Jump to content
IGNORERAD

Hur förklarar jag vad en sjukdom betyder.


gubben4906

Recommended Posts

Hej och hjälp mig någon medicinkunnig.

Jag har råkat ut för en sjukdom som i sverige kallas för Rosfeber eller Rosenfeber nån som vet det thailaändska namnet på denna sjukdom men stavat med latinska ord. Kan ni hjälpa mig?

  :D gubben  :D

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej och hjälp mig någon medicinkunnig.

Jag har råkat ut för en sjukdom som i sverige kallas för Rosfeber eller Rosenfeber nån som vet det thailaändska namnet på denna sjukdom men stavat med latinska ord. Kan ni hjälpa mig?

  :D gubben  :D

Hej Gubben!

Jag att detta stämmer:

ไฟลามทุ่ง

fai laam tôong

Jag fick det från Thai2English med det engelska ordet "erysipelas"

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Svarten.

  :D gubben  :D

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

:respect: till de första två skribenterna.

Jag trodde först att det var en annan sjukdom med liknande namn på thai - namnet har något med "ros" att göra. Men efter efterforskningen upptäckte jag att den sjukdomen jag tänkte på orsakas av virus medan den gubben vill ha namn på orsakas av bakterier.

---

Här bygger jag vidare på de första två skribenterna och bidrag med länkar till information på thai:

http://www.siamhealt.../erysipelas.htm

http://thaifittips.com/blog/?p=192

---

Ps. Man kan lägga till ordet "roke โรค" som betyder sjukdom framför namnet - så blir det ännu tydligare.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...