Jump to content
IGNORERAD

Visa UK


peter201

Recommended Posts

En thailändare som är här på turistvisum, kan hon åka till United kingdom på schengenvisum?

Eller eventuellt åka på ukvisum till Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

med schengen visum kan hon åka i hela EU

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

med schengen visum kan hon åka i hela EU

Med Schengen visum kan hon åka i Schengen!

Ej till UK!

Citat wiki!

EU-länderna Irland och Storbritannien står utanför samarbetet, men deltar i vissa delar, så som det polisiära och juridiska samarbetet. Däremot deltar de inte i de delar som berör avskaffandet av personkontroller vid gränserna. Dessutom kräver länderna egna visum för medborgare från de flesta länderna utanför EU. Anledningen till att dessa två länder inte deltar i samarbetet är att Storbritannien motsätter sig att öppna gränserna.[12] Eftersom Irland vill undvika gränskontroller mellan Nordirland och övriga Irland deltar landet i en egen passunion, kallad gemensamma resezonen, med Storbritannien. För flygresor är numera full id-kontroll återinförd mellan de två länderna.[12]

Mvh

Kimmo

post-3089-127066968806_thumb.png

post-3089-127066968806_thumb.png

Ändrades av skibi695

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp fel av mig, England och Irland ej med i schengen.

Men då måste man ju bli kollad i tullen för och bli stoppad ;)

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

UK visa

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp fel av mig, England och Irland ej med i schengen.

Men då måste man ju bli kollad i tullen för och bli stoppad ;)

Man måste inte komma till tullen... det skulle inte förvåna mig om en thaidam med Schengenvisum blir stoppad redan vid incheckning på flygplatsen i Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, man måste ha visum till UK, tyvärr. Som Hr Chang säger så blir man stoppad redan vid incheckning om man inte har rätt visum. Och om inte det räcker så är det ju passkontroller mellan dessa länder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste inte komma till tullen... det skulle inte förvåna mig om en thaidam med Schengenvisum blir stoppad redan vid incheckning på flygplatsen i Sverige.

Herr Chang har talat.

Japp helt rätt, Flyga går inte. Även inom EU så kan man inte gå på ett plan ytan pass.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

med schengen visum kan hon åka i hela EU

Skilj på Schengen och EU. Inte alla EU-länder är med i Schengen (tex UK, Irland,Bulgarien,Cypern? ) + att några icke EU-länder är med i Schengen (Island, Norge, Schweiz,Lichetenstein?).

Mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag och min fru har just idag kommit hem från huvudstaden där vi hade bokat tid på Engelska ambassaden för att fixa visa för en tripp dit i maj.

Vi gjorde det som behövdes på denna site:www.visa4uk.fco.gov.uk.

(trodde vi)

Vi åkte via Södertälje för att på tillbaka vägen hälsa på Perter och Kai, kända från min dagbok.

Vi kom iväg tidigt och parkerade vid Södertälje Södra. (trodde jag)

Köpte 24 timmars, reducerad? biljett för 60 svenska riksdaler till oss båda och använde oss av pendeln in till Stockhloms Central, bytte där till tunnelbana till Karlaplan.

Vi hade tid bokad till 11:45. Tidiga som vi var gick vi och fikade på ett litet, mycket mysigt fik i en källare alldeles nära där man kommer upp från tunnelbanan vid Karlaplan. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet.. sorry..

Vi promenerade den sista biten till Konsulatet(ca: 20min) vi stod utanför konsulatet 11:00. Via port telefonen fick vi veta att vi skulle gå till den andra grinden... Väl där kom en "Security" kille och frågade om vi hade bokningsnummer, pass, kort, och ansökningen utskriven från internet, den vi hade fyllt i, den med alla frågorna.

Naturligtvis hade vi det inte, så det råder jag alla till... skriv ut allt, ta med allt.

Vakten verkade lite skadeglad... "ni kommer inte in utan utskriften", "och om ni inte är här 11:45 "sharp" så kommer ni inte in, vi stänger datorerna 12:00. Välkommna på måndag om ni hinner boka tid tills dess".

S K I T ! ! Frustraktionens värme steg i nacken kände jag... men... Klockan var ju bara 11:15.. Vi frågade var närmaste internet datorer fanns att låna... "Biblioteket i (f.n... nu har jag fått Ahlheimers... det var något militäriskt namn på huset...) Skräp samma.. sedan sade han att "Det hinner ni aldrig, det tar 24 minuter att gå dit och lika lång tid tillbaka?? "

Turligt nog så plockade vi upp den tappade sugen... vi såg en Taxi som släppte av ett par andra. Vi rusade dit och fick chaffisen att trycka plattan och ta oss till "fanjunkarn" eller vad sjutton stället heter. Rusade upp på bilioteket och vi såg säkert väldigt angelägna ut.. En mycket snäll gammal bibliotekarie förstod oss, sade hon, detta har hänt förut, som hon upplyste oss om.

Hon fixade en tillfällig inloggniong så att vi kunde logga in och skriva ut de dokument som vi inte fått med oss. Rusade ut på gatan och nu var det j...kligt bråttom att få tag på en Taxi igen... Såg en som jag försökte stoppa.. chffisen pekade bakåt.. då såg jag vad jag inte sett tidigare... Bakom de mörka tonade rutorna satt redan en kund... En ny rusning, på vägen bort mot Karlaplan stod en annan Taxi och hade just avslutat en körning.

Vi kom fram till ambassaden 11:42... vakten flinade lite och sade: "Ohh you made it". Sedan var det bara att gå in och genomgå en securitycheck och lämna allt, samt betala 860 SEK. Kvinnan upplyste oss om att om vi är gifta kostar det inget, men då måste man fylla i en anna blankett och komma tillbaka då det är gjort.

Nu gav vi blanka den i det... Men något att tänka på om det skall bli någon mer tripp dit i framtiden.

Efter att detta var klart så tog vi oss tillbaka till biblioteket och gav den hjälpsamma bibliotekarien en blomma, hon hade i alla fall sparat oss en ambassadresa...

Tillbaka med tunnelbanan mot centrum för att söka upp en trevlig Thai restaurang för en sen lunch...

Detta var första gången frugan varit i Stockholm en vardag, nu började shopping tarmen att göra sig påmind...

Efter lunchen sade jag..

Vi hittade ett litet ställe som skyltade om thai rätter till lunch(senare fick vi veta att det haft öppet bara någon vecka, alldeles nyöppnat)

"Lilla Cafét" hette det. Lunchen smakade kanon, thairätten som Tuk valde fick 8 på en 10-gradig. Ett ställe vi båda rekomenderar.

Sedan tillbaka till hötorget, HM... m.m... Nöjd med att spenderat så tog vi pendeln tillbaka till Södertälje södra??.

Pendeln vi hoppade på gick bara till Södertälje Centrum.. enl tavlan måste vi alltså byta för att komma till Södertälje syd?.. Hette det inte Södra förut??...

Hursomhelst, i Södertälje hamn bytte vi pendel mot Gnesta?? den skulle stanna vid Södertälje Syd...

Då vi kommer ut vid Södertälje SYd känner vi inte igen oss... det här är fel, totalt fel...

En ny taxi fick intas och tog oss till Södertälje Hamn !!!

Där var det !!! Äntligen kände vi igen oss... (nog tjugo år sedan jag varit på den här stationen, i min skalle hette den då Södertälje Södra... Därav detta missförstånd... Till råga på allt så står det med stora bokstäver på stationshuset "Södertälje Hamn"

Som grädde på moset så var bilen lappad av en P-lisa. Jag hade parkerat nosen på bilen mitt för P-skylten, så halva bilen var utanför parkeringsrutan... tack för den!!

Vi kom så småningom fram till Peter och Kai.. och hittade även hem... sent omsider...

Det var dagens snurriga upplevelse... Så kan det gå då "lantisar" ger sig av till storstaden... Man är en ... eller ett par... tre erfarenheter rikare...

:- )

//Thure

post-3744-127085065834_thumb.jpg

post-3744-12708506706_thumb.jpg

post-3744-127085068051_thumb.jpg

post-3744-127085072924_thumb.jpg

post-3744-127085065834_thumb.jpg

post-3744-12708506706_thumb.jpg

post-3744-127085068051_thumb.jpg

post-3744-127085072924_thumb.jpg

The future is tomorrow, be sure to be there...

Link to comment
Dela på andra sajter

Flygplatser inom Schengen har som regel en liten del avsparrad for resor utanfor Schengen, dar man maste visa upp biljett och pass med giltigt visum i ankomstlandet for att komma in.

Det som intresserar mig ar om det med UT gar att ansoka om UK visa fran Sverige, eller om det maste goras fran hemlandet. Nagon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Flygplatser inom Schengen har som regel en liten del avsparrad for resor utanfor Schengen, dar man maste visa upp biljett och pass med giltigt visum i ankomstlandet for att komma in.

Det som intresserar mig ar om det med UT gar att ansoka om UK visa fran Sverige, eller om det maste goras fran hemlandet. Nagon som vet?

Vet ej. Kolla med brittiska ambassaden.

Kan dock säga att vi var i samma situation för 8 år sedan och ringde ambassaden och kom fram till att det var enklare att åka inom Schengen. Kommer inte ihåg om det berodde på deras svåra rutiner eller mitt enkla sinne ( Skit i det gubbjävel, ska det va så jävla krångligt står vi hellre över!!)

2 veckor efter att gumman fick sitt svenska pass åkte vi dock till London på en uppskjuten resa.

Bild: Big ben och hose of Parliament sett från London eye:

/mvh

post-5592-127085452804_thumb.jpg

post-5592-127085452804_thumb.jpg

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Flygplatser inom Schengen har som regel en liten del avsparrad for resor utanfor Schengen, dar man maste visa upp biljett och pass med giltigt visum i ankomstlandet for att komma in.

Det som intresserar mig ar om det med UT gar att ansoka om UK visa fran Sverige, eller om det maste goras fran hemlandet. Nagon som vet?

Har man UT i Sverige går det att söka därifrån, eller i Stockholm som det blir. Höll på att göra det för fru Changs räkning, men när jag såg den tolvsidiga blanketten blev jag alldeles matt... Nu är fru Chang svensk medborgare så det slipper vi.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

A European Economic Area Family Permit (short: EEA family permit) is an immigration document that permits the holder to enter the United Kingdom as the dependent of a citizen of the European Economic Area (EEA). The documents are not conventionally visas as they are issued under the authority of free movement provisions of the Treaty of Rome and European Law rather than domestic United Kingdom immigration regulations. Additionally, dependents of citizens of Switzerland can also apply for this document although Switzerland is not a member of the EEA. A family permit can be issued for both a short term visit and/or to enable to holder to take up residence in the UK. As the documents are only valid for six months a person seeking to remain in the UK will need to apply for residence documentation from the Border and Immigration Agency.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

"S K I T ! ! Frustraktionens värme steg i nacken kände jag... men... Klockan var ju bara 11:15.. Vi frågade var närmaste internet datorer fanns att låna... "Biblioteket i (f.n... nu har jag fått Ahlheimers... det var något militäriskt namn på huset...) Skräp samma.. sedan sade han att "Det hinner ni aldrig, det tar 24 minuter att gå dit och lika lång tid tillbaka?? "

Turligt nog så plockade vi upp den tappade sugen... vi såg en Taxi som släppte av ett par andra. Vi rusade dit och fick chaffisen att trycka plattan och ta oss till "fanjunkarn" eller vad sjutton stället heter. Rusade upp på bilioteket och vi såg säkert väldigt angelägna ut.. En mycket snäll gammal bibliotekarie förstod oss, sade hon, detta har hänt förut, som hon upplyste oss om."

Hejsan !

Ahlsheimers har gått tillbaka och stället jag menar i min text ovan heter: "Fältöversten - Köpcentrum i Stockholm"

och ingenting annat

///Thure

The future is tomorrow, be sure to be there...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

med schengen visum kan hon åka i hela EU

Fantastiskt svar!!! Ibland är det verkligen skit att fråga om råd i ett forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt svar!!! Ibland är det verkligen skit att fråga om råd i ett forum.

Ja

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ej. Kolla med brittiska ambassaden.

Kan dock säga att vi var i samma situation för 8 år sedan och ringde ambassaden och kom fram till att det var enklare att åka inom Schengen. Kommer inte ihåg om det berodde på deras svåra rutiner eller mitt enkla sinne ( Skit i det gubbjävel, ska det va så jävla krångligt står vi hellre över!!)

2 veckor efter att gumman fick sitt svenska pass åkte vi dock till London på en uppskjuten resa.

Bild: Big ben och hose of Parliament sett från London eye:

/mvh

Vi drog precis samma slutsats och sket i UK tills hon blev svensk medborgare

Sedan vart det direkt till london med färska svenska passet i handen för mellandagsrean

Gissa om hon gillade oxford-streets affärer samt Madame Tussauds, towern, Parlamentet, musicals, tunnelbanan, Gerard-street/china-town, covent garden, dubbeldäckare, Harrods, etc etc

post-3404-029906700 1277631013_thumb.jpg

post-3404-029906700 1277631013_thumb.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Frågan var:

En thailändare som är här på turistvisum, kan hon åka till United kingdom på schengenvisum? Eller eventuellt åka på ukvisum till Sverige?

Svaret är:

Ja, en thailändare som har ett schengenvisum för besök i Sverige behöver visum för att resa till United Kingdom eftersom United Kingdom inte ingår i Schengen. Om en thailändare är på visumbesök i United Kingdom och vill besöka Sverige, behöver hon/han även ett visum till Sverige.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...