Jump to content
IGNORERAD

Har Udon "närmat" sig Thailand?


UT006

Recommended Posts

Något provocerande trådtitel kanske, men den föranleds av att frugan är i sin hemstad för första gången på snart fem år.

Fem år är en lång tid och hon känner inte riktigt igen sig, det har tydligen byggts och moderniserats en hel del; Robinson är inte längre Robinson, stort kommersiellt center vid järnvägsstationen m m. Lite mindre MPR hos människorna dessutom.

Förutom byggnationerna så upplever hon att trafiken har ökat (trots att alla gnäller över den dyra bensinen). Men mest allvarligt är tydligen det allmänna kostnadsläget. Mat t ex, har väl alltid varit någonting som har varit relativt billigt i Isaan, så är tydligen inte längre fallet? Har lantbrukarna i regionen lärt sig att ta betalt, eller vad har hänt? Även priset på en del tjänster har ökat rejält.

Allt är ju relativt, och med dyra priser menas relativt andra regioner och utifrån en thailändares perspektiv. Farangen, med sin pension, tycker säkert fortfarande att det är billigt.

Då just maten är en stor del av en thailändares liv, så känner hon sig faktiskt lite besviken. Har ni långliggare märkt att priserna har stigit i takt med att butikerna i området blir större och modernare?

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja utvecklingen går väldigt fort i Udon Thani och det satsas friskt så jag kan mycket väl förstå att hon inte kände igen sig på vissa platser efer 5 års bortavaro.

Även Nong Khai har en positiv utveckling även om allt sker mer småskaligt och i långsammare takt där, men strand promenaden är en riktig ansiktslyftning med många nya

byggnade innehållande butiker och resturanger.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag bodde i Udon för snart 10 år sedan var faranger en ganska sällsynt sak att stöta på men jag misstänker att det är en hel del expats som slagit sig ner i Udon nuförtiden med tanke på hur många här på MPR som har sin hemvist i Udon. Expats och långliggare kräver kanske andra varor och service som inte thailändarna behöver?

Ska till Udon på söndag så då får jag se om jag känner igen mig.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

jag är inte representativ för hur mycket priserna gått upp eller inte. men jag tycker allt är otroligt billigt uppe i Udon. mat ja allt är billigt i mina ögon. Allt roligt kocentrerat till dom centrala delarna. Mycket nybyggnation. Udon är väldigt trevligt och skönt klimat. Sköna människor finns det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det numera finns väldigt mycket faranger i staden, är något som familjen har berättat, så det var ingen överraskning. Vågar man dra slutsatsen att vi faranger är delvis skyldiga till att prisbilden har gått upp?

Khonken - är UT fortfarande billigt jämfört med t ex BKK?

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

klart vi drar upp priserna, Särskilt när vi köper och bygger hus. Kan tänka mig att thaiarna inte är så glada. Precis som folk i sverige ogillar när danskar och tyskar köper upp sommarhus och driver upp priserna kraftigt i södra sverige. Dock så är väl säljarna inte så ledsna.

Och man vet ju att vid alla turist ställen så skenar priserna, Och udon börjar bli ganska packad med faranger.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Under de år jag huserat i Udon har jag inte märkt någon nämnvärd skillnad gällande matpriserna, annat än de generella ökningar som skett i hela landet. Men jag kan ha fel, som du skrev UT: Vi faranger tycker nog fortfarande det är billigt, sett ur vårt perspektiv. Det största dilemmat är väl bahten som vägrar ge med sig, hur krisigt det än är i landet.

Gällande ombyggnationen i staden så råder det säkert delade meningar om det. Personligen tycker jag det är till det bättre! Infrastrukturen tycks även den följa de övriga byggprojekten, vilket onekligen är sunt. Fast, jo trafiken ökar ju den med så det blir "plus minus noll" ändå ;)

Sen att "vi" drar upp hus/mark priserna. Jo, vissa tjänar ju på det, och för andra blir det tuffare. Vinnarna är väl de som "sitter" på några rai ärvd lera :dance1:

Jag förstår att frugan din inte känner igen sig. I vintras då vi tog taxi från Rayong till Udon så blev vår chaufför som var en "Udonit" chockad över vad som hänt i staden. Han hade inte vart hemma på 6 år.

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Under de år jag huserat i Udon har jag inte märkt någon nämnvärd skillnad gällande matpriserna, annat än de generella ökningar som skett i hela landet. Men jag kan ha fel, som du skrev UT: Vi faranger tycker nog fortfarande det är billigt, sett ur vårt perspektiv. Det största dilemmat är väl bahten som vägrar ge med sig, hur krisigt det än är i landet.

...

Beträffande matpriserna så kanske frugan minns fel. Alternativt; hon köper andra matvaror än er, eller också kanske de har börjat handla på "supermarkets"? Finns det lokalmarknader kvar i stan, med färskvaror direkt från landsbygden?

Tänker osökt på Ulf Lundells "En förlorad värld"

Har staden blivit till det bättre, vad säger ni? För egen del har jag just ingen relation till Udon Thani - i princip bara hälsat på fruns familj och varit på Robinson: Vi har dock planerat att bo där delar av året i framtiden, så jag är ganska nyfiken på utvecklingen.

jap.gif

PS. AngåendeTHB så kan jag bara instämma, kursen verkar bannemig vara riggad. diablo.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Beträffande matpriserna så kanske frugan minns fel. Alternativt; hon köper andra matvaror än er, eller också kanske de har börjat handla på "supermarkets"? Finns det lokalmarknader kvar i stan, med färskvaror direkt från landsbygden?

Har staden blivit till det bättre, vad säger ni? För egen del har jag just ingen relation till Udon Thani - i princip bara hälsat på fruns familj och varit på Robinson: Vi har dock planerat att bo där delar av året i framtiden, så jag är ganska nyfiken på utvecklingen.

jap.gif

PS. AngåendeTHB så kan jag bara instämma, kursen verkar bannemig vara riggad. diablo.gif

Hej UT

Lokalmarknaderna finns kvar, och har liksom befolkningen t.o.m. ökat i antal, i synnerhet en bit utanför centrum. Fortfarande oerhört prisvärda inrättningar.

Fordonsparken har mer än fördubblats på de 5 år jag bott här, dess bättre så har åldern på fordonen i samma takt mer än halverats så dom riktiga vraken är lika sällsynta som nya typ BMW, MB.

Att infrastrukturen halkat lite efter inne i själva centrum beror mest på platsbrist att bygga nytt, gatorna känns allt smalare trots att man gör så gott man kan, VA systemet funkar bra, överbelastningar på elnätet med nergång som följd har blivit mer sällsynt, man har byggt 3 nya trafostationer i stan, BRA. IT är i dag en var mans egendom, om man så önskar, dock blir det ganska långa linor på ADSL så är man i änden segar det betänkligt ibland...o.s.v. Storstad, tja, beror på vad man jämför med, 275 000 boende inne i MuangUdon, minst lika många i kransen utanför ringleden, regionen 1,8 mille, nog känns det att det finns folk alltid.

Nya shoppingcentrat vid CentralPlaza var enligt många dödsdömt ur ekonomiskt vinkel, icke, fullt med folk varenda kväll, parkeringseländet värre än någonsin så att tro att det bara är "fattiga risbönder" i Udon, den tron har kommit på skam.

Antalet faranger i Udon ökar stadigt, enligt en kusins man inom turistpolisen (säker källa?) finns det 12-15 000 faranger som helt eller till största delen bor här, känns mer kuriosa att INTE träffa på en massa faranger på stan, precis tvärtom för 5 år sedan.

Pusst, det blev många bokstäver, hoppas några hjälpte Dig att få en nyans av "våran" stad.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Missade trådnamnet, HAR UDON NÄRMAT SIG Thailand.

UDON ÄR Thailand..också.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Beträffande matpriserna så kanske frugan minns fel. Alternativt; hon köper andra matvaror än er, eller också kanske de har börjat handla på "supermarkets"? Finns det lokalmarknader kvar i stan, med färskvaror direkt från landsbygden?

Tänker osökt på Ulf Lundells "En förlorad värld"

Har staden blivit till det bättre, vad säger ni? För egen del har jag just ingen relation till Udon Thani - i princip bara hälsat på fruns familj och varit på Robinson: Vi har dock planerat att bo där delar av året i framtiden, så jag är ganska nyfiken på utvecklingen.

jap.gif

PS. AngåendeTHB så kan jag bara instämma, kursen verkar bannemig vara riggad. diablo.gif

Hej

Man måste väl se utveckling som positivt, men jag själv är som vanligt kluven det var allt trevligt förr också när det bara

fanns cykel taxis och stan inte hade en enda 7Eleven eller falang resturang.

Men Udon Thani har haft en del falanger boeende där hela tiden sedan vietnam kriget tog slut,

men det var ändå ganska ovanligt med falanger på åttiotalet, då stack man ut och väckte uppmärksamhet.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Missade trådnamnet, HAR UDON NÄRMAT SIG Thailand.

UDON ÄR Thailand..också.

Baa

Trodde Udon var Laos största stad. :dance1:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Trodde Udon var Laos största stad. :dance1:

Hej

Det skulle man nästan kunna säga på flera sätt, inte bara språkmässigt, därför att numera är Laotiska turister som anländer

med direktbussar ifrån Vientiane eller som kommer med egna bilar mycket vanliga i staden.

Dom shoppar som tokiga och är säkert dom bästa kunderna man kan få in i en butik.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde Udon var Laos största stad. :dance1:

Språkmessigt kan man nog gå vilse, men flaggorna är i alla fall Thai, inga månar i mitten lixom.

Men visst är det lite lattjo att Udon, Thailands tror jag 4:e stad är större än huvudstaden i Laos.

MC, vad ska Du här att göra? Finns väl inga scoop i den här risbyn intressantanog för BKKnomenklaturen... :ironi:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Språkmessigt kan man nog gå vilse, men flaggorna är i alla fall Thai, inga månar i mitten lixom.

Men visst är det lite lattjo att Udon, Thailands tror jag 4:e stad är större än huvudstaden i Laos.

MC, vad ska Du här att göra? Finns väl inga scoop i den här risbyn intressantanog för BKKnomenklaturen... :ironi:

Baa

Frånta undersåtarna rösträttigheterna, stänga sjukhusen och lägga ner skolorna... :ironi:

Jag ska göra ett par reportage om bland annat Ban Chiang och sen ska det firas Songkrahn i Issan (Lao?) style. Har kompisar i Bungkan och ska fira med dem. De är förmodligen den enda i hela Issan som inte röstar på Thaksin. Trots att de är fattiga bönder. Förmodligen förstår de inte sitt eget bästa...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag noterar att ironi inte går hem i Issan med tanke på minuskarman jag fick för förra inlägget...

Ska jag ställa in reportaget om Ban Chiang eller kan jag vänta mig en färgglad mobb utanför utgrävningarna?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Frånta undersåtarna rösträttigheterna, stänga sjukhusen och lägga ner skolorna... :ironi:

Jag ska göra ett par reportage om bland annat Ban Chiang och sen ska det firas Songkrahn i Issan (Lao?) style. Har kompisar i Bungkan och ska fira med dem. De är förmodligen den enda i hela Issan som inte röstar på Thaksin. Trots att de är fattiga bönder. Förmodligen förstår de inte sitt eget bästa...

Hej

Bung Kan är en fin liten stad vid mekong floden som jag gillar skarpt.

Jag känner faktiskt också en familj i Isaan som är "eller var" småbönder som inte gillar Thaksin.

Där har dottern tagit universitets examen (gick i frugans klass) och hennes man jobbar nu utomlands och har en årslön i

månaden, där har hela familjen blivit demokrater och slutat bruka jorden, dom ser numera ner på bönder och jag brukar ha

roliga diskussioner med dom om nyttan med kroppsarbete, dom kan nästan inte ens stå ut med att åka på en grusväg längre.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

MC Ordningen återställd, Du fick ett plus av mig istället, tyckte svaret va skitbra..

Lycka till med "utgrävningarna"

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Bung Kan är en fin liten stad vid mekong floden som jag gillar skarpt.

Jag känner faktiskt också en familj i Isaan som är "eller var" småbönder som inte gillar Thaksin.

Där har dottern tagit universitets examen (gick i frugans klass) och hennes man jobbar nu utomlands och har en årslön i

månaden, där har hela familjen blivit demokrater och slutat bruka jorden, dom ser numera ner på bönder och jag brukar ha

roliga diskussioner med dom om nyttan med kroppsarbete, dom kan nästan inte ens stå ut med att åka på en grusväg längre.

Mvh Isan Lover

Var där för en 4-5 år sedan och det är en trevlig liten stad med en vacker utsikt över mekongfloden. Fast undrar hur mycket vatten det är kvar i den nu?

Det är en klok familj, båda döttrarna har skickats till universitet medan sönerna har skött lantbruket. Döttrarna har skickat hem pengar från sina ganska välbetalda jobb i Bangkok och familjen har därför kunnat köpa mer mark som de nu odlar gummi på. Men inte att dessa genomärliga människor skulle låta deras ekonomiska framgång stiga dem åt huvudet så pass mycket att de såg ner på andra människor.

Det är ganska vanligt att laotier gästarbetar i lantbruken däruppe, de är ju billigare arbetskraft än thai men denna familj betalar laotierna samma lön som thailändarna vilket ju skapar en del förtret hos andra bönder som ser laotierna som en billig arbetskraft man kan utnyttja till max.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

MC Ordningen återställd, Du fick ett plus av mig istället, tyckte svaret va skitbra..

Lycka till med "utgrävningarna"

Baa

Humor är ju svårt ibland.

Förhoppningsvis ska jag inte gräva själv men jag ser fram emot att spendera en vecka i Issan!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Var där för en 4-5 år sedan och det är en trevlig liten stad med en vacker utsikt över mekongfloden. Fast undrar hur mycket vatten det är kvar i den nu?

Det är en klok familj, båda döttrarna har skickats till universitet medan sönerna har skött lantbruket. Döttrarna har skickat hem pengar från sina ganska välbetalda jobb i Bangkok och familjen har därför kunnat köpa mer mark som de nu odlar gummi på. Men inte att dessa genomärliga människor skulle låta deras ekonomiska framgång stiga dem åt huvudet så pass mycket att de såg ner på andra människor.

Det är ganska vanligt att laotier gästarbetar i lantbruken däruppe, de är ju billigare arbetskraft än thai men denna familj betalar laotierna samma lön som thailändarna vilket ju skapar en del förtret hos andra bönder som ser laotierna som en billig arbetskraft man kan utnyttja till max.

Hej

Hos oss finns det inga Laotiska gästarbetare ändå är det bara ca 30 minuter med bil till Mekong floden.

Men det finns nog tillräckligt med arbetskraft i byn och närområdet ändå.

Roligt att höra att dom betalar Laoterna lika mycket.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...