Jump to content
IGNORERAD

Farangsjukvård i Thailand - ett exempel


Jive

Recommended Posts

En svensk bekant till mej här i Pattaya hade kännt sej dålig en tid och gått ner i vikt ganska dramatiskt.

En kväll hemma skulle han resa sej frå TVfåtöljen, men han tog sej inte upp och det svartnade för ögonen. Hans thaifru ringde Pattaya Memorial och efter ett tag kom deras ambulans och hämtade honom.

På sjukhuset togs prover och konstaterades bl a att hans blodtryck var 70/40 samt att han troligen hade en infektion i tarmar och magsäck.

Läkarna ansåg honom så dålig att de inte vågade ta ansvar för hans behandling.

De skickade honom därför vidare i ambulans till det statliga sjukhuset i Chonburi (ca 55 km från Pattaya). Han blev där intagen på intensiven och fick diagnosen allmän infektion i magsäck och tarmar.

Efter 14 dagars behandling på sjukhuset hade han återhämtat sej så mycket att han kunde återvända till hemmet, men med återkommande kontrollundersökningar en gån/vecka.

Han har ingen sjukvårdsförsäkring, så han fick betala hela kalaset ur egen ficka - 22 000 Baht!(motsvarar kostnaden för ca 2 dygn på Bkk-Pattaya Hospital)

Det har nu gått 3 månader sedan han först blev intagen och är nu tillbaka i god form och har ca 6 kg kvar till matchvikten (80 kg).

Kan sägas, att dessa 22 000 baht är ungefär 20% av vad årspremien för en begränsad sjukvårdsförsäkring skulle kosta.

Killen låg på allmän sal och tyckte det var helt ok. Han berömmer också personalen på sjukhuset och den vård/omsorg han fick.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    7

  • Fritz

    4

  • broder tuk tuk

    3

  • sarne

    3

Mest aktiva i denna tråd

phitsanulok

tycker jag var en överkomlig summa, vad kostar en försäkring?

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker jag var en överkomlig summa, vad kostar en försäkring?

mvh walle

Beroende på ålder och i hans fall 60+ och drygt 100 000 Baht/år och då är undantaget behandling för stroke, hjärt/kärlsjukdomar samt prostata.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har ingen sjukvårdsförsäkring, så han fick betala hela kalaset ur egen ficka - 22 000 Baht!(motsvarar kostnaden för ca 2 dygn på Bkk-Pattaya Hospital)

Det här är ytterliggare ett exempel på typisk felinformation.

Det motsvarar faktiskt lite mindre än en halv dag på intensiven på BPH!

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ytterliggare ett exempel på typisk felinformation.

Det motsvarar faktiskt lite mindre än en halv dag på intensiven på BPH!

:)

Ja, du ser!

Jag har faktiskt hört mycket skit om Bkk-Pattaya Hospital på senare tid.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Läkarna ansåg honom så dålig att de inte vågade ta ansvar för hans behandling.

Bara jag som reagerar på den meningen?

Rent spontant befinner jag mig nog hellre i ett annat land än Thailand om jag skulle bli allvarligt sjuk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara jag som reagerar på den meningen?

Rent spontant befinner jag mig nog hellre i ett annat land än Thailand om jag skulle bli allvarligt sjuk.

Borde ha skrivit ... med tanke på sämre utrustning och resurser än Chonburi... eller något sådant.

De såg iaf till att han fick adekvat vård.<br><br>Man kan kanske dra parallellen Memorial Hospital - Chonburi Hospital med i Sverige Vårdcentralen - sjukhuset.<br><br>Man remitterar i båda fallen till ställen med resurser för resp. fall.<br><br>Reagerar du fortfarande likadant efter mitt förtydligande?<br>

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu låter det ju bättre och som att man insåg sina begränsningar. Fast mitt intryck är ändå att vården är väldigt ojämn i landet. Betvivlar dock inte att man kan få riktigt bra vård på sina ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara jag som reagerar på den meningen?

Rent spontant befinner jag mig nog hellre i ett annat land än Thailand om jag skulle bli allvarligt sjuk.

Skulle jag vara oförsäkrad skulle jag nog också vilja vara i ett annat land om jag blev sjuk, vilket vet jag inte riktigt.

Finns många illegala flyktingar i Sverige som lever helt utan sjukvårdsskydd, och dessa får hoppas på sjukvårdspersonalens goda vilja om de skulle bli sjuka.

Jag tror ban99arne kan redogöra för vad det kan kosta om du skulle bli allvarligt sjuk i Sverige utan försäkring..ja inte för att han är en illegal flykting utan för han har erfarenhet av detta.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Han har ingen sjukvårdsförsäkring, så han fick betala hela kalaset ur egen ficka - 22 000 Baht! (motsvarar kostnaden för c:a 2 dygn på Bkk-Pattaya Hospital)

...

Kan sägas, att dessa 22 000 baht är ungefär 20% av vad årspremien för en begränsad sjukvårdsförsäkring skulle kosta.

...

Tack för din berättelse. Efter att ha läst den, och kommentarerna ovan, så är jag dock fortfarande fundersam; behöver man en privat sjukförsäkring eller kan man förlita sig på det allmäna och betala i efterskott om något händer?

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är min egen erfarenhet av att skaffa sjukförsäkring i Thailand:

Valde BUPA efter att studerat marknaden, det finns säkert flera (bättre?) alternativ.

Har iår tecknat sjukförsäkringen, betalat 21.000 bht för år 2010. Genom att teckna försäkring INNAN man fyllt 61 år, äger man rätt att förlänga den livet ut, annars upphör den vid 70 år. Naturligtvis kommer premien att stiga för varje år, risken ökar ju.Mellan 61-65 år kostar det idag 27.000 baht/år.

En god vän(68 år gammal)som bor i Thailand betalar iår 48.000 baht.

Det finns fyra olika försäkringsnivåer, Sapphire, Ruby, Emerald och Diamond. Efter att rådgjort med BUPA valde jag den andra nivån, Ruby, då den täcker sjukhuskostnaden upp till 2.500 baht/dag, i mitt fall Udon Thani kostar det ca. 2,200 baht att vara inlagd på bästa sjukhuset.

Max ersättningsbelopp för en och samma åkomma är 400.000 baht.

Man kan senare "uppgradera" till högre nivå, dock ingår ej den högre nivå för sjukdomar som tillstött under mellantiden. Dessa fortsätter ersättas med den lägre nivån.

En omfattande hälsodeklaration skall avges när man ansöker om försäkringen, eventuella sjukdomar inklusive sjukhus-doktor skall anges. De sjukdomar som man "tar med sig" undantas från försäkringen.

I mitt fall till exempel ett meniskopererat knä, som får jag betala själv om det skulle krångla.

Notera, vid färd på motorcykel gäller 50% ersättning, maximalt 200.000 baht!

/SA

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är min egen erfarenhet av att skaffa sjukförsäkring i Thailand:

Valde BUPA efter att studerat marknaden, det finns säkert flera (bättre?) alternativ.

Har iår tecknat sjukförsäkringen, betalat 21.000 bht för år 2010. Genom att teckna försäkring INNAN man fyllt 61 år, äger man rätt att förlänga den livet ut, annars upphör den vid 70 år. Naturligtvis kommer premien att stiga för varje år, risken ökar ju.Mellan 61-65 år kostar det idag 27.000 baht/år.

En god vän(68 år gammal)som bor i Thailand betalar iår 48.000 baht.

Det finns fyra olika försäkringsnivåer, Sapphire, Ruby, Emerald och Diamond. Efter att rådgjort med BUPA valde jag den andra nivån, Ruby, då den täcker sjukhuskostnaden upp till 2.500 baht/dag, i mitt fall Udon Thani kostar det ca. 2,200 baht att vara inlagd på bästa sjukhuset.

Max ersättningsbelopp för en och samma åkomma är 400.000 baht.

Man kan senare "uppgradera" till högre nivå, dock ingår ej den högre nivå för sjukdomar som tillstött under mellantiden. Dessa fortsätter ersättas med den lägre nivån.

En omfattande hälsodeklaration skall avges när man ansöker om försäkringen, eventuella sjukdomar inklusive sjukhus-doktor skall anges. De sjukdomar som man "tar med sig" undantas från försäkringen.

I mitt fall till exempel ett meniskopererat knä, som får jag betala själv om det skulle krångla.

Notera, vid färd på motorcykel gäller 50% ersättning, maximalt 200.000 baht!

/SA

Tjenare. Vet du om man kan teckna den försäkringen om man är utskriven från Sverige ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare. Vet du om man kan teckna den försäkringen om man är utskriven från Sverige ?

Fritz..

Fritz,

Du behöver inte bo i Sverige för att kunna teckan BUPA. Tvärtemot, det fordras en adress i Thailand för att du skall teckna den.

/SA

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fritz,

Du behöver inte bo i Sverige för att kunna teckan BUPA. Tvärtemot, det fordras en adress i Thailand för att du skall teckna den.

/SA

Räcker det med att ange en adress eller behöver man visa upp någon speciell typ av visum också?

uth

UTH

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag vara oförsäkrad skulle jag nog också vilja vara i ett annat land om jag blev sjuk, vilket vet jag inte riktigt.

Finns många illegala flyktingar i Sverige som lever helt utan sjukvårdsskydd, och dessa får hoppas på sjukvårdspersonalens goda vilja om de skulle bli sjuka.

Jag tror ban99arne kan redogöra för vad det kan kosta om du skulle bli allvarligt sjuk i Sverige utan försäkring..ja inte för att han är en illegal flykting utan för han har erfarenhet av detta.

Årsskiftet 08-09 kostade det ca 11000 skr / dygn att ligga på infektionskliniken i Linköping samt 3900 skr i "inträde" på akuten

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Årsskiftet 08-09 kostade det ca 11000 skr / dygn att ligga på infektionskliniken i Linköping samt 3900 skr i "inträde" på akuten

Det tickar m.a.o. ganska skapligt på med att få tillbaka skatt man ev. betalat in till systemet om man ligger där.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Fritz,

Du behöver inte bo i Sverige för att kunna teckan BUPA. Tvärtemot, det fordras en adress i Thailand för att du skall teckna den.

/SA

Kapp kon kapp jap.gif

Jag har lagt in nedastående sida på mina favoriter och besöker nog deras kontor när min nuvarande försäkring går ut. Jag har för dåliga nerver för att vara oförsäkrad när jag bor här nere.

http://www.bupa.co.th/travel/en/bupa_location.aspx

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på ålder och i hans fall 60+ och drygt 100 000 Baht/år och då är undantaget behandling för stroke, hjärt/kärlsjukdomar samt prostata.

När jag studerat en del försäkringar i Thailad så reagerar jag mest på att de flesta av de sjukdomar som drabbar äldre människor, se exempel ovan + cancer och AIDS (man kan ju få det som icke-STD också tex genom blodtransfution, etc) exkluderas i sjukförsäkringarna rtfm.gif Det är väl för fasen ingen idé att försäkra sig då, när man kanske bara får ersättning för benbrott mm. Eller har jag förstått fel..?

Mvh

BBJ

(som hoppas kunna teckna en ORDENTLIG sjukförsäkring i Thailand när det blir dax)

jap.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jag vill bara ha en försäkring för olycksfall går det å få det

friske clirre :dance:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

CLION.. En personlig olycksfallsförsäkring har dom flesta bolag som tillval.

Min kostar 67kr i mån hos Trygg Hansa.

Den lönade sig snabbt när jag ramlade och slog av en framtand.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

CLION.. En personlig olycksfallsförsäkring har dom flesta bolag som tillval.

Min kostar 67kr i mån hos Trygg Hansa.

Den lönade sig snabbt när jag ramlade och slog av en framtand.

jag tänkte på när jag bosätter mig i bangsale om 3-4år fyller 61 nu i juli

frisk som fan men lite trötter i bland :crazy::ironi:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är min egen erfarenhet av att skaffa sjukförsäkring i Thailand:

Valde BUPA efter att studerat marknaden, det finns säkert flera (bättre?) alternativ.

Har iår tecknat sjukförsäkringen, betalat 21.000 bht för år 2010. Genom att teckna försäkring INNAN man fyllt 61 år, äger man rätt att förlänga den livet ut, annars upphör den vid 70 år. Naturligtvis kommer premien att stiga för varje år, risken ökar ju.Mellan 61-65 år kostar det idag 27.000 baht/år.

En god vän(68 år gammal)som bor i Thailand betalar iår 48.000 baht.

Det finns fyra olika försäkringsnivåer, Sapphire, Ruby, Emerald och Diamond. Efter att rådgjort med BUPA valde jag den andra nivån, Ruby, då den täcker sjukhuskostnaden upp till 2.500 baht/dag, i mitt fall Udon Thani kostar det ca. 2,200 baht att vara inlagd på bästa sjukhuset.

Max ersättningsbelopp för en och samma åkomma är 400.000 baht.

Man kan senare "uppgradera" till högre nivå, dock ingår ej den högre nivå för sjukdomar som tillstött under mellantiden. Dessa fortsätter ersättas med den lägre nivån.

En omfattande hälsodeklaration skall avges när man ansöker om försäkringen, eventuella sjukdomar inklusive sjukhus-doktor skall anges. De sjukdomar som man "tar med sig" undantas från försäkringen.

I mitt fall till exempel ett meniskopererat knä, som får jag betala själv om det skulle krångla.

Notera, vid färd på motorcykel gäller 50% ersättning, maximalt 200.000 baht!

/SA

Tackar för bra info :wai: (Du får ett +karma oxå :))!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl för fasen ingen idé att försäkra sig då, när man kanske bara får ersättning för benbrott mm. Eller har jag förstått fel..?

Mvh

BBJ

(som hoppas kunna teckna en ORDENTLIG sjukförsäkring i Thailand när det blir dax)

jap.gif

Du har förstått rätt!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Räcker det med att ange en adress eller behöver man visa upp någon speciell typ av visum också?

uth

Adress i Thailand räcker. Jag skaffade min försäkring härifrån Sverige.

/SA

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...