Jump to content
IGNORERAD

Yttrandefrihet eller uppvigling?


noBuzz

Cencur  

43 röster

  1. 1. Är det rätt att cencurera de rödas sändningar från scenerna i Bangkok?

    • Ja - De röda uppviglar folk till våldsamheter och spred lögner i syfte att åstadkomma kaos.
      13
    • Ja - det är ok tillfälligt tills dess situationen lugnat ner sig.
      9
    • Nej - det var fel, även om de uppviglade folk och spred lögner.
      15
    • Nej - de varken uppviglade eller spred misinformation
      6


Recommended Posts

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    12

  • Joints

    7

  • mamma bäng fan pappa käng

    5

  • Baa

    3

Mest aktiva i denna tråd

Kan inte riktigt svara eftersom jag inte vet exakt vad som sagts på de rödas olika mediakanaler. Men jag får intrycket att de röda gärna ägnar sig åt att svartmåla framförallt Abhisit så mycket som möjligt. Det finns liksom ingen hejd på hur dålig han är - rena Hitler osv. Man har försökt att pumpa upp ett hat under lång tid och tydligen har man till viss del "lyckats" i det.

Jag tycker det är synd att man sjunker så lågt eftersom det borde finnas tillräckligt många hederliga argument som talar emot den sittande regeringen utan att ta till överdrifter och rena lögner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur ska jag, som aldrig sett kanalen, kunna veta om dom sprider lögner, uppmanar till våld eller inte? Och vems lögner eller sanningar ska gälla?

Blir svårt att rösta utifrån kanalinnehållet, som jag alltså inte känner till, samt dom svarsalternativ du har uppgett. Så jag avstår att rösta tills vidare

Däremot tycker jag det verkar ytterst moraliskt tveksamt att stänga av oppositionens olika mediakanaler för att nå ut till befolkningen. Rimmar riktigt illa med den åsiktsfrihet vi är vana vid här i västvärlden.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Vet ej.

Tycker kärnfrågan är: Vare sig det är rätt eller fel ska ett beslut om indraget sändningstillstånd tas av en domstol. Ej av ett ministerråd.

Om en lagstiftande församlingen eller dess representater tar beslutet är det en inskränkning av yttrandefriheten.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot tycker jag det verkar ytterst moraliskt tveksamt att stänga av oppositionens olika mediakanaler för att nå ut till befolkningen. Rimmar riktigt illa med den åsiktsfrihet vi är vana vid här i västvärlden.

Jag är ganska övertygad om att uppvigling till våldsamheter inte ingår i begreppet åsiktsfrihet. Som MC tidigare påpekat har vi ju i Sverige ett tydligt exempel med dåren på Radio Islam. Vi har ju också en granskningsnämnd som delar ut minuskarma när media inte varit tillräckligt saklig plus en del andra instanser. I Thailand har de väl bara domstolar eller?

Problemet i Thailand är att delar av media har svårt att vara saklig och neutral och istället påminner om hur det här forumet ser ut sent på en lördagskväll när det ska diskuteras politik eller prostitution :whistle:

Att enbart stänga av vissa kanaler för att de har avvikande åsikter är såklart 100 % fel men det är väl vi alla överens om?

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag är ganska övertygad om att uppvigling till våldsamheter inte ingår i begreppet åsiktsfrihet. Som MC tidigare påpekat har vi ju i Sverige ett tydligt exempel med dåren på Radio Islam. Vi har ju också en granskningsnämnd som delar ut minuskarma när media inte varit tillräckligt saklig plus en del andra instanser. I Thailand har de väl bara domstolar eller?

Problemet i Thailand är att delar av media har svårt att vara saklig och neutral och istället påminner om hur det här forumet ser ut sent på en lördagskväll när det ska diskuteras politik eller prostitution whistle.gif

Att enbart stänga av vissa kanaler för att de har avvikande åsikter är såklart 100 % fel men det är väl vi alla överens om?

Radio Islam fick väl sitt sändningstillstånd indraget i HD om jag inte minns fel. I Thailand är det ministerådet som tagit beslutet. En viss skillnad. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Radio Islam fick väl sitt sändningstillstånd indraget i HD om jag inte minns fel. I Thailand är det ministerådet som tagit beslutet. En viss skillnad. /mvh

Jag håller med om att det bör vara någon annan instans som tar sådana beslut - givetvis någon som har objektivitet som rättesnöre. Rent generellt är jag emot ministerstyre i de flesta former.

Men nu var väl frågan om det var rätt eller fel att stänga de rödas kanal, inte om själva proceduren gått rätt till?

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag håller med om att det bör vara någon annan instans som tar sådana beslut - givetvis någon som har objektivitet som rättesnöre. Rent generellt är jag emot ministerstyre i de flesta former.

Men nu var väl frågan om det var rätt eller fel att stänga de rödas kanal, inte om själva proceduren gått rätt till?

Jag tycker att beslutets legitimitet i högsta grad har med var beslutet tas. Om beslutet tas av ett ministerråd så borde det ju per definition vara ett brott mot yttandefriheten. Vet inget om Thailands grundlagar, men det borde vara grunlagsvidrigt även i Thailand. I så fall är det ju ett stort ingrepp på demokratin.

Beror på vad som menas med ordet rätt i frågan. Lagligt rätt eller moraliskt rätt eller ?

Jag tolkade det som lagligt rätt och då tycker jag absolut att det hör till frågan.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Va f-n har Radio Islam med Thailands politik att göra? :kort:

Till huvudfrågan, i demokratisk anda så är det fel av regeringen att stänga ner motpartens sändningar, men, och där skiljer sig våra moralbegrepp från de Thailändska, man använder ett mycket mustigare, ibland rent provocerande språk i sina tal än vad vi "blekisar" i Sverige skulle tycka vara moraliskt accepterat.

Först ska man nog sålla lite mellan avsikt och genomförande vad beträffar uppviglingstal, propaganda och handling innan man ger sig på att ifrågasätta vad som sägs och göres.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att beslutets legitimitet i högsta grad har med var beslutet tas. Om beslutet tas av ett ministerråd så borde det ju per definition vara ett brott mot yttandefriheten. Vet inget om Thailands grundlagar, men det borde vara grunlagsvidrigt även i Thailand. I så fall är det ju ett stort ingrepp på demokratin.

Beror på vad som menas med ordet rätt i frågan. Lagligt rätt eller moraliskt rätt eller ?

Jag tolkade det som lagligt rätt och då tycker jag absolut att det hör till frågan.

/mvh

Pssst.. det råder undantagstillstånd. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag tycker att beslutets legitimitet i högsta grad har med var beslutet tas. Om beslutet tas av ett ministerråd så borde det ju per definition vara ett brott mot yttandefriheten. Vet inget om Thailands grundlagar, men det borde vara grunlagsvidrigt även i Thailand. I så fall är det ju ett stort ingrepp på demokratin.

Beror på vad som menas med ordet rätt i frågan. Lagligt rätt eller moraliskt rätt eller ?

Jag tolkade det som lagligt rätt och då tycker jag absolut att det hör till frågan.

/mvh

Pssst.. det råder undantagstillstånd. smile.gif

Jo, frågan är bara i vilken kronologisk ordning dom kom?

Undantagslagarna förbjuder folksamligar större än 5 personer?

Men visst är det en knivig situation.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Nu protesterar även Thailands Journalistförbund och Thailands KabelTV förbund mot Rregeringen Abhisits censur av

People ChannelTV och Prachatai.com.

Även de säger att regeringen bryter mot grundlagen paragraf 45

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/04/08/politics/2-media-bodies-condemn-blackout-of-PTV-clousure-of-30126739.html

I vanliga fall skulle val det anses vara lagvidrigt det som gjorts. Dock sa har val regeringen, genom inforandet av det s:k Emergency decree, ratt att gora det sa lange undantagstillstand rader.

Tror dock det ar en farlig vag att vandra..

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

I vanliga fall skulle val det anses vara lagvidrigt det som gjorts. Dock sa har val regeringen, genom inforandet av det s:k Emergency decree, ratt att gora det sa lange undantagstillstand rader.

Tror dock det ar en farlig vag att vandra..

Så vitt jag har förstått så gäller undantagslagarna att folksamlingarna större än 5 personer är förbjudna? Borde inte ge rätt i att åsidosätta yttrandefriheten?

JO det verkar falla under undantagslagaran, punkt 2

1. Prohibit the assembly or gathering of five persons or more at any location or the commission of any act which incites unrest in the areas specified by the Chief Official [BP: Suthep is the Chief Official.];

2. Prohibit the release of news, distribution or dissemination of newspapers, publications or any means of communications containing content which may cause fear amongst the public or is intended to distort information leading to misunderstanding of the emergency situation to the extent of affecting the security of the state or public order or the good morals of the people throughout the Kingdom;

3. Prohibit the use of routes or vehicles, or set conditions on the use of routes or vehicles, as directed by the Chief Official;

4. Prohibit the use of buildings or entry into or staying in any place or area as directed by the Chief Official;

5. Evacuate people out of the designated areas for the safety of such people, or prohibit any person from entering the designated areas as directed by the Chief Official.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Gissa land?

13 § Yttrandefriheten och informationsfriheten får begränsas med hänsyn till rikets säkerhet, folkförsörjningen,

allmän ordning och säkerhet, enskilds anseende, privatlivets helgd eller förebyggandet och beivrandet av brott.

Vidare får friheten att yttra sig i näringsverksamhet begränsas.

I övrigt får begränsningar av yttrandefriheten och informationsfriheten ske endast om särskilt viktiga skäl föranleder det.

Vid bedömandet av vilka begränsningar som får ske med stöd av första stycket skall särskilt beaktas vikten av vidaste

möjliga yttrandefrihet och informationsfrihet i politiska, religiösa, fackliga, vetenskapliga och kulturella angelägenheter.

Som begränsning av yttrandefriheten och informationsfriheten anses icke meddelande av föreskrifter som utan avseende

på yttrandes innehåll närmare reglerar visst sätt att sprida eller mottaga yttranden. Lag (1976:871).

14 § Mötesfriheten och demonstrationsfriheten får begränsas av hänsyn till ordning och säkerhet vid sammankomsten

eller demonstrationen eller till trafiken. I övrigt får dessa friheter begränsas endast av hänsyn till rikets säkerhet eller

för att motverka farsot.

Föreningsfriheten får begränsas endast såvitt gäller sammanslutningar vilkas verksamhet är av militär eller liknande

natur eller innebär förföljelse av folkgrupp av viss ras, med viss hudfärg eller av visst etniskt ursprung. Lag (1988:1443).

Link to comment
Dela på andra sajter

Gissa land?

13 § Yttrandefriheten och informationsfriheten får begränsas med hänsyn till rikets säkerhet, folkförsörjningen,

allmän ordning och säkerhet, enskilds anseende, privatlivets helgd eller förebyggandet och beivrandet av brott.

Vidare får friheten att yttra sig i näringsverksamhet begränsas.

I övrigt får begränsningar av yttrandefriheten och informationsfriheten ske endast om särskilt viktiga skäl föranleder det.

Vid bedömandet av vilka begränsningar som får ske med stöd av första stycket skall särskilt beaktas vikten av vidaste

möjliga yttrandefrihet och informationsfrihet i politiska, religiösa, fackliga, vetenskapliga och kulturella angelägenheter.

Som begränsning av yttrandefriheten och informationsfriheten anses icke meddelande av föreskrifter som utan avseende

på yttrandes innehåll närmare reglerar visst sätt att sprida eller mottaga yttranden. Lag (1976:871).

14 § Mötesfriheten och demonstrationsfriheten får begränsas av hänsyn till ordning och säkerhet vid sammankomsten

eller demonstrationen eller till trafiken. I övrigt får dessa friheter begränsas endast av hänsyn till rikets säkerhet eller

för att motverka farsot.

Föreningsfriheten får begränsas endast såvitt gäller sammanslutningar vilkas verksamhet är av militär eller liknande

natur eller innebär förföljelse av folkgrupp av viss ras, med viss hudfärg eller av visst etniskt ursprung. Lag (1988:1443).

E änna hemmavid väl?

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Va f-n har Radio Islam med Thailands politik att göra? :kort:

Till huvudfrågan, i demokratisk anda så är det fel av regeringen att stänga ner motpartens sändningar, men, och där skiljer sig våra moralbegrepp från de Thailändska, man använder ett mycket mustigare, ibland rent provocerande språk i sina tal än vad vi "blekisar" i Sverige skulle tycka vara moraliskt accepterat.

Först ska man nog sålla lite mellan avsikt och genomförande vad beträffar uppviglingstal, propaganda och handling innan man ger sig på att ifrågasätta vad som sägs och göres.

Baa

Det var Kim som tog upp västerländsk yttrandfrihet som jag svarade på. Inte alls långsökt om man vill ha perspektiv vilket du tydligen inte heller kunde hålla dig ifrån när du tog upp moralbegrepp. Dina svärord och röda kort kan du väl hålla för dig själv eller köra upp där de hör hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var Kim som tog upp västerländsk yttrandfrihet som jag svarade på. Inte alls långsökt om man vill ha perspektiv vilket du tydligen inte heller kunde hålla dig ifrån när du tog upp moralbegrepp. Dina svärord och röda kort kan du väl hålla för dig själv eller köra upp där de hör hemma.

Ojdå, svårt att sova i natt kan jag tänka efter ett sånt påhopp, stygga, stygga Baa, har provat att köra upp kortet men det fastnade i svärsörjan..för smal skorstensstock. :whistle:

Betr. perspektiv eller ej så vidhåller jag avståndet mellan RI och Thailands inrikespolitik.

Moral är ett vitt begrepp som kan hänföras i många situationer och dialoger, trist att just Du som inte brukar skräda på orden inte tog det som en "man".

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå, svårt att sova i natt kan jag tänka efter ett sånt påhopp, stygga, stygga Baa, . trist att just Du som inte brukar skräda på orden inte tog det som en "man".

Baa

Ja absolut, dina åsikter om min person är ju näst intill livsavgörande. Att jag inte är tillräcklig mycket man i dina ögon gör det ju än värre. Frågan är om jag någonsin kommer att kunna sova igen :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...