Jump to content
IGNORERAD

Fruimport i dagens riksdagsdebatt


Energy

Recommended Posts

Hej govänner,

idag var det en, inte särskilt livad, debatt om fruimport i riksdagen. Kontentan blev väl att frågan inte är så enkel och att man nog skulle behöva veta lite mer genom en utredning eller två..? Här är länk till protokollet:

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=101&bet=2009/10:96#{59A46698-DB78-4000-8C73-343A28879FEA}

Här är några godbitar från Maria Stenberg (s-uck):

"...Många av de kvinnorna kommer från sydöstra Asien. De kommer till Sverige som anhöriginvandrare och blir direkt hänvisade till männens liv och de förutsättningar som männen lever under. Jag vill poängtera att jag inte pratar om de sunda relationer som också finns."

"Det gäller att kunna få information som kvinna om jag i princip ska resa runt jorden till en man som jag kanske inte har en alltför lång relation till. Då borde jag åtminstone kunna få information om vad mannen har i bagaget på mitt eget språk, i bästa fall på plats innan jag beslutar mig för att jag ska ta mitt barn med mig och resa runt halva jorden. Även om kvinnor runt om i världen är fattiga är de inte dumma. Det är klart att om en kvinna har information om att hon kanske är den här mannens femte kvinna i rad eller att han har blivit fälld för misshandel tidigare kan det avgöra om hon reser runt halva jorden eller inte, hur trevlig hon än tycker att mannen är, hur kär hon än och hur mycket hon än tror att hon ska få ett bättre liv."

Och här är några godbitar från Tobias Billström (m), som faktiskt hade en del poänger utöver nedanstående:

"Jag är inte säker på att jag delar interpellantens uppfattning om att kvinnor skulle avstå bara för att de fick den här informationen. Jag är faktiskt inte helt säker på det, för ibland är det så att det liv man lever i fattigdom gör människor som tänker sig att emigrera väldigt riskbenägna. Det gäller inte bara den typ av förhållanden och situationer som vi diskuterar nu. Vi kan ju ställa oss frågan varför man väljer att sätta sig i en liten ranglig båt och ta sig över Medelhavet med risk för liv och lem. Ibland är drivkrafterna väldigt starka."

"Dessutom kan det vara värt att notera att ett skydd motsvarande det som vi har i utlänningslagen mot att ge sig in i ett förhållande där kvinnan riskerar att utsättas för våld saknas för alla svenska kvinnor som utsätts för misshandel i parrelationer."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Serath

    5

  • broder tuk tuk

    3

  • GammalDansken

    3

  • Kalas

    3

Mest aktiva i denna tråd

Jo endast kärringar som kommer med idi*tiska förslag, samt några knähundar till män.

Billström verkar dock ganska nyanserad och inser att frågan är bra mycket större och mer komplicered än vad vissa kvinnor tror.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi som upplever oss som seriösa får väl här på MPR

Sätta ut namn o adress på dom vi vet behandlar Kvinnor

överlag dåligt (misshandel , förtryck , psykningar odyl)

Förstår inte hur man kan behandla en kvinna illa som

reser över halva jorden, för att få ett drägligt liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det är väl bra att kvinnorna oroar sig för de asiatiska kvinnor som kommer hit.

Problemet är att dom har svårt att se nyktert på situationen och stirrar sig oftast blinda på en och samma punkt.

Hade det varit så enkelt att lösa problemen så hade detta problem varit löst för länge sedan.

Tycker Billström har förvånansvärt bra och opartisk bild av det hela

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi som upplever oss som seriösa får väl här på MPR

Sätta ut namn o adress på dom vi vet behandlar Kvinnor

överlag dåligt (misshandel , förtryck , psykningar odyl)

Förstår inte hur man kan behandla en kvinna illa som

reser över halva jorden, för att få ett drägligt liv.

Var en man istället och ge han stryk?

Eller polisanmäl vilket du ändå är skyldig att göra om du ser något.

alla försöker komma ifrån sina egna skyligheter i samhället och försöker bygga murar för att döva sitt egna dåliga samvete.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Tror inte problemet just med tölpaktiga äkta män är så stort. De flesta gubbar brukar avslöja sina sämre sidor redan innan darlingen är på svensk mark.

Är tjejen normalt intelligent och inte helt desperat tror jag nog att varningsklockorna börjar ringa redan under första longtimaren i Thailand.

Nog få tjejer som reser iväg med en skitstövel till karl.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte problemet just med tölpaktiga äkta män är så stort. De flesta gubbar brukar avslöja sina sämre sidor redan innan darlingen är på svensk mark.

Är tjejen normalt intelligent och inte helt desperat tror jag nog att varningsklockorna börjar ringa redan under första longtimaren i Thailand.

Nog få tjejer som reser iväg med en skitstövel till karl.

BTT

Tror du har fel där, finns många desperate tjejer som i sen egen enfald blundar för dom uppenbara brister dom ser och vet.

Män som behandlar kvinnor illa skall sättas i fängelse, Problemet är att vänner, familj och grannar inte anmäler när dom ser familje relaterat våld.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att det är bättre att lägga mer energi på att hjälpa till att ta hand om den som råkar illa ut, än att ställa ut stupstocken på torget. By the way, etter värre är att mänskligheten verkar vara så funtad att det ibland verkar bli helt tvärtom, jfr Bjästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Tror inte problemet just med tölpaktiga äkta män är så stort. De flesta gubbar brukar avslöja sina sämre sidor redan innan darlingen är på svensk mark.

Är tjejen normalt intelligent och inte helt desperat tror jag nog att varningsklockorna börjar ringa redan under första longtimaren i Thailand.

Nog få tjejer som reser iväg med en skitstövel till karl.

BTT

njaaa det finns ju alla möjliga idi*ter som tex tänker att fan ta hit en thaitjej och tjäna lite kulor på henne mm mm

tyvärr dras vi seriösa över samma kamm

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Lättare o ge någon ``stryk´´ om man vet vem man ska proppa

Har annars inga problem att vara man

Flyttade från Ö-vik för några år sedan, tur med tanke på

vad som skett i Bjästa. Har fortfarande 3 döttrar kvar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lättare o ge någon ``stryk´´ om man vet vem man ska proppa

Har annars inga problem att vara man

Flyttade från Ö-vik för några år sedan, tur med tanke på

vad som skett i Bjästa. Har fortfarande 3 döttrar kvar där.

Jo Bjästa är så sorgligt att man blir förbannad.

Läste lite om att idag och framkommer nu ju att skolan har polisanmält hot mot henne vid upprepade tillfällen, haft vittnen men åklagre ändå lagt ner att anmälningar. Skrämmande.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Tror inte problemet just med tölpaktiga äkta män är så stort. De flesta gubbar brukar avslöja sina sämre sidor redan innan darlingen är på svensk mark.

Är tjejen normalt intelligent och inte helt desperat tror jag nog att varningsklockorna börjar ringa redan under första longtimaren i Thailand.

Nog få tjejer som reser iväg med en skitstövel till karl.

BTT

Relationsexperten Btt har svingat sina kloka ord över denna debatt.. Och tänker man efter lite så är det ju alltid lilla Noi som kommer hit som är den den största buffeln i förhållandet då hon enbart är ute efter gubbens pengar.. :) Tänk om alla riksdagsmän kunde vara lika kloka som våran käre broder och inse det.. Det är ju gubbarna som behöver ha en lag på sin sida så det inte blir blåsta av alla onda Thai (läs bar) tjejer som sätter klorna i dessa kärlekskranka svenska gubbar.. :)

Nä, lilla Noi är det inget synd om då hon enbart klamrar sig fast i förhållandet av ekonomisk vinning och då kan hon gått ha sig ett par hurringar om dagen.. Är väl inte värre än vad hon får av Thaikillen som lurkar bakom hörnet.. :rolleyes:

Och för er som inte fattar att detta är ironi.. Så bjuder jag på det.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej govänner,

idag var det en, inte särskilt livad, debatt om fruimport i riksdagen. Kontentan blev väl att frågan inte är så enkel och att man nog skulle behöva veta lite mer genom en utredning eller två..? Här är länk till protokollet:

http://www.riksdagen...3-343A28879FEA}

Här är några godbitar från Maria Stenberg (s-uck):

"...Många av de kvinnorna kommer från sydöstra Asien. De kommer till Sverige som anhöriginvandrare och blir direkt hänvisade till männens liv och de förutsättningar som männen lever under. Jag vill poängtera att jag inte pratar om de sunda relationer som också finns."

"Det gäller att kunna få information som kvinna om jag i princip ska resa runt jorden till en man som jag kanske inte har en alltför lång relation till. Då borde jag åtminstone kunna få information om vad mannen har i bagaget på mitt eget språk, i bästa fall på plats innan jag beslutar mig för att jag ska ta mitt barn med mig och resa runt halva jorden. Även om kvinnor runt om i världen är fattiga är de inte dumma. Det är klart att om en kvinna har information om att hon kanske är den här mannens femte kvinna i rad eller att han har blivit fälld för misshandel tidigare kan det avgöra om hon reser runt halva jorden eller inte, hur trevlig hon än tycker att mannen är, hur kär hon än och hur mycket hon än tror att hon ska få ett bättre liv."

Och här är några godbitar från Tobias Billström (m), som faktiskt hade en del poänger utöver nedanstående:

"Jag är inte säker på att jag delar interpellantens uppfattning om att kvinnor skulle avstå bara för att de fick den här informationen. Jag är faktiskt inte helt säker på det, för ibland är det så att det liv man lever i fattigdom gör människor som tänker sig att emigrera väldigt riskbenägna. Det gäller inte bara den typ av förhållanden och situationer som vi diskuterar nu. Vi kan ju ställa oss frågan varför man väljer att sätta sig i en liten ranglig båt och ta sig över Medelhavet med risk för liv och lem. Ibland är drivkrafterna väldigt starka."

"Dessutom kan det vara värt att notera att ett skydd motsvarande det som vi har i utlänningslagen mot att ge sig in i ett förhållande där kvinnan riskerar att utsättas för våld saknas för alla svenska kvinnor som utsätts för misshandel i parrelationer."

Tja ...

Tycker väl tyvärr att Maria Stenberg (S) vann debatten där. Finner inget konstigt i att en kvinna som söker visum på anhörighetsbasis ska ha rätt att veta mannens ev. bagage. Information skadar aldrig i ett öppet demokratiskt samhälle. Sen är det upp till kvinnan att göra sitt eget beslut.

Tycker tyvärr att Tobias Billström (m) har mindre koll på situationen? Inte många thai som kommit hit i containers, eller? Tror man ska vara mer ekonomiskt desperat eller på riktigt rädd för sitt liv för att lägga sig i en container?

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kanske borde lagstifta för ett skydd för korkade turister också, eller varför inte avskaffa personligt ansvar helt? sigh...

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra med en ny tråd som tar upp det här problemet en gång för alla. :great:

Det har jag verkligen saknat.

Här finns det så gott om problemlösare så snart är det väl ett före detta problem. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Även i Skellefteå hör man talas om thaitjejer som far illa i osunda relationer.

Det är nog bra om vi håller ögonen öppna och försöker hjälpa lilla Noi i denna situation.

Det är också bra att om myndigheterna försöker stoppa osunda män som importerar nya tjejer när den gamla slitits ut.

Men det finns också en djup fördom i Sverige mot Thailand, thaitjejer och svenska män som gillar Thailand och thaitjejer.

Kommer ni ihåg filmen som sändes för nåt år sen om ett thai-svenskt par någonstans i Sverige. Det slutade med att han dränkte henne.

Men jag har inte mött några som helst konstiga kommentarer eller gliringar efter 5 år med thailändsk fru.

Man kan aldrig generalisera som folkmobben och hormonstinna politiker försöker göra för att vinna poäng.

Varje individ är unik oavsett varifrån den kommer. Varje relation är en produkt av dessa unika individer.

Pele

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vi kanske borde lagstifta för ett skydd för korkade turister också, eller varför inte avskaffa personligt ansvar helt? sigh...

utveckla , förstår ej ... /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vi som upplever oss som seriösa får väl här på MPR

Sätta ut namn o adress på dom vi vet behandlar Kvinnor

överlag dåligt (misshandel , förtryck , psykningar odyl)

Förstår inte hur man kan behandla en kvinna illa som

reser över halva jorden, för att få ett drägligt liv.

Sätta ut namn och adress..

Skicka färgade kuvert...

Vi som "upplever oss som seriösa" vi vet vem som är skyldiga eller inte.

GD von Ask

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

Relationsexperten Btt har svingat sina kloka ord över denna debatt.. Och tänker man efter lite så är det ju alltid lilla Noi som kommer hit som är den den största buffeln i förhållandet då hon enbart är ute efter gubbens pengar.. :) Tänk om alla riksdagsmän kunde vara lika kloka som våran käre broder och inse det.. Det är ju gubbarna som behöver ha en lag på sin sida så det inte blir blåsta av alla onda Thai (läs bar) tjejer som sätter klorna i dessa kärlekskranka svenska gubbar.. :)

Nä, lilla Noi är det inget synd om då hon enbart klamrar sig fast i förhållandet av ekonomisk vinning och då kan hon gått ha sig ett par hurringar om dagen.. Är väl inte värre än vad hon får av Thaikillen som lurkar bakom hörnet.. :rolleyes:

Och för er som inte fattar att detta är ironi.. Så bjuder jag på det.. :)

Det är givetvis kärleken som driver lilla Noi till Sverige, för vilken liten ung thaitjej blir inte kär i dubbelt så gamla och tre gånger så tunga "ärlige Berra"? Eller är det något annat som driver på?

F*ttstimmets hetsjakt vet snart inga gränser. Misshandlare ska in i kurran men låt dem som inleder sunda och normala förhållanden hållas. Varför har denna hetsjakt startats? Av vem?

Ändrades av gone2paradise
Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv gärna till maria.stenberg@riksdagen.se för hon vill gärna höra andras åsikter enligt henne själv.

Mera info finns här.

http://www.socialdemokraterna.se/mariastenberg

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

utveckla , förstår ej ... /mvh

Folk blir lurade, sårade och bedragna hela tiden över hela världen. Det går inte att lagstifta för att skydda alla mot allt under alla omständigheter. Jag tror inte detta problem är så stort, att det påverkar så många att vi behöver speciell lagstiftning för att skydda mot det, oavsett hur den är formulerad. Befintlig lag som skyddar personen mot våld osv räcker. Vi är alla idi*ter i olika grader, vi kan inte lagstifta mot idi*ti för då skulle vi alla sitta inlåsta.

Tyskland och England har 100 000 tals "importerade fruar" från hela världen. Problemet i Sverige är patetiskt litet och den enda orsak till att det är i riksdagen är att vi har en stor feminist lobby som är helt rabbid.

OBS: Min åsikt då, med mot-argument är jag alltid beredd att ändra på det :great:

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Herr Knasen!

Finns inga gubbar som egentligen behöver bli lurade på stålar och husköp o dyl. Har man kontroll på känslor och ekonomi så behöver man inte hamna i trångmål.

Att många thaitjejer saknar noll vet vad gäller ekonomisk framförhållning och budgetplanering vet de flesta som varit i Thailand en längre tid men det är ju i så fall gubbens sak att se till att finanserna sköts på ett klokt och rimligt sätt.

En gubbe behöver inte bli länsad på stålarna ifall han har kraften att stå emot alla tricksen.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Btt.

Läste om nya Zeiss-kikaren som kostar närmare 40 000kr. kan den ses som en ekonomisk framförhållning. Jag menar att initialkostnaden är ganska kännbar men ändå så måste man ju kunna se den som en framtidsinvestering.

Man slipper ju många ruggugglor (orsakade av dålig optik), eller??

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...