Jump to content
IGNORERAD

Thaksin söker politisk asyl i Sverige?


noBuzz

Får han asyl i Sverige om han söker?  

81 röster

  1. 1. Får Thaksin asyl i Sverige om han söker?

    • Ja
      29
    • Nej
      52


Recommended Posts

Sa det faller pa skillnaden mellan demokratiskt legitim vs. folkvald eller?

Forandrar detta pa nagot satt konsekvenserna eller legitimiteten av de handelser som utspelade sig under hosten 2006. For i annat fall verkar det oandligt meningslost att raljera om en rent teknisk, men icke betydande, fraga.

Det ändrar inget av det hände. Det hade nog hänt ändå. Min poäng är att många här inte är speciellt pålästa i vad som egentligen hände. Du verkar dock vara ordentligt påläst och har på fötterna i vad du skriver, även om vi kanske inte är överens om allt. Jag respekterar din uppfattning om 2007 års konstitution. Den har säkert sina brister, vilket också nuvarande PM påpekat. Men det är den enda konstitutionen Thailand har för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 189
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    26

  • noBuzz

    18

  • andersbangkok

    14

  • OldWolf

    11

Mest aktiva i denna tråd

Guest wille

Rättegången mot TRT inleddes redan innan militärkuppen. Åtal väcktes alltså garanterat i enlighet med 1997 års författning.

Du menar alltså att rätten skulle ha bytt författning efter att rättegången påbörjats och dömt efter en icke kungligt fastslagen interim författningen.

Poffa

Jag forsoker forsta hur det hangde ihop. Efter kuppen, i sin deklaration, sa sade Sonthi att 97- konstitution ej langre var giltig. En interimkonstitution presenterades och med den sa kom aven Surayud - som i sin tur fick kungens godkannande (vet ej hur det var med interimkonstitutionen). Sedan paborjades arbetet med det som skulle bli 2007 ars konstitution.

Verkar konstigt att 97- ars konstitution som hade blivit ogiltigforklarad av sittande regim skulle anvandas i rattegangen mot TRT. Ar det inte lite ologiskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Poffa,

Se foljande lank http://www.nationmultimedia.com/2006/11/29/politics/politics_30020242.php

One day before the Council for Democratic Reform (CDR) changed its name to the Council for National Security (CNS), it issued announcement number 27, which convinced the public that the Thai Rak Thai Party may be dissolved after being charged with violating election law.

The CDR announcement No 27 amended the Political Parties Act to allow executives of any party dissolved for violating election law to be punished. It said party bosses would be stripped of their electoral rights for five years.

The Thai Rak Thai and Democrat parties, plus three minor parties, face cases for alleged wrongdoing in the April 2 general election, which could see them dissolved, if found guilty.

Announcement No 27 was issued after the CDR dissolved the Constitution Court, some members of which were seen to have too good a relationship with Thaksin. Members of the new Constitution Tribunal were picked from the Supreme Court and the Supreme Administrative Court.

Slutsatsen ar att direktiv NO 27 ledde fram till domen mot TRT eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Han uppfyller ju kraven, men det är nog tveksamt ändå, men en het potatis skulle det vara.

Sverige lämnar ju normalt inte ut personer till länder där dom hotas till livet.

Han borde vara given att få asyl i alla demokratiska länder.

Men det skulle förmodligen störa förbindelserna mellan länderna och kanske handeln.

Mvh Isan Lover

Nu blev det galet igen Isan!

Thaksin har ingen grund att få asyl inom EU. Han är inte politisk flykting. Han har flytt rättvisan i Thailand. Det finns ingen som helst grund att säga att han löper risk att dödas i Thailand. Han skall avtjäna ett 2-årigt fängelsestraff för brott begångna.

Hade dom bara fällt honom för korruption så hade Interpol kunnat ta honom och återföra honom till Thailand. Det hade varit riktigt bra!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligtvis ot :kort: men hur reser Thaksin? Privatjet? Det måste vara ett stort projekt att hålla sig på resande fot / flykt med allt vad det innebär :offtopic:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Nu ar Thaksin i Ryssland - ar helt overtygad om att han kan trivas dar med tanke pa radande "affarsklimat".

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Wille skrev bl.a.

"Jag betvivlar inte for en sekund att saval TRT som PPP gjorde sig skyldiga till valfusk g.m blandannat rostkop. TRT blev domda for valfusk som begatts under ar 2006 och alltsa 1997 ars konstitution och som da knappast hade ansett strida mot lagen. Men genom att domma dem efter den nya konstitutionen som infordes 2007 kom juntan runt detta problem. Detta och konsekvensen av de 111 bannlysta partitopparna gor det extremt tveksamt och man ror sig i mkt grumliga vatten."

Domen mot TRT föll den 30/5 2007. Omröstningen om den nya författningen hölls 19/8 2007.

TRT dömdes alltså i enlighet med 1997 års författning.

Poffa

Hur var det nu Poffa? Star du fast vid detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade delvis fel och det erkänner jag.

TRT upplöstes i enlighet med 1997 års författning men utan militärkupp och CDR announcement 27 hade de utdömda straffen inte blivit de samma.

Utan militärkupp hade det nog gått som i rättegången mot Thaksin 2001 :whistle:

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Jag hade delvis fel och det erkänner jag.

TRT upplöstes i enlighet med 1997 års författning men utan militärkupp och CDR announcement 27 hade de utdömda straffen inte blivit de samma.

Utan militärkupp hade det nog gått som i rättegången mot Thaksin 2001 :whistle:

Poffa

Ar mest lite smaaktig och retlig i min abstinens...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Lite nytt om Sverige besöket.

Thaksin är välkommen att besöka Sverige eftersom han har giltiga resedokument, och även att kontakta sina röda vänner därifrån eftersom Sverige har yttrandefrihet.

http://www.nationmul...e-30126183.html

Mvh Isan Lover

Så länge han inte agiterar till våldshandlingar dock för då begår han brott även i Sverige

Och så länge Nicaragua förser honom med diplomatiskt pass

Känns som en seriös kille :ironi:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om uttalanden nedan (Saxat från Vaxet inlägg) går in under svensk yttrandefrihet?

"I ett videotal till sin röda arme sa Thaksin följande.

Abhisit är mentalt störd och kommer ta till våld eftersom han är psykiskt lika sjuk som Hitler, ja Hitler och Abhisit är mycket lika.

Abhisit omger sig bara med homosexuella och dessa är mentalt störda."

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Lite nytt om Sverige besöket.

Thaksin är välkommen att besöka Sverige eftersom han har giltiga resedokument, och även att kontakta sina röda vänner därifrån eftersom Sverige har yttrandefrihet.

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/04/02/politics/Sweden-says-it-did-not-ask-Thaksin-to-leave-30126183.html

Mvh Isan Lover

Kanske Thaksin kan lära sig något om demokrati nu. Nu kanske han ser värdet av att låta yttrandefrihet råda (vi har debatterat detta i annan tråd tidigare)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin is no stranger to Sweden, having visited it several times to meet his good friend, former Swedish PM Goran Persson, who coincidentally resigned as government head the day before Thaksin was ousted in 2006.

Båda besuttna.

Båda rika på statliga kontrakt.

Båda har haft "egna" flygplan.

Båda bekänner sin support för de fattiga publikt.

Klart de är nära kompisar med så mycket gemensamt.

Och det kan knappast lite skattefiffel, egenmäktighet och extrajudiciära mord förändra.

Bara Ohly som saknas. (han har ju inte heller några problem med att låta folk dö oförtjänt)

Men han är väl för fattig?

Just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Abhisit omger sig bara med homosexuella och dessa är mentalt störda."

Poffa

Hets mot folkgrupp låter det som. Skulle garanterat leda mot anmälan och kanske åtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin söker mark att stå på och det är väl inte så konstigt...

Att han skulle ha Sverige som land att kunna tänka sig att leva i är väl inte direkt jättekonstigt då relationerna mellan lilla Sverige och Thailand är mycket goda.

Thaksin kommer till Sverige och faktiskt så höjer han BNP...vilket får vissa herrar i regeringen att gnugga händerna...även det svenska näringslivet. Han kommer till Sverige utan att behöva samhällshjälp i form av ekonomiskt stöd, SFI plats osv...

Om man bortser från det han gjort är ju Thaksin en "win/win"-situation. Tyvärr är det hemskt svårt att bortse från Thaksins mörka del av hans regerande i Thailand. Han var mycket god för Thailand och han är älskad av många fortfarande...men han förskansade sig privata rikedomar genom tvivelaktiga affärer och transaktioner. En girig affärsman ut i fingerspetsarna...men där han glimtvis visar prov på eftertanke och omtänksamhet för det thailändska folket. En svår nöt att knäcka faktiskt.."bra eller anus" är frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad grundar du det pa?

Det thailändska folket och vad jag har hört från thailändare under de år som jag varit i närhet av Thailand och den thailändska befolkningen. Thaksin splittrar Thailand utan tvekan. Det finns de som värderar hans arbete högt...och de som värderar hans person lågt.

Vad anser du att Thaksin gjort för Thailand Wille? Kan du ge en nyanserad bild, en rättvis bild av hans tid som Thailands styrande man?

Jag hyllar inte Thaksin, men jag förstår båda sidornas argument..för och emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han kom säkert till Sverige på sitt pass från Montnegro. Det är det enda landet han har pass från (som jag känner till) där man inte behöver visum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hets mot folkgrupp låter det som. ...

Dom kan väl knappast vara en folkgrupp? Om de så vore, så skulle det inte vara många kvar, i den folkgruppen, att hetsa mot efter en tid. whistle.gif

wink.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Båda besuttna.

Båda rika på statliga kontrakt.

Båda har haft "egna" flygplan.

Båda bekänner sin support för de fattiga publikt.

Klart de är nära kompisar med så mycket gemensamt.

Och det kan knappast lite skattefiffel, egenmäktighet och extrajudiciära mord förändra.

Bara Ohly som saknas. (han har ju inte heller några problem med att låta folk dö oförtjänt)

Men han är väl för fattig?

Just nu.

Resigned ? Han blev bortröstad och lämnade då ordförandeposten för sossarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det thailändska folket och vad jag har hört från thailändare under de år som jag varit i närhet av Thailand och den thailändska befolkningen.

Och ALLA THailändare jag känner hatar Thaksin!!

Men dina Thailändare kanske är mer äkta Thailändare än mina?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt den källa jag har använde han ett Nicaraguanskt diplomatpass vilket berättigar honom inresa i Sverige utan besvärande frågor och visum

Montenegro är ju varken EU-land eller EU-kandidat så jag vet inte hur det är att resa in i EU med ett sådant pass

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...