Jump to content
IGNORERAD

Regeringen köper sig stöd hos militären.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Enligt en artikel i dagens Bangkok Post försäkrar sig regeringen om forsatt stöd och får garantier om att ingen kupp ska genomföras genom att militären får lämna in sin önskelista.

"Arms 'traded for support'

The government has told generals to hand in their wish lists of weapons purchases in what seems to be a shrewd move to guarantee support - and ensure"

"Deputy Prime Minister Suthep Thaugsuban yesterday said Mr Abhisit had the full backing of the military and this guaranteed there was a "one million percent" probability of there not being a coup."

http://www.bangkokpost.com/news/local/34859/govt-invites-forces-wish-list

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    4

  • Tallviking

    3

  • acarls

    2

  • RoiET

    2

Mest aktiva i denna tråd

Men tänka sig..

jag som trodde att pengarna skulle flöda till sociala reformer, skola och att bygga upp landets underutvecklade delar.

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Dumt av Abhisit. Bättre stöta sig med generalerna och få en ny kupp på halsen.

Om så bara för att tysta kritikerna. Skit samma vad som händer med demokratiutvecklingen. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man hoppas på några extra JAS Gripen som grädde på moset :great:

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa militären med JAS eller bonden med slangbella.

Same same - but big different.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Bedrövligt slöseri med resurser som istället skulle kunna utveckla landet.

Även Thaksin fick köpa armens stöd, och nu går även Abhisit i samma fälla.

"The Abhisit government has dusted off and revised the armed forces development plan which was originally introduced by the deposed Thaksin Shinawatra administration. The Thaksin government allocated 500 billion baht to trade Thai farm products under barter trade deals for foreign weapons.

However, the plan was scrapped after the Sept 19, 2006, military coup that removed Thaksin from power.

The source said the weapons procurement plans proposed by the armed forces would be worth an estimated 400 billion baht."

Man frågar sig: VAR FINNS HOTET?

Mot vem ska alla dessa vapen riktas - mot det egna folket eller mot landets grannar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bedrövligt slöseri med resurser som istället skulle kunna utveckla landet.

Även Thaksin fick köpa armens stöd, och nu går även Abhisit i samma fälla.

"The Abhisit government has dusted off and revised the armed forces development plan which was originally introduced by the deposed Thaksin Shinawatra administration. The Thaksin government allocated 500 billion baht to trade Thai farm products under barter trade deals for foreign weapons.

However, the plan was scrapped after the Sept 19, 2006, military coup that removed Thaksin from power.

The source said the weapons procurement plans proposed by the armed forces would be worth an estimated 400 billion baht."

Man frågar sig: VAR FINNS HOTET?

Mot vem ska alla dessa vapen riktas - mot det egna folket eller mot landets grannar?

Hej

Visst är det tragiskt, och att sedan påstå att det inte går att finansiera vård, skola m.m

kunde inte låta bli att lägga in en kommentar ifrån ett annat forum.

"That's the problem when you're an under dog, support doesn't come cheap. If you add what the government has to pay to all the small faction of his coallition so there is still a coalition, it makes you wonder who is soon going to run out of money."

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan icke mycket om poletiken här men hade man inte beställt dessa 6 plan innan?? :bag::rtfm::kort: Mvh Maitan :8::beach:

Hej

Helt riktigt, planen beställdes tidigare.

Men nu är det nya inköp till militären som man talar om, för 400 billioner baht.

Så ser militären till att abishit kan sitta kvar och skydda eliten.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst är det tragiskt, och att sedan påstå att det inte går att finansiera vård, skola m.m

kunde inte låta bli att lägga in en kommentar ifrån ett annat forum.

"That's the problem when you're an under dog, support doesn't come cheap. If you add what the government has to pay to all the small faction of his coallition so there is still a coalition, it makes you wonder who is soon going to run out of money."

Mvh Isan Lover

Jaha, och vad är det du anser vara mest tragiskt?

Att Thaksin inledde detta program för att köpa nya vapen och smörja militären under sin period som PM?

Att Abhisit överväger att återuppta Thaksins plan på att köpa dessa vapen och smörja militären?

En lite dråplig sak är ju dessutom att Thaksins vapeninköpsplaner faktiskt skrotades efter militärkuppen av just militären.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Helt riktigt, planen beställdes tidigare.

Men nu är det nya inköp till militären som man talar om, för 400 billioner baht.

Så ser militären till att abishit kan sitta kvar och skydda eliten.

Mvh Isan Lover

Hej "Hee sann"-lover,

Hade inte Abhisit millitärens stöd redan innan?

Ska jag alltså tolka dina inlägg, som att millitären kanske dumpar Abhisit och genomför en millitärkupp, om Abhisit inte blidkar dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Helt riktigt, planen beställdes tidigare.

Men nu är det nya inköp till militären som man talar om, för 400 billioner baht.

Så ser militären till att abishit kan sitta kvar och skydda eliten.

Mvh Isan Lover

med tanke på uppslutningen i de senaste demonstrationerna så tror jag scoutrörelsen eller ett gäng skolpoliser kan skötta ordningen.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Man frågar sig: VAR FINNS HOTET?

Mot vem ska alla dessa vapen riktas - mot det egna folket eller mot landets grannar?

Men det där vet ju du likaväl som jag att man köper inte ett försvar mot ett hot som redan finns.

Man bygger upp ett lands försvar tillräckligt starkt för att slippa bli hotade.

Det ska vara för "kostsamt" att anfalla landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det där vet ju du likaväl som jag att man köper inte ett försvar mot ett hot som redan finns.

Man bygger upp ett lands försvar tillräckligt starkt för att slippa bli hotade.

Det ska vara för "kostsamt" att anfalla landet.

Och det har aldrig funnits krig bara ofred.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Men det där vet ju du likaväl som jag att man köper inte ett försvar mot ett hot som redan finns.

Man bygger upp ett lands försvar tillräckligt starkt för att slippa bli hotade.

Det ska vara för "kostsamt" att anfalla landet.

Som du själv säger så finns idag inget militärt hot mot Thailand,

men om framtiden kan man aldrig riktigt sia.

Det kan ju också vara så att ju mer ett land rustar sig med vapen mot ett imaginärt yttre hot – ju mer nervösa blir landets grannar, vilka då tvingas med i kapprustningen tills någon av parterna tycker att bästa försvar är att anfalla först.

Ditt argument gällande "kostsamt krig" funkade dock hyfsat när det gällde kärnvapenbalansen under kalla kriget.

Men när det gäller vanliga konventionella vapen så vill jag nog påstå att mängden och tillgången av dessa historiskt sett har haft en klart motsatt effekt på freden.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jaha, och vad är det du anser vara mest tragiskt?

Att Thaksin inledde detta program för att köpa nya vapen och smörja militären under sin period som PM?

Att Abhisit överväger att återuppta Thaksins plan på att köpa dessa vapen och smörja militären?

En lite dråplig sak är ju dessutom att Thaksins vapeninköps planer faktiskt skrotades efter militärkuppen av just militären.

Hej

Som svar på dina frågor så är jag glad att Thaksins planer för vapeniköp skrotades, och att satsningarna gjordes på vård,

pensioner m.m

Sedan att abbishit visar sig vilja köpa skydd av militären är väl ett moraliskt problem för er som stöder honom,

det fanns ju t.o.m folk på forumet som trodde att han stod för något nytt inom Thailändsk politik.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns ganska meninglöst att föra en debatt mot en person som på 15 månader inte ens lyckats lära sig namnet på thailands premiärminister.

När Du lämnar sandlådan kan vi kanske börja diskutera.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Som svar på dina frågor så är jag glad att Thaksins planer för vapeniköp skrotades, och att satsningarna gjordes på vård,

pensioner m.m

Sedan att abbishit visar sig vilja köpa skydd av militären är väl ett moraliskt problem för er som stöder honom,

det fanns ju t.o.m folk på forumet som trodde att han stod för något nytt inom Thailändsk politik.

Mvh Isan Lover

Nä. Han kör ju vidare i Thaksins spår och det kan ju inta vara bra för någon ! :ironi:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns ganska meninglöst att föra en debatt mot en person som på 15 månader inte ens lyckats lära sig namnet på thailands premiärminister.

När Du lämnar sandlådan kan vi kanske börja diskutera.

Poffa

Jag har bett honom, via PM, att vi ska sluta med tykningar etc för att slippa en tråkig debatt.

Och att om han slutade skriva "Apishit" och påstå osanna saker, direkt eller indirekt, om mig så skulle jag

upphöra med alla angrepp på honom i hans inlägg. För att tonen på forumet skulle bli bättre. :)

Dessvärre fungerar nog inte PM-funktionen, och han har inte fått meddelandet, för hans status är fortfarande att han inte

läst meddelandet. Trots att jag skickade det för 3 dagar sedan och trots att han har varit aktiv i många inlägg sedan dess.

Lite märkligt är det dock eftersom jag bjöd in en admin i meddelandet och denne kunde läsa meddelandet som normalt.

Så det är nog bara IL´s webläsare som inte fungerar som den ska.

Eftersom han fortsätter skriva "Abbishit", "Abishit" så måste det ju vara så.

För inte är väl ILs syfte bara att provocera? :)

PS. Eftersom IL vägrade att läsa mitt PM har jag nu raderat detta och postar alltså min synpunkt och mitt förslag publikt istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många kommentarer om IL men få om artikeln. Synd tycker jag. Det skulle vara kul att höra vad ni som försvarat Abhisit och Demokraterna ganska ihärdigt tycker om att han nu gör precis som Taxen gjorde.

Välkommen tillbaka.. det var länge sedan.

Synd att du bara kommenterar kommentarerna om IL. Det skulle vara kul att få höra något du tycker med.

Vad som helst går bra. :)

Det är ju ganska trist att ha en diskussion med sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Militären har ju lite speciell roll i Thailand eftersom dom även används för inre oroligheter som förstärkning till polisen

Det är ju en väldig skillnad mot i Sverige

Så då är det ju intressant vad för utrustning man vill satsa på

Om det är generell utrustning som kan användas för inre och yttre hot känns det tämligen motiverat med tanke på alla galenpannor som springer omkring och hotar med våld i landet just nu och behöver kunna kontrolleras och i värsta fall stoppas

Sen finns det ju pågående oroligheter runt templet vid gränsen mot Kambodja som blossar upp lite då och då

Däremot att satsa på avancerat stridsflyg för offensiva roller, havsövervakning med spaningsflyg och "häftiga" fartyg känns inte lika motiverat

JAS-affären beror nog till stora delar på att deras befintliga stridsflyg är uråldrigt och tämligen "verkningslöst" så därför behöver det förnyas innan det rasar ihop helt och piloterna tappar sin träning för mycket.

Det jag saknar är den tidigare satsningen på att köpa nya helikoptrar för dessa kan användas som "multi-purpose" till räddningsverksamhet, insatser mot knarkmaffia/smugglare, sjuktransporter i otillgänglig terräng samt för mer militära och polisiära insatser. Den satsningen dog i samband med att Thailand fick ekonomiska problem och saknade likvida medel att betala helikoptrarna med. Då hade man bara "kyckling" att betala med och det var bara ryssarna som var intresserade att sälja på dom villkoren (det var dessutom när fågelinfluensan var som värst)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Bedrövligt slöseri med resurser som istället skulle kunna utveckla landet.

Även Thaksin fick köpa armens stöd, och nu går även Abhisit i samma fälla.

"The Abhisit government has dusted off and revised the armed forces development plan which was originally introduced by the deposed Thaksin Shinawatra administration. The Thaksin government allocated 500 billion baht to trade Thai farm products under barter trade deals for foreign weapons.

However, the plan was scrapped after the Sept 19, 2006, military coup that removed Thaksin from power.

The source said the weapons procurement plans proposed by the armed forces would be worth an estimated 400 billion baht."

Man frågar sig: VAR FINNS HOTET?

Mot vem ska alla dessa vapen riktas - mot det egna folket eller mot landets grannar?

Det där är en filosofisk fråga. Mot vem skall vapen i världen riktas? Samma fråga kan ställas i Sverige, Norge och vilket land som helst. Egentligen borde vi alla skrota SAMTLIGA vapen och bekämpa svält istället. Det finns väl inte många här som innerst inne tycker vapen är särskilt bra MEN

nu ser världen ut som den gör.det skall vi långsiktigt arbeta för att förändra.

Internationellt måste man kunna skydda sina gränser. Det gäller faktiskt även i luften. Ett land kan hävda kontroll av det territorium man kan skydda (med undantag från vissa havsområden)

För de fall där ett land har offensiva vapen (jag skrev i ett annat inlägg att när Dr. T var PM, då ville han köpa ryska offensiva bombflygplan. Militärt utan värde för Thailand men MYCKET värdfullt för den käre doktorn då han skulle få mycket stora mutor om Thailand valde det ryska alternativet.

Som tur var för det Thailändska folket stoppades detta då militärkuppen skedde. Inget ont som inte har något gott med sig!!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...