Jump to content
IGNORERAD

Farangsjukvård i Thailand - ett exempel


Jive

Recommended Posts

Tack för din berättelse. Efter att ha läst den, och kommentarerna ovan, så är jag dock fortfarande fundersam; behöver man en privat sjukförsäkring eller kan man förlita sig på det allmäna och betala i efterskott om något händer?

jap.gif

Hej! För min egen del hade jag passerat 61 när jag flyttade till Thailand, så jag kunde inte teckna försäkring som gällde livet ut.

Jag köpte dock en försäkring på BUPA, men hoppade av efter några år, då premien steg kraftigt samtidigt som försäkringen begränsades enlig min tidigare beskrivning.

Jag har hört många exempel på dyr sjukvård (privatsjukhus) och har därför varit mån om att ha en tillräcklig ekonomisk buffert om jag skulle behöva vård.

Det är därför med en viss lättnad jag har tagit del av min bekants historia och som jag har delgivit här.

Kunde jag tecknat försäkring (före fyllda 61) och förlänga den livet ut, så hade jag kanske fortsatt att vara försäkrad, men nu hade jag alltså inget val längre och det kändes inte alltför tungt att hoppa av eftersom försäkringen exkluderade de vanligaste ålderssjukdomarna.

Några här har rekommenderat att ej befinna sej i Thailand när man behöver sjukvård och det skulle vara intressant att få ta del av några konkreta fall som stödjer denna rädsla för thailändsk sjukvård.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    7

  • Fritz

    4

  • broder tuk tuk

    3

  • sarne

    3

Mest aktiva i denna tråd

Kul att din vän fick schysst vård till ett bra pris!

Var på sjukan med hustrun idag, ingreppet på henne kostade ca 2000 bath, helt ok trots att det låg utanför försäkringen.

Ni som undrar över vilken försäkring ni skall ha i Thailand bör kolla med Svenska bolag, försäkring för "tillfälligt" utlandsboende brukar kosta några tusen om året (beror på var ni tänker bo, är dyrast i USA), går att teckna upp till 5 års utlandsvistelse (på mitt bolag), inget trams med vad som ingår eller ej, kanske beror priset på åldern, jag är 47.

Efter 5 år kan man "flytta hem" ett tag och sen söka ny försäkring.

Kolla med Skandia, tex.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Har själv erfarenhet av viss vård vid Pattaya- memorial och vid Banglamung hospital som ju är statligt sjukhus.

Låg ett dygn på Banglamung pga bröstsmärtor och tog EKG, blodprov och en del andra prover. Kalaset kostade bara 3500 baht.

Inget jag rekommenderar. Ingen air-con enbart fan och varmt och svettigt.

Ljuset från sköterskornas rum höll en vaken hela natten, snackande och spring i ett kör.

Pattaya- memorial akut pga kondomskav som gjorde att kuken såg ut som en ballong.

Fick vård plus medicin och kostnad ca 1000 baht.

Kontroll av blodtryck, blodprover och medicin Banglamung hospital. Kostnad för allt ca 800 baht.

Kände en gubbe i Pattay som låg intagen på Memorial 13 dagar med privat rum och tre mål mat om dagen, vård och mediciner. Kostnad ca 77000 baht.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att din vän fick schysst vård till ett bra pris!

Var på sjukan med hustrun idag, ingreppet på henne kostade ca 2000 bath, helt ok trots att det låg utanför försäkringen.

Ni som undrar över vilken försäkring ni skall ha i Thailand bör kolla med Svenska bolag, försäkring för "tillfälligt" utlandsboende brukar kosta några tusen om året (beror på var ni tänker bo, är dyrast i USA), går att teckna upp till 5 års utlandsvistelse (på mitt bolag), inget trams med vad som ingår eller ej, kanske beror priset på åldern, jag är 47.

Efter 5 år kan man "flytta hem" ett tag och sen söka ny försäkring.

Kolla med Skandia, tex.

MVH Tommy

Hmmm Skandia är väl Bank nu :bag: ... Kolla med IF eller Folksam istället

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara ha en försäkring för olycksfall går det å få det

friske clirre dance.gif

Siam Commersial tar 2900 battingar/år för en olycksfallförsäkring och betalar ut max 100.000 om jag minns rätt.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Jag har som tur är inte fått någon alvarlig sjukdom på mina resor.

Fick dubbelsidig halsfluss på senaste resan.

Gick till en kvällsöppen klinik för undersökning.

Dom kolla blodtryck mm.

Fick en antibiotikaspruta i baken + div piller. 5 dagarskur. + piller mot feber och hosta.

Kostnad 875thb.

Billigt tycker jaggreat.gif

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

De statliga sjukhusen i Thailand är ok om man inte drabbas av något allvarligare,men de privata tror jag har "farangpriser" när det är många som är försäkrade hemifrån :diablo: Åkte själv på en vätskebrist på 90-talet och var där i två timmar=kostnad 12000bath :diablo: för undersökning och 1 liter vatten.Mvh Måne som trodde changen gick som vätska :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

De statliga sjukhusen i Thailand är ok om man inte drabbas av något allvarligare,men de privata tror jag har "farangpriser" när det är många som är försäkrade hemifrån diablo.gif Åkte själv på en vätskebrist på 90-talet och var där i två timmar=kostnad 12000bath diablo.gif för undersökning och 1 liter vatten.Mvh Måne som trodde changen gick som vätska crazy.gif

Hehe..jag åkte på samma men slank undan billigare än dig. Min teori som svensk är att både apoteken och privata sjukhusen har samma politik.

"Money money money" Går man in på ett apotek och pekar på magen så erbjuds man snabbt massor med mediciner som absolut behövs, enligt domrtfm.gif

Numera handlar jag mina mediciner på Facino som vad jag förstått är ett statligt apotek där man får rabatt samt inte prackas på en massa onödigheter.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Numera handlar jag mina mediciner på Facino som vad jag förstått är ett statligt apotek där man får rabatt samt inte prackas på en massa onödigheter.

Fritz..

Så du har också hittat dit.:great:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag låg inne på Bangkok Hospital i Phuket 11 dagar p.g.a. denguefeber... det gick på 120 000 THB, tur att man var försäkrad... lyxigt var det iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Siam Commersial tar 2900 battingar/år för en olycksfallförsäkring och betalar ut max 100.000 om jag minns rätt.

Fritz..

Bupa har nåt liknande, köpte hos dom i vintras, ett år kostar 2500 bath och gäller för upp till 100 000 bath per olycks tillfälle...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv erfarenhet av viss vård vid Pattaya- memorial och vid Banglamung hospital som ju är statligt sjukhus.

Pattaya- memorial akut pga kondomskav som gjorde att kuken såg ut som en ballong.

Fick vård plus medicin och kostnad ca 1000 baht.

BTT

Mja, förmodligen en infektion på den enögde ormen orsakad av att kondomen inte sköljts ut mellan gångerna.

Det finns eg ingen anledning att använda kondom vid onani, rekommendera att ni i stället tar ett p-piller.

Dr Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bäste herr Arne!

Nu är ni fel ute igen. Skavet orsakades av en dam som hoppade på picken likt en studsboll. Onanerar man använder man väl inte kondom?

Kåndomen BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Bäste herr Arne!

Nu är ni fel ute igen. Skavet orsakades av en dam som hoppade på picken likt en studsboll. Onanerar man använder man väl inte kondom?

Kåndomen BTT

Låter som om glidmedel skulle vara ett nyttigt komplement till broderns utrustning ifall short- eller longtimerna

av vad anledning det nu måtte vara, inte är kapabla att förse han med tillräckligt av den varan.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Har själv erfarenhet av viss vård vid Pattaya- memorial och vid Banglamung hospital som ju är statligt sjukhus.

Låg ett dygn på Banglamung pga bröstsmärtor och tog EKG, blodprov och en del andra prover. Kalaset kostade bara 3500 baht.

Inget jag rekommenderar. Ingen air-con enbart fan och varmt och svettigt.

Ljuset från sköterskornas rum höll en vaken hela natten, snackande och spring i ett kör.

Pattaya- memorial akut pga kondomskav som gjorde att kuken såg ut som en ballong.

Fick vård plus medicin och kostnad ca 1000 baht.

Kontroll av blodtryck, blodprover och medicin Banglamung hospital. Kostnad för allt ca 800 baht.

Kände en gubbe i Pattay som låg intagen på Memorial 13 dagar med privat rum och tre mål mat om dagen, vård och mediciner. Kostnad ca 77000 baht.

BTT

Man kan säga mycket om dina kommentarer men ibland är du för rolig! Jag skrattade så min nyupphällna Talisker höll på att trilla ner i datorn åt din beskrivning över Pattaya- händelsen...det var bara för roligt!! Kul skrivet! vad lärde du dig av den händelsen?

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bäste herr Andersbangkok!!

Tja jag lärde mig att en halvfull farang med deformerad penis orsakar stor munterhet och nyfikenhet bland sköterskorna.

En hel del unga och söta sköterskor som ville kolla på den stackars farangens olycka.

Hade jag inte varit full så hade jag nog tyckt det var en aning pinsamt men som läget var så kunde jag tom skratta åt eländet.

Tydligen så var det en bristning i ett blodkärl som gjorde att ollonet svällde upp till en tennisbolls storlek.

Gjorde inte så jätteont men såg för jävligt ut.

Kommentaren från damen som var med på akuten var ganska kul.

" you boomsing too much no good for you" :drinks:

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man ska ha riktigt bra sjuk försäkring om ska leva i Thailand. Jag råkade ut för en blodpropp i benet i byn fick besöka 3-4 st sjukhus innan dom vågade ta i mot mig. Kostnaden var inte så hög men risken att proppen fortsatte upp till lungan eller hjärtat var var stor det förstod dom inte på första stället där :diablo: tyckte läkaren jag skulle jogga så skulle svullnaden gå ner. Då vill man inte tänka på kostnader utan bara bli bra då måste man ha bra försäkring.Ambulans flyg till Sverige kan kosta miljoner inte så roligt belåna sitt hus för att komma hem.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Att förlänga reseförsäkringen från 45 dar till 120 kostar hos länsförsäkringar 2000 Kr.

och då har man 800 kr självrisk.

Efter ett hundbett så kostade stelkramp + rabiesvaxin 330 Tbh,2:a sprutan rabiesvaxin 200 Tbh på statliga sjukhus.Pathaia Memorial begärde 800 Tbh för rabiesvaxin så jag tog en songtew till Nukla.

Hemkommen till Swedala kostade dom följande 2 sprutorna 800Kr per styck.

Born41 som numer skäller på prissättningen i sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja...

Har besökt thailändsk sjukhus ett antal gånger och har bra positiva erfarenheter.

Här kommer en erfarenhet:

2005-07. Fan vad länge det låter som. smile.gif Känns som i förrgår. smile.gif

Jag och gumman ska besöka Borneo. I sverige tjuter alla om alla hur många shots och Malariapiller man behöver för Borneo.

Vi chillar ner och besöker dom som faktiskt har mest koll i hela välden: Världskliniken för tranferablabla tropiska sjukdomar i sydostasien heter den.

Vi går dit och:

Mottas som vanligt på vänligt sätt med sjuksköterska och blodtrycksmätning vid inskrivningen.

Dom tar massor av prover på oss för att kolla om vi har antikroppar eller inte mot massor av sjukdommar. Här har vi en värlsdsklinik som PRESUMITIVT kollar upp ALLA våra ev. antikroppar. mot tex hep A-B, röda hund, mm!!

Ger oss en analys sområder: Ni behöver inga sprutor!!!

Kostnad : 0 THB.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Svårt att pruta på det prisetgreat.gif

Har också bara goda erfarenheter från vårdcentralen i byn där varit för öronpropp och halsinfektion

har kostat från 0 till 20 bath

Sjukhuset i Wang Sam Mo tog 50 bath för intyg för körkort + att man fick patientkort där, bra att ha till nästa gång

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Born 41

Såg din uppgift om Länsför. Folksam tog 1199 Sek. för 19 dagar Är din uppgift rätt så byter jag bolag Det är väl på hemförs. 

Offe Born 42

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Born 41

Såg din uppgift om Länsför. Folksam tog 1199 Sek. för 19 dagar Är din uppgift rätt så byter jag bolag Det är väl på hemförs. 

Offe Born 42

Tjena Offe.

Jag fick betala 2248 kronor för 136 dagars förlängning av hemförsäkringen hos Länsförsäkringar

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

pattayanordic

Jag har en vän som har IF som försäkringsbolag, dock andra gången på sjukhuset så fick han själv betala 45.000B.

sjukhuset var Bangkok hospital i Pattaya, och det var en drunkings olycka.

Pattaya Nordic Bar, Soi Buakhao, Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
BankAnaconda

Efter ett hundbett så kostade stelkramp + rabiesvaxin 330 Tbh,2:a sprutan rabiesvaxin 200 Tbh på statliga sjukhus.Pathaia Memorial begärde 800 Tbh för rabiesvaxin så jag tog en songtew till Nukla.

?? är inte Pathaia Memorial statligt??

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...