Jump to content
IGNORERAD

Konto i Thailand


oden60

Recommended Posts

Hejsan. Jag undrar om det går att öppna konto

i någon bank i Thailand när man bor i Sverige

Bör väl vara billigare o föra över pengar till

eget konto från Sverige.

Några risker att spara där eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • oden60

    4

  • ban samet

    3

  • stjp8729

    2

  • kokos

    2

Mest aktiva i denna tråd

Ica-, eller GE-mastrercard och sen ta ut hos AEON är billigast och säkrast.

Thaibank som icke thai är inte så säkert, men om du ändå vill ha så går det att fixa, men sätt inte in några jättebelopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Hejsan. Jag undrar om det går att öppna konto

i någon bank i Thailand när man bor i Sverige

Bör väl vara billigare o föra över pengar till

eget konto från Sverige.

Några risker att spara där eller?

Bankerna tar väl en liten avgift vid överföring, har själv Länsförsäkringarnas Bank gjort 1 överföring innan tjejen hade mitt MasterCard.

Risk? Vet ej har inget eget konto i Thailand har aldrig funderat på det heller.

Sen är det väl mera en valuta spekulation om bra eller dåligt.

Har själv mina tillgångar i Sverige för över när det är dax för "Lön" i Thailand.

Mvh.Plätt

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Öpnnade ett lönekonto hos SCB i Thailand för en månad sedan, dom krävde VISA samt arbetstillstånd. Har sedan över 15 år ett konto hos Bangkok Bank, det gick på den tidan att öppna ett nytt konto utan VISA / arbetstillstånd, men när jag ville göra ett nytt kort med VISA för två månader sedan, krävde Bangkok bank VISA / arbetstillstånd.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanten & jag har konto i Siam Com funkar bra överföringskostnad från HB 40:-.

Vet ej hur det funkar att ha eget konto som Farang.

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta banker vill att man ska ha non im visum och arbetstillstånd, men detta är inget absolut.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta banker vill att man ska ha non im visum och arbetstillstånd, men detta är inget absolut.

Är inte lika enkelt i Bangkok idag. Har själv haft problem då jag inte hade arbetstilståndet med mig vid fyra banker i Bangkok.

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ja har kasikorn o har haft de några år inga problem när ja öppna o nu i januari bytte ja mitt kort på banken för att mitt va trasigt o inte de heller några problem tog väl en 5 minuter innan ja fick de nya kortat...

säkert varför skulle de inte vara de har aldri haft några problem..

glimten66 :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

jag öppnade konto i bkk banki januari i år med hjälp av frugan så nu för jag over pengar 1-2 ggr i månaden jag har swedbank och dom tar 50 kr. i avgift mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

jag öppnade konto i bkk banki januari i år med hjälp av frugan så nu för jag over pengar 1-2 ggr i månaden jag har swedbank och dom tar 50 kr. i avgift mvh

plus banken i thai tar 500b i avgift... mvh

THE ONE AND ONLY!

Link to comment
Dela på andra sajter

plus banken i thai tar 500b i avgift... mvh

När jag för över till Bangkok Bank tas inga 500 Baht i avgift.

Var har du fått denna uppgift ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ica-, eller GE-mastrercard och sen ta ut hos AEON är billigast och säkrast.

ICA kort funkar kanon

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

ICA kort funkar kanon

Kör oxå med ICA MasterCard kort eller Coop visa.

Ha ett Thaikonto förstår jag inte mer än för dom som jobbar i Thailand och får lön insatt där.

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Plätt om du tänker lite så kommer du komma på varför många vill ha ett thaikonto.

Eller på finska : "musta raaha"

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Har haft bankkonton i Thailand sedan åttiotalet utan problem, och bytte mitt visa kort i Bangkok Bank i vintras utan

problem, så jag tror att allt är som vanligt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag för över till Bangkok Bank tas inga 500 Baht i avgift.

Var har du fått denna uppgift ifrån?

Hej P3

Gå in och hör med din bank hur det ligger till.

Kasikorn tar 500 b då jag för över via swedbank och mottagaren betalar thaibankens avgifter.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej P3

Gå in och hör med din bank hur det ligger till.

Kasikorn tar 500 b då jag för över via swedbank och mottagaren betalar thaibankens avgifter.

/SatanG

BYT BANK! Jag har ett konto hos bankokbank sen fyra år har aldrig betalat några 500 baht vid överföring från swedbank. Har kontrollerat kursen för tt vid varje överföring och det stämmer med mina noteringar för överförd och växlad summa, dessutom har jag högre ränta och mycket lägre skatt på räntan än i sverige, det kanske kan ge svar på varför jag vill ha ett konto i th.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

BYT BANK! Jag har ett konto hos bankokbank sen fyra år har aldrig betalat några 500 baht vid överföring från swedbank. Har kontrollerat kursen för tt vid varje överföring och det stämmer med mina noteringar för överförd och växlad summa, dessutom har jag högre ränta och mycket lägre skatt på räntan än i sverige, det kanske kan ge svar på varför jag vill ha ett konto i th.

Tror det är bättre att titt på valuta svägningarna än räntan räntat+ mindre skatt kan lätt ätas upp av svagare THB :diablo:

Som sakt allt är en valuta spek.

Själv sitter jag och tradar i aktier i Svensk valut och KF= mins ej skatten men ej över 2% :rtfm:

Depån hittils i år 43,9%+

Mvh.Plätt

Ändrades av Plätt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åkte ner till Thailand och Pattaya våren 2007 på en 14-dasgarsresa. Efter 4 dagar åkte jag till Carefour och BKK-bank där, inga problem, det ända de krävde var att jag måste ha en adress i Thailand, Tog hotellet jag bodde på, gick till Imigrations i Jomtien på soi 5 och sedan var det inget problem. Mitt VISA-kort gäller till 2017. Jag sätter in mellan 500-1000 SEK varje månad och jag har Handelsbanken jag för över pengar ifrån. SHB och BKK-Bank har samarbetsavtal så för mig känns det tryggt att ha just den bank jag valde i Thailand.

:whistle: gubben :whistle:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en överföring på Swebank till tjejens konto i Bangkokbank

50 kr överförings avg och 200 motagar bank avg

Häls Oden60

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Oden60 kryssa i att mottagarens bank betalar sina kostnader så spar du ca 100 Kr

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Gjorde en överföring på Swebank till tjejens konto i Bangkokbank

50 kr överförings avg och 200 motagar bank avg

Häls Oden60

Är det inte bättre att ge tjejen ett MasterCard så det blir mindre avg. på

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Är det inte bättre att ge tjejen ett MasterCard så det blir mindre avg. på

Mvh.Plätt

Låt mottageren betala så slipper du betala 200 extra, jag betalar bara 50 spänn, då kan hon få 200 extra lol

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...