Jump to content
IGNORERAD

SFI


sakaeo

Recommended Posts

Det är tom. rätt fräckt och respektlöst att försöka bli medborgare i ett land utan att hjälpligt kunna dess språk och att förstå och acceptera dess kultur och seder.

Mja, det är väl lite fel att likställa analfabeter och andra med inlärningssvårigheter med fräcka respektlösa människor.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    8

  • Soengsang

    4

  • stefan5300

    3

  • Enis

    3

Mest aktiva i denna tråd

Det är tom. rätt fräckt och respektlöst att försöka bli medborgare i ett land utan att hjälpligt kunna dess språk och att förstå och acceptera dess kultur och seder.

Acceptera kultur och seder javisst men varför är det respektlöst att försöka bli medborgare i ett lad utan att hjälpligt kunna dess språk? Engelska funkar oftast sedan kan de ju be om hjälp om det är någonting de inte förstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Acceptera kultur och seder javisst men varför är det respektlöst att försöka bli medborgare i ett lad utan att hjälpligt kunna dess språk? Engelska funkar oftast sedan kan de ju be om hjälp om det är någonting de inte förstår.

Om dom inte kan språket, vem ska dom då gå till och få hjälp menar du?

Ska dom arbeta i landet och betala skatt är det ju också nödvändigt att kunna svenska, hur ska man annars kunna lära sej hur man läser en tillverkningsorder tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om dom inte kan språket, vem ska dom då gå till och få hjälp menar du?

Ska dom arbeta i landet och betala skatt är det ju också nödvändigt att kunna svenska, hur ska man annars kunna lära sej hur man läser en tillverkningsorder tex.

Mja, många inom tillverkningsindustrin förstår numera engelska så pass bra att di skulle kunna hjälpa till.

Problemlösaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Om dom inte kan språket, vem ska dom då gå till och få hjälp menar du?

Ska dom arbeta i landet och betala skatt är det ju också nödvändigt att kunna svenska, hur ska man annars kunna lära sej hur man läser en tillverkningsorder tex.

Vi har ju både bärplockare och många araber för att inte nämna finnar som arbetar utan att kunna svenska. En del läkare vet ifasen om de kan svenska, men medicin brukar de skriva ut i varje fall. Skatten är ju naturligtvis viktigast att de kan betala. :whoco5:

Och eftersom bärplockarna verkar bli blåsta hela tiden så har du naturligtvis rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ju både bärplockare och många araber för att inte nämna finnar som arbetar utan att kunna svenska. En del läkare vet ifasen om de kan svenska, men medicin brukar de skriva ut i varje fall. Skatten är ju naturligtvis viktigast att de kan betala. :whoco5:

Och eftersom bärplockarna verkar bli blåsta hela tiden så har du naturligtvis rätt!

Det du säger är vad det har varit, men nu har läget tyvärr förändrats. Det finns inte lika många jobb idag som det har funnits. Varenda annons som jag läser dagligen står det att kravet är att man ska kunna svenska i tal och skrift. Det kanske är annorlunda där du bor, men där jag bor är det den bistra verkligheten för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du säger är vad det har varit, men nu har läget tyvärr förändrats. Det finns inte lika många jobb idag som det har funnits. Varenda annons som jag läser dagligen står det att kravet är att man ska kunna svenska i tal och skrift. Det kanske är annorlunda där du bor, men där jag bor är det den bistra verkligheten för tillfället.

Sanningen har nog alltid varit den att de som inte kan språket blir utnyttjade i betydligt större utsträckning än andra grupper. När industrin byggdes upp en gång för länge sedan kunde invandrargrupper komma hit och tjäna bra utan att kunna språket, facket såg då till att de fick samma vilkor som andra. Men det var en gång länge, länge, länge sen.

Det är nog bara läkarna som klarar av det idag.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag vill lyfta denna tråd igen. Eftersom jag krävde att frugan skulle börja på SFI. Vi diskuterade det innan hon kom till Sverige. Att hon måste lära sig lite svenska för att kunna spara till ett hus . Som hon så gärna vill ha. Man hade läst här om hur dåligt allt är på SFI. Min fru är så nära analfabet som helst. Men det är inte lika som att vara dum. Hon går med folk från hela världen. Studietempot blir ju därefter. Och när dom som går har olika grundförutsättningar. Krävs att man lägger ner manken själv och får hjälp hemma att komma vidare. Frugan har också thaikamrater. Man var då orolig att det skulle strula. Man har ju läst en massa här om trassel. Men peppar peppar allt fungerar väldigt bra. Framför allt tycker frugan att det är kul nu. Mycket kul. Vilket jag anser är en förutsättning för att lyckas. Tyvär tycker frugan om att tala thai. Vilket jag bromsar så mycket som möjligt. För att hon ska komma vidare. Jag har varit tvungen att stanna hemma p.g.a vi inte fått någon dagisplats än. Så varje morgon går vi tillsammans till skolan. Frugan får trygghet och vi får motion. Väldigt bra. Från början kvirrade frugan men nu går det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill då påstå att SFI här i Uppsala är hur bra som helst!

Även jag hade dessa förutfattade meningar om SFI, så Fru Vax började läsa svenska på folkuniversitetet istället.

Det var ju bra, och studietempot var mycket högt, men 7 000 kronor för varje 5 veckorskurs är kostsamt.

I sommras beslutade Fru Vax att ge SFI en chans, eftersom hon har god utbildning i bagaget så fick hon göra ett test.

I Uppsala drivs SFI av kommunen själv för de med lite mindre studievana, och av Hermods för de som kan lite mer.

SFI: indelas i A1-8: Som är för de som i det närmaste är analfabeter (gradering 1-8 görs för att det även inom denna grupp finns stora skilnader i studieförmåga, motivation etc. Det vill säga kan jag inte läsa och inte tycker det är viktigt så blir A1 min klass. Kan jag inte läsa men vill lära mig fort så blir nog A5 något för mig)

Allt gjort för att man skall få klasser där alla kan studera efter sin egen förmåga etc.

Sedan finns B1-8: De som har grundskola samt gymnasium från sitt hemland, indelning som A.

C1-8: Bachelor, master eller annan högre utbildning från hemlandet, även här indelning efter test.

D1-8: Vidareutbildning för alla som genomfört C utbildningen och vill lära sig mer, ca 4-6 månader.

Bra lärare, ett högt tempo som kräver mycket självstudier, en genomtänkt studieplan och en god stämning på skolan!

SFI är något helt annat än vad jag trodde, i alla fall här i Uppsala, mycket imponerande och tanken är att alla skall kunna studera efter sin egen möjlighet vilket ger både mindre duktiga och mycket duktiga ett verktyg att lära sig svenska och om Sverige.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru gick SFI i Ludvika och hade en helt enormt bra lärare på slutet. Vi tragglade och tränade mycket hemma,

men när hon helt plötsligt fick en ny lärare blev det ett verkligt lyft. Mycket tror jag berodde på att han skojade med eleverna och hon verkade verkligen ha mycket roligt i skolan också. Kan man ge en eloge här? (Tapio heter han)

Kanske han inte läser detta forum, men någon kanske kan föra berömmet vidare. Helt otrolig språkutveckling under perioden som hon hade honom. Svenskan verkligen lossnade för henne och nu har hon svenska i huvudet som hon uttrycker sig. :blah:

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Västerås fungerade SFI också ganska bra men det var stor skillnad på lärarna. En del var tydliga och gav bra feedback, andra gav ingen återkoppling. Förra veckan blev hon klar med SAS som hon läst via Hermods. Hon föredrar att studera hemma eftersom det var så mycket märkligt folk där (kvinnor med heltäckande kläder om vi säger så).

Link to comment
Dela på andra sajter

I köping har det fungerat bra med både Sfi,Sas när frugan lästem 2008-2009.Men det så avhängt på vilken lärare man får.

Hustrun läser nu till undersköterska,går oxå bra men mycket högre tempo,komvux.

JRK

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...