Jump to content
IGNORERAD

UT utan försäkring?


Sabura

Recommended Posts

Av någon anledning så har min flickvän ingen försäkring för sin tid här i Sverige. Hon har kommit hit på UT för sex månaders vistelse och hon anlände till Sverige 7/4 (igår). Till min stora förvåning så har hon inte skaffat en försäkring under sin tid här och nu undrar jag vad man kan göra åt det?

Jag har fått tummen ned från Europeiska och Gouda pga att tjejen redan anlänt till Sverige. Jag var övertygad om att hon hade skaffat det och att det var ett krav från Swedish Embassy i Bangkok vid inlämnande av UT ansökan.

Tips och förslag mottages gärna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Stefan66.

Är hon med UT, så hem försäkringen gäller.

Ta kontakt med dom.

Mvh

Kimmo

Ändrades av skibi695

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har UT så är man väl inkluderad i det svenska välfärdssystemet med allt vad det innebär? T.ex. "fri" sjukvård etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det innefattas bara om hon är skriven på min adress. Kan man skriva in henne på min adress då hon har 6 månaders UT?

Jag har Folksam som försäkringsbolag.

Jag läste beslutet för hennes UT och där står det som avslutning: Tillståndet medger inte rätt till bosättning i Sverige.

Som jag tolkar det så har hon inte rätt att folkbokföra sig på min adress och därmed kan hon inte innefattas med min försäkring?

Ändrades av Stefan66
Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Uppenbart har din flickvän ett UT för besök och då gäller ingen rätt till bosättning.

Europeiska brukar gå med på att man tecknar en reseförsäkring när försäkringstagaren anlänt men då under en halv protest och med karansdagar före försäkringen börjar gälla.

Du kan även höra med: http://www.gefvert.se

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

Jag måste säga att jag blir ganska förvånad att ambassaden inte påtalade för henne att hon skulle ha försäkring...och även förbannad på mig själv att jag förutsatte att hon skulle ha skaffat det. Jag får jaga vidare och hoppas att något bolag kan teckna försäkringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Ambassaden har inga krav på reseförsäkring vid ansökan om uppehållstillstånd för besök eller D-visum. Krav på reseförsäkring finns enbart för vanligt schenegnevisum.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ambassaden har inga krav på reseförsäkring vid ansökan om uppehållstillstånd för besök eller D-visum. Krav på reseförsäkring finns enbart för vanligt schenegnevisum.

Mvh Thaikonsult

Ok.

Jag var idag till folkbokföringen och fick beskedet att hon inte får skriva sig som boende på adressen pga att hennes UT är under 12 månader.

Lite smolk i bägaren med detta nu när hon äntligen kommit på besök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men har du kollat om hon har rätt till "fri" sjukvård?

Hur kan hon ha det? Hon har ju "bara" besöks"-UT...dvs hon får inte bosätta sig i Sverige. Jag vet inte om alla dessa turer utan är ganska mycket novis när det gäller detta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Inte för att jag är så insatt i detta ämne, men lägger mig i ändå av ren nyfikenhet :) har hon besöksvisum eller uppehållstillstånd? Om hon hat UT så varför bara på 6 månader?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag är så insatt i detta ämne, men lägger mig i ändå av ren nyfikenhet :) har hon besöksvisum eller uppehållstillstånd? Om hon hat UT så varför bara på 6 månader?

Hon har besöks UT på 6 månader och det är tiden hon fick för besök. Kanske gjorde jag fel då jag sökte...men det är ibland en soppa med hur man ska göra med allt.

Ingen fara alls att du blandar dig i för ju mer som blandar sig i kanske till slut resulterar till något bra i slutändan.;)

Ändrades av Stefan66
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Hon har besöks UT på 6 månader och det är tiden hon fick för besök. Kanske gjorde jag fel då jag sökte...men det är ibland en soppa med hur man ska göra med allt.

Därav min nyfikenhet för eventuella framtidsplaner.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Stefan66 att det är lite märkligt att ambassaden inte fäster någon vikt vid försäkring om det är sex månader UT som söks.

Det är ju väldigt viktigt om man söker 3 månaders besöksvisum?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Eftersom ett UT för besök och ett D-visum räknas som nationella tillstånd gäller nationella regler vid krav på reseförsäkring. Ett schengenvisum följer som bekant schenegenreglernas krav på reseförsäkring.

Men visst är det märkligt att de nationella reglerna inte innehåller något krav på reseförsäkring.

Mvh Thaikonsult

Ändrades av thaikonsult
http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom ett UT för besök och ett D-visum räknas som nationella tillstånd gäller nationella regler vid krav på reseförsäkring. Ett schengenvisum följer som bekant schenegenreglernas krav på reseförsäkring.

Men visst är det märkligt att de nationella reglerna inte innehåller något krav på reseförsäkring.

Mvh Thaikonsult

Markte detta nar vi forlangde frugans (pa den tiden flickvannens) Schengenvisum. Det blev ju egentligen inte en forlangning av visum, utan det blev ett besoks UT, och inte hade vi forlangt nagon forsakring, men det var det ingen som brydde sig om, turligt nog, for vi hade glomt det..

En annan fraga, ger besoks UT samma ratt att besoka andra schengenlander som ett schengen-visum gor?

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Eftersom ett UT för besök och ett D-visum räknas som nationella tillstånd gäller nationella regler vid krav på reseförsäkring. Ett schengenvisum följer som bekant schenegenreglernas krav på reseförsäkring.

Men visst är det märkligt att de nationella reglerna inte innehåller något krav på reseförsäkring.

Mvh Thaikonsult

Kanske thaikonsult vet denna?

Hade en släkting här från Thailand på 'kortare' busniess/turist (2-3 månader) besök. Eftersom han hade behov av att öppna ett bankkonto här och registrera ett AB här, så fick han ett sk. temporärt personnummer från skattemyndigheterna

Detta temorära personnnummer räckte bla. till att ställa sig i bostadskön här i STHLM och att registrera ett mobilnummer.

Hans intention är att bosätta sig här på investeringsvisum.

Men ett temporärt personnummer ger väl inte rätt till sjukvård?

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Ett s.k samordningsnummer ger i princip rätt till sjukvård. Vad jag vet finns det inget i sjukvårdens regelverk som hindrar en person med ett samordningsnummer att ta del av vår fria sjukvård. Samordningsnumret är ett tillfälligt personnummer som ges i avvaktan på ett permanenet nummer.

Mvh

Roffe på Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Ett uppehållstillstånd för besök ger innehavaren rätt att vistas inom schengen på besök under högst 3 månader. Gäller samma regler som för vanligt tidbegränsat UT.

D-visum ska man också ändra så man kan vistas inom schengen på besök under högst 3 månader om det nu inte redan trätt i kraft.

Det kan dock finnas en viss anmälningsplikt vid ankomsten när det gäller de nya schenegenländerna men detta brukar passkontrollen påpeka vid inresan.

Mvh

Roffe på Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Ett s.k samordningsnummer ger i princip rätt till sjukvård. Vad jag vet finns det inget i sjukvårdens regelverk som hindrar en person med ett samordningsnummer att ta del av vår fria sjukvård. Samordningsnumret är ett tillfälligt personnummer som ges i avvaktan på ett permanenet nummer.

Mvh

Roffe på Thaikonsult

Nar jag var till sjukhuset med Amelia och hade med hennes pass med hennes samordningsnummer blev det halv kalabalik. Mest for att deras datasystem inte klarade av samordningsnumret och indikerat "felaktigt personnummer" hela tiden. Dock ifragasatta aldrig nagon huruvida hon hade ratt till fri vard eller ej.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...