Jump to content
IGNORERAD

Ska brottslingar "hängas ut"?

Sabura
 Dela

Vad tycker du?  

69 röster

1. 1. Ska brottslingar hängas ut?

• Ja jag tycker att det är bra om de hängs ut...
      12
    • Nej den personliga integriteten ska försvaras...
      7
    • Enbart dömda skall namnges!
      50

Recommended Posts

Med anledning av att det i en annan tråd belysts problematiken med att man hänger ut namn på misstänkta brottslingar så tycker jag att det kan vara intressant med en tråd runt ämnet.

Personligen anser jag att det är fel att namnge personer som endast har en misstanke riktad mot sig. De personer som däremot fälls i domstol för brott av allvarlig art anser jag ska namnges...och absolut de som upprepar sina brottsligheter.

Vi har ju alla en närhet till Thailand och där är de lite mer "amerikaniserade" och skriver gärna namn på förövare, eller t o m misstänkta. I Sverige är vi mycket måna om den personliga integriteten och att ingen är dömd på förhand eller skall målas ut som förövare om man inte fällts som gärningsman/kvinna. Vi hänger dock ut kända brottslingar kvickt...

Jag kan tycka att vi skyddar brottslingar på tok för mycket i vårt land och att de som gör grova brott och som gör återfall i sin brottsliga bana ska veta konsekvenserna av sitt agerande. Det är åt helvete för lätt att ta sig fram via brottslighet i Sverige..straffen är milda...de personliga konsekvenserna mycket små.

Med bakgrund av ett dåd som väckt mycket ilska hos allmänheten är det uppmärksammade bråket på en parkeringsplats i Landskrona där en äldre kvinna dog efter skador vid bråk mellan ett äldre par och en yngre man rörande parkeringsutrymme. En man av utländskt härkomst har blivit häktad för brottet. På denna sajt har han namngetts vilket skapat en reaktion.

Skulle vara roligt om man kan ha en diskussion runt ämnet i denna tråd...både generellt som direkt rörande denna tragiska händelse som tyvärr börjar bli ganska vanlig i Sverige numera. Inte med dödlig utgång men absolut mer bråk i samband med trafiksituationer.

Vilka straff ska tillämpas? Vad är rätt eller fel med att namnge personer som begår grova brott? Vilka konsekvenser ska en brottsling få av sitt brott?

Jag vill inte att detta ämne skall riktas på ett sätt där man diskuterar rasism eller annat tjafs som är ovidkommande. Jag är inte rasist, men jag är av den åsikten att om man kommer till Sverige och gör medvetet brottsliga gärningar här så ska man straffas enligt vår lag och efter avtjänat straff ska man förvisas ut ur landet då man försatt sin möjlighet till att leva här. Har man svenskt medborgarskap så ska vårt samhälle ta hand om personen på exakt samma sätt som en infödd svensk behandlas. Det är ofrånkomligt att bortse ifrån faktorerna som "svensk" och "utländsk" men man kan hålla diskussionen på en respektfull nivå.

Dela på andra sajter

• Svar 82
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Sabura

17

• GammalDansken

16

• Serath

6

• Mr Ning Ning

6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

För min del får dom gärna hänga ut dom som är dömda.

Att det skulle bli så å vårt land e nog inte troligt.

I Sverige värnar man ju mer om dom kriminella än om brottsoffren.

Sen anser jag att straffskalan för knarklangning/smuggling borde bli fördubblad.

Utlänska medborgare skall förvisas för gott.

Men så länge likhet inför lagen är satt ur spel kommer vi få se hur det "Daltas" med vissa även i fortsättningen.

Mr ning ning

Veteran

Dela på andra sajter

MÖJLIGEN återfallsförbrytare i kategorin "grova" brott kan EV få "hängas" ut.

Men med tanke på den rättsOsäkerhet vi har i Sverige så är det för många personliga tragedier som orsakas av att fel personer pekas ut, och i största synnerlighet de som inte ens dömts i domstol.

Media borde i större utsträckning ägna sig åt viktigare granskningar av exempelvis alla tjänstemannabrottslingar (moraliska och juridiska brottslingar) som vårt land översvämmas av (de som idag skyddas av den mystiska tjänstemannaamnesti som Sverige håller sig med), inte ska de "hängas" ut heller innan de dömts, men organisationen/avdelningen/myndigheten de tillhör SKA fingranskas och kritiseras vid varje övertramp (moraliskt och juridiskt). De som orsakar livslångt lidande för SÅ många oskyldiga i vårt land.

Men det är min personliga åsikt!

Mvh

BBJ

jap.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Dela på andra sajter

Jo att dömda brottslingar namnges (För grova brott) är väl rätt, Blir ju lite av "Skampåle" för dom.

Men såg i en tråd där hade en namngett en person. Intressant med tanke på vad som står som en notis i aftonbladet.

OBS! Flera av de namn och personnummer som sprids på internet är felaktiga och tillhör inte den misstänkta gärningsmannen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6890374.ab

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Dela på andra sajter

Om en person har inhemsk eller utsocknes härkomst är väl totalt ointressant.ett brott är ett brott

och om det är av allvarlig art och personen blir dömd i domstol. (inte av internetpöbeln) så kan nyhetsmedia publicera uppgifter.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Eddie Jönsson, Keith Cederholms brorson, slog tillsammans med en kompis ihjäl två tjejer på Hallandsåsen 2004 och rånade dem på deras bil.

Fallet blev mycket uppmärksammat omen Eddie greps snart efter dådet. Han erkände inte och på nätet spekulerades det vilt om vem den misstänkte var.

Jag jobbade vid det tillfället på en lokal tidning och där fanns det folk som kom in, ringde, mailade och krävde att vi skulle gå ut med namn och bild på den misstänkte "blatten" som de flesta sade.

Hur vet ni att han är "Blatte" då? Brukade jag fråga.

--Det vet man ju att det är och förresten har jag sett en bild på internet av honom. Det förekom en bild på internet där den ena personen var Eddie och den andra en kille med utländskt utseende så de tog för självklart att det var den med utländskt utseende som var misstänkt, inte den rågblonde Eddie...

När Eddie väl dömdes och det kom fram att han närmast var en av alla dess inavlade rednecks som klagade över att vi inte hängde ut "blatten" så tystnade telefonen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Eddie Jönsson, Keith Cederholms brorson, slog tillsammans med en kompis ihjäl två tjejer på Hallandsåsen 2004 och rånade dem på deras bil.

Fallet blev mycket uppmärksammat omen Eddie greps snart efter dådet. Han erkände inte och på nätet spekulerades det vilt om vem den misstänkte var.

Jag jobbade vid det tillfället på en lokal tidning och där fanns det folk som kom in, ringde, mailade och krävde att vi skulle gå ut med namn och bild på den misstänkte "blatten" som de flesta sade.

--Det vet man ju att det är och förresten har jag sett en bild på internet av honom. Det förekom en bild på internet där den ena personen var Eddie och den andra en kille med utländskt utseende så de tog för självklart att det var den med utländskt utseende som var misstänkt, inte den rågblonde Eddie...

När Eddie väl dömdes och det kom fram att han närmast var en av alla dess inavlade rednecks som klagade över att vi inte hängde ut "blatten" så tystnade telefonen.

5555

Ganska typiskt kan jag tänka!

Dela på andra sajter

Gäller det grövre brott begångna av invandrare så behövs ingen uthängning. Det räcker med en enkelbiljett till det land de härstammar ifrån.

Är de svenska medborgare dras medborgarskapet först in innan de deporteras.

Sedan hamnar de på svarta listan och kan aldrig mer komma in i Sverige.

Varför ska skattepengar slösas på kriminella invandrares fängelse eller vårdvistelser?

Missbrukar man gästfriheten genom jävelskap kan man åka hem till kriget igen.

BTT

Soi 7

Dela på andra sajter

Ja det är så allmänheten reagerar tyvärr. Sen är det väldigt beklagligt att den misstänkte i Hjällbo-mordet var utlänning. Det spär på så mycket främlingsfientlighet. Jag har sett sådana tendenser t,o,m, här på MPR.

Då har vi endå stora lojaliteter till ett land som ligger långt borta från vårt land. En stor del är gifta eller sammanboende från just ifrån Sverige. Jag Kommer ihåg ett fall från Borlänge där en kille från Thailand blev mördad,

Hur tycker MPR om det? Han följde med sin mor till Sverige och hamnade i fel sällskap. Sen blev han ihjälslagen.

Dela på andra sajter

Enbart dömda skall namnges!

När domen nått laga kraft!

Alltså när den inte kan överklagar mera!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Det var länge sedan Sverige lämnade medeltiden, men det är klart att vi kan gå tillbaka om vi vill.

Ingen publik uthängning av någon, någonstans, utan dennes medgivande bör tillåtas.

Såvida inte det rör sig om uppenbart farliga personer vars okända vistelseort innerbär en reell fara för allmänheten.

Ändrades av noBuzz
Dela på andra sajter

Ja det är så allmänheten reagerar tyvärr. Sen är det väldigt beklagligt att den misstänkte i Hjällbo-mordet var utlänning. Det spär på så mycket främlingsfientlighet. Jag har sett sådana tendenser t,o,m, här på MPR.

Då har vi endå stora lojaliteter till ett land som ligger långt borta från vårt land. En stor del är gifta eller sammanboende från just ifrån Sverige. Jag Kommer ihåg ett fall från Borlänge där en kille från Thailand blev mördad,

Hur tycker MPR om det? Han följde med sin mor till Sverige och hamnade i fel sällskap. Sen blev han ihjälslagen.

På den här tiden var siter som Info 14 och andra för män med mer hår än hjärna populära nyhetskällor, och läser man där kan man tro att alla brott i Sverige begås av invandrare. Vilket ju givetvis inte är fallet men det intrycket får man ev deras rapportering och partier som SD´s retorik.

När det gällde de två ihjälslagna tjejerna på Hallandsåsen skrev dock Info 14 inte mycket, det var så att säga locket på.

Men i flera månader fick vi höra med båda öronen hur "vi" i media skyddar de kriminella invandrarna och ofta tänket jag för mig själv när någon idi*t gick på om det i telefon "du skulle bara veta..."

Fört övrigt är det mycket lätt att kolla vem som häktats misstänkt för ett brott, i de flesta fall är det bara att ringa den aktuella tingsrätten så får man besked.

Tumregeln är att döms du till mer än 2 år i fängelse så kan namnet publiceras om det är av stort allmänintresse, vilket är en ganska sund bedömning tycker jag.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför tjuvar, mördare och våldtäktsmän med dubbla medborgarskap ska tillbringa åravis i svenska fängelser med tre mål mat om dagen, fri sjuk och tandvård etc när dessa skattepengar istället kan användas för att förbättra vård och omsorg för gamla och sjuka laglydiga svenska medborgare.

Fullständigt idi*tiskt.

Varför ska svenska staten vara human gentemot mördare?

De personerna visade ingen nåd mot sina offer.

Nej skicka tebaks dem till Iran, Irak och Saudiarabien igen så kan de ju fortsätta sin brottsliga bana där så får vi se vad som händer.

BTT

Soi 7

Dela på andra sajter

Har man begått ett brott och blivit dömd för det så ska man naturligtvis sona för detta.

Är man dömd av en svensk domstol att avtjäna straffet i fängelse så ska man naturligtvis få göra det oavsett vilken nationalitet eller ursprung man har. Svensk lag ska gälla i Sverige och den ska vara lika för alla.

Inga konstigheter, det sitter väl några som inte är födda i Thailand eller som inte har thailändskt pass som får avtjäna det av thailändska domstolar utdömda straffet där. På den thailändska statens bekostnad.

Som jag ser det skulle det vara värre om någon kunde begå brott i Sverige och inte få avtjäna det straffet bara för att de saknar ett svenskt pass.

Jag tycker inte synd om de som på goda grunder sitter i fängelse utomlands och jag tycker att dömda brottslingar ska avtjäna sina straff här innan det blir dags för en eventuell avhysning till följd av deras handlingar.

Jag kan tänka mig vilket ramaskri det skulle bli om vi inte lät dem sitta av sina straff.

Dela på andra sajter

Guest wUThai

Det finns anledningar till att inte hänga ut kriminella. Även om man tycker att dom skall hängas ut för brott som är avskyvärda, så är det ju faktiskt så att brottsoffer/brottsoffren även bli uthängda. Jag förmodar att som brottsoffer/brottsoffren redan mår dåligt, och att då gärningsmannen hängs ut så är det väldigt lätt att koppla brottsoffret/brottsoffren till vederbörande, så skulle det göra ännu mer skada för brottsoffret/brottsoffren.

Precis som noBuzz påpekar, så finns det tillfällen där man borde varna om man misstänker kommande brott.

Dela på andra sajter

Det finns anledningar till att inte hänga ut kriminella. Även om man tycker att dom skall hängas ut för brott som är avskyvärda, så är det ju faktiskt så att brottsoffer/brottsoffren även bli uthängda. Jag förmodar att som brottsoffer/brottsoffren redan mår dåligt, och att då gärningsmannen hängs ut så är det väldigt lätt att koppla brottsoffret/brottsoffren till vederbörande, så skulle det göra ännu mer skada för brottsoffret/brottsoffren.

Precis som noBuzz påpekar, så finns det tillfällen där man borde varna om man misstänker kommande brott.

Inte så länge sedan man kunde se hur det funkar att "hänga ut folk". I Bjästa.

Först var det offren som blev mobbade i skolan och på nätet.

När det kom fram mobbades de som råkade ha namn som nämndes

Hatkampanjerna riktades åt andra hållet.

Inte ofta det blir bra när mobben får bestämma.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Hej!!

Det är ok att hänga ut dom som blir dömda för ett allvarligt brott som ger mer än 2 års fängelse..men det är ju klart att även de som begår grova brott och får kortare straff tex. pga låg ålder också skall hängas ut...tänker på det fall där det var 2 unga som mördade en tjej pga. svartsjuka. Tjejen påverkade sin pojkvän att utföra mordet de fick något års ungdomsvård tror jag .

Vad som gäler icke svenska medborgare så skall man helst ha avtal med det land som de kommer ifrån eller kom senast ifrån att de får sitta inne i det landets fängelse och vi kan tom betala kalaset som oftast kostar en bråkdel av vad det kostar att först ha dem i fängelset här sedan ev. utvisa dem. Och utan att överdriva så skulle nog den vetskapen avskräcka en hel del från att göra brott här i Sverige.

Så tycker jag att man skall ha en prövo tid som Svenskmedborgare på X antal år tex 10 år och om man begår något allvarligt brott inom prövo tiden så skall man förlora sitt medborgarskap. Skall gälla för alla över 18 år även om de har sina föräldrar här så skall de utvisas och förlora sitt medborgarskap. Det skulle också avskräcka en del. För de som begår brott och är av utländskhärkomst förstör tyvärr mycket för alla de skötsamma invandrare som är här i Sverige.

Sedan är jag för hårdare (längre) straff . Man skall i första hand skydda allmänheten från farliga individer.

Dela på andra sajter

Hej!!

Det är ok att hänga ut dom som blir dömda för ett allvarligt brott som ger mer än 2 års fängelse..men det är ju klart att även de som begår grova brott och får kortare straff tex. pga låg ålder också skall hängas ut...tänker på det fall där det var 2 unga som mördade en tjej pga. svartsjuka. Tjejen påverkade sin pojkvän att utföra mordet de fick något års ungdomsvård tror jag .

Vad som gäler icke svenska medborgare så skall man helst ha avtal med det land som de kommer ifrån eller kom senast ifrån att de får sitta inne i det landets fängelse och vi kan tom betala kalaset som oftast kostar en bråkdel av vad det kostar att först ha dem i fängelset här sedan ev. utvisa dem. Och utan att överdriva så skulle nog den vetskapen avskräcka en hel del från att göra brott här i Sverige.

Så tycker jag att man skall ha en prövo tid som Svenskmedborgare på X antal år tex 10 år och om man begår något allvarligt brott inom prövo tiden så skall man förlora sitt medborgarskap. Skall gälla för alla över 18 år även om de har sina föräldrar här så skall de utvisas och förlora sitt medborgarskap. Det skulle också avskräcka en del. För de som begår brott och är av utländskhärkomst förstör tyvärr mycket för alla de skötsamma invandrare som är här i Sverige.

Sedan är jag för hårdare (längre) straff . Man skall i första hand skydda allmänheten från farliga individer.

Vi har prövotid idag, Innan man blir svensk medborgare så kan man förlora PUT om man begår brott.

Att dom skall sitta i svenskt fängelse är väl uppenbart, Vi kan omöjligt ha avtal med alla länder i världen dessutom så kan man muta sig ut i flertal länder.

Har man UT/PUT och begår grova brott, Fängelse sen livstids utvisning.

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Dela på andra sajter

Jag uppfattade inte trådstarten som att det skulle handla om hur hårda straff som ska utdömas

utan snarare om det är rimligt att folk dömas och straff verkställas av gatans parlament.

Konsensus verkar finnas om att invandrare ska dömas hårdare och att det på straffet alltid

bör läggas ett utvisningsbeslut.

Det verkar inte spela någon roll att ett sådant beslut i realiteten kan innebära dödsstraff för den ena

och en gratis hemresa för den andra.

Med tanke på att de flesta på just detta forum borde kunna tänka sig in i situationen

att utsättas för den form for justits i främmande land kan man undra hur rimliga resonnemangen

ter sig om de i stället formuleras som "Hårdare straff åt farangerna"

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

I normal fallet skall ej brottslingar hängas ut även då de är dömda då det lär förekomma felaktiga domar med och det skulle göra det klart svårare att reparera den skada en felaktig dom förorsakat! Däremot i vissa falla kan det vara av stort allmän intresse eller för att avföra andra tidigare misstänkta som är oskyldiga från att vara misstänkta i allmänhetens ögon.

Det som däremot genast borde förändras är straffrabatten vid upprepad brottslighet! Den borde ersättas med en tydlig markering i straffsatserna om att upprepad brottslighet leder till markant högre straff! Om ett våldsbrott exempelvis gav 1 års fängelse borde straffet om den dömde gjort sig skyldig till två likartade brott ge 3 års fängelse!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Dela på andra sajter

Hej!!

Här är det två barn, alltså inte myndiga personer som du vill ska hängas ut? Varför kan man fråga sig?

De är dömda och kommer förhoppningsvis att få den vård de behöver, för ingen frisk 15-16 åring dödar en kamrat som de gjorde utan att inte vara mentalt tillräkneliga.

Tycker du det skall finnas en nedre åldersgräns eller ska vi hänga ut 8-åringar också ifall de gör sig skyldiga till ett grovt brott?

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Du menar att de där länderna ska signera avtal om att ta hand om sina egna kriminella innan vi kan ta emot deras politiska mostståndare som flyktingar? :)

Dela på andra sajter

Här är det två barn, alltså inte myndiga personer som du vill ska hängas ut? Varför kan man fråga sig?

De är dömda och kommer förhoppningsvis att få den vård de behöver, för ingen frisk 15-16 åring dödar en kamrat som de gjorde utan att inte vara mentalt tillräkneliga.

Tycker du det skall finnas en nedre åldersgräns eller ska vi hänga ut 8-åringar också ifall de gör sig skyldiga till ett grovt brott?

Lite off topic, men är inte denna händelse ett typiskt bevis på föräldrars ointresse av vad deras barn sysslar med på sin fritid, man kan väl tycka att det inte skall komma som en blixt från en klar himmel när men upptäcker sin barns umgängeskretsar.

Har med viss tvekan kryssat att dömda kan man hänga ut, tvekan därför att det bör ha en viss betydelse vilken typ och hur grovt brott det handlar om. Ursvensk eller inte, same, same.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...