Jump to content
IGNORERAD

Thaksin hade för stort stöd bland de fattiga


Thaihubben

Recommended Posts

Men hur länge som dom fattiga kommer att stödja Thaksin är omöjligt att svara på, hans fiender gör ju Thaksin en stor tjänst genom att jaga och försöka ruinera honom,

Mvh Isan Lover

Ruinera :huh: han är ju för Guds skull miljardär och kommer så att förbli efter att han blivit tvingad att betala tillbaks det han stulit!

Jaga? Han skall avtjäna ett 2 årigt fängelsestraff han är dömd för, eller tycker du att bara för att han är rik och kan flyga klotet runt med sitt privata jet att han är för "fin" för att sitta inne?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    18

  • Poffa

    16

  • BaBoo

    15

  • MaiChai

    6

Mest aktiva i denna tråd

Hej

Ja det har absolut inte gjorts några försämringar för mina vänner i Isaan snarare tvärtom.

En stilla undran från en oinvigd.

Om de har fått det bättre under den nuvarande regeringen än under den förra så varför är de så emot den sittande regeringen?

Link to comment
Dela på andra sajter

En stilla undran från en oinvigd.

Om de har fått det bättre under den nuvarande regeringen än under den förra så varför är de så emot den sittande regeringen?

I norra/nordöstra Thailand ses demokraterna som de innerligt hatade bangkoksbornas parti och de kommer aldrig att rösta på dem, oavsett vilka reformer de genomför.

Har Du sen Du föddes fått lära dig att Du ska älska kungen och hata bangkokborna så gör Du det!

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

I norra/nordöstra Thailand ses demokraterna som de innerligt hatade bangkoksbornas parti och de kommer aldrig att rösta på dem, oavsett vilka reformer de genomför.

Har Du sen Du föddes fått lära dig att Du ska älska kungen och hata bangkokborna så gör Du det!

Poffa

Tror du att det är så, verkligen? Jag vill inte tro att det är så som du säger och jag tror inte det är så. Jag är helt övertygad om att det skulle förändra saker och ting. Vad har Abhisit gjort sen han kom till makten? Han har ju ändå suttit ett tag.

Har hans agenda varit gynnsam för honom och framförallt för underklassen i Thailand? Jag försöker inte på nåt vis göra mig lustig. Jag fråga er experter, den enda jag kan fråga är min sambo.. och hon är inte allt för positiv mot Abhisit. Och hon tycker inte om Thaksin.

Men det verkar som många här är genuint insatta och har koll på allt. ;)

Kul att du reagerade på min avatar! \m/

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I norra/nordöstra Thailand ses demokraterna som de innerligt hatade bangkoksbornas parti och de kommer aldrig att rösta på dem, oavsett vilka reformer de genomför.

Har Du sen Du föddes fått lära dig att Du ska älska kungen och hata bangkokborna så gör Du det!

Poffa

Hej

Så har det varit men vi får se om dom kan ändra på det, det är ju i vilket fall som helst bra att dom försöker.

Demokraterna har väl insett att om dom ska kunna vinna ett val så behöver dom stöd i dessa grupper, det räcker inte med Bangkok rösterna.

Men det tar nog emot att rösta på det som dom ser som "fiender".

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är helt klart bra grejor som du räknar upp, men glöm inte att dom var emot vårdreformen och bylånen m.m för inte allt för länge sedan.

Dom nu genomförda reformerna får man väl se som ett sätt att attrahera dom fattiga och som strategiska inför kommande val.

Snälla IL. Det är den här typen av felaktigheter som gör att alla dina uttalanden inte kan tas på allvar.

Vad menar du med att "dom var emot vårdreformen"?

Vårdreformen var ett förslag som utarbetades från 1995 och framåt och som Thaksin inte hade en aning

om förrän han blev kontaktad ev upphovsmakaren till reformen för att den skulle få parlamentariskt stöd.

Tidigt var reformen menad att finansieras med 70 baht istället för 30 baht.

Upphovsmakaren hette Sanguan Nitayarumphong och han var en av dem som lobbade för reformen hos

alla partier, inklusive TRT. Själva vårdförslaget presenterades till parlamenetet som ett folkligt lagt förslag

(alltså inte lagt av något parti) tillsammans med 50 000 namnunderskrifter och lett av en samling NGO´s.

Iom namninsamlingen kunde man begära en omröstning och debatt i parlamentet. Väl i parlamentet anammades

förslaget av alla partier och det dök till slut upp 6 versioner av samma förslag, enskilt modifierade av partierna.

Skillnaderna i de olika förslagen benade man ut genom ett nära och intenstivt samarbete parterna emellan

och bl.a Abhisit var väldigt aktiv i detta arbete.

När det slutgiltiga förslaget var klart röstades det igenom unisont av alla. INGEN var emot reformen.

Och Thaksin har inte mer del i tillkomsten än någon annan politiker vid tillfället mer än att han satt som PM.

Han, och TRT, var däremot sedan väldigt snabba i att implementera förslaget nationellt.

Men det tyckte bara de flesta var bra.

Så snälla... skippa propagandan och var lite rättvis och hederlig gentemot de som faktiskt vill göra gott och

förtjänar kredit för sitt arbete.

Och du kan gärna upplysa dina nära och kära om dessa förhållanden med, om de orkar bry sig, så vi slipper

en ensidig och, framförallt för de fattiga, oförtjänt låg nivå på debatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En stilla undran från en oinvigd.

Om de har fått det bättre under den nuvarande regeringen än under den förra så varför är de så emot den sittande regeringen?

Hej

Rent historiskt står Bangkok för förtryck och korruption i provinserna, pengar som skulle användas till områdena förvinner på till stor del i politikernas fickor.

Det är nog svårt att glömma århundraden av förtryck och godtycklig behandling på kort sikt, även om inga direkta försämringar har införts av Abishit utan tvärtom några

förbättringar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Så har det varit men vi får se om dom kan ändra på det, det är ju i vilket fall som helst bra att dom försöker.

Demokraterna har väl insett att om dom ska kunna vinna ett val så behöver dom stöd i dessa grupper, det räcker inte med Bangkok rösterna.

Men det tar nog emot att rösta på det som dom ser som "fiender".

Mvh Isan Lover

Demokraterna får ca 80% av sina röster från de fattiga bönderna i södern - som inte är upplärda att hata bangkoksborna!

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

noBuzz, tycker du att Abhisit är en bra ledare för landet? Du behöver inte jämföra med Thaksin, för det vill jag inte. Jag menar helt frankt om vad du tycker och känner om Abhisit?

Och anser du att Abhisit, är den bäst lämpade även i framtiden att leda landet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Snälla IL. Det är den här typen av felaktigheter som gör att alla dina uttalanden inte kan tas på allvar.

Vad menar du med att "dom var emot vårdreformen"?

Vårdreformen var ett förslag som utarbetades från 1995 och framåt och som Thaksin inte hade en aning

om förrän han blev kontaktad ev upphovsmakaren till reformen för att den skulle få parlamentariskt stöd.

Tidigt var reformen menad att finansieras med 70 baht istället för 30 baht.

Upphovsmakaren hette Sanguan Nitayarumphong och han var en av dem som lobbade för reformen hos

alla partier, inklusive TRT. Själva vårdförslaget presenterades till parlamenetet som ett folkligt lagt förslag

(alltså inte lagt av något parti) tillsammans med 50 000 namnunderskrifter och lett av en samling NGO´s.

Iom namninsamlingen kunde man begära en omröstning och debatt i parlamentet. Väl i parlamentet anammades

förslaget av alla partier och det dök till slut upp 6 versioner av samma förslag, enskilt modifierade av partierna.

Skillnaderna i de olika förslagen benade man ut genom ett nära och intenstivt samarbete parterna emellan

och bl.a Abhisit var väldigt aktiv i detta arbete.

När det slutgiltiga förslaget var klart röstades det igenom unisont av alla. INGEN var emot reformen.

Och Thaksin har inte mer del i tillkomsten än någon annan politiker vid tillfället mer än att han satt som PM.

Han, och TRT, var däremot sedan väldigt snabba i att implementera förslaget nationellt.

Men det tyckte bara de flesta var bra.

Så snälla... skippa propagandan och var lite rättvis och hederlig gentemot de som faktiskt vill göra gott och

förtjänar kredit för sitt arbete.

Och du kan gärna upplysa dina nära och kära om dessa förhållanden med, om de orkar bry sig, så vi slipper

en ensidig och, framförallt för de fattiga, oförtjänt låg nivå på debatten.

Hej

Jag syftade inte på parlamentets omröstning utan på PAD och elitens hysteriska reaktioner på denna "vansinniga" reform som skulle vara omöjlig att finansiera.

Tongångarna påminde mycket om dom som Obhama har fått uppleva i USA, och om jag inte minns fel så var det folk på forumet som också tyckte att vård för alla var

omöjligt att finansiera i Thailand och att det aldrig skulle fungera.

Sen när det var genomfört och visade sig fungera bra i t.ex Isaan då sas det att det bara var där och alla andra i landet fick betala fullt pris som vanligt.

Vem ska man tro på?

Och om makthavarna i Bangkok hade velat införa vård åt alla så hade dom ju inte behövt vänta på att Thaksin skulle bli PM, om inte annat var det otaktiskt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Rent historiskt står Bangkok för förtryck och korruption i provinserna, pengar som skulle användas till områdena förvinner på till stor del i politikernas fickor.

Det är nog svårt att glömma århundraden av förtryck och godtycklig behandling på kort sikt, även om inga direkta försämringar har införts av Abishit utan tvärtom några

förbättringar.

Mvh Isan Lover

Hurra hurra, bra inlägg! Gav en karamell. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla IL. Det är den här typen av felaktigheter som gör att alla dina uttalanden inte kan tas på allvar.

Vad menar du med att "dom var emot vårdreformen"?

Vårdreformen var ett förslag som utarbetades från 1995 och framåt och som Thaksin inte hade en aning

om förrän han blev kontaktad ev upphovsmakaren till reformen för att den skulle få parlamentariskt stöd.

Tidigt var reformen menad att finansieras med 70 baht istället för 30 baht.

Upphovsmakaren hette Sanguan Nitayarumphong och han var en av dem som lobbade för reformen hos

alla partier, inklusive TRT. Själva vårdförslaget presenterades till parlamenetet som ett folkligt lagt förslag

(alltså inte lagt av något parti) tillsammans med 50 000 namnunderskrifter och lett av en samling NGO´s.

Iom namninsamlingen kunde man begära en omröstning och debatt i parlamentet. Väl i parlamentet anammades

förslaget av alla partier och det dök till slut upp 6 versioner av samma förslag, enskilt modifierade av partierna.

Skillnaderna i de olika förslagen benade man ut genom ett nära och intenstivt samarbete parterna emellan

och bl.a Abhisit var väldigt aktiv i detta arbete.

När det slutgiltiga förslaget var klart röstades det igenom unisont av alla. INGEN var emot reformen.

Och Thaksin har inte mer del i tillkomsten än någon annan politiker vid tillfället mer än att han satt som PM.

Han, och TRT, var däremot sedan väldigt snabba i att implementera förslaget nationellt.

Men det tyckte bara de flesta var bra.

Så snälla... skippa propagandan och var lite rättvis och hederlig gentemot de som faktiskt vill göra gott och

förtjänar kredit för sitt arbete.

Och du kan gärna upplysa dina nära och kära om dessa förhållanden med, om de orkar bry sig, så vi slipper

en ensidig och, framförallt för de fattiga, oförtjänt låg nivå på debatten.

Debatten om thailändsk politik här på MPR verkar stå mellan faktakunniga/pålästa vs faktaokunniga/troende vilket gör det väldigt förvirrande och en smula trökigt för oss andra att följa.

Det positiva är dock att man, med lite ansträngning och bondförnuft kan, om man vill, bli lte mer upplyst om verkligheten.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla IL. Det är den här typen av felaktigheter som gör att alla dina uttalanden inte kan tas på allvar.

Vad menar du med att "dom var emot vårdreformen"?

Vårdreformen var ett förslag som utarbetades från 1995 och framåt och som Thaksin inte hade en aning

om förrän han blev kontaktad ev upphovsmakaren till reformen för att den skulle få parlamentariskt stöd.

Tidigt var reformen menad att finansieras med 70 baht istället för 30 baht.

Upphovsmakaren hette Sanguan Nitayarumphong och han var en av dem som lobbade för reformen hos

alla partier, inklusive TRT. Själva vårdförslaget presenterades till parlamenetet som ett folkligt lagt förslag

(alltså inte lagt av något parti) tillsammans med 50 000 namnunderskrifter och lett av en samling NGO´s.

Iom namninsamlingen kunde man begära en omröstning och debatt i parlamentet. Väl i parlamentet anammades

förslaget av alla partier och det dök till slut upp 6 versioner av samma förslag, enskilt modifierade av partierna.

Skillnaderna i de olika förslagen benade man ut genom ett nära och intenstivt samarbete parterna emellan

och bl.a Abhisit var väldigt aktiv i detta arbete.

När det slutgiltiga förslaget var klart röstades det igenom unisont av alla. INGEN var emot reformen.

Och Thaksin har inte mer del i tillkomsten än någon annan politiker vid tillfället mer än att han satt som PM.

Han, och TRT, var däremot sedan väldigt snabba i att implementera förslaget nationellt.

Men det tyckte bara de flesta var bra.

Så snälla... skippa propagandan och var lite rättvis och hederlig gentemot de som faktiskt vill göra gott och

förtjänar kredit för sitt arbete.

Och du kan gärna upplysa dina nära och kära om dessa förhållanden med, om de orkar bry sig, så vi slipper

en ensidig och, framförallt för de fattiga, oförtjänt låg nivå på debatten.

Tydligen har IL ljugit än en gång och faktiskt har han upprepat mantrat om sjukvårdsreformen så mycket och ofta tt jag oxå trodde det var Thaksins förtjänst!

Tydligen måste ALLT kontrolleras som skrivs av IL allt han skriver handlar om att skönmåla Thaksin och att svartmåla regeringen!

Link to comment
Dela på andra sajter

noBuzz, tycker du att Abhisit är en bra ledare för landet? Du behöver inte jämföra med Thaksin, för det vill jag inte. Jag menar helt frankt om vad du tycker och känner om Abhisit?

Och anser du att Abhisit, är den bäst lämpade även i framtiden att leda landet?

Jag vet faktiskt inte.

Det känns instinktivt som att jag inte känner till tillräckligt om olika politikerpersoner,

deras historia och politiska hederlighet - över tiden - för att egentligen kunna värdera dem.

Men, om Abhisit kan jag säga att han har givit mig ett seriöst, kompetent och hederligt intryck.

Hans agerande har också hittintills, tycker jag, visat att han lyssnar på olika grupper och är mån

om den demokratiska processen. Och att han respekterar folks vilja.

Jag har inget annat att gå på än det som framkommer i intervjuer och media, men mot

bakgrund av det känns han stabil, okorrumperad och seriös.

Det känns som att han är bra - just nu. wink.gif

Men om han är den bäst lämpade vet jag inte. Vilka alternativ har jag att välja emellan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Jag vet faktiskt inte.

Det känns instinktivt som att jag inte känner till tillräckligt om olika politikerpersoner,

deras historia och politiska hederlighet - över tiden - för att egentligen kunna värdera dem.

Men, om Abhisit kan jag säga att han har givit mig ett seriöst, kompetent och hederligt intryck.

Hans agerande har också hittintills, tycker jag, visat att han lyssnar på olika grupper och är mån

om den demokratiska processen. Och att han respekterar folks vilja.

Jag har inget annat att gå på än det som framkommer i intervjuer och media, men mot

bakgrund av det känns han stabil, okorrumperad och seriös.

Det känns som att han är bra - just nu. wink.gif

Men om han är den bäst lämpade vet jag inte. Vilka alternativ har jag att välja emellan?

Tack för svaret. Jag har sett ett par intervjuer med Abhisit, och jag måste hålla med dig om att han verkar väldigt sansad och lugn. Han verkar inte vara tappad bakom vagnen heller. ;)

Jag tror nog det största problemet är att dom flesta ser honom som korrupt, oavsett om han är det eller inte. Det är ju tyvärr den bittra sanningen och historia som prägla den thailändska historian.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Jag har sett ett par intervjuer med Abhisit, och jag måste hålla med dig om att han verkar väldigt sansad och lugn. Han verkar inte vara tappad bakom vagnen heller. ;)

Jag tror nog det största problemet är att dom flesta ser honom som korrupt, oavsett om han är det eller inte. Det är ju tyvärr den bittra sanningen och historia som prägla den thailändska historian.

Ser inte dom flesta Thaksin som korrupt också ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag syftade inte på parlamentets omröstning utan på PAD och elitens hysteriska reaktioner på denna "vansinniga" reform som skulle vara omöjlig att finansiera.

PAD bildades 2006. Reformen drogs igenom 2002.

Vilken elit var det som reagerade? Källa? Länk?

Reaktionerna har handlat om finansiering men har den handlat om reformens vara eller icke vara?

Kontrafrågan får bli: har du en källa som säger att NÅGON ALLS, elit eller inte, vill att fattiga isaanbor ska stå utan vård?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog det största problemet är att dom flesta ser honom som korrupt, oavsett om han är det eller inte. Det är ju tyvärr den bittra sanningen och historia som prägla den thailändska historian.

Absolut! Och tragiskt. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

PAD bildades 2006. Reformen drogs igenom 2002.

Vilken elit var det som reagerade? Källa? Länk?

Reaktionerna har handlat om finansiering men har den handlat om reformens vara eller icke vara?

Kontrafrågan får bli: har du en källa som säger att NÅGON ALLS, elit eller inte, vill att fattiga isaanbor ska stå utan vård?

Så IL fortsätter att försöka föra folk bakom ljuset :kort:

Kanske är som så att det är någon/några andra som ljuger för IL och han tror blint på dessa utan att kolla upp fakta :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tydligen har IL ljugit än en gång och faktiskt har han upprepat mantrat om sjukvårdsreformen så mycket och ofta tt jag oxå trodde det var Thaksins förtjänst!

Tydligen måste ALLT kontrolleras som skrivs av IL allt han skriver handlar om att skönmåla Thaksin och att svartmåla regeringen!

Hej

Nej här ger jag mig inte det var TRT som drev igenom sjukvårdsreformen, och det kan du nog få bekräftat och kontrollerat på hur många sätt du vill av oberoende källor.

Att påstå något annatär inte ens värt att besvara.

Sen att samma personer har medverkat under hela 2000 talet fast i olika grupper och partier och har bytt namn i parti och minut, gör det nästan omöjligt att diskutera

fritt ur minnet, om man ska märka ord hela tiden.

Du vet mycket väl att den s.k Bangkok eliten var aktiv redan före 2002 inkl. dom som sedan bildade PAD.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

PAD bildades 2006. Reformen drogs igenom 2002.

Vilken elit var det som reagerade? Källa? Länk?

Reaktionerna har handlat om finansiering men har den handlat om reformens vara eller icke vara?

Kontrafrågan får bli: har du en källa som säger att NÅGON ALLS, elit eller inte, vill att fattiga isaanbor ska stå utan vård?

Reagerade också på det och visst är det märkligt att IL har så dålig koll på info som är så lätt att ta reda på. Ser fram emot ytterligare en efterhandskonstruktion eller blir det som i vanlig ordning tyst?

Blev tydligen det första alternativet.

Ändrades av Joints
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Jag har sett ett par intervjuer med Abhisit, och jag måste hålla med dig om att han verkar väldigt sansad och lugn. Han verkar inte vara tappad bakom vagnen heller. ;)

Jag tror nog det största problemet är att dom flesta ser honom som korrupt, oavsett om han är det eller inte. Det är ju tyvärr den bittra sanningen och historia som prägla den thailändska historian.

Problemet är väl ännu värre än så. De flesta ser ALLA politiker som korrupta, med rätta. Även Thaksin som ju är den värsta av dom alla.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej här ger jag mig inte det var TRT som drev igenom sjukvårdsreformen, och det kan du nog få bekräftat och kontrollerat på hur många sätt du vill av oberoende källor.

Att påstå något annatär inte ens värt att besvara.

Sen att samma personer har medverkat under hela 2000 talet fast i olika grupper och partier och har bytt namn i parti och minut, gör det nästan omöjligt att diskutera

fritt ur minnet, om man ska märka ord hela tiden.

Du vet mycket väl att den s.k Bangkok eliten var aktiv redan före 2002 inkl. dom som sedan bildade PAD.

Mvh Isan Lover

Här har du historien om sjukvårdsreformen.

Skriven 2005 av Dr. Sanguan Nitayarumphong.

Och med förord av din idol och allt.

Läs den och kom sen igen och säg att "något annat är inte ens värt att besvara". :)

Länk: http://www.nhso.go.th/eng/content/uploads/files/publication_struggling.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

gör det nästan omöjligt att diskutera

fritt ur minnet, om man ska märka ord hela tiden.

Sluta med det då eller gör skillnad på vad du tycker och på vad som är sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...