Jump to content
IGNORERAD

Ang; besök i sverige


Kozi

Recommended Posts

Hejsan jag är ny här på forumet och har under en längre tid läst dagligen om information.

Det är dock en sak som har förbryllat mig mycket då jag läst en längre tid.

Min flickvän bor i Thailand och vill hälsa på, Problemet är att jag inte är säker på allt med visum jag känner mig bara vilsen med allt man läser.

Vi har pratat mycket om hur vi ska göra, problemet är dock att varken hon och jag är säkra på hur vi ska göra.

Även eftersom hennes familj just nu har problem med hälsan så vill hon komma men kan eventuellt inte stanna så länge som ett turistvisum innebär (3 månader) så vi har pratat om eventuellt en månad och känna på hur vi känner.

Eftersom vad jag har läst är det inget speciella visumkrav av 30 dagars visit? stämmer detta? Eller krävs det ändå visum? Vad jag har läst så verkar så vara fallet men skulle vilja ha lite respons ifrån några som kanske sitter med mer information.

Hon håller på och kollar angående pass just nu och jag hade tänkt mig att hon skulle komma och hälsa på redan i juni så om visum krävs har jag kort om tid.

Vad kan ni ge mig för råd angående detta?

MvH förtvivlad Kozi

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hon behöver visa för att komma hit på besök.

Sök 3 månaders visa för besök av släkt/vän och skaffa en flygbiljett med ombokningsbar hemresa, så kan hon bestämma sig för hemresan när hon väl är här.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Din flickvän kan antingen söka ett 3 månaders schenegenvisum eller ett schengenvisum för en kortare tid. Vilket väljer hon själv. Resa hem får din flickvän göra när hon själv vill under visumtiden. Det finns inga krav på att hon måste utnyttja hela visumtiden.

Ansökningsförafarandet är detsamma oavsett vilken visumtid din flickvän än väljer.

Här hittar du ambassadens anvisningar på svenska: http://www.swedenabroad.com/Page____73844.aspx

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

hjälper till med allt för en spottstyver pengar.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla bra svar. Jag känner mig lite lugnare men problemet är med alla saker som krävs känns som så mycket att man blir orolig.

Vad skulle en sådan tjänst kosta ungefär? någon som vet vad hjälp med visum, försäkring och biljett skulle gå på via ett sådant företag? känns som en massa.

Hon är även väldigt nervös för hur detta ska gå till vilket gör mig nervös

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla bra svar. Jag känner mig lite lugnare men problemet är med alla saker som krävs känns som så mycket att man blir orolig.

Vad skulle en sådan tjänst kosta ungefär? någon som vet vad hjälp med visum, försäkring och biljett skulle gå på via ett sådant företag? känns som en massa.

Hon är även väldigt nervös för hur detta ska gå till vilket gör mig nervös

Börja med att sätta dig ner och ta fram alla papper du behöver samt vilka hon behöver. Det är inte så mycket egentligen.

Hon skall fylla i 2 papper om jag inte minns fel, resten fixar du. När du har allting så postar du det till henne. Skriv gärna dina exemplar på engelska också så hon kan läsa vad du skrivit.

En tjänst hos nån hjälpbyrå kan väl handla om några hundra lappar till max 1000 kronor skulle jag tro. Men värt dom extra pengarna.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

När jag började kolla ang besöksvisum tyckte jag med att det verkade rätt jobbigt och omständigt

Men det är inte så farligt svårt faktiskt. Idag gick mitt kommande besök till ambassaden i bkk och lämnade in ansökan

Så nu håller vi tummarna tills nästa vecka.

Bara att fråga om det är nåt du undrar över.

Som sagt, kolla på swedenabroad.com där finns all info.

Mvh

Hayes

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Eftersom du är osäker på vad som behövs för att ansöka om schengenvisum är det bättre att du tar hjälp så ni slippe få ett avslag och problem kring detta.

Om du ringer Lasse på Thai Scan och frågar honom vad det kostar för han hjälper din flickvän med en visumansökan, försäkring och bokning av flygbiljett, så ger han dig säkert ett pris. Lasse finns i Bangkok så det är enkelt för honom att hjälpa din flickvän på plats.

Telefon tid till Lasse på Thai Scan:

(Svenska eller Engelska)

Tel: +66 (0) 2553 2403

Mobil: +66 (0)8 9220 2000

Skype: Lasse-thaiscan

Mvh

Roffe på Thaikonsult

PS! Du kan hälsa från mig om du vill. DS!

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, får nog hålla med Roffe på Thaikonsult. Är man osäker på vilka papper som behövs och hur blanketterna ska fyllas i är det nog lämpligt att ta hjälp av någon som kan detta. Det lär väl ändå vara en marginell kostnad i sammanhanget med tanke på vad flygbiljett och uppehälle i Sverige i kostar. Sinnesfrid och ingen magsårsdrivande oro är ju också värt en del!

Jag ska för all del medge att jag själv skött tre besöksvisumansökningar och ansökan om UT plus förlängning för fru Changs räkning. Och det gick ju bra, men det var innan jag insåg att dessa tjänster finns att köpa.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla hjälp måste säga att ni har hjälpt mig otroligt mycket. Vill bara tacka för alla råd och liknande känns bra mycket lugnare nu :)

Detta har gjort mig till en insomnia nästan då jag inte kunnat sova senaste veckan av all stress och oroligheter

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Hej Kozi och välkommen till MPR

Jag anlitade Lasse på Thai Scan för jag var som du orolig att man glömt några papper eller fyllt i fel och bara därför bli nekad visum.

Den kostnad han tar är som Herr Chang poängterar en spottstyver i sammanhanget.

Hoppas allt löser sig till det bästa :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...