Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

John Khonken

Ni som tror att Joe B får igenom sitt förslag på jätte investering borde köpa AuAg Green så fort som möjligt. Blir rena jackpotten, 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Evolution gamling lämnade en ok rapport. 

Upp över 14% idag. 

100% upp i år. 

Drygt 1400% upp på tre år. 

Grattis alla som följde mitt råd tidigare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, rolba said:

Evolution gamling lämnade en ok rapport. 

Upp över 14% idag. 

100% upp i år. 

Drygt 1400% upp på tre år. 

Grattis alla som följde mitt råd tidigare. 

Ja dra på trissor och jag som tyckte köpte alldeles för sent där i höstas

Screenshot_20210428-031018~3.png


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev rolba:

Evolution gamling lämnade en ok rapport. 

Upp över 14% idag. 

100% upp i år. 

Drygt 1400% upp på tre år. 

Grattis alla som följde mitt råd tidigare. 

Inte med där men har en del Catena Media som jag hoppas ska gå samma väg.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Kentan:

Ja dra på trissor och jag som tyckte köpte alldeles för sent där i höstas

Screenshot_20210428-031018~3.png

Rekyl idag som väntat.

Kan nog ta några veckor innan nytt ath.

Höjda riktkurser på flera håll bådar gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Då sålde jag av alla mina aktier. Om det nu skulle intressera någon :-)

Räknar med ett dipp framöver och ett jätteras i höst.

Men vem vet.....

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Oregistrerad

Here we go....

Officiella inflationen i USA nu 5%.

Undrar då hur mycket den verkliga är xx?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-05-04 at 02:00, skrev Mr atm:

Då sålde jag av alla mina aktier. Om det nu skulle intressera någon :-)

Räknar med ett dipp framöver och ett jätteras i höst.

Men vem vet.....

 

Än så länge var det ju fel men som sagt, vem vet.

 

Jag har dragit ner på en del aktier men å andra sidan satt pengarna på andra aktier så resultatet blev att jag är nästan fullinvesterad med en ännu bredare portfölj :) Än så länge har det gått bra men....

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
8 minutes ago, Esspe said:

Än så länge var det ju fel men som sagt, vem vet.

 

Jag har dragit ner på en del aktier men å andra sidan satt pengarna på andra aktier så resultatet blev att jag är nästan fullinvesterad med en ännu bredare portfölj :) Än så länge har det gått bra men....

Jo men jag har varit nöjd med utvecklingen.

Jag ser långsiktigt. Om indexet går upp eller ner några få % betyder det inte så mycket. Får se vad som händer framöver med 10 årsräntan.

Än så länge verkar det ha varit att ju sämre ekonomin gått, så har börsen gått desto bättre.

Tvungna att trycka mer o mer pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Mr atm said:

Jo men jag har varit nöjd med utvecklingen.

Jag ser långsiktigt. Om indexet går upp eller ner några få % betyder det inte så mycket. Får se vad som händer framöver med 10 årsräntan.

Än så länge verkar det ha varit att ju sämre ekonomin gått, så har börsen gått desto bättre.

Tvungna att trycka mer o mer pengar.

 

Ja Covid ger ju frikort att både låna och trycka sanslösa summor pengar - vilket ökar inflationen - vilket ökar assets såsom guld, aktier, mark etc. Får se hur länge det håller :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
4 hours ago, SatanG said:

 

Ja Covid ger ju frikort att både låna och trycka sanslösa summor pengar - vilket ökar inflationen - vilket ökar assets såsom guld, aktier, mark etc. Får se hur länge det håller :-)

 

/ SatanG

Vilket blir nästa land att acceptera bitcoin som lagligt betalningsmedel?

Undrar om inte CIA just nu funderar på hur det Salvadorianska  folket kan tänkas behövas befrielse.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Mr atm said:

Vilket blir nästa land att acceptera bitcoin som lagligt betalningsmedel?

Undrar om inte CIA just nu funderar på hur det Salvadorianska  folket kan tänkas behövas befrielse.

Skulle inte Cardano ersätta/komplettera banksystemet i något afrikanskt land, minns inte vilket.

Länder som Venezuela, Zimbabwe och liknande borde vara intresserade.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
26 minutes ago, SatanG said:

Skulle inte Cardano ersätta/komplettera banksystemet i något afrikanskt land, minns inte vilket.

Länder som Venezuela, Zimbabwe och liknande borde vara intresserade.

 

/ SatanG

Etiopien. Tror det var 5 miljoner studenter dom började med. Kanske tog i med mängden. Orkar inte googla.

Jag tror att Bitcoin börjar bli stort i Venezuela även om eliten förbjudit den.

Men hungern och överlevnaden är än viktigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev SatanG:

Skulle inte Cardano ersätta/komplettera banksystemet i något afrikanskt land, minns inte vilket.

Länder som Venezuela, Zimbabwe och liknande borde vara intresserade.

 

/ SatanG

Etiopien

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
5 hours ago, SatanG said:

 

Ja Covid ger ju frikort att både låna och trycka sanslösa summor pengar - vilket ökar inflationen - vilket ökar assets såsom guld, aktier, mark etc. Får se hur länge det håller :-)

 

/ SatanG

Dom har inget val. Dom tryckte massor med pengar redan innan plandemin.

Klart att dom skyller på annat än sig själva.

Dom måste öka pengatryckandet snabbare och snabbare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Mr atm:

Here we go....

Officiella inflationen i USA nu 5%.

Undrar då hur mycket den verkliga är xx?

Inflationstopp drivet av ökade priser på olja, begagnade bilar, bilhyra och flygresor. Den verkliga inflationen kanske är ett par procent lägre. Vi får väl se när det gått lite mer tid, men jag tror inte att en långsiktig inflation kommer ligga på 5% eller ännu högre.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Den riktiga inflationen ligger runt 12% enligt John Williams i Usa just nu

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev John Khonken:

Den riktiga inflationen ligger runt 12% enligt John Williams i Usa just nu

På vilket sätt är denne John Williams siffror mer trovärdiga än de officiella? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 hour ago, John Khonken said:

Den riktiga inflationen ligger runt 12% enligt John Williams i Usa just nu

Year-to-Year May 2021 ShadowStats Alternate CPI (1980 Base) Inflation also jumped to a thirteen-year high, at 13.0% in May 2021, up from 12.1% in April 2021, 10.4% in March 2021, 9.4% in February 2021 and against 9.1% in January 2021. The ShadowStats Alternate CPI-U 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 6/11/2021 at 1:50 PM, Mr atm said:

Here we go....

Officiella inflationen i USA nu 5%.

Undrar då hur mycket den verkliga är xx?

Japp, efter 13 år av sedeltryckerispolitik så går till slut inflationen upp. Jag är jävligt orolig av allt sedeltryckande men inte det minsta oroad över inflationen då den bara är tillfällig. Visst finns det inflation inom real estate och kuriosainvesteringar som konst, fotbollsspelare och esotera kryptovalutor men inflationen, så som den oftast definieras, kommer snart gå ned igen.

 

Jag jobbar inom den sektor som oftast anses vara kanariefågeln i gruvan, både gällande inflation och konjunkturer, alltså stålindustrin. I Asien var det full spruta redan för drygt ett år sedan och i Europa och USA för kanske 9 månader sedan men redan efter sommaren förväntas det vara tillbaka till normal kapacitet och normala priser. Priset på stål styr till väldigt stor del inflationen då det är insatsmaterial i både infrastruktur och många konsumtionsvaror och börjar priset på stål sjunka redan efter sommaren blir det nog inte mycket till inflation.

 

Inflationen vi ser nu är inte det vanliga tecknet på högkonjunktur utan bara att alla företag gått på sparlåga så länge och alla mellanhänder tömt sina lager. När konsumenter helt plötsligt börjar tro på framtiden igen och köper allt de skjutit upp i över ett år blir det ett underskott i utbudet med prisökningar till följd. Anledningen till att vi inte haft någon inflation på över ett decennium, det vill säga att det finns överkapacitet i nästan alla sektorer, kommer dock väldigt snart kapa hela det underskottet och priserna går snart ned igen.

 

Anledningen till att jag är orolig över allt sedeltryckande är alltså inte inflation utan att det är pengar som måste betalas igen; inte ens regeringar kan plocka fram pengar ur det tomma intet. Jag tror varenda regering i hela världen sitter och räknar på diverse skattehöjningar just nu och det i säg garanterar att inflationen snart går ned igen; inget sänker lusten att investera och konsumera så mycket som höjda skatter. 

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
21 minutes ago, Atom said:

Japp, efter 13 år av sedeltryckerispolitik så går till slut inflationen upp. Jag är jävligt orolig av allt sedeltryckande men inte det minsta oroad över inflationen då den bara är tillfällig. Visst finns det inflation inom real estate och kuriosainvesteringar som konst, fotbollsspelare och esotera kryptovalutor men inflationen, så som den oftast definieras, kommer snart gå ned igen.

 

Jag jobbar inom den sektor som oftast anses vara kanariefågeln i gruvan, både gällande inflation och konjekturer, alltså stålindustrin. I Asien var det full spruta redan för drygt ett år sedan och i Europa och USA för kanske 9 månader sedan men redan efter sommaren förväntas det vara tillbaka till normal kapacitet och normala priser. Priset på stål styr till väldigt stor del inflationen då det är insatsmaterial i både infrastruktur och många konsumtionsvaror och börjar priset på stål sjunka redan efter sommaren blir det nog inte mycket till inflation.

 

Inflationen vi ser nu är inte det vanliga tecknet på högkonjunktur utan bara att alla företag gått på sparlåga så länge och alla mellanhänder tömt sina lager. När konsumenter helt plötsligt börjar tro på framtiden igen och köper allt de skjutit upp i över ett år blir det ett underskott i utbudet med prisökningar till följd. Anledningen till att vi inte haft någon inflation på över ett decennium, det vill säga att det finns överkapacitet i nästan alla sektorer, kommer dock väldigt snart kapa hela det underskottet och priserna går snart ned igen.

 

Anledningen till att jag är orolig över allt sedeltryckande är alltså inte inflation utan att det är pengar som måste betalas igen; inte ens regeringar kan plocka fram pengar ur det tomma intet. Jag tror varenda regering i hela världen sitter och räknar på diverse skattehöjningar just nu och det i säg garanterar att inflationen snart går ned igen; inget sänker lusten att investera och konsumera så mycket som höjda skatter. 

Ingen inflation på över ett decennium?

Tror du på statens sätt att räkna på inflationen?

Bara i USA så har hushållen nu 136.900 miljarder $ i kassan med 0% ränta.

Jag tror att dom måste/kommer börja göra något åt detta. Jag har svårt att tro att inflationen kommer att bli så kortvarig.

Du skriver att inte ens regeringarna kan ta fram pengar ur tomma intet.

Men mängden pengatryckande har ju formligen exploderat dom senaste åren och bara ökar. Ja regeringarna räknar nog på att dom måste stjäla mer från befolkningen. Men till slut finns det en gräns när det inte är lönt.

Men vi får se.

Alltid lika "roligt" att ibland kolla på https://www.usdebtclock.org/

Fast den inte visar USAs alla skulder.

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Mr atm said:

Ingen inflation på över ett decennium?

Tror du på statens sätt att räkna på inflationen?

Bara i USA så har hushållen nu 136.900 miljarder $ i kassan med 0% ränta.

Jag tror att dom måste/kommer börja göra något åt detta. Jag har svårt att tro att inflationen kommer att bli så kortvarig.

Du skriver att inte ens regeringarna kan ta fram pengar ur tomma intet.

Men mängden pengatryckande har ju formligen exploderat dom senaste åren och bara ökar. Ja regeringarna räknar nog på att dom måste stjäla mer från befolkningen. Men till slut finns det en gräns när det inte är lönt.

Men vi får se.

 

Givetvis tror jag på statens sätt att räkna inflation, det är officiella siffror som alla kan kolla, men däremot tycker jag inte det är det rätta sättet att räkna inflation på. Priserna på konsumtionsvaror går ständigt ned pga allt billigt skit från Kina och det håller ned inflationen på ett orimligt sätt. Jag tycker att boendekostnaden borde lyftas upp; bor man i en hyfsat stor stad och inte är tämligen rik så är det en väldigt stor del av kostnaden och borde givetvis vara med.

 

Pengatryckandet har inte exploderat men däremot har det pågått alldeles för länge, och det utan att ge den tillväxt som skulle finansierat att de lånen lätt kunde betalats tillbaka. Det kommer ett litet lyft i ekonomin nu under 2021 och kanske en bit in i 2022 men vi är klart närmare en lågkonjunktur än en högkonjunktur, är jag rädd, och att gå in i en lågkonjunktur med 0% i ränta är något som aldrig tidigare hänt. Därför är lite inflation nu något vi istället ska glädja oss åt, även om det inte håller någon längre tid.

 

Skattehöjningar är oundvikligt för att betala tillbaka alla lån som först togs för att ta oss ur finanskrisen, sedan för att försöka skapa en artificiell högkonjunktur och nu för att betala för Covid. Att höja skatter samtidigt som vi går in i en lågkonjunktur blir dock väldigt svårt så istället kommer väl ännu mer pengar tryckas och den riktiga högkonjunkturen skjuts upp till 2035.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Mr atm:

John Williams och shadowStats räknar ut den verkliga inflationen. Menar du att du tror på statens siffror?

https://rikatillsammans.se/inflation-statens-ultimata-illusion-som-gor-dig-fattigare-nar-du-tror-att-du-blir-rikare/

Menade egentligen inget mer än det jag frågade om. Men nog tror jag mer på officiella siffror än på konspirationsteoretiker.

Ändrades av JohanR
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...