Jump to content
IGNORERAD

Thailand är på väg att förlora kriget mot knarket


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Det finns ju ett sätt att stoppa våldet kring knarkhandeln(dock mycket kontroversiellt)nämligen att legalisera drogerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    8

  • MaiChai

    8

  • Wangthong

    5

  • Serath

    4

Mest aktiva i denna tråd

Tallviking

Det finns ju ett sätt att stoppa våldet kring knarkhandeln(dock mycket kontroversiellt)nämligen att legalisera drogerna.

Det har ju diskuterats både högt och lågt på olika ställen i världen men ännu har ingen ansett det som en riktig väg att gå

Vissa mindre trevningar på de enklare drogerna har gjorts utan att i sig ge svar på frågan om det är möjligt/lämpligt/idi*tiskt/absurt/smart etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

IL,

och i kampen mot drogerna är det helt okej för dig att sätta rättsäkerheten ur spel? Precis som Beatrice ville göra i Sverige?

Jag trodde att du ville att Thailand skulle vara ett demokratiskt samhälle där alla misstänkta brottslingar har rätt att få sin sak hörd i domstol innan de straffas alternativt frikänns.

Tydligen vill du ha en diktatur med inslag av grov rättslöshet?

Hmm.. vilken rättssäkerhet? Hade för mig att militären skjöt helvilt på gatorna i Bangkok inte för länge sedan. Allt från journalister, sjuksköterskor till molotovkastande ungdomar fick sätta livet till.

Faktiskt rätt intressant hur vissa i denna tråd skrikit om mänskliga rättigheter men under och efter demonstrationerna har det varit tysta eller sjungit en helt annan visa.

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Man kanske skulle snegla på den straffskala som dom muslimska grannländerna använder,

Då pratar vi inte fängelse vid grova narkototikabrott man blir hängd.

Lite inhumant för min del men jag tror inte att fängelse avskräcker nog. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju ett sätt att stoppa våldet kring knarkhandeln(dock mycket kontroversiellt)nämligen att legalisera drogerna.

Så länge de håller till där jag håller till undanber jag mig.

Ska de få sköta sina jobb. Vem flyger med drogpåverkade piloter. Tänk ett samhälle med rattfyllon samt drogpåverkade chafförer i var och varannan bil. Alla droger man blir våldsamma av etc.

Om de skickas till en ö där de inte stör andra är jag med och stöder förslaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt. Men ett samhälle kan inte jaga drogbaronerna genom att själva bryta mot lagar och regler

Gäller ju all form av brottsbekämpning

Då hamnar man i situationer som i vissa sydamerikanska länder där regeringen mer eller mindre hyr egna inofficiella gerillatrupper från privata eller andra länders organisationer med klart tveksam legal grund

Det svåra är att när ett land tappat kontrollen, är det en tuff vägg tillbaka. Jag tycker inte att situationen verkar lika dålig nu som den var när Thaksin började "war of drugs". På den tiden var väldigt många av ungdomarna i byn knarkande och/eller sålde droger. Det var mera kriminalitet pga. drogerna än vad jag upplever att det är nu. Men det kanske är väldigt olika på olika ställen i Thailand. Hoppas att det inte får gå lika långt som då igen.

Thaksin gjorde ett bra jobb i början av sin regeringstid, tycker jag. Korruptionen lyckades han få ner genom att vara tuff, han blev inte älskad av de stora mutkolvarna. När han drog igång "war of drugs" blev det lite för tufft, hade han sansat ner det hela och legat närmare lagens råmärken hade det varit en fantastisk framgång. Ett antal år senare märktes det stora skillnader i byn. Ungdomarna övergav drogkulturen inte riktigt alla men det var inte alls samma stora problem längre. Sen spårade det ur totalt på något sätt för Thaksin, när han helt ohämmat började stoppa ner händerna i syltburkar över hela landet, ända ner till armbågarna och hela huvut också.

Idag verkar det som om ingen bryr sig om vare sig korruptionen eller drogerna, Thailand verkar sjunka tillbaka ner mot dyn på något sätt. Hoppas jag har fel och att någon tar krafttag mot båda delarna.

Du har helt rätt, polisen är de sista som ska bryta mot lagen. De sydamerikanska länder du nämner är exempel på när det gått så långt att kontrollen är helt tappad.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Så länge de håller till där jag håller till undanber jag mig.

Ska de få sköta sina jobb. Vem flyger med drogpåverkade piloter. Tänk ett samhälle med rattfyllon samt drogpåverkade chafförer i var och varannan bil. Alla droger man blir våldsamma av etc.

Om de skickas till en ö där de inte stör andra är jag med och stöder förslaget.

Sa alkohol skall forbjudas ocksa menar du eller?

Fulla chaffisar/piloter ar ju ett stort problem samt alkohol blir manga extremt valdsamma av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sa alkohol skall forbjudas ocksa menar du eller?

Fulla chaffisar/piloter ar ju ett stort problem samt alkohol blir manga extremt valdsamma av.

Kan man inte göra undantag för fulla chaffisar/piloter! whistle.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Kan man inte göra undantag för fulla chaffisar/piloter! whistle.gif

Annars blir det problem när de ska transporteras ut till Wangthongs ö.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars blir det problem när de ska transporteras ut till Wangthongs ö.

Puff Puff öarna menar du?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte ett internationellt krav att piloter och kabinpersonal ska läkarundersökas högst 2 timmar och senast 1 timme före flygningen?

med.jpg

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Marsupilami

Hmm.. vilken rättssäkerhet? Hade för mig att militären skjöt helvilt på gatorna i Bangkok inte för länge sedan. Allt från journalister, sjuksköterskor till molotovkastande ungdomar fick sätta livet till.

Faktiskt rätt intressant hur vissa i denna tråd skrikit om mänskliga rättigheter men under och efter demonstrationerna har det varit tysta eller sjungit en helt annan visa.

Rättelse; Militären försvarade sig mot terrorister som sköt och kastade molotovcoctails mot dem,journalister hotades och sköts av "röda" terrorister och sjuksköterskor hotades av röda terrorister som intog sjukhus med viftande pistoler.

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

Rättelse; Militären försvarade sig mot terrorister som sköt och kastade molotovcoctails mot dem,journalister hotades och sköts av "röda" terrorister och sjuksköterskor hotades av röda terrorister som intog sjukhus med viftande pistoler.

/Marsupilami

mARSIPAN SITTER PÅ LÄKTARN KOM IN I MATCHEN!

mvh Svampen :great:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsupilami

mARSIPAN SITTER PÅ LÄKTARN KOM IN I MATCHEN!

mvh Svampen :great:

Svampbob med :great:

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...