Jump to content
IGNORERAD

Thaksin hade för stort stöd bland de fattiga


Thaihubben

Recommended Posts

Thaksin hade för stort stöd bland de fattiga

Thaksin Shinawatra störtades 2006.

Militären tog då makten i en oblodig statskupp.

Nu demonstrerar Thaksins anhängare - rödskjortorna - för att få till stånd ett omval.

Hör Expressens Michael Töpffer berätta om varför Thaksin störtades - och varför han fortfarande har så stort stöd.

källa: http://www.expressen.se/Nyheter/1.1936199/michael-topffer-thaksin-hade-for-stort-stod-bland-de-fattiga

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    18

  • Poffa

    16

  • BaBoo

    15

  • OldWolf

    6

Mest aktiva i denna tråd

Jag är såld... Är numera stolt Thaksin-anhängare.

Denna auktoritära kille är min nya stora idol.

Mitt favvoscitat: "...de ockuperade Bangkoks stora flygplats, en jättestor flygplats...":great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag räknade uppenbara sakfel på mina fingrar. Fingrarna tog slut innan han hade kommit halvvägs.

Ett mycket häpnadsväckande ny uppgift. Det finns bara 50-60% fattiga i landet!

Och att det har varit lugnt i landet senaste året fram till för två veckor sen. Var befann sig Michael Töpffer under songkran förra året? I alla fall inte i Thailand.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Wille, PINSAMT va ordet, bara att hoppas att nätutgåvan har en intelligentare lyssnarskara än Expressens journalister framstår vara i denna intervju, vad är det för ansvarig utgivare som inte kollar ett skvatt om vad som sänds, det måste väl efter de senaste dagarnas uppmärksamhet i internationell press ganska klart framgå en hel drös med faktauppgifter, och så kommer detta, SKÄMS EXPRESSEN.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska bra sammanfattning av läget och objektivt reportage.

Inga fakta fel vad jag kunde höra

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska UD fattar inget och nu Michael Töpffer på Expressen.

Varför lyssnar de inte på vad militär diktaturen i Thailand säger han är en korruptdiktator som försökte ta makten i från militären genom att ge folket yttrandefrihet och socialtrygghet.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska UD fattar inget och nu Michael Töpffer på Expressen.

Varför lyssnar de inte på vad militär diktaturen i Thailand säger han är en korruptdiktator som försökte ta makten i från militären genom att ge folket yttrandefrihet och socialtrygghet.

Moo

Så du tycker Töpffer har beskrivit situationen korrekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om skoj... Det enda jag kan egentligen tänka mig är att Expressen tog miste på vilken dag det var. Ett 1. Aprilskämt som gick fel helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske skulle åka till det riktiga Thailand nån gång o se med egna ögon!

Hade stort folkligt stöd

Genomförde populistiska förbättringar för den fattiga befolkningen

Blev för mäktig

Korrumperad

Tycker jag är en bra beskrivning av thaksin under hans tid som PM, Men visst du är ju riktiga Thailand på en bar i Pattaya?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ännu en av våra stora tidningar går ut med sanningen i denna fråga, det känns skönt att elitens maktövertagande kommer fram.

Men det får som vanligt forumets militär och elit vänner att gå i taket.

Sanningen kan vara svår ibland.

Tack till Expressen och dess skribent som intar samma position som Aftonbladet, och som precis som en del på forumet har

genomskådat elitens försök att se folkvalda ut.

Han tar upp många av dom frågor som har behandlats på forumet det senaste året och ger mig själv och några till på forumet

rätt på alla punkter, det känns skönt för oss på forumet som får mycket skit för att vi vill ha fria val och demokrati,

hoppas att några till öppnar ögon och öron och tar till sig det som verkligen sker i landet.

Och slutar tro att domstolar och politiker inte är korrupta och att dom rika är i majoritet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ännu en av våra stora tidningar går ut med sanningen i denna fråga, det känns skönt att elitens maktövertagande kommer fram.

Men det får som vanligt forumets militär och elit vänner att gå i taket.

Sanningen kan vara svår ibland.

Tack till Expressen och dess skribent som intar samma position som Aftonbladet, och som precis som en del på forumet har

genomskådat elitens försök att se folkvalda ut.

Han tar upp många av dom frågor som har behandlats på forumet det senaste året och ger mig själv och några till på forumet

rätt på alla punkter, det känns skönt för oss på forumet som får mycket skit för att vi vill ha fria val och demokrati,

hoppas att några till öppnar ögon och öron och tar till sig det som verkligen sker i landet.

Och slutar tro att domstolar och politiker inte är korrupta och att dom rika är i majoritet.

Mvh Isan Lover

Jo och alla vi på detta forum som bor eller har bott i Thailand har fullständigt missförstått allt om vi inte gillar Thaksin och hans svans.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ännu en av våra stora tidningar går ut med sanningen i denna fråga, det känns skönt att elitens maktövertagande kommer fram.

Men det får som vanligt forumets militär och elit vänner att gå i taket.

Sanningen kan vara svår ibland.

Tack till Expressen och dess skribent som intar samma position som Aftonbladet, och som precis som en del på forumet har

genomskådat elitens försök att se folkvalda ut.

Han tar upp många av dom frågor som har behandlats på forumet det senaste året och ger mig själv och några till på forumet

rätt på alla punkter, det känns skönt för oss på forumet som får mycket skit för att vi vill ha fria val och demokrati,

hoppas att några till öppnar ögon och öron och tar till sig det som verkligen sker i landet.

Och slutar tro att domstolar och politiker inte är korrupta och att dom rika är i majoritet.

Mvh Isan Lover

Trist... köp en ny skiva, snälla. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jo och alla vi på detta forum som bor eller har bott i Thailand har fullständigt missförstått allt om vi inte gillar Thaksin och hans svans.

Hej Vaxet

Det är nog snarare så att man tar till sig den "verklighet" som finns runt omkring en.

Och dom beskriver förmodligen sin omgivnings syn på saken, och den stämmer ju där, men den stämmer kanske inte in på andra

platser, och dom flesta svenskar befinner sig nog inte bland dom fattiga där dom röda är i majoritet.

Hade fler levt bland dom på deras villkor, och sett saken ur dom fattigas perspektiv så hade nog en del resonerat

annorlunda.

Jag tycker inte att man ska fokusera på Thaksin så mycket utan mer på att det finns en rörelse som vill förbättra för dom i

det lägsta kastet som arbetare, små bönder och lägre medelklass, och partier som har vänt sig till dessa grupper har alltid

setts som något farligt som ska bekämpas av arostokrati och militär överallt i världen, även Sverige.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Vaxet

Det är nog snarare så att man tar till sig den "verklighet" som finns runt omkring en.

Och dom beskriver förmodligen sin omgivnings syn på saken, och den stämmer ju där, men den stämmer kanske inte in på andra

platser, och dom flesta svenskar befinner sig nog inte bland dom fattiga där dom röda är i majoritet.

Hade fler levt bland dom på deras villkor, och sett saken ur dom fattigas perspektiv så hade nog en del resonerat

annorlunda.

Jag tycker inte att man ska fokusera på Thaksin så mycket utan mer på att det finns en rörelse som vill förbättra för dom i

det lägsta kastet som arbetare, små bönder och lägre medelklass, och partier som har vänt sig till dessa grupper har alltid

setts som något farligt som ska bekämpas av arostokrati och militär överallt i världen, även Sverige.

Mvh Isan Lover

Michael Töpffer (Expressens man) bor i Bangkok.

Jag har bott i en extremt fattigt by i södra Thailand och bor numera i en industriort i centrala Thailand.

Mitt umgänge består numera till mer än 90% industriarbetare med sina rötter i norra/nordöstra Thailand.

Jag grundar mina åsikter på fakta, inte på frugans, kompisarnas eller "byhövdings" åsikter.

Vad Michael Töpffer, som vanligtvis skriver resereportage, grundar sina åsikter på vet jag inte. Men inte är det fakta.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad Michael Töpffer, som vanligtvis skriver resereportage, grundar sina åsikter på vet jag inte. Men inte är det fakta.

Poffa

Det där var INTE fakta utan din egen "gissning"suicide.gif

Detta är däremot fakta!

Hotet från Google

Frilansreportern Michael Töpffer, 36, i Bangkok befarar att ”googlereportrar” håller på att ta över utrikesbevakningen.

-Det är en billig form av journalistik. Men en dålig sådan, säger han.

Sedan några år tillbaka är hans bas en trerumslägenhet i centrala Bangkok.

-Efter att ha vikarierat på Expressen flyttade jag till Sydney i början av 2000 för att bevaka arbetet inför OS. Jag hade inget avtal med Expressen, däremot ett fint introduktionsbrev och ett löfte om att de skulle köpa bra grejor.

-Det hände oerhört mycket i Sydney och jag trivdes mycket bra. Men efter OS var det alldeles för lugnt. Staffan Heimerson, som var där för radion, uppmanade mig att flytta till Bangkok. ”Där kommer det att hända saker”, sade han och jag flyttade hit.

Michael Töpffer berättar att snabbt smällde upp en redaktion i Bangkok, gick med i pressklubben, skaffade internetuppkoppling och började jobba.

-Så har jag fortsatt, förutom ett kortare mellanspel i Grekland inför OS i Aten 2004. Jag brukar dessutom sommarjobba på Ekot i Stockholm.

Han säger att han fortfarande inte har något avtal med någon av sina uppdragsgivare.

-Men jag har hittills inte haft några problem att dra in en lön. Jag tror dock att det viktigt att kunna rapportera och skriva för olika typer av medier i flera olika länder. Under militärkuppen i september rapporterade jag till exempel för Rapport, Aktuellt, TV4, BBC, Expressen, Fokus och Ekot. Häromdagen skrev jag en artikel för den österriska tidningen Kronen Zeitung om en österrikare som blivit knivhuggen av en prostituerad, hjälpte den finska tidningen Iltalehti med en historia om en finsk pedofil och skrev en artikel om efterrätter för ett svenskt matmagasin.

Vem rapporterar du för om det inträffar en stor terrorattack i Bangkok? Ekot eller Expressen?

- Eftersom Ekots Bangkok-korre ofta är på resa gör jag inhopp där då och då. Men det är inga större problem. Lite tillspetsat kan man säga att Expressen vill ha chockade svenskar och Ekot vill ha politisk analys.

Michael Töpffer befarar att nätet håller på att ersätta stringers och korrar.

-Många tidningar har anställt arméer av googlereportrar som surfar runt på engelskspråkiga hemsidor på jakt efter material som de kan rewrita. Så fort det kommer några rader på AP eller Reuters om att det har varit en större olycka smäller man upp det på fem korta rader och kombinerar det med en efterlysning. Är du på plats? Har du bilder?

-Under nyårsnatten sprängdes det bomber här. Svenskar turister som knappt var i närheten ringde redaktioner i Sverige och sa att de var rädda. Trots att de egentligen inte visste vad som hade hänt vägde de tyngre än intervjuer med den polisman som ledde utredningsarbetet och hade en massa intressanta saker att säga. Det är tragiskt.

Mikael Bergling, Journalisten, 2007-04-28

källa: http://www.desken.se/Hotetfran20070428.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

100%:ig självanalys av MT.

"Lite tillspetsat kan man säga att Expressen vill ha chockade svenskar och Ekot vill ha politisk analys."

Blir att jobba åt expressen, då...

En sista undran är varför han inte har riktiga avtal med dessa uppdragsgivare??? :bag:

Och för första gången letar jag efter minus-karma knappen. Vill så gärna ge lite minus till denna Michael Töpffer :ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var INTE fakta utan din egen "gissning"suicide.gif

Detta är däremot fakta!

Hotet från Google

Frilansreportern Michael Töpffer, 36, i Bangkok befarar att ”googlereportrar” håller på att ta över utrikesbevakningen.

-Det är en billig form av journalistik. Men en dålig sådan, säger han.

Sedan några år tillbaka är hans bas en trerumslägenhet i centrala Bangkok.

-Efter att ha vikarierat på Expressen flyttade jag till Sydney i början av 2000 för att bevaka arbetet inför OS. Jag hade inget avtal med Expressen, däremot ett fint introduktionsbrev och ett löfte om att de skulle köpa bra grejor.

-Det hände oerhört mycket i Sydney och jag trivdes mycket bra. Men efter OS var det alldeles för lugnt. Staffan Heimerson, som var där för radion, uppmanade mig att flytta till Bangkok. ”Där kommer det att hända saker”, sade han och jag flyttade hit.

Michael Töpffer berättar att snabbt smällde upp en redaktion i Bangkok, gick med i pressklubben, skaffade internetuppkoppling och började jobba.

-Så har jag fortsatt, förutom ett kortare mellanspel i Grekland inför OS i Aten 2004. Jag brukar dessutom sommarjobba på Ekot i Stockholm.

Han säger att han fortfarande inte har något avtal med någon av sina uppdragsgivare.

-Men jag har hittills inte haft några problem att dra in en lön. Jag tror dock att det viktigt att kunna rapportera och skriva för olika typer av medier i flera olika länder. Under militärkuppen i september rapporterade jag till exempel för Rapport, Aktuellt, TV4, BBC, Expressen, Fokus och Ekot. Häromdagen skrev jag en artikel för den österriska tidningen Kronen Zeitung om en österrikare som blivit knivhuggen av en prostituerad, hjälpte den finska tidningen Iltalehti med en historia om en finsk pedofil och skrev en artikel om efterrätter för ett svenskt matmagasin.

Vem rapporterar du för om det inträffar en stor terrorattack i Bangkok? Ekot eller Expressen?

- Eftersom Ekots Bangkok-korre ofta är på resa gör jag inhopp där då och då. Men det är inga större problem. Lite tillspetsat kan man säga att Expressen vill ha chockade svenskar och Ekot vill ha politisk analys.

Michael Töpffer befarar att nätet håller på att ersätta stringers och korrar.

-Många tidningar har anställt arméer av googlereportrar som surfar runt på engelskspråkiga hemsidor på jakt efter material som de kan rewrita. Så fort det kommer några rader på AP eller Reuters om att det har varit en större olycka smäller man upp det på fem korta rader och kombinerar det med en efterlysning. Är du på plats? Har du bilder?

-Under nyårsnatten sprängdes det bomber här. Svenskar turister som knappt var i närheten ringde redaktioner i Sverige och sa att de var rädda. Trots att de egentligen inte visste vad som hade hänt vägde de tyngre än intervjuer med den polisman som ledde utredningsarbetet och hade en massa intressanta saker att säga. Det är tragiskt.

Mikael Bergling, Journalisten, 2007-04-28

källa: http://www.desken.se/Hotetfran20070428.htm

Om Du söker på vad han har verkligen har skrivit så kommer Du att hitta mest resereferat.

Förutom hans stora scoop när han "avslöjade" Narin Floren's barnhem på Phuket.

Narin Floren är en kanske tveksam figur, men hans barnhem är faktiskt seriöst satsning, så även den gången var han helt ute och cyklade.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var INTE fakta utan din egen "gissning"suicide.gif

Detta är däremot fakta!

Hotet från Google

Frilansreportern Michael Töpffer, 36, i Bangkok befarar att ”googlereportrar” håller på att ta över utrikesbevakningen.

-Det är en billig form av journalistik. Men en dålig sådan, säger han.

Låt mig gissa.. du googlade dig fram till det här? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklaring till denna konstiga uppfattning på MPR.

Thailand har under många år dragit på sig faranger som trivs man kan fråga sig varför?

Kan det beror på här trivs de med klass skillnader de får lov att känna sig smarta och vara små förstar.

Jag hör alltid faranger som gör sig roliga över hur dumma Thailändare är och kan hålla med de är inte smarta i allmänhet.

Men detta är inte deras eget fel utan deras kastsystem och skolunder visningens fel.

Ser fram emot ett fortsatt liv i Thailand där mycket behöver förändras.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...