Jump to content
IGNORERAD

SFI


sakaeo

Recommended Posts

Hej för ett tag sen var jag med min tjej i skolan på sfi. Jag har aldrig haft höga tankar om sfi. Nu blev dom besanade igen. Jag undrar om lärarna kommer från Samhall eller någon annan skyddad verkstad. Vad tycker ni som haft era tjejer på SFI.

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    8

  • Soengsang

    4

  • stefan5300

    3

  • Enis

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest Lappen

SFI här i Falun är vad jag förstått ganska så bra.

Engagerade lärare som verkligen försöker lära eleverna svenska och den svenska kulturen genom diverse studieresor.

Har frågat frugan flera gånger vad hon tycker om sin lärarinna och alltid fått svaret att hon är bra.

Min frus syster bor i Landskrona och tydligen så är det stor skillnad på kvaliten på undervisningen mellan städerna.

Är inte insatt i hur det fungerar på andra SFI skolor men här så är en del av lärarna från Komvux.

Om det är det som gör den stora skillnaden vet jag inte men man kan anta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, nog är det väl bra att Ni följer med damen till SFI men i första hand så är det ju till för di invandrade. Kanske ABF kan vara ett alternativ för Er.

Lektor Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Lärarna gör nog vad de kan och vad jag kan se på ett bra sätt, iaf här.

Däremot skolledningen och kansliet på skolan är rena skämtet, fan hon kan åka in till skolan en dag men plötsligt är läraren sjuk och ingen vikarie är insatt...det gör mig jävligt förbannad.

Ett stort problem i skolan är de(somalier och irakier) som bara går dit för att de är tvingade för att få sina bidrag, de flesta av dem saboterar konsekvent lektionerna.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Ett stort problem i skolan är de(somalier och irakier) som bara går dit för att de är tvingade för att få sina bidrag, de flesta av dem saboterar konsekvent lektionerna.

Så sant som det är sagt tråkigt nog.

Frugan kom hem flera ggr och var irriterad över att det var svårt att höra lärarinnan för dom satt och tjattrade.

Noll intresse att lära sig och ingen respekt alls när dom blev tillsagda att vara tysta och lyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

SFI fungerade utan problem

Mycket duktiga lärare och bra lokaler

Inget att anmärka på i vårat fall

Link to comment
Dela på andra sajter

Lärarna på SFI håller många gånger en helt ok standard enligt frugan.

Problemet är de elever som tyvärr bara sitter av tiden, jag antar pga bidrag eller liknande (tyvärr är det som ni säger Lappen och tomurdoc). Frugan skällde ut en ung Irakisk man förr två veckor sedan eftersom han bara satt och pratade arabiska under lektionstid. Läraren verkade känna sig maktlös mot dessa ”lektionsförstörare”…

//bob

P.S

Vi bor i GBG

Glömde säga att frugan har haft möjlighet att välja klass hon vill gå i, dvs det har funnits alternativ att välja mellan om det inte har funkat med elever som har förstört, då har hon valt en mer ”blandad” klass och då brukar det bli bättre med undervisningen. Vet inte hur det är i andra städer

Ändrades av bob
Link to comment
Dela på andra sajter

Lärarna på SFI håller många gånger en helt ok standard enligt frugan.

Problemet är de elever som tyvärr bara sitter av tiden, jag antar pga bidrag eller liknande (tyvärr är det som ni säger Lappen och tomurdoc). Frugan skällde ut en ung Irakisk man förr två veckor sedan eftersom han bara satt och pratade arabiska under lektionstid. Läraren verkade känna sig maktlös mot dessa ”lektionsförstörare”…

//bob

P.S

Vi bor i GBG

Glömde säga att frugan har haft möjlighet att välja klass hon vill gå i, dvs det har funnits alternativ att välja mellan om det inte har funkat med elever som har förstört, då har hon valt en mer ”blandad” klass och då brukar det bli bättre med undervisningen. Vet inte hur det är i andra städer

Tror att det måste till lite initiativ av eleverna för att det ska bli bra, om inte lärarna kan hålla ordning.

Många + till "fru Bob" och alla andra som gör som hon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har haft lite funderingar angående SFI... I vår stad verkar det vara dåligt med skötsamheten. Flera av våra bekanta har helt enkelt hoppat av sin kurs och försökt lära sig hemma istället. Så stökigt och oroligt i klassrummen. Ett skrämmande exempel: En elev med afrikanskt ursprung satt och pratade i sin mobil nästan hela tiden. Lärarinnan bad honom sluta och vad och hur svarade han? Jo, han svarade att han var tvungen att sköta sina affärer och det var viktigare än skolan, och han svarade på engelska! Häpp!

Jag fasar lite för SFI och hoppas att min ängel har en ängels tålamod och inte hoppar av. Men det känns som om vi är överens så här långt om skolan ivf, hon vill ju lära sig svenska för att komma in i samhället och kunna sköta sig och sitt själv, kunna prata med myndigheter/skola/sjukvård osv.

Jaja... Hon är ju inte här än... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

SFI funkade bra för frugan i vår kommun, men dom störande elementen som flera andra har tagit upp var ett problem även här.

Men det krävs nog att man läser mycket hemma samtidigt som man går på SFI.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför är det ingen som slår näven i bordet och slänger ut dom där bidragsturisterna från skolan och drar in deras bidrag.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Men varför är det ingen som slår näven i bordet och slänger ut dom där bidragsturisterna från skolan och drar in deras bidrag.

Då blir dom anklagade för rasism.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp Precis så är det hela Afrikas folk är en samling apor som borde hålla sig kvar där och svinga sig i träden istället för att mörka ner vårat fina ljusa land.

Och de där Arabpersikorna eller va f*n de äe som kallar sig Irakier och Iranier .varför skall de komma hit och sedan ta hit sina kusiner att gifta sig med. Stanna kvar där borta i gruset och fortsätt eran inavel och tidelag så vi slipper veta av det.

/ENis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Då blir dom anklagade för rasism.

Det är ju bedrövligt om man blir anklagad för rasism för att man ställer krav på bidragsturisterna. Men då är väl jag rasist, för jag hade krav på min Thaifru när hon kom till Sverige. Jag sa till henne att du skall gå i skola och lära dig Svenska och sedan skall du fixa ett arbete, med min hjälp förstås och så blev det.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, minns att vi på mellanstadiet hade en tjej från Katrineholm som jämt tjattrade på lektionerna.

Hade hon bara stannat i Katrineholm så hade jag varit Nobelpristagare idag.

Flensta Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Det är ju bedrövligt om man blir anklagad för rasism för att man ställer krav på bidragsturisterna. Men då är väl jag rasist, för jag hade krav på min Thaifru när hon kom till Sverige. Jag sa till henne att du skall gå i skola och lära dig Svenska och sedan skall du fixa ett arbete, med min hjälp förstås och så blev det.

Jag vet att det är bedrövligt men det är ett enkelt vapen att ta till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp Precis så är det hela Afrikas folk är en samling apor som borde hålla sig kvar där och svinga sig i träden istället för att mörka ner vårat fina ljusa land.

Och de där Arabpersikorna eller va f*n de äe som kallar sig Irakier och Iranier .varför skall de komma hit och sedan ta hit sina kusiner att gifta sig med. Stanna kvar där borta i gruset och fortsätt eran inavel och tidelag så vi slipper veta av det.

/ENis

Det där kan man kalla rasism utan att skämmas, men det borde du Enis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där kan man kalla rasism utan att skämmas, men det borde du Enis.

Skäms inte alls följde bara med trådens "goda" ton.

Här på MPR så sitter det ett flertal och grinar åt tidningarnas och allmänhetens "tro" att alla thailändskor är H*R*R samt alla Svenska män med Thaifru är H*Rbockar med köpt fru.

För att i nästa andetag i en annan tråd indirekt påstå att alla solamlier och irakier är bidragsturister.

Hur rimmar det på en skala?

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Skäms inte alls följde bara med trådens "goda" ton.

Här på MPR så sitter det ett flertal och grinar åt tidningarnas och allmänhetens "tro" att alla thailändskor är H*R*R samt alla Svenska män med Thaifru är H*Rbockar med köpt fru.

För att i nästa andetag i en annan tråd indirekt påstå att alla solamlier och irakier är bidragsturister.

Hur rimmar det på en skala?

Hejsan Enis,

Nu var det jag som började att skriva om bidragsturister i denna tråden. Men du får nog leta riktigt noga i trådar där jag skrivit att alla thailändskor är horor eller att alla Svenska män med Thaifruar är horbockar. Jag känner inte igen dig idag Enis, Är du på trycket

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Jag påstår ingenting om att dom utnyttjar bidrag men jag tycker det är illa när dom saboterar lektionerna.

Men har man kommit hit och får pengar så är det inte mer begärt än att dom försöker lära sig svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag påstår ingenting om att dom utnyttjar bidrag men jag tycker det är illa när dom saboterar lektionerna.

Men har man kommit hit och får pengar så är det inte mer begärt än att dom försöker lära sig svenska.

Klokt skrivet.

Sen att vissa försöker vara ironiska ang apor i träden etc visar bara att vederbörande inte har någon erfarenhet i ämnet...

Men vad vet jag, har man inte kanske varit delaktig i sin frus/sambos invandring så kanske man inte förstår problemen som ofta uppstår runt det...

Personligen så tycker jag att det är såna här trådar ang det praktiska, visum etc som är intressanta och gör detta forum till vad det är.

Sen är det tragiskt att vissa direkt ska leda in på afrikanska apor i träden o rasism eller prostitution.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Klokt skrivet.

Sen att vissa försöker vara ironiska ang apor i träden etc visar bara att vederbörande inte har någon erfarenhet i ämnet...

Men vad vet jag, har man inte kanske varit delaktig i sin frus/sambos invandring så kanske man inte förstår problemen som ofta uppstår runt det...

Personligen så tycker jag att det är såna här trådar ang det praktiska, visum etc som är intressanta och gör detta forum till vad det är.

Sen är det tragiskt att vissa direkt ska leda in på afrikanska apor i träden o rasism eller prostitution.

För en gångs skull har en tråd inte spårat ur (än) å så är det precis det du klagar på :-)

Kvalitén på SFI (och därmed deltagarna) var ju utgångspunkten.

Inte "det praktiska", inte "visum" - det finns det andra - inte én, inte två utan många andra trådar om.

Fru GD sa förövrigt ifrån på skarpen när det pratades för mycket arabiska på lektionerna, och det hjälpte.

Det var mycket svårare att få läraren att sluta tjata i sin mobiltelefon halva lektionstiden.

amatörrasisten GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

För en gångs skull har en tråd inte spårat ur (än) å så är det precis det du klagar på :-)

Kvalitén på SFI (och därmed deltagarna) var ju utgångspunkten.

Inte "det praktiska", inte "visum" - det finns det andra - inte én, inte två utan många andra trådar om.

Fru GD sa förövrigt ifrån på skarpen när det pratades för mycket arabiska på lektionerna, och det hjälpte.

Det var mycket svårare att få läraren att sluta tjata i sin mobiltelefon halva lektionstiden.

amatörrasisten GD

Läs lite mer objektivt..och läs alla inlägg och tolka tendensen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Enis,

Men du får nog leta riktigt noga i trådar där jag skrivit att alla thailändskor är horor eller att alla Svenska män med Thaifruar är horbockar.

Har jag inte påstått heller.. vad jag skrev var att på MPR så skriks det högt när media och annat löst folk beskriver Thailänskor som homogengrupp ... och utmålar dem i dålig dager...

Men det är helt rätt att utmåla andra grupper av människor som en homgen grupp.

I mina ögon så är vi alla individer.

Klokt skrivet.

Sen att vissa försöker vara ironiska ang apor i träden etc visar bara att vederbörande inte har någon erfarenhet i ämnet...

Men vad vet jag, har man inte kanske varit delaktig i sin frus/sambos invandring så kanske man inte förstår problemen som ofta uppstår runt det...

Personligen så tycker jag att det är såna här trådar ang det praktiska, visum etc som är intressanta och gör detta forum till vad det är.

Sen är det tragiskt att vissa direkt ska leda in på afrikanska apor i träden o rasism eller prostitution.

Jupp har nog hjälpt till med det mesta. SFI, Socialtjänster, länsrätter, Fackförbund, A-kassehelvete, försäkringskassan Polis, kriminalvård, begravningsbyråer, tullmyndiheter, svensk sjuk och psykvård, migrationsverk etc, you name it..

Det enda jag inte kan bistå med någon erfarenhet i är inbjudande av flickvänn till svedala

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Har jag inte påstått heller.. vad jag skrev var att på MPR så skriks det högt när media och annat löst folk beskriver Thailänskor som homogengrupp ... och utmålar dem i dålig dager...

Men det är helt rätt att utmåla andra grupper av människor som en homgen grupp.

I mina ögon så är vi alla individer.

Jupp har nog hjälpt till med det mesta. SFI, Socialtjänster, länsrätter, Fackförbund, A-kassehelvete, försäkringskassan Polis, kriminalvård, begravningsbyråer, tullmyndiheter, svensk sjuk och psykvård, migrationsverk etc, you name it..

Det enda jag inte kan bistå med någon erfarenhet i är inbjudande av flickvänn till svedala

/Enis

Jag ifrågasätter inte dina erfarenhet om allt det där för jag tror inte du skulle ljuga om det.

Men faktum är att en del,inte alla,missköter sig och ser ner på "oss" över hur dumma vi är som har ett system som går att missbruka.

Frugan berättade att det var en man från ett land som jag inte vill nämna ;)

Som satt och beklagade sig över hur värdelöst sverige var och hur bra hans hemland var och allmänt störde klassen.

Min frus vännina stirrade på honom och sa "..om det är så bra varför flyttar du inte tillbaks då?" :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...