Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

5 timmar sedan, skrev Swippe:

Ja man får hoppas det, men det har nog gett många oerfarna småsparare nåt att tänka på också efter att de sett sina aktier sjunka som stenar. Blev medlem i lite olika aktiesidor inne på Facebook för skojs skull och herrejösses vad det hausas i massa frimärksaktier som kursmässigt gått skit fram tills nyligen då flera av dom gått upp 100+ % bara sen årsskiftet helt utan substans. Det både tipsas och frågas efter nästa "raket". Känns som jag är tillbaka till början av år 2000, då var jag också ny på börsen och köpte massa IT-aktier och det gick ju bra i början och man följde frenetiskt vad som skrevs inne på DI`s "Börssnack". Då blundade man åt att bolag gjorde stora förluster för vinsten fanns ju runt hörnet och de skulle slå igenom inom sitt område och då skulle miljarderna trilla in! 😮 

 

Låter exakt likadant nu och nu när det finns så många ställen på nätet där folk kan övertyga människor att köpa just den aktien de hausar för tillfället så verkar det vara enormt intresse för aktier bland gemene man helt plötsligt. Oroväckande.

Det där började väl på allvar när Löparen drog igång Fingerprint haussen. Skillnaden mot då är väl att även "seriös" media hakade på och drev kurserna. Vem minns inte Framfab?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Swippe:

Ja man får hoppas det, men det har nog gett många oerfarna småsparare nåt att tänka på också efter att de sett sina aktier sjunka som stenar. Blev medlem i lite olika aktiesidor inne på Facebook för skojs skull och herrejösses vad det hausas i massa frimärksaktier som kursmässigt gått skit fram tills nyligen då flera av dom gått upp 100+ % bara sen årsskiftet helt utan substans. Det både tipsas och frågas efter nästa "raket". Känns som jag är tillbaka till början av år 2000, då var jag också ny på börsen och köpte massa IT-aktier och det gick ju bra i början och man följde frenetiskt vad som skrevs inne på DI`s "Börssnack". Då blundade man åt att bolag gjorde stora förluster för vinsten fanns ju runt hörnet och de skulle slå igenom inom sitt område och då skulle miljarderna trilla in! 😮 

 

Låter exakt likadant nu och nu när det finns så många ställen på nätet där folk kan övertyga människor att köpa just den aktien de hausar för tillfället så verkar det vara enormt intresse för aktier bland gemene man helt plötsligt. Oroväckande.

Inne  i samma tankar med, minns  it hysterin allt skulle bara upp men sen då poff så blev det vist inte så.

Finns nog mera luft skepp nu än då skulle jag tro

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
10 hours ago, Swippe said:

Ja man får hoppas det, men det har nog gett många oerfarna småsparare nåt att tänka på också efter att de sett sina aktier sjunka som stenar. Blev medlem i lite olika aktiesidor inne på Facebook för skojs skull och herrejösses vad det hausas i massa frimärksaktier som kursmässigt gått skit fram tills nyligen då flera av dom gått upp 100+ % bara sen årsskiftet helt utan substans. Det både tipsas och frågas efter nästa "raket". Känns som jag är tillbaka till början av år 2000, då var jag också ny på börsen och köpte massa IT-aktier och det gick ju bra i början och man följde frenetiskt vad som skrevs inne på DI`s "Börssnack". Då blundade man åt att bolag gjorde stora förluster för vinsten fanns ju runt hörnet och de skulle slå igenom inom sitt område och då skulle miljarderna trilla in! 😮 

 

Låter exakt likadant nu och nu när det finns så många ställen på nätet där folk kan övertyga människor att köpa just den aktien de hausar för tillfället så verkar det vara enormt intresse för aktier bland gemene man helt plötsligt. Oroväckande.

En stor skillnad mellan år 2000 och dagens resa är att nu finns det enormt mycket likviditet i systemet i form av nytryckta pengar som måste ta vägen någonstans samtidigt som man får zero ränta på sparpengar och statsobligationer. Trots uppgångarna är det meningslöst att slå sig på bröstet eftersom allt går upp, fastigheter, aktier, råvaror och crypto. Vi befinner oss i ett anti-fiat klimax samtidigt som konsument priserna börjar stiga. Allt kan få ett snöpligt slut när riksbankerna inte längre har råd att köpa upp alla statsobligationer eller garantera  bankernas fastighetslån och räntorna börjar stiga. Håll koll på obligationsräntorna, vi börjar sakta närma oss stupet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Esspe said:

Det där började väl på allvar när Löparen drog igång Fingerprint haussen. Skillnaden mot då är väl att även "seriös" media hakade på och drev kurserna. Vem minns inte Framfab?

Fingerprint sålde faktiskt en hel del till väldigt stora kunder.

Tror dom gör det ännu idag.

Så det var inte ett luft-slott, däremot om kursen var för hög är en sak, men det fanns/finns iallfall en verksamhet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Fingerprint sålde faktiskt en hel del till väldigt stora kunder.

Tror dom gör det ännu idag.

Så det var inte ett luft-slott, däremot om kursen var för hög är en sak, men det fanns/finns iallfall en verksamhet.

 

Deras problem var väl att konkurrenterna sprang ikapp ganska snabbt, ikapp och förbi med ansiktsigenkänning. 

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev LTD:

Deras problem var väl att konkurrenterna sprang ikapp ganska snabbt, ikapp och förbi med ansiktsigenkänning. 

Snarare att ledningen manipulerade  för egen vinning. Finns en intressant bok om det, kommer bara inte ihåg vad den hette.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var någon "stolle" som för ett år sedan bl.a. rekommenderade Sinch men även Stillfront.

Vem det nu var borde denne person komma med några nya GODA råd.

Inte lätt att återigen finna några sådana börsraketer, men hoppet är det sista som överger en

Link to comment
Dela på andra sajter

Catena Media upp 20% idag, tackar. Har dom fått ordning på torpet nu kan det bli en fin fortsättning. Tänkte hoppa av på 42 men ligger nog kvar med en stoploss om vi når dit. SOBI skickat idag, lär inte hända mycket där nu.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nybliven frivilligt arbetslös vilket är härligt men börjat swingtrada, gjort en halv årslön på två veckor (ca 200K bara på FING), inte normalt och börjar få hybris. Nåja får njuta så länge det varar.

Snart är det väl dags igen...

EDIT: Ska tillägga att jag nallat bilden från nätet.

image.png.8adb6477cf7154badeaff18c1a93029c.png

Ändrades av Wwax
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Nicholas:

Norweigian cruise line holdings, har gett ett par sköna slantar nu. 

 

Är det Norwegian Airlines som bytt namn och byggt om flygplanen till kryssningsfartyg eller vad då??? Tror det skulle vara bättre om de byggde om till ubåtar för de kan sjunka hur djupt som helst...😉 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2010-04-08 at 23:36, skrev ban99arne:

Mja, personligen så har jag investerat i mig själv och får en fantastiskt utdelning varje dag.

 

Privatinvesteraren Arne

Är det något också vi andra kan investera i utan att det bara är du som blir nöjd?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Wwax:

Är nybliven frivilligt arbetslös vilket är härligt men börjat swingtrada, gjort en halv årslön på två veckor (ca 200K bara på FING), inte normalt och börjar få hybris. Nåja får njuta så länge det varar.

Snart är det väl dags igen...

EDIT: Ska tillägga att jag nallat bilden från nätet.

image.png.8adb6477cf7154badeaff18c1a93029c.png

Det var tur du gjorde ett tillägg, vi var nog en del som blev oroliga där ett tag! Men kul att du dragit in bra med cash på börsen, fortsatt lycka till :-)

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Batting:

Är det något också vi andra kan investera i utan att det bara är du som blir nöjd?

Notera att det är ett nästan 11 år gammalt inlägg.

Ändrades av berlitz
Link to comment
Dela på andra sajter

Mer än 100% upp på Gamestop. 

 

Tur man sitter tungt. 

Finns nog en hel del blankat kvar. 

 

Screenshot_20210225-062750_Chrome.jpg

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-02-25 at 04:05, skrev berlitz:

Notera att det är ett nästan 11 år gammalt inlägg.

Oj hoppsan, men det var ju bra då har vi facit.  :559bdc4880218_haveaniceday:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 11/13/2020 at 3:30 PM, andrejsdenruskige said:

Jag gör en Clion och citerar mig själv.

 

@M33 och @Nicholas Jag slår ju våran forumsaktiekung på fingrarna alla dagar.

Jag hausade norweigian cruise lines. 

 

Gått mer än 400K+ på den nu. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Nicholas:

Jag hausade norweigian cruise lines. 

 

Gått mer än 400K+ på den nu. 

 

400kr

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

400kr

Norska?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
1 timme sedan, skrev Dolemon:

Oj köpte Minesto 22,70 igår 

Grattis! Bra tajming! Minesto är mitt största innehav och har ägt aktier i bolaget i ca 2,5 år nu. 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev JohanR:

Grattis! Bra tajming! Minesto är mitt största innehav och har ägt aktier i bolaget i ca 2,5 år nu. 

Tack

Bekant övetygade mig han gick in strax under 3:- för några år sen.

Dom får ligga lådan se vad det blir.

 

Mvh. Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...