Jump to content
IGNORERAD

Gifta sig med en Thailändska


magnus_ny

Recommended Posts

tja kim! Nu tror jag det börjar va dags att köpa lite guld åt din fru,

jag tror att det kostar mellan 16-17 tusen per bath nu förtiden.

Ha de bra hälsa fru o ungar.

MVH

FANTASY

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    8

  • magnus_ny

    8

  • Baabar

    7

  • John Khonken

    6

Mest aktiva i denna tråd

Generellt min kära Watson, generellt. Det du nämner är ett undantag och dom finns dom också och har precis lika rätt som dom mer generella exemplen jag nämner.

Vad som räknas som fel eller oseriöst i det individuella fallet är individuellt. :)

Det var dom generella fallens svar jag var ute efter tack, Dom individuella har ju varken du eller jag nån aning om ;)

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

magnus

Det där med guld är väldigt känsligt. Det ger status för din dam. Som någon skrev det är också en pensionsförsäkring för damen om något går åt helvete. Då förstår du kanske hur mycket hon förväntar sig i 24 karat guld

Min Nida ville ha förlovnings ring i vitt guld, kostade bara 25,000.- thb för 2 st! :)

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

tja kim! Nu tror jag det börjar va dags att köpa lite guld åt din fru,

jag tror att det kostar mellan 16-17 tusen per bath nu förtiden.

Ha de bra hälsa fru o ungar.

MVH

FANTASY

Åh tusan, är det så dyrt med ett baht guld nu för tiden, sist jag köpte thaiguld åt frugan var vid vårt bröllop och då kostade en baht bara dryga 6000. :)

Tack för sist förresten och hälsa de dina du också. great.gif

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

med andra ord en Thai som inte vill gifta sig bör ses som oseriös?

Det var dom generella fallens svar jag var ute efter tack, Dom individuella har ju varken du eller jag nån aning om wink.gif

Jag tror nog inte en thailändska som inte önskar gifta sig ser sig själv som oseriös, men definitvt så kommer många i hennes thailändska omgivning att se på hennes förhållande som oseriöst. I det konservativa och traditionella Thailand så är det viktigt att par är gifta. Ungefär som i Sverige för 60 år sen. Men inte alla väljer att bry sig om det så klart.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Klabbharpan

Jag tror nog inte en thailändska som inte önskar gifta sig ser sig själv som oseriös, men definitvt så kommer många i hennes thailändska omgivning att se på hennes förhållande som oseriöst. I det konservativa och traditionella Thailand så är det viktigt att par är gifta. Ungefär som i Sverige för 60 år sen. Men inte alla väljer att bry sig om det så klart.

Hej Kim,

Du sa något viktigt där med att man nödvändigtsvis inte behöver regga giftermålet juridiskt. Det räcker med bara cermonin för att det skall kännas bra inför släkt och vänner. Det kan ju faktiskt lösa många juridiska problem för faranger som "gifter" sig med thailändskor. I många fall är ju även den svenske mannen skild och har barn hemma i Sverige och då blir det bara krångligt med arv och andra tillgångar vid ett nytt giftemål.

Men frågan är om thaitjejen nöjer sig med detta att inte vara gift rent juridiskt, för då har hon ju heller inga rättigheter vid t ex dödsfall. Hon får ingen efterlevande pension och inte heller har hon rätt till huset i Thailand som kanske stod på mannen.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige anses det oseriöst att vara för snabb med giftermål, i Thailand anses det oseriöst att ha ett förhållande utan att vara gifta. Värt att tänka på.

Och det är för övrigt bara en av många skillnader i synsätt mellan våra båda kulturer. Så förvänta dig till att börja med att hon har delvis andra förväntningar än du har på ert förhållande.

Gissar också att hon är blyg att tala om sina förväntningar eftersom hon har bett dig ta reda på hur det funkar själv.

Men för att fatta det kort så går det inte att generalisera över tjejer eller bröllop i Thailand, din tjej är välutbildad och kommer då sannolikhet från en medelklassfamilj i stan (?). Dom har kanske anammat en större förståelse för farangers syn på det hela och eftersom deras dotter redan misslyckats i ett förhållande med en thaiman och lever ensam med ett barn att försörja så gissar jag att dom inte kommer att ställa några större krav på dig. Eller rättare sagtm dom borde inte göra det.

Men vid ett traditionellt thaibröllop så förväntas du ge svärföräldrarna/livande frun en guldgåva i sk thaiguld (23 karat) på ett antal baht. Baht är i detta fall en viktangivelse för guld (16,2 gram tror jag det är) och 1 baht guld kostar i dagsläget ca 12 000 baht. Fråga din flickvän hur många baht guld du förväntas ge. Ringar är inte viktigt i Thailand men kan ju vara det för er två.

På dom flesta thaibröllop (alla jag varit på) förekommer också hemgift (sinsod) där brudgummen/hans familj ger brudens föräldrar en i samråd tidigare framdiskuterad summa pengar i kontanter. Denna sinsod utgörs dock ganska ofta av sk "bluffpengar" som ges tillbaka till brudgummens familj efter cermonin. Så om din flickväns familj inte förväntar sig någon sinsod så är ett alternativ en fiktiv gåva bestående av en bunt pengar på ett fat under cermonin och som sedan går in helt eller delvis på ditt konto igen efteråt. Fråga din flickvän om vad som förväntas av dig angående sinsod.

Bröllopskostnaderna ska i regel brudens föräldrar stå för och dom bjuder in ett, i deras tycke, lämpligt antal gäster till bröllopet. Kan bli väldigt många (flera hundra i värsta/bästa fall) men antalet behöver inte vara någon källa till oro eftersom alla inbjudna gäster förväntas komma dit med en pengagåva. Storleken på deras gåvor avgörs i regel av hur mycket dina svärföräldrar gett i gåvor på gästernas tidigare egna cermonier/giftermål.

Så har du flera hundra gäster så kommer det också in stora pengar i gåvor. Meningen med gåvorna är att totalsumman ska hjälpa till att bekosta bröllopet till stor del eller helt och hället. Allt beror som sagt på hur mycket dina svärföräldrar delat ut på andras bröllop etc under en livstid. Så om du betalar bröllopskostnaderna själv så bör gåvorna tillfalla er, betalar dina svärföräldrar så ska gåvorna tillfalla dom.

När man gifter sig cermoniellt i Sverige så registreras äktenskapet automatiskt, det gör det inte i Thailand. Det allra viktigaste för thailändarna är dock cermonin inför släkten. Det är inte nödvändigt att juridiskt registrera sig som gifta om man ser nackdelar med det i ett kortare eller längre perspektiv. Men att registrera sig som gifta i Thailand kan man göra när som helst utan föregående cermoni så det år bra att göra det året efter, två år efter eller aldrigm upp till er. Fråga din flickvän vad hon anser om detta med nödvändigheten av registrering.

Om ni ändå vill regga det så kan ni hitta information om vilka papper som krävs för dig på svenska ambassadens hemsida.

Thailändska bröllopsfester liknar oftast inte svenska och håller ofta på i upp till tre dgr med själva vigselcermonin som avslutning på det hela en tidig morgon. Festandet sker oftast kvällen före vigseln, inte efter som i Sverige.

Ingen präst kommer heller att be dig säga ja eller nej utan munkar mässar och gör diverse cermonier medan ni sitter bredvid varandra med händerna i wai-position, plötsligt är det över och alla är nöjda.

Lycka till!

Tack för ett bra och informationsrikt svar.

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Generellt min kära Watson, generellt. Det du nämner är ett undantag och dom finns dom också och har precis lika rätt som dom mer generella exemplen jag nämner.

Vad som räknas som fel eller oseriöst i det individuella fallet är individuellt. smile.gif

När man är gift och allting är klart, är det ok om man skaffar sig en Mia Noi då?

Vad säger thaitraditionen om detta?

En stilla undran!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Satang

Jag tror det är lite olika utifrån varifrån din Thaidam kommer. Min skulle ha en ring. Fick den hon ville. Men den vägde för lite. Så jag fick köpa ett armband också. Minst 1 bath kostnad ca 20000bath

Link to comment
Dela på andra sajter

När man är gift och allting är klart, är det ok om man skaffar sig en Mia Noi då?

Vad säger thaitraditionen om detta?

En stilla undran!

Ja frågar du en thaiman så skulle nog många svara att det är ok, frågar du istället thaikvinnor så tror jag alla utom just älskarinnan svarar att det inte är ok.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter mycket strul så kunde äntligen Joy och jag ha vårat bröllopsparty för våra vänner på The Pool i Pattaya i kväll. Trevligt värre tyckte både hon och jag speciellt när vi förärades av gäster som "Sten på Flaggan" och Deng som både kom, försvann och sen kom tillbaka igen. Vi har hoppat över den Buddistiska delen av bröllop utan "bara" gift på Amphur och sedan registrerat det i Sverige.drinks.gif

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja frågar du en thaiman så skulle nog många svara att det är ok, frågar du istället thaikvinnor så tror jag alla utom just älskarinnan svarar att det inte är ok.

Så för att man ska verka seriös i en thai mans släkts ögon så ska man gifta sig samt ha 1 eller mera Mia Nois?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så för att man ska verka seriös i en thai mans släkts ögon så ska man gifta sig samt ha 1 eller mera Mia Nois?

Seriös är nog fel ord i sammanhanget.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

När man är gift och allting är klart, är det ok om man skaffar sig en Mia Noi då?

Vad säger thaitraditionen om detta?

En stilla undran!

Om man funderar på eller anser sig behöva en Mia Noi, kanske man inte valt rätt kvinna från första början...

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Om man funderar på eller anser sig behöva en Mia Noi, kanske man inte valt rätt kvinna från första början...

det var lite i de banorna jag tänkte, hade bara läst lite andra inlägg som tydde på annat !

Link to comment
Dela på andra sajter

tja ! Enligt min fru får jag göra i stort sett va fan jag vll utom att ha en

mia noi om hon kommer på mig med det så finns det inga garantier på att jag

skall överleva eller ha kvar redskapet, så vad gör man ? jag chansar inte är för gammal,

:boulay::boulay:

mvh

FANTASY

Link to comment
Dela på andra sajter

COMPERE: As the saying goes, necessity is the mother of invention, and nowhere more so than in Thailand where an international reputation has been built on the fine art of penis re-attachment. Twenty years ago, the crime of penicide came to public attention in Thailand with the report of an angry wife cutting off the penis of her philandering husband and feeding it to her ducks. It's an act that has now become widespread among Thai women seeking revenge against their unfaithful partners.

Edit: "up to you" att göra vad ni vill så det är "up to her" att göra vad hon vill med dina kroppsdelar.

Ändrades av elikswe
Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Ja frågar du en thaiman så skulle nog många svara att det är ok, frågar du istället thaikvinnor så tror jag alla utom just älskarinnan svarar att det inte är ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni inte redan har hittat boken "Thailand Fever" så rekommenderas den. Om inte annat så kan den hjälpa er att prata om saker innan de dyker upp för er. Boken hanterar kulturkrockar från båda hållen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni inte redan har hittat boken "Thailand Fever" så rekommenderas den. Om inte annat så kan den hjälpa er att prata om saker innan de dyker upp för er. Boken hanterar kulturkrockar från båda hållen.

är inte den boken speglad ur en barflickas verklighet?

hmmm

nu kan jag va ute o segla-...

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

sansa sinnena o fundera över saker e nog bäst, eller så hänger du me Baabar ner till Phuket snart o dyker så ska Baabar berätta alt o visa :crazy:

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

loy kratong

är inte den boken speglad ur en barflickas verklighet?

hmmm

nu kan jag va ute o segla-...

Jaduu Baabar, du har nog redan passerat godahoppsudden på din seglats!Untitled-1.gif

Boken tar upp teorier med flickor från olika samhällsklasser och yrken!

Men ta det lugnt o ta en singha!drinks.gif

mvh Bobo

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaduu Baabar, du har nog redan passerat godahoppsudden på din seglats!Untitled-1.gif

Boken tar upp teorier med flickor från olika samhällsklasser och yrken!

Men ta det lugnt o ta en singha!:drinks:

mvh Bobo

Ser hellre på verkligheten me frugan..:crazy: onån som behöver litterärt verk för att känna kärlek ger jag inte mycket för...

Gå hem o läs nårra mer Thai guider snorvalp.

lycka till på nästa fullmåne party :drinks: noob.

Ändrades av Baabar

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Trådtiteln är gifta sej med en thailändska... Jag kan bara säga jaa tack till my sleaping beauty... hoppas hon frågar :clapping: ...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...