Jump to content
IGNORERAD

Gifta sig med en Thailändska


magnus_ny

Recommended Posts

Hej på er alla.

Jag är ny här och har ett par frågor.

Jag har varit till Thailand nyligen och har förlovat mig med en Thailändska.

Vi har pratat om giftermål, men är lite osäker på vad som förväntas av mig.

Hon har tidigare varit gift, och har en dotter.

Så vad jag förstår så ska jag inte behöva betala någon "hemgift"

Hon vill inte ha någon cermoni i nåt tempel, utan hon säger att hon vill ha ett "normalt" bröllop.

Har försökt att ta reda på vad det innebär, men det verkar vara så många varianter.

Av nån anledning så säger hon inte så mycket om vad det innebär, utan vill att jag läser om det.

Innebär det tror ni att hon kan tänka sig ett bröllop vid en strand tex?

Och att man sedan har fest med närstående?

Hur är det med guld? Ska jag skaffa guldsmycken till henne förutom ringar?

Har inte så mycket pengar, utan hoppas på att hon kan tänka sig ett enkelt bröllop.

Hoppas på svar.

Hälsningar

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    8

  • magnus_ny

    8

  • Baabar

    7

  • John Khonken

    6

Mest aktiva i denna tråd

John Khonken

Du har kommit till rätt land. Från sverige personbevis att gifta dig med utlänsk medborgare. Resten kan du läsa om på visum avdelningen till sverige. Under vedermöder vid UT som jag skrivit. Sedan kan du fråga . Men det är skitlätt men byråkratiskt. Resten up too you

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har kommit till rätt land. Från sverige personbevis att gifta dig med utlänsk medborgare. Resten kan du läsa om på visum avdelningen till sverige. Under vedermöder vid UT som jag skrivit. Sedan kan du fråga . Men det är skitlätt men byråkratiskt. Resten up too you

Jag tänkte mer på vad som förväntas av mig, och vad det innebär med ett "normalt" bröllop för en Thai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör vara medveten om att du gifter dig inte bara med henne,du gifter dig med en del av släkten oxå med allt vad det innebär.Och om hon inte vet att du har dåligt(lite)pengar så upplys henne om det.Hur länge har du känt henne,har du träffat familjen,har du varit mycket i Thailand.Många frågor men men.Mvh Måne som inte målar f-n på väggen men är överdrivet försiktig.PS funkar det är det underbara människor DS

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör vara medveten om att du gifter dig inte bara med henne,du gifter dig med en del av släkten oxå med allt vad det innebär.Och om hon inte vet att du har dåligt(lite)pengar så upplys henne om det.Hur länge har du känt henne,har du träffat familjen,har du varit mycket i Thailand.Många frågor men men.Mvh Måne som inte målar f-n på väggen men är överdrivet försiktig.PS funkar det är det underbara människor DS

Jo jag har förstått att man gifter sig med hela släkten. :) Men hon vet att jag inte har mycket pengar så familjen verkar vara ok på så vis.

Jag har chattat med henne varje dag sedan den 12/8-09. Var ner och hälsade på henne för första gången den 12/3 till 22/3.

Har inte träffat familjen än, de var bortresta. Men hon har pratat med dem och de har sagt att det är upp till henne om hon vill gifta sig med mig.

Det var första gången jag var i Thailand, och jag kan ju säga att jag kommer att åka dit igen. Fantastiska människor. Man blir ödmjuk av att vara där.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 dagar,hrrmmm,mitt råd är att skynda långsamt.Tror nog att ni behöver mer tid innan ett sådant beslut som giftermål för upp.Mvh Måne PS skulle du gifta dig med en svensk tjej efter 10 dagar,trodde väl inte det DS

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

10 dagar,hrrmmm,mitt råd är att skynda långsamt.Tror nog att ni behöver mer tid innan ett sådant beslut som giftermål för upp.Mvh Måne PS skulle du gifta dig med en svensk tjej efter 10 dagar,trodde väl inte det DS

Nej, det skulle jag väl inte. Men vi har pratat varje dag i över ett halvår. Så jag känner nog henne lite i alla fall.

Hoppas jag. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ditt beslut men många med mig skulle nog önska att du tog det lite lugnare med så stora beslut men kärleken är blind och ibland pickar även en blind höna i sig ett korn :ironi: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus,

Det finns inga exakta regler, det gäller här (som hemma i Sverige) att finna sin egen väg. Ett bröllop i Thailand kan vara allt mellan något tiotal gäster upp till tusen! Alltså, det finns inga fasta regler.

Föreslår att du pratar igenom detta med din fästmö, vilka förväntningar hon har, vad hennes familj förväntar sig (falang = pengar?), vad du är beredd att genomföra / har råd till.

När det gäller guld är det viktigaste att man ger med hjärtat, ej antalet gram. Enligt min erfarenhet räcker en ring långt. Sedan skall vi kommma ihåg att guld traditionellt är reservpengar i Thailand, utifall att något oförutsett inträffar. Man "bär" sitt kapital, njuter av det. Vi här hemma gömmer det på banken eller hos något fondbolag.upp till var och en vad som är bäst.

Önskar dig lycka till. Om du träffat rätt kvinna har du ett fantastiskt liv framför dig.

/SA (10 år med Thailändsk hustru)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Förlåt missförstod dig.

Hon har barn . Det tror jag är plus för dig. Men endast tio dagar.Hur gammal är din dam. Tror det har betydelse Jag träffade min fru fyra ggr först innan vi träffade släkten. Det under ca 4 månader. Efter släktskapet var vi helt inne på att gå vidare i okt 2009 fick vi Maria. Sedan i jan 2010 gifte vi oss. Då hade vi träffats 7ggr under mer än 6 månader. Den 21 april kommer hon med familj. Alltså träffats på plats. jag vill alltid lära känna personen i fråga. Samma med min fru.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus,

Det finns inga exakta regler, det gäller här (som hemma i Sverige) att finna sin egen väg. Ett bröllop i Thailand kan vara allt mellan något tiotal gäster upp till tusen! Alltså, det finns inga fasta regler.

Föreslår att du pratar igenom detta med din fästmö, vilka förväntningar hon har, vad hennes familj förväntar sig (falang = pengar?), vad du är beredd att genomföra / har råd till.

När det gäller guld är det viktigaste att man ger med hjärtat, ej antalet gram. Enligt min erfarenhet räcker en ring långt. Sedan skall vi kommma ihåg att guld traditionellt är reservpengar i Thailand, utifall att något oförutsett inträffar. Man "bär" sitt kapital, njuter av det. Vi här hemma gömmer det på banken eller hos något fondbolag.upp till var och en vad som är bäst.

Önskar dig lycka till. Om du träffat rätt kvinna har du ett fantastiskt liv framför dig.

/SA (10 år med Thailändsk hustru)

Tack så mycket för ditt svar.

Då vet jag mycket mer nu.

Det verkar vara flexibelt alltså.

Ja, jag tror verkligen att jag träffat rätt.

Tack än en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

magnus

Det där med guld är väldigt känsligt. Det ger status för din dam. Som någon skrev det är också en pensionsförsäkring för damen om något går åt helvete. Då förstår du kanske hur mycket hon förväntar sig i 24 karat guld

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt missförstod dig.

Hon har barn . Det tror jag är plus för dig. Men endast tio dagar.Hur gammal är din dam. Tror det har betydelse Jag träffade min fru fyra ggr först innan vi träffade släkten. Det under ca 4 månader. Efter släktskapet var vi helt inne på att gå vidare i okt 2009 fick vi Maria. Sedan i jan 2010 gifte vi oss. Då hade vi träffats 7ggr under mer än 6 månader. Den 21 april kommer hon med familj. Alltså träffats på plats. jag vill alltid lära känna personen i fråga. Samma med min fru.

Hon är 29 år. Och jobbar som ingenjör. Så hon har huvudet på skaft. :)

Dottern är 8 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Bra ålder.

Jag vet hur jag ska skriva detta. Men enligt thaiare så är man gammal vid 29 år och har man barn och skild. Inte bra. Jag tror på det thailänska ordet zsazsa. Vet ej om det stavas så. men ta det lungt. Men känns det rätt så finns ett svenskt ordspråk. Våga vinn skit eller försvinn. :clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra ålder.

Jag vet hur jag ska skriva detta. Men enligt thaiare så är man gammal vid 29 år och har man barn och skild. Inte bra. Jag tror på det thailänska ordet zsazsa. Vet ej om det stavas så. men ta det lungt. Men känns det rätt så finns ett svenskt ordspråk. Våga vinn skit eller försvinn. :clapping:

Min fru var 41 (jag 45) när jag träffade henne och två barn har hon också, rena ”nerköpet” förstår jag nu. :)

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta det lungt broder och lär känna bruden innan du binder dig.

Du måste kolla upp så du inte hittar för många lik i garderoben när du är fast.

Har själv hittat som jag trodde en toppentjej men efter 1 månad kröp det fram att hon hade en massa spelskulder som hon inte ville prata om för att inte skrämma iväg mig.Vad tror du händer om vi gifter oss? Just presis fodringsägarna kommer o kräva mej på en massa stålar.Hon hade desutom pantsatt ett guldarmband och 2 mopeder för sammanlagt 50 000, behöver jag säga att jag checkat ut.

Born41 som inte har någon sot under skosulorna

Link to comment
Dela på andra sajter

magnus

Det där med guld är väldigt känsligt. Det ger status för din dam. Som någon skrev det är också en pensionsförsäkring för damen om något går åt helvete. Då förstår du kanske hur mycket hon förväntar sig i 24 karat guld

Tja John

Förklara gärna hur mycket hon förväntar sig?

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej Magnus ! Tag du tjejen och hennes dotter till Sverige så får du strax reda på om det funkar.För maj haur det funkat i 32 år nu :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

ta hit tjejen på turist visum först och se om hon gillar sverige och ni varann och se om det funkar då tänk på allt allt till 90% är bisnis det gäller allt för att gifte sig så fort som du beskriver eller inom 1 år från första dejten det verkar oseriöst tycker jag mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magnus

Vill bara fråga..Varför så bråttom och gifta sig??Självklart gör du som du själv vill men varför inte ordna ett turistvisum till henne först så att hon kan komma hit och då har ni ju mera tid och umgås och lära känna varandra bättre samt så får hon bekanta sig lite av vårt land innan hon ev flyttar hit. Men som sagt,känner NI att detta är det rätta så kör hårt och vill samtidigt önska er all lycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magnus

Vill bara fråga..Varför så bråttom och gifta sig??Självklart gör du som du själv vill men varför inte ordna ett turistvisum till henne först så att hon kan komma hit och då har ni ju mera tid och umgås och lära känna varandra bättre samt så får hon bekanta sig lite av vårt land innan hon ev flyttar hit. Men som sagt,känner NI att detta är det rätta så kör hårt och vill samtidigt önska er all lycka.

Vi känner båda att det känns rätt, men hon ska hit i sommar på besök. Så än kan man ju backa ur. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi känner båda att det känns rätt, men hon ska hit i sommar på besök. Så än kan man ju backa ur. :)

Ja men då är det bara att köra på :drinks: Håller själv på och ordnar med visumansökningar för min flickvän så hon kan komma hit till sommarn och känns det helt rätt där så va f-n,kanske jag ochså ställer den stora frågan till henne :dance1:

Vi har känt varandra i drygt 1 år.

Men det var ju inte mig vi skulle prata om utan hoppas nu att allt känns bra mellan er när hon är här och hoppas ni får ett gott och lyckligt liv tillsammans.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige anses det oseriöst att vara för snabb med giftermål, i Thailand anses det oseriöst att ha ett förhållande utan att vara gifta. Värt att tänka på.

Och det är för övrigt bara en av många skillnader i synsätt mellan våra båda kulturer. Så förvänta dig till att börja med att hon har delvis andra förväntningar än du har på ert förhållande.

Gissar också att hon är blyg att tala om sina förväntningar eftersom hon har bett dig ta reda på hur det funkar själv.

Men för att fatta det kort så går det inte att generalisera över tjejer eller bröllop i Thailand, din tjej är välutbildad och kommer då sannolikhet från en medelklassfamilj i stan (?). Dom har kanske anammat en större förståelse för farangers syn på det hela och eftersom deras dotter redan misslyckats i ett förhållande med en thaiman och lever ensam med ett barn att försörja så gissar jag att dom inte kommer att ställa några större krav på dig. Eller rättare sagtm dom borde inte göra det.

Men vid ett traditionellt thaibröllop så förväntas du ge svärföräldrarna/livande frun en guldgåva i sk thaiguld (23 karat) på ett antal baht. Baht är i detta fall en viktangivelse för guld (16,2 gram tror jag det är) och 1 baht guld kostar i dagsläget ca 12 000 baht. Fråga din flickvän hur många baht guld du förväntas ge. Ringar är inte viktigt i Thailand men kan ju vara det för er två.

På dom flesta thaibröllop (alla jag varit på) förekommer också hemgift (sinsod) där brudgummen/hans familj ger brudens föräldrar en i samråd tidigare framdiskuterad summa pengar i kontanter. Denna sinsod utgörs dock ganska ofta av sk "bluffpengar" som ges tillbaka till brudgummens familj efter cermonin. Så om din flickväns familj inte förväntar sig någon sinsod så är ett alternativ en fiktiv gåva bestående av en bunt pengar på ett fat under cermonin och som sedan går in helt eller delvis på ditt konto igen efteråt. Fråga din flickvän om vad som förväntas av dig angående sinsod.

Bröllopskostnaderna ska i regel brudens föräldrar stå för och dom bjuder in ett, i deras tycke, lämpligt antal gäster till bröllopet. Kan bli väldigt många (flera hundra i värsta/bästa fall) men antalet behöver inte vara någon källa till oro eftersom alla inbjudna gäster förväntas komma dit med en pengagåva. Storleken på deras gåvor avgörs i regel av hur mycket dina svärföräldrar gett i gåvor på gästernas tidigare egna cermonier/giftermål.

Så har du flera hundra gäster så kommer det också in stora pengar i gåvor. Meningen med gåvorna är att totalsumman ska hjälpa till att bekosta bröllopet till stor del eller helt och hället. Allt beror som sagt på hur mycket dina svärföräldrar delat ut på andras bröllop etc under en livstid. Så om du betalar bröllopskostnaderna själv så bör gåvorna tillfalla er, betalar dina svärföräldrar så ska gåvorna tillfalla dom.

När man gifter sig cermoniellt i Sverige så registreras äktenskapet automatiskt, det gör det inte i Thailand. Det allra viktigaste för thailändarna är dock cermonin inför släkten. Det är inte nödvändigt att juridiskt registrera sig som gifta om man ser nackdelar med det i ett kortare eller längre perspektiv. Men att registrera sig som gifta i Thailand kan man göra när som helst utan föregående cermoni så det år bra att göra det året efter, två år efter eller aldrigm upp till er. Fråga din flickvän vad hon anser om detta med nödvändigheten av registrering.

Om ni ändå vill regga det så kan ni hitta information om vilka papper som krävs för dig på svenska ambassadens hemsida.

Thailändska bröllopsfester liknar oftast inte svenska och håller ofta på i upp till tre dgr med själva vigselcermonin som avslutning på det hela en tidig morgon. Festandet sker oftast kvällen före vigseln, inte efter som i Sverige.

Ingen präst kommer heller att be dig säga ja eller nej utan munkar mässar och gör diverse cermonier medan ni sitter bredvid varandra med händerna i wai-position, plötsligt är det över och alla är nöjda.

Lycka till!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige anses det oseriöst att vara för snabb med giftermål, i Thailand anses det oseriöst att ha ett förhållande utan att vara gifta. Värt att tänka på.

Och det är för övrigt bara en av många skillnader i synsätt mellan våra båda kulturer. Så förvänta dig till att börja med att hon har delvis andra förväntningar än du har på ert förhållande.

Gissar också att hon är blyg att tala om sina förväntningar eftersom hon har bett dig ta reda på hur det funkar själv.

med andra ord en Thai som inte vill gifta sig bör ses som oseriös?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

med andra ord en Thai som inte vill gifta sig bör ses som oseriös?

Generellt min kära Watson, generellt. Det du nämner är ett undantag och dom finns dom också och har precis lika rätt som dom mer generella exemplen jag nämner.

Vad som räknas som fel eller oseriöst i det individuella fallet är individuellt. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...