Jump to content
IGNORERAD

Besöksvisa


Bak-si-da

Recommended Posts

Tips hon måste ringa och beställa tid för turistvisa. Kolla det först. Det är tryck just nu . Många Thaidamer vill till sverige över sommaren. Som du vet kan inte du beställa tid hos ambassaden. men din tolk kan göra det

Hmm.. 'John Khonken' har kanske rätt. Nån annan kan ju också komma hit i sommar :whistle:

Finns det nån som vet hur lång väntetiden kan vara att kunna lämna in ansökan för besöksvisa??

Jag hade tänkt att hon skulle komma hit i juni (kanske juli).

Lite tokigt att jag vet inte än när jag kan ta semester, och som det ser ut nu så måste jag åka dit för att hämta henne :huh:

Kostar en extra slant som jag hade inte räknat med från början. :(

Frågan är alltså: när måste man beställa tid till ambassaden för att komma iväg mitten eller slutet av juni??

Handläggningstiden skulle väl vara c:a 7 dagar? Stämmer det fortvarande?

บั๊กสีดาดังแดง

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Bak-si-da

    8

  • John Khonken

    7

  • thaikonsult

    3

  • GammalDansken

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bör inte vara lång vänte tid några veckor max, Men du kan ju be henne boka tid redan nu till ett specifikt datum längre fram.?

handläggningstid normalt 7 dar och skall inte vara något ändrat där

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Du behöver inte vara oroligt för handlägningstiden. Det är 7 dagar. Problemet är svenska ambassaden. Dom tar endast emot ett visst antal varje dag. Det är tryck varje år vid den här tiden. Sitta i telefon under telefontiden och inte komma fram kan vara väldigt frustrerande

Att åka och hämta damen måste du nog göra om allt du sakt stämmer. Men du kan boka billigt med Thai. Du kan få en plåt med thai för runt 6000 kr tur retur. Sedan kommer nästa problem. Boka damen på samma flyg. Och från Thailand till sverige är det dyrt. Mellan 12-15000 kr tur retur. Jag tror du är för sent ute. Synd att du inte skrev förrut för min dam var på ambassaden idag. Då hade hon kunnat fråga. Men det finns säkert fler som sitter i samma sits som vet tiden just nu.

RING AMBASSADEN REDAN I MORGON OCH KOLLA. NUMRET STÅR PÅ AMBASSADENS HEMSIDA

Lycka till och skriv gärna. Mina damer kommer om allt går bra den 21 april. Ska sedan stanna länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte vara oroligt för handlägningstiden. Det är 7 dagar. Problemet är svenska ambassaden. Dom tar endast emot ett visst antal varje dag. Det är tryck varje år vid den här tiden. Sitta i telefon under telefontiden och inte komma fram kan vara väldigt frustrerande

Att åka och hämta damen måste du nog göra om allt du sakt stämmer. Men du kan boka billigt med Thai. Du kan få en plåt med thai för runt 6000 kr tur retur. Sedan kommer nästa problem. Boka damen på samma flyg. Och från Thailand till sverige är det dyrt. Mellan 12-15000 kr tur retur. Jag tror du är för sent ute. Synd att du inte skrev förrut för min dam var på ambassaden idag. Då hade hon kunnat fråga. Men det finns säkert fler som sitter i samma sits som vet tiden just nu.

RING AMBASSADEN REDAN I MORGON OCH KOLLA. NUMRET STÅR PÅ AMBASSADENS HEMSIDA

Lycka till och skriv gärna. Mina damer kommer om allt går bra den 21 april. Ska sedan stanna länge.

Kollade som snabbast biljettpriser i nätet min biljett i sista juni skulle kosta c:a 8500kr och hennes c:a 50 000 THB

Måste bara spika in min semester, och det är nog inte så lätt.. :( För att lyckas baxa in henne i samma plan mot stockholm måste jag nog ta hjälp... Kanske Nonki...

Tack för hjälpen i allafall. Finns nog en hel del att 'tima in'

บั๊กสีดาดังแดง

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej var i Bangkok idag och hämtade sitt pass med instämplat besöksvisum. Vi bokade iofs tid redan i början av februari och hon fick tid för inlämnande av papper förra veckan (anledningen att hon inte kan komma till Sverige förrän i juni och ambassaden kan bara bevilja visum för inresa 3 mån framåt), men Call-centret sa iaf då att hon kunde komma redan veckan efter vi ringde om hon ville, så be din tjej att ringa på direkten så är det nog inga problem. Men hon måste ringa från Thai och det är betalsamtal (kostade oss xxx antal bath).

Sen förstår jag inte riktigt kommentaren ovan om att du måste åka till Bangkok för att "hämta" henne. Thailändare är inte dummare är Svenskar och hon kan säkert klara av att gå till ambassaden själv, åka till flygplatsen osv osv.

Ang. biljetten så säger jag följande eftersom vi är i bokningstagen just nu... Under förutsättning att din tjej kan iaf lite engelska kan hon väl flyga SAS!? Boka en flex-biljett via SAS hemsida om ni funderar på att förlänga hennes besök i Sverige. Att flyga Thai-Svedala-Thai med Thai Airways är minst dubbelt så dyrt som SAS just nu...

För dom som vill veta mer om hur vår visumansökan gick till och hur vi gjorde... ha lite tålamod så kommer det en post inom kort med hjälp för andra som är i samma situation!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Clash ett problem som du löste perfekt. Är att ju närmare sommaren vi kommer desto mera tryck på turistvisa. När man behöver en tolk och knapp varit utanför byn. Ska man inte åka SAS eller andra flygbolag. Första gången bör det vara thai. Då finns det två allternativ. Ett åka ner själv. 2 låta någon följa med ner till Bangkoks flygplats och hjälpa damen med allt. Tror det finns folk som ställer upp på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Varför inte åka sent Maj eller tidigt juni. Thai är väl mycket billigare då. Tyvär stämmer priset för henne. men åker du ner och hämtar henne och hon med tolkens hjälp löst allt innan. Kan ni åka Air Berlin.Du tar en tur retur billjett hon tar en enkel. Kostar runt 5000kr för henne enkel

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Ber om ursäkt. Vet ej hur jag tänkte.

När damen åker på turistvisa måste hon ha en om bokningsbar biljett. Alltså en biljett som räcker maximalt 6 månader

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt. Vet ej hur jag tänkte.

När damen åker på turistvisa måste hon ha en om bokningsbar biljett. Alltså en biljett som räcker maximalt 6 månader

Såg i en annan tråd här...

Ja, kravet på bokad flygbiljett är borttaget när det gäller visum för besök av pojk eller flickvän samt övriga vänner.

Mvh Thaikonsult

Då borde hon kanske kunna åka med enkelbiljett?? Eller kollar dem på flygplatsen att hon har t/r när hon lämnar landet??

บั๊กสีดาดังแดง

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Svar dom kollar nog inte . Men hur hade du tänkt att frugan skulle ta sig hem. På turistvisa får hon stanna tre månader som kan förlängas ytterliggare tre månader mot en ersättning. Sedan måste damen hem i alla lägen utom ett. Om hon är på smällen. Så köp en enkel med Air Berlin(skojar) Gör frugan på burken och allt är löst :ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

När min var här på besöksvisa förra året så kolla dom att det fanns en returbiljett när hon gick igenom passkontrollen i Sverige (kanske även i Thailand, men det frågade jag aldrig).

Rekomenderar att du bokar i god tid. Förra året (maj) fick vi vänta 2 månader för få en tid hos ambassaden, sedan tog det 7 dagar att få visat (massor av bärplockare).

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Passkontrollerna kan kontrollera returbiljetten, reseförsäkringen och syftet med resan så det kan vara lönt att ha dessa papper klara vid resan till Sverige.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Svar dom kollar nog inte . Men hur hade du tänkt att frugan skulle ta sig hem. På turistvisa får hon stanna tre månader som kan förlängas ytterliggare tre månader mot en ersättning. Sedan måste damen hem i alla lägen utom ett. Om hon är på smällen. Så köp en enkel med Air Berlin(skojar) Gör frugan på burken och allt är löst :ironi:

Hej 'John Khonken', Hade nog tänkt att hon skulle ha returbiletten i bakfickan för säkerhets skull när/om hon kommer hit. Ifall att... Hon kommer ju från Thailand till svensk rengnit sommar. Kanske får hom enorm hemlängtan efter två veckor.. Vem vet... Och jag har försökt förklara henne att jag bor mitt i skogen utan grannar. Nästan en mil till närmaste affär.

Låter härligt sa hon... :huh:

Det e bara vänta och se hur länge hon orkar när/om hon kommer. :whistle:

Våre faktiskt enklast om hon kunde resa ensam så att jag kunde ta semestern när hon e här, då skulle hon slippa vara ensam på dagarna under första månaden. Och så skulle man slippa pussla ihop flygbilljetterna. Knappast så enkelt det heller.

Jag måste nog direkt försöka få en besked om hon kan tänka sig att åka ensam, i så fall måste jag hitta non som hjäper henne med alla papprerna och sånt.

Och sen tänkte jag på det där som du sa om att senast efter 6 månader måste hon tillbaks till Thailand i allafall... Men om hon efter 6 månader söker uppehållskort?? Då måste vi redan räknas som sambor... eller?? Och jag e ju finsk medborgare.

Tänkte bara om hon mot allförmodan överlever svenska hösten och förälskar sig på vintern. :crazy: Om inte så hur förändras situationen om vi efter 4-5 månader gifter oss?? :rtfm:

Eller om man gifter sig redan efter 3 månader... skaffar uppehållskort, och hon kan åka, hjälpa failjen med riskörd och komma tillbaks till våren... om jag bara kan 'gneta' ihop till alla flygbiljetterna. :suicide:

Uschh... mycket tankar som snurrar i huvudet nu... :huh:

บั๊กสีดาดังแดง

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu får man väl kasta åt sidan alla tankarna att hon skulle kunna åka hit ensam. Fick nämligen en mail av Joy’s man, en engelsman som har lovat hjälpa henne med att fixa pass och visumansökan. Mailed innehöll bl.a. följande stycke:

…unfortunately she can not travel alone,but from this point of view if you take here,you will both have an exciting journey together as she can relax and learn about airports/gates/notice boards flight numbers and of course the flight its self,this girl hardly ever gets to PRASAT,never mind BKK,and here family would be so anxious,…

Med detta i tankarna kan jag inte annat en konstatera att om hon ska komma hit, så måste jag hämta henne. :(

Synd bara att inte har ett eget sedeltryckeri, hade nog underlättat en hel del… :bag:

Imorron ska hon åka iväg på en av dom längsta resorna under sitt liv… Hon ska till Korat och fixa pass. B)

Och jag får börja titta på biljetterna. Finns det nån som kan ge mig en tips. Måste jag köpa dyrare avbokningsbara biljetter, för hon har ju inte visumet i fickan än…? Och det känns inte att jag kan vänta med biljetterna tills visumet e beviljat.

Min returresa måste ju också passa ihop med hennes utresa.

บั๊กสีดาดังแดง

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

... cut

Och sen tänkte jag på det där som du sa om att senast efter 6 månader måste hon tillbaks till Thailand i allafall... Men om hon efter 6 månader söker uppehållskort?? Då måste vi redan räknas som sambor... eller?? Och jag e ju finsk medborgare.

Tänkte bara om hon mot allförmodan överlever svenska hösten och förälskar sig på vintern. crazy.gif Om inte så hur förändras situationen om vi efter 4-5 månader gifter oss?? rtfm.gif

Eller om man gifter sig redan efter 3 månader... skaffar uppehållskort, och hon kan åka, hjälpa failjen med riskörd och komma tillbaks till

...cut...

För att få uppehållskort måste ni vara gifta eller dokumenterade sambor.

Dvs hon måste ha varit skriven på er gemensamma adress i Sverige ett tag.

Som exempel på "ett tag" har 6 månader framförts av kunniga personer i detta forum.

För att öht kunna skriva henne här måste hon ha någon form av uppehållstillstånd (eller -kort)

Även om ni förlänger hennes 3 månaders turistvisum med ett tillfälligt uppehållstillstånd

(några veckor innan turistvisum'et utlöper á ca 1000:- om jag inte minns fel)

ger ju inte det heller möjlighet att börja ett samboskap.

Så för att få uppehållskort som sambo måste hon först ha ett UT, som jag ser det.

Vill hon söka uppehållskort, däremot, som gift med en icke-svensk EU-medborgare,

är det bara att åka till MIG med vigselattesten och där söka om och få kortet (tar bara nån timma eller två)

och sedan åka till folkbokföringen och med uppehållskortet i högsta hugg anmäla flytt till den gemensamma

adressen i Sverige.

På mindre orter får du vara beredd på att folkbokföringspersonalen pga okunnighet kan ifrågasätta

den rätt att bosätta sig i Sverige som ett uppehållskort ger.

När det är klart får din fru svensk personnummer och behöver inte längre kostsamma försäkringar

mot sjukdom och olycksfall. Hon får även rätt att gå på SFI.

Uppehållskortet gäller i 5 år efter vilka hon kan söka permanent uppehållsrätt eller medborgarskap.

Det är absolut en genväg som som du som finländare har tillgång till och som kan rekommenderas

om du tror på ett längre lyckligt förhållande med damen ifråga.

Alternativet är ny bökig ansökan om UT via ambassaden i Bangkok efter hon åkt tillbaka och det

innebär ofta väntetider på flera månader.

En orolig väntan som ibland leder till att det som kunde blivit bra, inte blir av, för att det inte fick chansen.

mvh GD

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

... cut ...

Och jag får börja titta på biljetterna. Finns det nån som kan ge mig en tips. Måste jag köpa dyrare avbokningsbara biljetter, för hon har ju inte visumet i fickan än…? Och det känns inte att jag kan vänta med biljetterna tills visumet e beviljat.

Min returresa måste ju också passa ihop med hennes utresa.

Qatar Air har kampanj nu och är väldigt billiga och de är inte heller speciellt dyra med sina biljetter från Thailand.

Svårt dock att få tag i billiga biljetter som inte medför långa väntetider (i Doha)

För att hjälpa dig med att leta bör du skriva när du/ni har tänkt åka.

Fleksibilitet vad angår datum är en fördel.

Kan ju vara svårt att pyssla ihop hennes hitresa med din återresa;

du får kanske vända dig till en resebyrå för det är nästan omöjligt att få till det själv.

Om du hittar en bra och billig avgång och sedan ringer, kanske?

Alternativt köper du en enkelbiljett härifrån och köper eran returresa i Thailand.

Jag skulle nog satsa på det första - dvs hoppas på att hitta en resa till henne på samma plan som du.

(Sen får ni givetvis inte sittplatser i närheten av varandra på planet men flygvärdinnorna kan ofta fixa det - som de hjälpte oss)

En returbiljett med Thai Air i början på juni är ju inte så dyr och om ni kontaktar Thai i Bangkok

direkt du kommer ner, kanske de kan fixa en plats till henne på återresan.

(Ännu bättre - innan du betalar biljetten hjälper någon i Thailand med att ringa till Thai Air.

Någon här på forum'et som råkar befinna sig därnere, kanske vill hjälpa till med det)

Thai biljett 2 juni - 10 juni

post-3917-126943308982_thumb.jpg

mvh GD

post-3917-126943308982_thumb.jpg

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få uppehållskort måste ni vara gifta eller dokumenterade sambor.

Dvs hon måste ha varit skriven på er gemensamma adress i Sverige ett tag.

Som exempel på "ett tag" har 6 månader framförts av kunniga personer i detta forum.

För att öht kunna skriva henne här måste hon ha någon form av uppehållstillstånd (eller -kort)

Även om ni förlänger hennes 3 månaders turistvisum med ett tillfälligt uppehållstillstånd

(några veckor innan turistvisum'et utlöper á ca 1000:- om jag inte minns fel)

ger ju inte det heller möjlighet att börja ett samboskap.

Så för att få uppehållskort som sambo måste hon först ha ett UT, som jag ser det.

...cut

mvh GD

Hej GD

Först, Tack för dig o alla andra för era svar.

Jag hade också för mig att jag hade hört om att man skulle vara sambo c:a 6 månader för att det skulle godkännas vid ansökning av uppehållskort... Men nu när jag kollade MIG's hemsida så såg jag att man måste söka uppehållskort senast 3 månader efter man har kommit in i landet...??

Nä... måste till jobbet nu. Får kolla mer i morron.

บั๊กสีดาดังแดง

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej GD

Först, Tack för dig o alla andra för era svar.

Jag hade också för mig att jag hade hört om att man skulle vara sambo c:a 6 månader för att det skulle godkännas vid ansökning av uppehållskort... Men nu när jag kollade MIG's hemsida så såg jag att man måste söka uppehållskort senast 3 månader efter man har kommit in i landet...??

Nä... måste till jobbet nu. Får kolla mer i morron.

Nja, det där med tre månader gäller om man vill använda kortet för att "förlänga turistvisumet".

Som de skriver: "om man vill stanna längre än tre månader" [... måste man innan osv. ...]

Hon kan inte söka det från Thailand efter, säg, 4 månader.

Vi sökte uppehållskort efter 5 månader (och efter ansökan om tillfälligt UT) och det var inga problem.

Hon hade ju dessutom flera resor till Sverige i bagaget (eller snarare i passet), och det säger

sig själv att det inte kan finnas en svensk 3-månadersregel som påverkar rätten att få kortet.

Det söker man om när man behöver det.

Att EU-regeln/rätten skulle förverkas för att man inte nyttjar den vid första bästa tillfället håller jag

för osannolikt och tror snarare det handlar om en olycklig formulering på Migrationsverkets hemsida.

Thaikonsult har förr yttrat sig om detta. Tror att han/hon håller med (?)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Att söka Ut från Thailand kan få en att bryta ihop. Det jobbigaste var att man hela tiden måste le när man undrade VA FAN HÅLLER DOM PÅ MED. Man kan bli vrak för mindre. Men när längtan efter sin familj är större så står man på plats med tassarna uppsträckta och ber. Ni kan läsa om mina vedermödor här på sidan. Men nu är frugan på gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Uppehållskort finns ganska utförligt beskrivet på Migrationsverkets hemsida: http://www.migrationsverket.se/info/198.html

Det är normalt inga problem för gifta personer däremot kan det vara svårt att styrka ett samboförhållande vid en ansökan om uppehållskort.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Thaikonsult, om man får nej på en UTansökan av anledningen att de anser att det inte är "seriöst" att man inte kan som du säger bevisa att man är sambos, trots att vi är förlovade och har visat kort och allt annat är grönt, ändras det om jag bränner ner och vi gifter oss och har alla papper om det klara och registrerade både i Thailand och Sverige innan vi överklagar? Räcker den "lilla" tekniska formaliteten?

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Vid en UT ansökan är det enklare att styrka ett samboförhållande men man behöver inte vara sambos för att få ett UT beviljat. Det går utmärkt att få ett UT som pojk/flickvän.

Är man inte sambos eller gifta och då har en rätt till UT, prövas förhållandet som pojk/flickvän utifrån följande:

Förhållandet ska ha varat en viss til (2 till 3 månader kan vara ett riktvärde)

Parterna i förhållandet ska ha ett gemnsamt språk så de kan prata med varandra i vardagslivet.

Man ska ha bra kunskaper om varandra, varandras barn, närmaste släktingar, socila situation, etc.

Bedömningen av ovanstående görs utifrån parternas intervjuer som handläggaren går igenom och ser så de överensstämmer med varandra på ett acceptabelt sätt.

Har flickvännen kommit till Sverige på visum i 3 månader och förlängt besöket ytterligare i 3 månader, räknas de som sambos i sambolagens mening. Detta är då styrkt genom att svenska ambassaden och Migrationsverket gett flickvännen tillstånd för att endast besöka och bo hos anknytningspersonen i Sverige. I det läget har flickvännen en rätt till UT - en s.k. presumtion om inte Migrationsverket kan styrka att förhållandet är oseriöst.

Det som oftast gör att Migrationsverket sätter sig på tvären och påstår att förhållandet är oseriöst, är att gjorda intervjuer inte är acceptabelt samstämmiga. Vid ett avslag i det läget är det enbart att överklaga och försöka förklara för domstolen varför flickvännen sagt så och pojkvännen något annat. Det brukar gå vägen om förklaringarna är vettiga.

Det var lite om Migrationsverkets bedömningsgrunder. Man ska även komma ihåg att handläggare/beslutsfattare ska bedöma varje ärende individuellt och att olika handläggare kan ha olika syn på samma ärende.

Mvh

Roffe på Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Lite sent uppdatering. Tjejen åkte med en kompis till ambassaden 24/5, hämtade ut passet med visum 8/6, biljetterna fixade Nonki så imorgon ska jag åka ner och hämta hem henne :dance:

Inte det billigaste tilltaget jag har gjord, men jag lovade ju henne... :blush2:

.och så får jag två veckors semester :dance1::beach:

..fast två veckor går väl åt att handla, .mortel, riskokare, mediciner, burkar o byttor som tjejer brukar ha, kläder, preventivmedel, lexikon. :huh:

Det mesta e väl billigare där... (och därmed värt att handla där, om man orkar bära,) och jag själv tänkte åka ner med bara handbagage.

Förresten, var i BKK man kan köpa Sv-Th-Sv ordlista??

Non som kan rekommendera en...?

Det behöver vi nog ha direkt... :bag:

บั๊กสีดาดังแดง

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bak-si-da,

Jag rekommenderar detta verk (vet ej om det säljs i Bangkok):

http://www.bokia.se/bok/9788299617741/svensk-thai-ordbok-svein-th-sivertsen-palita-sivertsen/

Lite väl saftigt pris kanske, men denna ordlista är totalt överlägsen allt annat jag sett på marknaden. Det enda jag saknar i den är fonetisk skrift för de svenska orden.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...