Jump to content
IGNORERAD

Farangsjukvård i Thailand - ett exempel


Jive

Recommended Posts

BankAnaconda

Vilket sjukhus rekomenderas om man är i pattayatrakten??

svara gärna både för dom som har ALL försäkring o för dom som reser utan?

har inte tänkt på att det kan löna sig att resa utan försäkring och betala kontant istället

äldre betalar ju mycket för försäkringar som inte täcker allt :huh:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    7

  • Fritz

    4

  • broder tuk tuk

    3

  • sarne

    3

Mest aktiva i denna tråd

Till Bankannakonda.

Jag var vid Pattaya memorial i mars 2010 och då var det inte stängt.

Hösten 2009 kollade jag upp alla mina försäkringar, Hus, 2 bilar, OLYCKSFALL och husvagn.

pris skillnaden blev flera tusen så jag bytte till länsförsäkringar som jag hade året innan. Jag blev av med min kamera, inköpt för 4000 kr för tre år sedan och jag fick ut 150 kr av länsförsäkringar men då hade jag översatt polisrappporten från Thai till engelska till en kostnad av 100 kr så för besväret att sitta på polisstationen i Pattaya i flera timma blev mitt netto 50 Sv kr.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Karla

Dem gångerna som jag har besökt, legat på sjukhuset i Thailand har det fungerat mega bra. Och priset har varit som en Thai.

Simma lungt

Khun Karla

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en hemförsäkring med Reseförsäkring som täcker de första 60 dagarna, kan jag förlänga min reseförsäkring på hemförsäkringen? Blir det dyrt, fyllde 61 för 2 veckor sedan.

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par försäkringar, men den senaste i raden är på Bangkok Bank - en olycksfallsförsäkring.

http://www.bangkokbank.com/Bangkok%20Bank/Personal%20Banking/Bancassurance/Pages/PA1st.aspx

Jag tog Plan 8 = ca 1.000 kronor per år.

Bra tips Surin P3, jag har 4 år kvar till 65 så det kan vara något att satsa på.

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Bra tips Surin P3, jag har 4 år kvar till 65 så det kan vara något att satsa på.

gubben

Detta är en olyksfallsförsäkring, Så åker du på en sjukdom som ex en blodpropp gäller den inte.

Sedan hemförsäkringen. Täcker den verkligen 60 dagar. Det brukar vara 45 i Sverige.

Sedan eftersom du är över 60 så kan Gouda vara ett bra alternativ för tiden efter dessa 45 (60) dagar,

http://www.gouda-rf.se/page1766.aspx

Ca 22,50 per dag. Om du väljer bort bagageförsäkring.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

De statliga sjukhusen i Thailand är ok om man inte drabbas av något allvarligare,men de privata tror jag har "farangpriser" när det är många som är försäkrade hemifrån :diablo: Åkte själv på en vätskebrist på 90-talet och var där i två timmar=kostnad 12000bath :diablo: för undersökning och 1 liter vatten.Mvh Måne som trodde changen gick som vätska :crazy:

Rätt uppenbart att det här var en blåsning :dance1: eller var det hjärnrönkning som var endel av kostnaden ?

Själv så låg jag på sjukstugan på KohTao 2002 i 4-5dar efter att ha fått en "bad infection" i foten - dvs den var svullen som en handboll. Så jag fick dropp och sprutor/piller 5ggr om dagen tills det blev bra.

Helt ok stuga med ac, egen kabel-tv och okej mat..bara jag och en annan austaliensare som låg där så det blev sjuuuukt trist minns jag!!!

Frågade vad det hade kostat om jag inte haft försäkring - 6000b/dagen med försäkring - "special price" om man inte hade det sa dom..

Krashade med moppen i Pattaya för 2år sen, inget allvarligt men ambulansen kom och hämtade mig ändå - iväg till Pattaya Memorial för omplåstring av mina skrubbsår som jag hade över hela kroppen, även tjejjen som jag körde in i fick lite skrubbsår som jag fick betala - notan gick på 2-2500b totalt :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Sist så slapp ja åka till doc/sjukan men gångerna före så har jag alltid fått gjort

ett eller två besök å billigt å bra varje gång!

Tex när ja åkte på mat förgiftning så tyckte inte jag att ja var så dålig

men det tyckte doc , som så att om jag hadde kommit 1 1/2 dygn senare

så var det inte så säkert att dom hadde kunnat hjälpa mig!

1 1/2 dygn senare utskrivning å 800 Nok i betalning för mediciner ,mat och

enkel rum (4 olika standarer på rummen) + översätta så gott de gick åt en tysk

som inte snackade engelska å det var på Bangkok Hospital i Korat.

Hadde ingen sjukförsäkring å inte blir det nån heller!

Mvh

Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Här är min egen erfarenhet av att skaffa sjukförsäkring i Thailand:

Valde BUPA efter att studerat marknaden, det finns säkert flera (bättre?) alternativ.

Jag håller med, jag tog Saphyre,(från BUPA Thailand, billigare premie än Bupa UK) men det var mer för att täcka min självrisk på min andra färsökring med HCI som jag tycker har den mest prisvärda försäkringen, täcker upp till 500 000USD över hela världen och efter som jag reser mycket så är det skönt att aldrig behöva oroa sig, Jag fick den genom en försäkrings konsult, som representerade 10 olika bolag och han fick till en bra deal måste jag erkänna, Jag har själv letat runt och forskat, men inte lyckats som han, Mycket nöjd

Jag ska leta reda på hans nummer om det är ok att skriva det här?

Hittade det Han heter Erik och har nr +66 (0)893 20 58 08,

Ring honom så kan han nog förklara

Ändrades av TonyKarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...