskland, Spanien, Polen, Schweiz, Belgien, Österrike, Portugal, Ungern och Island. Initialt handlar det om att bygga relationer med lokala grossister och marknadsföra bolagets produktsortiment.

"Vi ser mycket positivt på den nya expansionsstrategin och sättet den minimerar tiden det tar innan potentiella nya länder bidrar till försäljningstillväxten. Bolagsledningen kommunicerar att det tar ungefär två år innan omsättningen börjar ta fart på nya marknader. Det är med andra ord relativt långt fram i tiden som vi kan se Plejd skörda frukten från någon eller flera av de ovan nämnda marknaderna", skriver Analysguiden.

Det råder global komponentbrist som kan komma att påverka vissa av Plejds produkter. Bolaget har vidtagit åtgärder i form av utökad lagerhållning, samt alternativa komponenter och leverantörer för att säkerställa tillgång till kritiska komponenter. I dagsläget är bolagets leveransförmåga intakt. Däremot riskerar komponentbristen att påverka bruttomarginalen negativt om alternativa komponenter är dyrare eller om handel behöver ske på spotmarknaden. Under kvartalet har en marginell effekt synts, den är dock temporär och väntas kvarstå under kvarvarande delen av 2021, bedömer Analysguiden.

Analysguiden gör efter ännu ett bra kvartal från Plejd mindre uppjusteringar i sina tillväxtantagande. Riktkursen sätts i basscenariot till 442 kronor. I det optimistiska scenario är motsvarande riktkurs 558 kronor och i det pessimistiska scenariot 289 kronor.

 

Henrik Öhlin
henrik.ohlin@finwire.se, 0703-21 06 99
Nyhetsbyrån Finwire

Jag är mest bekymrad över vad tyskarna kan ställa till med. Dock har dom en lång väg att gå- Plejd ligger helt klart i vänsterfilen här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske dags att titta på Bulten. Fick en rejäl smäll efter rapporten, mestadels pga halvledarbristen. Köpråd från AFV och Stockpicker - och mig :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 2021-07-13 at 09:24, skrev Esspe:

Nej tyvärr. Köpte lite Arla Plast och Initiator Pharma TO, dom gör en emmision nu.

Och där åkte Arla Plast ut med sköljvattnet.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev LTD:

Köpläge i Arocell nu

Fallande knivar. Kan ju lika bra köpa på mig extra lotter till den 16.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Esspe:

Fallande knivar. Kan ju lika bra köpa på mig extra lotter till den 16.

Har gjort bra med pengar på fallande knivar men tycker inte att detta är en, tror helt klart att dom kommer lyckas. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Saxat ur Stockpickers Market Update:

 

Kommer bitcoininvesterare återvända till guld?

Vilda svängningar i kryptovalutor kommer så småningom att få bitcoininvesterare att återvända till guld, säger Jake Klein VD för guldgruvföretaget Evolution Mining. Jake Klein menar att bitcoin fortfarande har en "lång väg att gå" innan den visar den typ av "livslängd och säkerhet" som guld har visat sig erbjuda investerare under de senaste 70 åren. Guldpriserna föll förra veckan och analytiker säger att ädelmetallen sannolikt kommer att sjunka ytterligare. Hedgefondförvaltaren David Neuhauser sade till CNBC tidigare i veckan att nedgången i guldpriset är en "massiv köpmöjlighet" för investerare nu.

Bullinvesterare ser bitcoin som digitalt guld och en säkring mot inflationen och förväntar sig att kryptovalutan kommer att uppskattas med tiden. Bitcoin toppade på 48 000 dollar under helgen - den högsta nivån sedan i maj. På torsdagen handlades bitcoin 0,5 procent högre till 44 311 dollar. Även guldpriset har svängt mellan vinster och förluster i år. Från nivåer över 1 900 dollar i januari sjönk priserna till runt 1 700 dollar i mars. Det kan jämfört med nuvarande nivå på 1760 dollar per uns.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper metaller hela tiden. Både fonder och enskilda bolag. Har Zac och KTN på silvergruvor. Dom går väldigt dåligt just nu. Köpte dom för att det är moms på silver i Sverige. Har även AuAg Silver. Även den går dåligt just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev John Khonken:

Jag köper metaller hela tiden. Både fonder och enskilda bolag. Har Zac och KTN på silvergruvor. Dom går väldigt dåligt just nu. Köpte dom för att det är moms på silver i Sverige. Har även AuAg Silver. Även den går dåligt just nu.

Samma här, går åt en jäkla massa metaller i husbygget, går stålpriset upp sitter jag på en guldgruva 

Link to comment
Dela på andra sajter

LTD

Helt rätt . Finns bara en väg . Det är upp. Med några hack på vägen. Jag ligger alltid lång

Link to comment
Dela på andra sajter

Förtroendet för krypton börjar nog urholkas lite. Nu var det en till som hade plockat ut x antal miljoner genom att hacka det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Esspe said:

Förtroendet för krypton börjar nog urholkas lite. Nu var det en till som hade plockat ut x antal miljoner genom att hacka det.

Ingen har någonsin hackat Bitcoin. Den kommer så som många andra krypton att stiga brant framöver antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Mr atm:

Jag sålde av nästan allt mitt guld i början av året som också John känner till. Bytte mot kryptovalutor så som Ethereum och Cardano. 

https://coinmarketcap.com/

vad skall alla dessa 6100 krypton användas till för utom att spekulera i?

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, Enis said:

vad skall alla dessa 6100 krypton användas till för utom att spekulera i?

 

Enis

För det första så finns det många fler än 6100. Dom flesta är bara skit.

Men om det bara vore för att spekulera i, så vad skulle man spekulera om? Om det bara vore värt luft som dom flesta tänker här.

Marknadsvärdet på kryptovalutor är nu $2,028,887,831,212

Här är ett exempel på vad tex. Ethereum kan göra. 

https://www.google.se/amp/s/kryptoguide.se/smarta-kontrakt-ethereums-stora-fordel/

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Vadsbro. Jag rekade den för ett halv år sedan, Ingen notis, men tror på den, bra ledning och mycket bra produkter. Drivdon som kommer att behövas för all framtida LED, med mycket bra drift= gillar hos elektrikerna.

 

Nej - jag jobbar inte där, men jag säljer deras produkter lika så jag säljer Plejd vilket jag har innehav sen gammalt. Två bra produkter som faktiskt inte konkurrera med varandra i det här segmentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Vadsbro. Jag rekade den för ett halv år sedan, Ingen notis, men tror på den, bra ledning och mycket bra produkter. Drivdon som kommer att behövas för all framtida LED, med mycket bra drift= gillar hos elektrikerna.

 

Nej - jag jobbar inte där, men jag säljer deras produkter lika så jag säljer Plejd vilket jag har innehav sen gammalt. Två bra produkter som faktiskt inte konkurrera med varandra i det här segmentet.

Fick ju bra fart i fredags. Bevakas.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Esspe:

Fick ju bra fart i fredags. Bevakas.

Ingen raket,  men produkten är 100% kan dom bara komma utan för Sverige så kan det bli riktigt trevligt. (obs inget köp råd)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 hours ago, Esspe said:

Förtroendet för krypton börjar nog urholkas lite. Nu var det en till som hade plockat ut x antal miljoner genom att hacka det.

Småsparare brände sig nog när det dök i Maj men just nu kommer det många positiva signaler.

Tror vi är mycket nära en rekyl, gör den över 50k så finns det inget större motstånd till 57k. Sedan ATH och.....

Det pågår en massiv pumpning från vissa exchanges som satsar allt för att komma över tröskeln på 50k.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...