Jump to content
IGNORERAD

Ett steg framåt ?


Joints

Recommended Posts

Andrew Walker på New Mandala tycker att thailändsk politik tagit ett steg i rätt rikting eftersom riktigt våldsamma incidenter hittills har uteblivit. Med andra ord anser alla partner att man inte kan lösa dagens situation med våld. Har han rätt eller inte i sina antaganden?

Min länk

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när det rapporteras att de röda har tagit kontroll över Thaicom kanske det är dags att uppdatera den här tråden. Det verkar som polis och militär helt enkelt anser att det är bäst att avstå från ingripanden. Verkar som Walkers teori håller än så länge.

Skulle vara ruggigt intressant att få veta vilket spel som förs bakom kulisserna just i denna stund. Håller militären ihop eller finns det risk för splittring. Vad rör sig i Abhisits hjärna just nu och vad ska ha ta till för att styra upp sin legitimitet?

Är det här början på slutet för nuvarande regering?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Är det här början på slutet för nuvarande regering?

Tror det. Var just ute och kakade vid soi 38. For forsta gangen sag jag massa rod skjortor pa min soi. antalet som satt och at, flaggor som hangde pa hus etc. Har 10-dubblats i mitt lilla naromrade under dagen. Intressant att se vad som hander aven om jag ar mkt orolig for hur destruktivt det kan bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Låt mig gissa,

Abhisit kommer att göra en "Chakri-manöver" för att ta sig ur denna knipa och "No-win situation".

Dvs han kommer att snarast checka in på sjukan för att klaga över bröstsmärtor (sjukskriva sig).

Då slipper han att bestämma och han får samtidigt lite sympati från alla läger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det. Var just ute och kakade vid soi 38. For forsta gangen sag jag massa rod skjortor pa min soi. antalet som satt och at, flaggor som hangde pa hus etc. Har 10-dubblats i mitt lilla naromrade under dagen. Intressant att se vad som hander aven om jag ar mkt orolig for hur destruktivt det kan bli.

Det är vi nog alla. Kan du utveckla?

Här kommer lite andra funderingar jag har.

Varför ingriper inte militären? Beror de på att de anser att demokraterna kom till makten på ett oanständigt vis och inom varje officer ligger en liten latent demokratikämpe? Är det för att man har insett att våld inte kommer att lösa något eller för att man helt enkelt är rädda för att få skulden för ytterligare våldshandlingar?

Har ledande militärer fått bättre anbud på annat håll? Varför lyser Prem med sin frånvaro? Har inte hört någonting från honom på länge.

Kan man med rätta påstå att monarkins inflytande över thailändsk politik är över? Anses de vara ett sjunkande skepp i militärens ögon, generellt sätt alltså? Och att det därför är på tiden att inta nya positioner för den tid som komma skall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det just det som är det tragiska i en annars fredlig demonstration, destruktiva krafter som likt en tändsticka i torrt gräs kan få oanade följder då ingen ingriper, en stilla undran är vad som skulle kunna ske om pöbeln,de våldsbenägna, får för sig att börja ett plundringståg, får vi då se ordningsmakten ta till riktiga hårda nypor och hur skulle det uppfattas av de annars fredliga demonstranterna, ett otäckt scenario men långt ifrån omöjligt är jag rädd.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det just det som är det tragiska i en annars fredlig demonstration, destruktiva krafter som likt en tändsticka i torrt gräs kan få oanade följder då ingen ingriper, en stilla undran är vad som skulle kunna ske om pöbeln,de våldsbenägna, får för sig att börja ett plundringståg, får vi då se ordningsmakten ta till riktiga hårda nypor och hur skulle det uppfattas av de annars fredliga demonstranterna, ett otäckt scenario men långt ifrån omöjligt är jag rädd.

Baa

Det var ett läbbigt scenario du kommer med. Jag håller med om att det finns en risk att våldsbenägna element inom flera grupperingar får för sig att ha lite "roligt". Fast jag undrar om vi kommer att få se en plundringsvåg, det skulle nog vara nytt för Thailand i så fall. Men jag kanske har fel.

ps sov dåligt igår natt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Plundring kan säkert följa på ett militärt ingripande, men . . .

Det är ju inte så konstigt att militären ännu inte vill gripa in och skada demonstranterna i någon större omfattning. Blir det ett blodbad så blir det ju också snabbt nyval och regeringsbyte med 100% säkerhet, och de skyldiga skurkarna blir då de elaka militära höjdarna som sedan måste flyttas till inaktiva poster där de saknar inflytande och möjligheter till att tjäna stora pengar.

Om de bara håller sig lugna och inte är så ”trigger happy” så har de stora chanser att få sitta kvar på sina militära poster även efter nästa val (som ska gå av stapeln om ca 9 månader)

Link to comment
Dela på andra sajter

ps sov dåligt igår natt

Jag är rysligt ledsen över det, hoppas Du kan ha överseende med ordvalet. :wai:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Plundring kan säkert följa på ett militärt ingripande, men . . .

Det är ju inte så konstigt att militären ännu inte vill gripa in och skada demonstranterna i någon större omfattning. Blir det ett blodbad så blir det ju också snabbt nyval och regeringsbyte med 100% säkerhet, och de skyldiga skurkarna blir då de elaka militära höjdarna som sedan måste flyttas till inaktiva poster där de saknar inflytande och möjligheter till att tjäna stora pengar.

Om de bara håller sig lugna och inte är så ”trigger happy” så har de stora chanser att få sitta kvar på sina militära poster även efter nästa val (som ska gå av stapeln om ca 9 månader)

Låter ganska vettigt det du säger vilket med andra betyder att allt är som vanligt och man skyddar sin egen position först och främst. På andra forum spekuleras det i att Annupong och Abhisits förhållande är ganska spänt för tillfället. Undrar hur kommunikationen ser ut dem emellan.

Jag är rysligt ledsen över det, hoppas Du kan ha överseende med ordvalet. :wai:

Tack, du vet hur känslig jag är :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...