Jump to content
IGNORERAD

Varför jobba när man ändå får pengar…

bob
 Dela

Recommended Posts

Har en god vän som nu har hamnat i FAS 3

Att hamna i Fas 3 innebär i korta ordalag att en arbetslös blir anvisad ett ”samhällsnyttigt arbete”. Ersättningsnivån är då något lägre än vad a-kassan ger.

Självklart innan fas 3 så har man Fas 1 som innebär (de första 150 dagarna) att den arbetslöse skall få hjälp av en coach att skaffa arbete. Sen i Fas 2 (de påföljande 300 dagarna) skall han/hon få arbetspraktik i något företag. Blir man inte heller då anställd så inträder fas 3.

Man kan ju då tycka att i dessa tider med hög arbetslöshet att 450 dagar inte är mycket att hänga i granen. Men min kompis har i inte lyckats att få ett arbete sedan 1999, dvs mer än 10 års arbetslöshet under två högkonjunkturer. Personen i fråga har 2 armar, 2 ben, 1 huvud osv, men likt förbannat så kan han inte få ett arbete. Den första tiden under arbetslösheten tyckta man synd om honom och tänkta att det var ”fel” på arbetsgivarna när han fick avslag på sina ansökningar. Men sen började man undra om det inte felade personen något…

För att dra mitt strå till stacken och hjälpa min kompis, så föreslog jag att ett busskörkort kanske kunde vara något, nu när man söker folk till bussbolagen, till svar kom då ”men då får jag ju jobba på kvällarna”. I ett yttrligare försök att få in honom på arbetsmarknaden erbjöd jag mig att finansiera en cykelverkstad (eftersom det var något som han ville jobba med), svaret blev då ”men hur skall jag göra när jag skall ha semester?” Det senaste jag försökte hjälpa honom med var att ge honom 5000 kr (han har inga pengar till nya glasögon) för att skriva en ”artikel” på ca 35 sidor (han är duktig på att skriva). Svaret kom igår ”jag måste koncentrera mig på att få ett jobb, jag hamnar i Fas 3 i början på Maj”. Då tänkte jag i mitt stilla sinne, ”men för h*lv*t*, har du inte lyckats få ett jobb på 10 år, hur skall du då lyckas på 1½ månad?”

Jag är så innehelsike trött på alla dessa arbetsskygga lata jäklar som parasiterar vårat samhälle, så jag önskar att man införde Fas 4, som skulle innebära att ALLA sociala förmåner togs bort från dem tills de skaffade ett arbete.

//bob

Dela på andra sajter

• Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• silom

8

• GammalDansken

7

• bob

6

• ban99arne

5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Instæmmer!!!

Vissa vill inte ha ett jobb, det innebær ju før h*lvete arbete!!!

Dela på andra sajter

Mja, be honom söka någon på kommunkontoret, då slipper han arbeta.

Yrkesvägledaren Arne

Dela på andra sajter

Det ska va' så sunt att arbeta sägs det, så det bör man överlåta till dom som är sjuka.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Efter vad jag förstått så finns det ju en del kommuner som kräver en motprestation av socialbidragstagare för att de ska få behålla sina bidrag.

I Landskrona är det tydligen krav på minst 30 timmars kompetenshöjande verksamhet för bidragstagarna.

Men tydligen så strider detta mot socialtjänstlagen så nu har den kommunen fått utstå häftig kritik.

Men herregud, det är väl klart att helt friska människor ska göra nåt vettigt för sina bidrag, so what om det nu råkar vara att kratta löv på gatorna.

Däremot ska man givetvis inte jaga de som är verkligt sjuka och kan intyga detta.

BTT

Soi 7

Dela på andra sajter

Efter vad jag förstått så finns det ju en del kommuner som kräver en motprestation av socialbidragstagare för att de ska få behålla sina bidrag.

I Landskrona är det tydligen krav på minst 30 timmars kompetenshöjande verksamhet för bidragstagarna.

Men tydligen så strider detta mot socialtjänstlagen så nu har den kommunen fått utstå häftig kritik.

Men herregud, det är väl klart att helt friska människor ska göra nåt vettigt för sina bidrag, so what om det nu råkar vara att kratta löv på gatorna.

Däremot ska man givetvis inte jaga de som är verkligt sjuka och kan intyga detta.

BTT

Njae kratta löv, Då blir ju dom som är anställda till det arbetslösa..

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Dela på andra sajter

Så länge kommunen betalar så är det väl inga problem?

Ett bra förslag för att minska bla telefonköerna inom vården vore ju att utnyttja bidragstagare som tidsbokare.

Ett ntal datorer och ett rum är ju allt som krävs.

BTT

Soi 7

Dela på andra sajter

Mja, kräver en hel del för att di inte skall ställa till med en massa oreda men in med dem i skolan och låt di tex tala engelska med barnen.

Arbetsgifaren Arne

Dela på andra sajter

Mja, be honom söka någon på kommunkontoret, då slipper han arbeta.

Yrkesvägledaren Arne

Ja du har rätt ban99arne. det sorgliga är att allt ickearbete som utförs där, betalas med skattemedel.

Jag håller med dig, sänk skatten! ;)

สีลม

Dela på andra sajter

Det ska va' så sunt att arbeta sägs det, så det bör man överlåta till dom som är sjuka.

Jag håller också med GD här. Det finns många s.k. "sjuka" som skulle må mycket bättre om de fick jobba. Jag tror till och med en del skulle bli friska.

สีลม

Dela på andra sajter

BTT

Ja det är väl i princip bara GD och hans partikamrater som som ojar sig över detta. B)

สีลม

Dela på andra sajter

Mja, kräver en hel del för att di inte skall ställa till med en massa oreda men in med dem i skolan och låt di tex tala engelska med barnen.

Arbetsgifaren Arne

Precis.

Mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Alla kan väl säga:

”Välkommen till McDonalds, vad vill ni beställa?”

//bob

Dela på andra sajter

Han kanske kan få sjukpension???

Mannen verkar ju vara förlamad...Handlingsförlamad

Dela på andra sajter

Han kanske kan få sjukpension???

Mannen verkar ju vara förlamad...Handlingsförlamad

Ja vi inom vänstern värnar om alla sjuka! Om han är handlingsförlamad så föreslår vi att han kommer in i värmen hos oss. Var vänlig lägg din röst på oss så kommer vi, liksom jesus, hjälpa dig! Res dig upp och gå, mona och åli varde med dig!

Vi lider självklart alla med den "lame" och hoppas han snart blir frisk igen. :suicide:

Ändrades av silom

สีลม

Dela på andra sajter

Alla kan väl säga:

//bob

Jo men problem kan uppstå även i detta yrke. I lördags handlade vi för 78 kronor och jag gav en hundralapp och sen lite för sakta 8 kronor så hon hade redan hunnit slå in beloppet. Så då blev det jävligt svårt att räkna svårt att räkna ut vad 100+8-78 är manuellt. :) /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Alla kan väl säga:

//bob

Exactemente, in med alla arbetslösa på McDonalds, då skulle man kunna snacka om fastfood.

Idesprutan Arne

Dela på andra sajter

Jo men problem kan uppstå även i detta yrke. I lördags handlade vi för 78 kronor och jag gav en hundralapp och sen lite för sakta 8 kronor så hon hade redan hunnit slå in beloppet. Så då blev det jävligt svårt att räkna svårt att räkna ut vad 100+8-78 är manuellt. :) /mvh

Ja exakt! Kunskapsklyftorna bara ökar ökar i Sverige. Tacka vet jag Kuba, där kan man lika mycket!

สีลม

Dela på andra sajter

Ja exakt! Kunskapsklyftorna bara ökar ökar i Sverige. Tacka vet jag Kuba, där kan man lika mycket!

Mja, nu ska Herr Si Lom inte oroa sig så mycket för det. Gå en kvällskurs på ABF så skal Ni allt se att Ni kommer i fatt.

Kunskaparen Arne

Dela på andra sajter

Silom:

Jag tillhör de "sjukas" skara, är utförsäkrad och har papper på att jag "inte kan stå till den öppna arbetsmarknadens förfogande". Inte tillräckligt "sjuk" för att få permanent sjukersättning, dvs sjukpension. Men för "sjuk" för att kunna arbeta. Måste tom ha hjälp med "hushållsnära tjänster".

Befinner mig i moment 22. Utförsäkrad, behöver jobb som inte finns. Får hela tiden nog av dessa oförklaringar från den sjuka sjukkassan och arbetsförnedringen.

Skulle sälja min själ till djävulen, om det gjorde min kropp frisk nog för ett vanligt arbete.

Så vad ni än gör dra inte alla oss "sjuka" över en kam.

mvh Bobodrinks.gif

Ändrades av loy kratong

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Dela på andra sajter

... eller lika lite? :) /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...