Jump to content
IGNORERAD

Thailand är på väg att förlora kriget mot knarket


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Hittade den här videon om att Thailand är på väg att förlora kriget mot knarket.

Man säger att knark är ett lika stort problem igen som det var före Thaksins kampanj mot droger.

Man intervjuar folk i Klong Toey som säger att den nuvarande regeringen är för vek mot

droghandeln,och att dom saknar Thaksins kampanjer mot droger.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    8

  • MaiChai

    8

  • Wangthong

    5

  • Serath

    4

Mest aktiva i denna tråd

Lite svårt att agera på ett lagligt och korrekt sätt mot knarkhandlare i Thailand när de flesta lokala poliser i områdena är mutade av knarklangarna till att se åt andra hållet

Att som Thaisin skita i allt vad moral, lagar och regler heter och köra över alla (skyldiga som oskyldiga) och i stort sett meja ner alla som ens kommer i närheten av en misstänkt langare är nog något av det värsta som något knarkproducerande land hittat på i världen

De släktingar, vars oskyldiga familjemedlemmar dog i "war on drugs" mår nog fruktansvärt illa av att få se denna video

Ta tag i korruptionsproblemet eller starta speciella nationella polisstyrkor, som inte är lokalt förankrade, för att hantera knarkproblemet. Se och lär av hur andra länder hanterar liknande problem.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svårt att agera på ett lagligt och korrekt sätt mot knarkhandlare i Thailand när de flesta lokala poliser i områdena är mutade av knarklangarna till att se åt andra hållet

Att som Thaisin skita i allt vad moral, lagar och regler heter och köra över alla (skyldiga som oskyldiga) och i stort sett meja ner alla som ens kommer i närheten av en misstänkt langare är nog något av det värsta som något knarkproducerande land hittat på i världen

De släktingar, vars oskyldiga familjemedlemmar dog i "war on drugs" mår nog fruktansvärt illa av att få se denna video

Ta tag i korruptionsproblemet eller starta speciella nationella polisstyrkor, som inte är lokalt förankrade, för att hantera knarkproblemet. Se och lär av hur andra länder hanterar liknande problem.

Oj vad naiv du är då. Kanske dela ut metadon och fria sprutor med till knarkarna så alla slutar också?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad naiv du är då. Kanske dela ut metadon och fria sprutor med till knarkarna så alla slutar också?

Snarare luttrad och erfaren

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Finns det något land i Världen som lyckats stoppa knarket??? Knappast.

Tyvärr kommer det att förbli så också.

Pengarna styr.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Här är en artikel om Mexicos krig mot knark kartellerna, där dog 5000 människor förra året.

Och 45 000 soldater deltar i kriget mot knarket, och dom har stort ekonomiskt stöd av USA,s regering.

Ännu ett exempel på att det inte går att bekämpa droghandeln utan att folk kommer till skada, dom ger inte upp frivilligt.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-hjalper-mexiko-i-knarkkriget-1.830457

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm detta påhopp igen på Thailand!

Det är som Tallviking skriver det måste finnas en enhet som inte är lokalt förankrad för att komma bukt med knarket.

Finns i många fall som en polis känner en släkting som har hamnat i träsket, och skulle tro att han tittar bort ibland för det är trots allt en släkting.

Och obs. det är inte unikt i Los utan det förekommer i alla länder, att sverige har bukt på knarket är en lögn det är bara kolla hur många knarkodlingar som dom har sprängt.

Men ändå ökar knarket i sverige, framför allt kokain samt cannabis som anses inte så farligt fast det är en inkördsport till det tunga missbruket.

För får man inte bukt på det så kommer man snart till en nivå som i Mexico

Mexico är det mest interna strider inom olika knarkgäng som dödar, fast Usa hjälper mexikanska polisen att föra ett regelrätt krig mot dom och som tyvär oskyldiga drabbas ibland i en förlupen kula

eller att nån knarkbaron dödar en turist för att visa att han har makt och om dom inte slutar dör mer.

Men jag tycker att man skall föra krig mot knarket, för utan det som kommer mer oskyldiga drabbas så som rån,inbrott mm bara för att komma åt pengar till knarket.

Man ska jaga detta gissel med alla medel man kan för att få bort en knarkbaron, som sitter och säger vad andra ska göra så att han kan vältra sig i ett liv i lux.

Så absolut måste jag hålla med Thaksins kampanj mot knarket fast han som person har inget övers till, oavsett var i världen det finns mycket knark så skall det jagas som råttor för när du minst anar det så finns det på vår/din bakgård.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej

Här är en artikel om Mexicos krig mot knark kartellerna, där dog 5000 människor förra året.

Och 45 000 soldater deltar i kriget mot knarket, och dom har stort ekonomiskt stöd av USA,s regering.

Ännu ett exempel på att det inte går att bekämpa droghandeln utan att folk kommer till skada, dom ger inte upp frivilligt.

http://www.dn.se/nyh...kriget-1.830457

Mvh Isan Lover

Knarkkriget i Mexico handlar väl om olika maffiakarteller som krigar mot varann om andelar i distrubitionen till USA? Dödssiffrorna i Mexico handlar alltså om interna strider mellan kartellerna.

Medans knarkkriget i Thailand handlade om upprensning i lokala distrubitionsled och bland användare? Dödsiffrorna här är staten som dödar medborgare.

Jämförelsen haltar lite?

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst ska man i alla länder ta i med hårdhandskarna mot knarklangarna men att som Thaksin sammanställa en lista på MISSTÄNKTA knarklangare och sedan ge polisen carte blanche att hantera det som de ville är ett gigantiskt brott mot mänskligheten. 1400 förmodat oskyldiga sköts ihjäl av 2275 som dödades uder War of Drugs.

Ni som hyllar Thaksins krig mot droger, vad hade ni tyckt om er flickvän/fru´s bror skjutits ihjäl av polisen och ingen straffades för det? Eller om er TGF´s barn var ett av de barn som sköts ihjäl under kampanjen? Peroner ni känner och vet är oskyldiga.

Hade ni fortfarande tycket att det var det bästa sättet att tackla droghandeln i Thailand?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Knarkkriget i Mexico handlar väl om olika maffiakarteller som krigar mot varann om andelar i distrubitionen till USA? Dödssiffrorna i Mexico handlar alltså om interna strider mellan kartellerna.

Medans knarkkriget i Thailand handlade om upprensning i lokala distrubitionsled och bland användare? Dödsiffrorna här är staten som dödar medborgare.

Jämförelsen haltar lite?

/mvh

Urklipp från tidning

Sedan Mexikos nuvarande president Felipe Calderón kom till makten i december 2006, beräknas 19 000 människor har dödats i narkotikarelaterat våld.

Dom flesta som dör är inte interna strider, Utan allmänheten, Myndighetspersoner samt poliser är värst drabbade. Det vill säga om vi bortser från dom langare som dödas av poliser.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Knarkkriget i Mexico handlar väl om olika maffiakarteller som krigar mot varann om andelar i distrubitionen till USA? Dödssiffrorna i Mexico handlar alltså om interna strider mellan kartellerna.

Medans knarkkriget i Thailand handlade om upprensning i lokala distrubitionsled och bland användare? Dödsiffrorna här är staten som dödar medborgare.

Jämförelsen haltar lite?

/mvh

Hej

Det stod inget i artikeln om hur många som dödade varandra, eller hur många dom 45 000 soldaterna hade ijhäl.

Men förmodligen är det både och.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst ska man i alla länder ta i med hårdhandskarna mot knarklangarna men att som Thaksin sammanställa en lista på MISSTÄNKTA knarklangare och sedan ge polisen carte blanche att hantera det som de ville är ett gigantiskt brott mot mänskligheten. 1400 förmodat oskyldiga sköts ihjäl av 2275 som dödades uder War of Drugs.

Ni som hyllar Thaksins krig mot droger, vad hade ni tyckt om er flickvän/fru´s bror skjutits ihjäl av polisen och ingen straffades för det? Eller om er TGF´s barn var ett av de barn som sköts ihjäl under kampanjen? Peroner ni känner och vet är oskyldiga.

Hade ni fortfarande tycket att det var det bästa sättet att tackla droghandeln i Thailand?

Vänd på steken och fråga dig själv, hur många oskyldiga drabbas inte av knarket genom rån, misshandel, mord, inbrott som knarkare gör.

Och och dom drabbar flickvän/fru´s barn eller nån släkting, då skulle du inte vara så snabb och skriva att det var 1400 oskyldiga

Kan du ge mig vart du har fått siffran 1400 hundra ifrån, men det är väl som det brukar vara att alla som sitter i fängelse är oskyldiga om man frågar dom.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänd på steken och fråga dig själv, hur många oskyldiga drabbas inte av knarket genom rån, misshandel, mord, inbrott som knarkare gör.

Och och dom drabbar flickvän/fru´s barn eller nån släkting, då skulle du inte vara så snabb och skriva att det var 1400 oskyldiga

Kan du ge mig vart du har fått siffran 1400 hundra ifrån, men det är väl som det brukar vara att alla som sitter i fängelse är oskyldiga om man frågar dom.

Mvh

Nerike

Human Rights Watch http://www.hrw.org/en/news/2008/03/12/Thailand-s-war-drugs

Irrawaddy http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=10023

Amnesty http://www.amnesty.org.uk/news_details.asp?NewsID=17678

Det finns ganska mycket info om detta, siffrorna på folk som kan anses ha lite eller ingenting med droger att göra varierar mellan 1000-1800.

Så du skulle tycka det var okej att polisen med premiärministerns tillstånd sköt ihjäl din frus, jag förutsätter att han inte är droghandlare, oskyldiga bror för att de ska komma upp i sin kvot av arresterade/dödade droghandlare som bestämdes av regeringen. Ifall de inte lyckades skulle de bli förflyttade...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Dom flesta som dör är inte interna strider, Utan allmänheten, Myndighetspersoner samt poliser är värst drabbade. Det vill säga om vi bortser från dom langare som dödas av poliser.

Källa??

Nu bidde det ju lite offtopic med en diskussion om kriget mot knark i Mexico.

Visst dör det personer utanför knarkkartellerna både civila och poliser. Men hur många vet jag inte.Men skillnaderna mot Thailand är väl ändå att här rör det sig ursprungligen om en maktkamp mellan rivaliserande maffiagäng och i Thailand om statens kamp mot langare och missbrukare. I Mexico det rör sig om en helt annat led i distrubitionsledet. Kampen om narkotikans väg mellan S-A (Colombia) och USA.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm detta påhopp igen på Thailand!

Mvh

Nerike

Detta är ett forum om Thailand så det är väl konstigt om man hoppar på andra länder. :whistle:

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska alla bartjejer kunna bedöva sin vardag och sitt "jobb" om det inte finns knark i Thailand...:huh:

Om man hade tatt tag i de reella problemen som skapar brukare på löpande band kanske man har lättare att se träden genom skogen.

(bara en tanke om Thailand o dess "brukande" människor som faranger "missbrukar")

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest MaiThai

Hur ska alla bartjejer kunna bedöva sin vardag och sitt "jobb" om det inte finns knark i Thailand...:huh:

Om man hade tatt tag i de reella problemen som skapar brukare på löpande band kanske man har lättare att se träden genom skogen.

(bara en tanke om Thailand o dess "brukande" människor som faranger "missbrukar")

Jajjamen! upp ur sofforna nu gott folk, och ut och slå ihjäl alla torskar! :ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajjamen! upp ur sofforna nu gott folk, och ut och slå ihjäl alla torskar! :ironi:

Och en mindre våldsam metod e att pilka torsk, :punish:

Detta har min egen fru gjort me mej :crazy:

Ändrades av Baabar

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Betrice Ask tänkte ju Thaksin style i förra veckan när hon ville att man skulle peka ut alla MISSTÄNKTAsexköpare inför alla.

Nu har hon gjort en pudel, för till syvende och sist är de här sexköparna MISSTÄNKTA för ett brott och inte skylldiga förrän en domstol säger att det är så.

Ni som tycker att Thaksins krig mot drogerna var en väl genomförd kampanj måste väl jubla nu över Beatrice´s förslag?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Betrice Ask tänkte ju Thaksin style i förra veckan när hon ville att man skulle peka ut alla MISSTÄNKTAsexköpare inför alla.

Nu har hon gjort en pudel, för till syvende och sist är de här sexköparna MISSTÄNKTA för ett brott och inte skylldiga förrän en domstol säger att det är så.

Ni som tycker att Thaksins krig mot drogerna var en väl genomförd kampanj måste väl jubla nu över Beatrice´s förslag?

Hej

Jag tror det samma som jag alltid har trott, kamp mot knark industrin och dess kartell och maffia organisationer går nog

inte att föra från skrivbordet.

Du kan ju se tillbaka historiskt i t.ex kampen mot maffian och droger i Italien, USA, Mexico och på senare tid Colombia och

Afghanistan.

Jag tror inte att någon av dessa hade kunnat bekämpas med ickevålds metoder, men jag håller med dig om att det hade varit

att föredra om det bara var möjligt.

Och jag tror även att man får resonera lite som Nerike, hur många tror du inte drabbas och t.o.m dör av dom varor som dessa

grupper saluför, det är nog åtskilliga mer än vad rätts skiparna tar död på, och allt lidande som dom beroende och deras

familjer får stå ut med.

Till detta kommer då alla rån, mord och stölder som dom beroende tvingas utföra för att finansiera sitt missbruk.

Så jag själv tror att okonventionella metoder är nödvändiga i kampen mot droger, t.o.m militära resurser är ok att använda

enligt mig, så allvarligt tycker jag att läget är när det gäller knark.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela världen är förlorare mot knarket(inte bara Thailand)Och jag har inte en susning hur man ska komma tillrätta med problemet men att göra a`la thaksin undrar jag om det är rätt.Men kan någon lösa detta utan att för den skull orsaka massmord så är väl ett +.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror det samma som jag alltid har trott, kamp mot knark industrin och dess kartell och maffia organisationer går nog

inte att föra från skrivbordet.

Du kan ju se tillbaka historiskt i t.ex kampen mot maffian och droger i Italien, USA, Mexico och på senare tid Colombia och

Afghanistan.

Jag tror inte att någon av dessa hade kunnat bekämpas med ickevålds metoder, men jag håller med dig om att det hade varit

att föredra om det bara var möjligt.

Och jag tror även att man får resonera lite som Nerike, hur många tror du inte drabbas och t.o.m dör av dom varor som dessa

grupper saluför, det är nog åtskilliga mer än vad rätts skiparna tar död på, och allt lidande som dom beroende och deras

familjer får stå ut med.

Till detta kommer då alla rån, mord och stölder som dom beroende tvingas utföra för att finansiera sitt missbruk.

Så jag själv tror att okonventionella metoder är nödvändiga i kampen mot droger, t.o.m militära resurser är ok att använda

enligt mig, så allvarligt tycker jag att läget är när det gäller knark.

Mvh Isan Lover

Precis, det är därför det är så bra just nu i länder som Colombia och Mexiko. Där har paramilitära åtgärder mot knarket och kommunisterna verkligen gjort resultat och visat att olagligt våld är enda vägen att gå. Och som vi alla vet är situationen exakt likadan i Thailand. Så sätt genast igång och skjut av människor till höger och vänster så har vi det snart lika bra som de har det i Mexiko och Colombia. Väldigt konstigt att folk inte förstår hur bra det är med olagligt våld när bevisen är så överväldigande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Precis, det är därför det är så bra just nu i länder som Colombia och Mexiko. Där har paramilitära åtgärder mot knarket och kommunisterna verkligen gjort resultat och visat att olagligt våld är enda vägen att gå. Och som vi alla vet är situationen exakt likadan i Thailand. Så sätt genast igång och skjut av människor till höger och vänster så har vi det snart lika bra som de har det i Mexiko och Colombia. Väldigt konstigt att folk inte förstår hur bra det är med olagligt våld när bevisen är så överväldigande.

Hej

Det vore spännande att höra din lösning på knark problemet, och hur tycker du att dessa tungt beväpnade organisationer som

mutar, hotar och mördar poliser och åklagare ska bemötas och hindras?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det vore spännande att höra din lösning på knark problemet, och hur tycker du att dessa tungt beväpnade organisationer som

mutar, hotar och mördar poliser och åklagare ska bemötas och hindras?

Mvh Isan Lover

Är detta ett " problem"? Är det inte bra att det skjuts av lite åklagare o.sv? De är ju bara köpta elitister, eller hur?

Är det inte lika bra att ta dem samtidigt som alla knarkare och knarklangare?

Egentligen borde vi ställa upp alla som inte är sorkjägare mot väggen direkt.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...