Jump to content
IGNORERAD

Filippinska banker tar efter Thailändska


Kenneth4618

Recommended Posts

Kenneth4618

Nu ska även Filippinska banker ta ut en avgift på bankomatuttag med utländska kortdiablo.gif

Tagen från www.JordenRunt.nu

Läsartips – Filippinska banker tar extra avgift på uttag

Vill tipsa om att från vecka elva 2010 tar den Filippinska banken BDO ut 200 peso i kostnad för varje uttag du gör i deras bankomater. Det är ungefär 35 svenska kronor. Detta görs på uttag med bankkort utfärdade utanför Filippinerna. även PNB bank tar ut en avgift, dock är den något lägre, 150 peso (ca 27 kr).

Med denna avgift välkomnar de Filippinska storbankerna alla turister. Samt bekräftar uppfattningen bland den Filippinska befolkningen, att pengar växer på träd utomlands. Där jag bor i Bicol, är dagsinkomsten för en arbetare 150-200 peso. Ofta måste jag förklara för folk här att mitt "money tree" hemma i Sverige slutade bära frukt för länge sedan.

Men... dom tror mig inte. Tydligen inte BDO bank heller... Jag använder mig av ICA bankkort. Det kostar ju inget i uttagsavgifter. Men nu har det blivit värdelöst. återstår bara att en gång per månad överföra pengar från Sverige till BDO´s eget kort. Vilket säkert kostar mig 100 kronor eller mer. Men... billigare, då de ca 10 uttag jag gör per månad skulle kosta mig ca 350 kronor.

Banker är inget kul...

Beo

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska även Filippinska banker ta ut en avgift på bankomatuttag med utländska kortdiablo.gif

Tagen från www.JordenRunt.nu

Läsartips – Filippinska banker tar extra avgift på uttag

Vill tipsa om att från vecka elva 2010 tar den Filippinska banken BDO ut 200 peso i kostnad för varje uttag du gör i deras bankomater. Det är ungefär 35 svenska kronor. Detta görs på uttag med bankkort utfärdade utanför Filippinerna. även PNB bank tar ut en avgift, dock är den något lägre, 150 peso (ca 27 kr).

Med denna avgift välkomnar de Filippinska storbankerna alla turister. Samt bekräftar uppfattningen bland den Filippinska befolkningen, att pengar växer på träd utomlands. Där jag bor i Bicol, är dagsinkomsten för en arbetare 150-200 peso. Ofta måste jag förklara för folk här att mitt "money tree" hemma i Sverige slutade bära frukt för länge sedan.

Men... dom tror mig inte. Tydligen inte BDO bank heller... Jag använder mig av ICA bankkort. Det kostar ju inget i uttagsavgifter. Men nu har det blivit värdelöst. återstår bara att en gång per månad överföra pengar från Sverige till BDO´s eget kort. Vilket säkert kostar mig 100 kronor eller mer. Men... billigare, då de ca 10 uttag jag gör per månad skulle kosta mig ca 350 kronor.

Banker är inget kul...

Beo

Man kan ju undra om Master Card och Visa känner till detta och hur de kan låta detta pågå ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Visa och Mastercard tjänar på om vi använder våra kort i affärerna istället för att betala med kontanter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Visa och Mastercard tjänar på om vi använder våra kort i affärerna istället för att betala med kontanter...

Tyvärr högre avg. än ta ut pengar,blev debiterad 65:- när jag betalade med MasteCard i Ayuttahaya är nog inte meningen man ska handla alls

:diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var i USA i januari och där tog dom ut en avgift

på 2dollar per utag + 35SEK master card

så det är nog "world wide" med en ny avgift på ATM:erna.

Så 50 SEK bara för att få ut sina pengar..

blir bra när man måste BETALA för att få ut sin lön. :diablo:

nu när bankomaterna ska försvinna i sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr högre avg. än ta ut pengar,blev debiterad 65:- när jag betalade med MasteCard i Ayuttahaya är nog inte meningen man ska handla alls

:diablo:

Guldbutikerna i Thailand brukar ta ut 3% extra om jag betalar med Eurocard, vilket väl motsvarar vad dom betalar till Eurocard.

Inte alla sorts butiker som törs göra detta dock, Eurocard är inte roade.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom pratar att införa avgift på svenska automater också.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom pratar att införa avgift på svenska automater också.

Vilka är "dom"?

Lite nyfiken eftersom jag jobbar i bankvärlden och jag har inte alls hört talas om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Carrefour, Tops och Tesco tar iaf inte ut några avgifter när man betalar med kort... vet inte hur det är i Filipinerna dock, på Bali ville hotellet ha 3% extra om man betalade med kort så då fick man ta ut 3 000 000 (30 sedlar) och pröjsa med... Men i ärlighetens namn så är det konstigt att inte alla länder har avgifter på ATM-uttag (dock borde de vara samma för alla och spegla den verkliga kostnaden) detta skulle i sin tur öka kortbetalningarna vilket väldens skattemyndigheter borde gilla. Observera att jag är väldigt negativt inställd till att Thailand, Filipinerna, Vietnam etc. försöker finansiera sina ATM-nätverk med de stakars turisternas pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr högre avg. än ta ut pengar,blev debiterad 65:- när jag betalade med MasteCard i Ayuttahaya är nog inte meningen man ska handla alls

:diablo:

Jo, jag har faktiskt minskat mina utgifter med ca 50% i (THB räknat) sen de glada dagarna när bahten låg i ca 0,18 - 0.20 kr p.g.a. den försämrade kronkursen, de nya avgifterna och en bristande förståelse för dessa faktorer inom den Thailändska turistnäringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

singh@

Ja just det...Vilka är DOM..som tar 150 bath / uttag

Är det ATM ägaren?

Banken?

Master Card, Visa..som redan tar 35:- för ett uttag???

Staten (skatt)

Verkar vara svårt att få fram hur det kommer sig att det helt

plötsligt blev en ny avgift på kortuttag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Mina bankkort kostar också när jag tar ut pengar... VISA och MasterCard... Jag har VISA1 och VISA2 på mitt konto (samma konto med 2 kort) ena är billigare års kostnad och andra dyrare... VISA2 kostar inget att ta ut kontant men VISA1 kostar.

Även i Sverige :S men VISA2 kostar också utomlands men inte i Sverige :S

Skulle inte VISA ta bort sådant avgifter?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...