Jump to content
IGNORERAD

Lika städer!!!!!!!!!!!???????????????


gubben4906

Recommended Posts

Hej, jag undrar om Ubon Thani och Ubon Ratchanthani är samma städer?  :kort:   :fan1:

  :D gubben  :D  

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej, jag undrar om Ubon Thani och Ubon Ratchanthani är samma städer?  :kort:   :fan1:

  :D gubben  :D  

Nej, Ubon som det kallas i folkmun, ligger längre söderut i Isaan än Udon. Skiljer väl sisådär 50 mil eller nåt sånt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur är det med Linköping och Lidköping då? Samma eller? ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej inte samma

men näääääääääääääääääääääääääära  :D

Ubon = Udon

Linköping-Lidköping

Link to comment
Dela på andra sajter

Linköping, denna fantastiska kommun med invånare som med en härlig dialekt ( testa själva, rally=oally, regnrock=oengoåck, rödrutig regnrock=oödoutig oegnoåck ) ligger i Östergötland, får inte på samma dag jämföras med Lidköping som hamnade i Västergötland.

;D   ;D

Idrott luktar svett, sport luktar bensin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Håller ej med  :D

Norrköping gott i gott gott  :fan1:

Ehhh... Var inte det Karlshamn?

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Nej, Ubon som det kallas i folkmun, ligger längre söderut i Isaan än Udon. Skiljer väl sisådär 50 mil eller nåt sånt."Kim

Men Kim eller någon annan ligger Ubon och Udon i samma provins eller vad det kallas i Thailand?

  :D gubben  :D

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gubben,

"ligger Ubon och Udon i samma provins eller vad det kallas i Thailand?"

Nej, de ligger i olika provinser som har samma namn som städerna.

Min syster skulle närvara på vårt bröllop i Ubon som jag då lite slarvigt kallade det. Den svenska resebyrån fixade en biljett till Udon Thani åt henne... vi upptäckte misstaget i god tid, men det är nog säkrast att säga hela namnet när man diskuterar dessa städer.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm

changen  ;D

Jag tycker det är lättare att säga Korat än Nakhon Ratchasima, skulle tro att jag kommer till samma stad fast jag använder slangordet på staden ;D

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Kim eller någon annan ligger Ubon och Udon i samma provins eller vad det kallas i Thailand?

  :D gubben  :D

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben, Thailand delas upp i 76 provinser medan t ex Sverige tidigare hade sina 24 landskap som numer ändrats till län. Varje provins har en provinshuvudstad med samma namn som provinsen så Ubon ratchathani heter alltså både provinsen och provinsstaden. Samma med Udon thani som är namnet på både en stad och provins.

Men grovt så kan Thailand delas in i något som vi närmast kan jämföras med Norrland, Svealand, Götaland osv och då innebär "pak Isaan" den nordöstra delen av landet medan "pak nua" är den norra, "pak klang" den centrala osv.

De indelningar som gäller när man t ex skickar brev till någon är...

Gatu/husnumret osv

Moo (moo baan), Det är en indelning av byn och i t ex våran by finns 4 "moo"

Tambon, lite större geografiskt område som innefattar även några grannbyar.

Amphur, närmast att jämföra med våra kommuner.

Changwat, vilket är provinsen.

Prathet, som är landet.

Moo, Tambon, och Amphur förkortas ofta på adresser som

M.1

T. Dan

A. Kapchoeng

Här har du en karta som i olika färger visar provinsuppdelningen i Thailand och där du återfinner Ubon längst österut i landet samt Udon aningen högre upp i nordvästlig riktning.

Thailandskarta.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...