Jump to content
IGNORERAD

SFI


sakaeo

Recommended Posts

Klokt skrivet.

Sen att vissa försöker vara ironiska ang apor i träden etc visar bara att vederbörande inte har någon erfarenhet i ämnet...

Men vad vet jag, har man inte kanske varit delaktig i sin frus/sambos invandring så kanske man inte

Mja, skall man antaga att Herrn har för vana att äta banan uppe i trädtopparna?

Min fru äter i alla fall inte där uppe.

Jordnära Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    8

  • Soengsang

    4

  • stefan5300

    3

  • Enis

    3

Mest aktiva i denna tråd

Frugan berättade att det var en man från ett land som jag inte vill nämna ;)

Som satt och beklagade sig över hur värdelöst sverige var och hur bra hans hemland var och allmänt störde klassen.

Min frus vännina stirrade på honom och sa "..om det är så bra varför flyttar du inte tillbaks då?" :D

Exactemente, det måste ha varit en Katrineholmare!

Di förnekar sig aldrig.

Flensta Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, minns att vi på mellanstadiet hade en tjej från Katrineholm som jämt tjattrade på lektionerna.

Hade hon bara stannat i Katrineholm så hade jag varit Nobelpristagare idag.

Flensta Arne

Jag är Nobelpristagare (delaktig i Fredspriset 1988) men så gick jag också i skolan i Malmköping och inte i Flen.dance.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige borde bara ta in Thai i Sverige, för dom verkar vara mönsterelever.

Lever aldrig på bidrag, arbetar heller aldrig svart..

Släng ut alla svenskar, så kan det bli något riktigt bra med Sverige.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

Kan man verkligen vara så naiv så att man inte tror att merparten av dagens sk flyktingar kommer hit för att bli försörjda?

För det är väl inte det fina svenska vädret -15 grader och snöstorm eller det öppna och välkommnade svenska befolkningen som drar hit dom?

Någon kanske tror att de flyr från krig och elände? Det gör dom också, men de som flyr från krig och förföljelse tar sig inte hit.

De blir kvar i något av alla de flyktingläger som upprättats.

Vad gör då dessa sabotörer på SFI? Ja inte fan är det för att lära sig svenska och sedan kunna utbilda sig.

Det finns säkert en liten klick som faktiskt vill lära sig något och komma upp sig i samhället, i den klicken räknar jag in de flesta Thai och

andra som inte kommer från u-länder.

Dags att någon följer med in på lektionen och säger ifrån ordentligt! Vem blir först som klassmorfar på SFI?

G2P

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att viljan, om än kanske inte formågan, att lära sig svenska borde vara ett krav for svenskt medborgarskap och att uppenbart sabotage borde vara skäl nog for avvisning. Precis som studiemedel for hogstadieungdomar borde kunna dras in ifall de inte gor sitt bästa.

Jag har ingen i min närmre bekantskapskrets som gått på SFI och det kan mycket väl vara sant, som många skriver, att Somalier och Irakier är de mest storande. Det kan dock också vara så att det är lätt att vara hemmablind och chansen att er fru/flickvän skulle skylla på "sin" nationalitet är nog ganska liten.

Mina foräldrar har ett grannpar där mannen är från Bosnien och kvinnan från Libanon, båda lärde sig mycket snabbt svenska och fick riktiga jobb. När jag och frugan diskuterade SFI med dem for två somrar sedan så var båda av uppfattningen att thailändskor var den klart värsta gruppen och de hade läst SFI på skillda orter. Jag har också en kompis som undervisar SFI på en tredje ort och han är också av uppfattningen att thailändskor och filipinskor är värst när det kommer till att stora lektioner, utebli samt fullständigt skita i att forsoka lära sig något.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Reagera på samma vis som Enis och Atom. Har läst ett flertal trådar genom åren i olika forum där det varnas för SFI eftersom mer erfarna thaitjejer drar in de yngre i en sfär av kortspel, avancerad bidragsplanering, sol och vårarteknik osv utan någon större ambitioner att lära sig svenska. Sant eller inte - har ingen aning men tydligen är det lätt att vända på steken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Kommer och tanka pa en haftig diskussion jag hade med en granne till mina foraldrar forra sommaren. Hon ar Sv2-larare och undervisar pa SFI i malardalen. Hon berattade stolt att hon hade sin forsta thailandska elev i den s:k avancerade gruppen. Dvs gruppen for de med studievana som laser i ett lite hogre tempo. Hon tyckte det var kul eftersom thailandarna vanligtvis ar sa oallmanbildade, studieovana, pladdriga och barnsliga. Allt beror nog pa vem man fragar.

Sen ar det uppenbart att de som extremt slarvigt benamns som flyktingar och bidragsturister i sjalva verket ar anhoriginvandrare som inte alls far bidrag. Manga kommuner har separat SFI for invandrare respektive flyktingar sa om inte tjejen far sin undervisning pa flyktingforlaggningen sa ar de inte de som stor i klassrummet.

Diskussionen blir garna osmaklig och fordomar verkar vara helt ok sa lange thailandska kvinnor och deras man inte rakar bli foremalet for dem.

Vad ar det med SFI som behover forbattras? Ar pedagogiken relevant? Materialet bra anpassat? Tempot? Kraven? Praktisk tillampning osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

SFI fungrar bra på min ort.

Men av någon märklig anledning så finns det en elev som utmärker sig långt över alla andra. Jag vill inte berätta var hon kommer ifrån, men jag kan säga så mycket att hennes etniska ursprung har nämnts tidigare i tråden, samt även i andra trådar. Men det kan ju vara en statistisk tillfällighet, eller en ren otur kanske?

Visst är vi människor lika, men som ban99arne säger, några tycker om att ta sin lunch uppe i träden andra vill ta den på marken. ;)

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Varje gång man talar om ”Thailändskor” som grupp så blir det ofrånkomligen en beskrivning av en homogen grupps beteende. Det blir bara fel att göra så, för dessa invandrade kvinnor är och förblir ingen homogen grupp, vilket bland annat de nuvarande oroligheterna i Thailand pekar på.

På SFI har jag och min sambo träffat alla möjliga kvinnor från Thailand. Det har ibland rört sig om rent förvildade representanter från ”naturfolket” i Nord Ost, till mer välartikulerande gracila skönheter med thailändska examina i bagaget. Andra mänskliga typexemplar har varit de ”street-smarta” damerna som utanför klassrummet ofta akompanieras av någon ängslig karl som håller hårt i hennes hand för att hon inte ska springa bort. Dessa damers klädstil är oftast avslöjande och den vågade munderingen påminner i mångt och mycket om hur de ekiperade sig under sitt tidigare barjobb.

Sedan har jag träffat på allt fler vanliga och jordnära familjeflickor som via Internet eller bekantas bekanta har hittat en vanlig hygglig svensk partner. Dessa lite timida men oftast energiskt målmedvetna thailändska kvinnor har ofta en förmåga att liksom försvinna i mängden därför att de inte vill höras och synas så mycket. De avstår också vänligt efter bästa förmåga alla dubiösa inviter från de mer ”street-smarta” damerna som inte är sena att bjuda hem sina medsystrar på lite sticky rice och kortspel, ”lenn share” (pyramidlånespel), samt erbjuda sina medsystrar olika insamlingar till sk ”Buddistiska projekt”.

Thailändska kvinnor är alltså ingen homogen grupp med ett karakteristiskt beteende eller en likvärdig bildningsnivå.

De är bara helt vanliga kvinnor på både ont och gott – ungefär som vi karlar är.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi talar väldigt mycket om att vi inte skall ”dra alla över en kam”, att vi inte skall tala om en ”homogen grupps beteende” osv. Men när och hur skall vi kunna få lyfta att det finns problem på SFI undervisningarna? Då talar jag inte bara om pladdriga thaidamer, stökiga Irakier och Somalier utan att vi har en stor grupp (inkl ovannämnda) som efter 5 år i princip inte talar ett ord Svenska efter alla dessa års studier på SFI. Det kan ju inte bara vara så att lärarna är dåliga eller att eleverna obildbara?

Om vi svenskar (för det är oftast svenskar) fortsätter att ”knyta näven i fickan” så får vi aldrig löst de problem vi har i samhället (och SFI).

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, tycker även att man skall införa språktester på högstadiet då många undomar även där saknar viljan att lära sig svenska språket.

Falerar Jöns på testet bör han avvisas till Norge, där kan di jobba med fisk.

Lektor Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, tycker även att man skall införa språktester på högstadiet då många undomar även där saknar viljan att lära sig svenska språket.

Falerar Jöns på testet bör han avvisas till Norge, där kan di jobba med fisk.

Lektor Arne

Eller senare i livet bli bete, o bli torsk i en fiskeby.

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig gått på SFI.

Men jag har gått andra kurser med elever från olika nationaliteter.

Först var det tolkkursen - och då var det en tjej från latinamerika som jag uppfattade som störande och egoistisk. Vid några tillfälle snäste jag till henne. Och jag tyckte hon blev lugnare.

Sen var det en preparandkurs för tolkar. Då tyckte jag att många var störande som ställde dumma frågor som inte hörde till lektionen. Då sa jag till läraren och hela klassen att vi borde fokusera på frågorna som skulle komma på prov istället. Trodde att jag skulle få Yam-tiin (fotsalad - alltså att bli nedsparkad av de störande eleverna). Men jag klarade mig bra - fast jag fick huvuvärk. Det krävdes ju mycket mod att säga ifrån.

Tyckte att kursen blev bra vid slutet.

Senast var det också en preparandkurs. Vi tre thailändska tjejer satt och pluggade i tv-rummet på studenthotellet. Efter en liten stund kom en tjej. Hon frågade om hon kunde titta på nyheterna. Jag tyckte det var ok. Man kunde samsas.

Men vad högt hon hade ljudet på.

Jag trodde att det var inställt så och det lät så när hon satte på´tv:en. Och trodde att hon skulle sänka volymen.

Efter en stund märkte jag att vi inte kunde plugga för ljudet var så högt.

Då sa jag "Ursäkta - kan du sänka lite?".

"Men ni pratar också" - blev hennes svar.

Det blev jag skitförbannad!!!

Då skrek jag åt henne: "SÅ HÄR KALLAS FÖR ATT PRATA HÖGT OCH STÖRANDE".

De följande fem minuterna satt vi thailändskorna och skrek istället för att prata normalt.

:::

Efteråt kunde vi konstatera att vi är olika.

Vi är inte vana vid prata så högt som folk från vissa kulturer. När vi pratar högt hör vi istället inte varandra. Vi fattar ingenting av vad som sägs. Det är nog samma sak för de som vi upplever att de pratar högt och störande. De kanske är vana att prata högt. När de försöker prata tystare så hör de inte.

Det var intressant att komma på det, tycker jag.

:::

Av de gångerna som jag gått kurser med blandade nationaliteter så har jag nog lärt mig att vi thailändskor oftast inte vågar säga till eller säga ifrån. Vi kommer hem och klagar och berättar för våra män hur hemska de andra eleverna är.

Men många andra elever från andra länder. De säger ifrån direkt. De verkar inte bli osams för det heller. De verkar inte vara lika långsinta som vi. (Ja, jag är fortfarande arg på den där kvinnan med TV-grälet) Skulle jag se henne igen nu (om jag minns hur hon ser ut) så skulle jag inte heja på henne. Tycker inte jag har behov av sådana hänsynlösa människor i mitt bekantskap.

---

Som jag har hört och läst både här och på andra forum så verkar det bli bättre om någon thailändsk tjej vågar säga till eller säga ifrån - istället för att komma hem och hata en hel grupp människor från en viss land.

---

Mvh

Magrood

Ps. Tycker att jag själv alltid varit konflikträdd. Men ju längre jag har bott här,

eller kanske ju äldre jag blir - desto mer energi verkar jag vilja lägga ned för att bevaka min rätt. Eller så är det bara småbarnshund-syndrom som vi kallar på thai. หมาแม่ลูกอ่อน

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang språket så är det intressant att i Thailand är det det inget konstigt att man måste lära sig thai för att bli medborgare. "det är ju så dom är där nere".

Om man ens skulle våga andas om språkkrav i sverige så är man värsta sortens folkfiende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för att återgå till frågan om SFI.

Ska dom även tillhanda hålla kurser där man får betala en mindre avgift för att på detta viset visa att man verkligen är intresserad? Eller är alla som vill lära sig Svenska tvingade att söka sig till kurser hos t.ex. för 2500:-- med endast två tillfällen per vecka?

Av "egen" erfarenhet kan jag säga att när min fru pluggade på SFI i Lunda, Spånga så var det flertalet som snackade sitt eget språk under lektionerna. Det vara bara en lärare (som var vikarie under två lektioner) som sa till dom och då ordentligt. "Ska ni prata något annat änn Svenska får ni göra det utanför eller efter lektion" lät det.

Verkar som om dom flesta på denna inrättning inte tordes säga ifrån och det slutade med att min fru la ner allt. Nu ska vi försöka hitta något i Solna området efter sommaren för ett nytt försök. Får jag återigen höra att det snackas en massa andra språk under deras lektioner kommer jag åka dit för att bilda mig min egen uppfattning och även tala om vad jag tycker.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang språket så är det intressant att i Thailand är det det inget konstigt att man måste lära sig thai för att bli medborgare. "det är ju så dom är där nere".

Om man ens skulle våga andas om språkkrav i sverige så är man värsta sortens folkfiende.

Mja Svenskliket,det som passar sig i Asien är inte alltid applicerbart här hemma.

Språkkravet är ett sådant eftersom då varken Konungen eller Drottningen skulle få bli svenska medborgare.

Hovnarren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja Svenskliket,det som passar sig i Asien är inte alltid applicerbart här hemma.

Språkkravet är ett sådant eftersom då varken Konungen eller Drottningen skulle få bli svenska medborgare.

Hovnarren Arne

Näe.man borde i varje fall kräva av bidragstagare i denna dimensionen att svenska språket i tal o skrift framställs klanderfritt.

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Näe.man borde i varje fall kräva av bidragstagare i denna dimensionen att svenska språket i tal o skrift framställs klanderfritt.

Tror inte man vill dra in Sylvias uppehållstillstånd just nu och av den anledningen

eftersom man ju i så fall riskerar att dotterns bröllop måste flyttas.

En dröm för statskassan iofs, men en mardröm för skvallerpressen.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar inte Jämtin, Magrood? Andreas Jämtin, Linköpings HockeyClub? En notorisk bråkstake! :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Andreas_J%C3%A4mtin

Jämtin ska det nog vara, du var rädd för Jämtin! ;) Yam-tiin... *Ler åt mitt billiga ordvitseri*

Sorry, jag kunde bara inte hålla mig! :P

He he he... det var kul.

Vilket sammanträffande!

:friends:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Helt rubbat med ett krav på att prata bra svenska för att få bli svensk medborgare. Människor bör vara fria att prata vilket språk de vill, att ha vilken religion de vill, att äta vilken mat de vill osv. Sverige ska vara ett fritt samhälle tycker jag.

(Men däremot så borde det ställas krav på att svenska medborgare ska heja på sverige när landslag representerar Sverige) tex. i fotboll, ishockey eller skidåkning.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rubbat med ett krav på att prata bra svenska för att få bli svensk medborgare. Människor bör vara fria att prata vilket språk de vill, att ha vilken religion de vill, att äta vilken mat de vill osv. Sverige ska vara ett fritt samhälle tycker jag.

(Men däremot så borde det ställas krav på att svenska medborgare ska heja på sverige när landslag representerar Sverige) tex. i fotboll, ishockey eller skidåkning.)

Nja, man behöver väl inte kunna perfekt svenska. Men jag tycker det är rimligt att begära att man som svensk medborgare kan tillräckligt för att kommunicera med myndigheter. Det är ju orimligt att offentliganställda ska förstå all världens språk eller att det alltid ska behövas tolk. Engelska fungerar nog för all del.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, man behöver väl inte kunna perfekt svenska. Men jag tycker det är rimligt att begära att man som svensk medborgare kan tillräckligt för att kommunicera med myndigheter. Det är ju orimligt att offentliganställda ska förstå all världens språk eller att det alltid ska behövas tolk. Engelska fungerar nog för all del.

Herr Chang har talat.

Det är tom. rätt fräckt och respektlöst att försöka bli medborgare i ett land utan att hjälpligt kunna dess språk och att förstå och acceptera dess kultur och seder.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...