Jump to content
IGNORERAD

Janne "stockholmssyndromet" Olsson i Bkkpost


noBuzz

Recommended Posts

Ja jag såg också att han fått rubriker. Väldigt vad duktig han blivit! Var det inte han som bodde i en liten hydda för några år sedan, då när det gjordes en TV dokumentär om rånet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju inte annat än undra varför han får all denna uppmärksamhet helt plötsligt.

Har aldrig läst något liknande i Bkkpost tidigare.

Kan det vara så att någon i överklasseliten sett en farang bland de röda isaaniterna och retat upp sig på alla IL-typer?

Janne ser ut att trivas där han står i sin butik och tar emot pengar från betalande (se de små bilderna i artikeln).

Kan man få arbetstillstånd när man är 69? smile.gif

Intressant också att läsa kommentarerna till artikeln.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Läste precis om artikeln om Janne O och det är bara att gratulera honom till ett nytt liv, och roligt att han jobbar för byns bästa.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att det är 2 svenskar som skrivit artikeln. Undrar varför ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara Janne själv som vill pusha lite för sin bok? Honom har jag köpt en bil av en gång i tiden..den var väl sådär

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

...cut ...

Intressant också att läsa kommentarerna till artikeln.

Den här är suverän:

I am simply appalled that this man -- reformed though he may be -- has been granted a long-stay visa.

Some of us with absolutely NO criminal record (that is to say, "nada") seemingly have to submit

everything short of a letter from Lord Jesus Himself.

And, here this guy marries a Thai lady and -- voila -- he's in for the duration.

Amazing Thailand . . .

mvh GD

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi reste till Thailand sist, den 30 sept, så satt Janne Olsson i samma gate som oss på Arlanda och började leka och prata med vår son. Tyckte han såg så jäkla bekant ut men kunde inte placera honom, visste att jag antagligen sett honom på teve och funderade om han kunde vara någon caféprogramvärd eller nåt.

Till slut satt vi där i regelrätta samtal om dittan och dattan och exakt vid vilken punkt jag kom på vem han var kommer jag inte riktigt ihåg, bara att det plötsligt slog mig att det var Janne Olsson. Tror det var när han berättade att han bodde i Isaan och drev en minimart med sin fru, för det har jag läst i tidningarna tidigare.

Men jag upplevde att han faktiskt njöt av att vara en celebritet och han försökte så fort som möjligt få mig att inse vem han var. Och eftersom jag inte avslöjat att jag redan känt igen honom så nämde han att han varit på tillfälligt besök till Sthlm för att promota sin bok, sedan lutade han sig fram mot mig och halvviskade - Den heter Stockholmssyndromet.

- Aha, då vet jag vem du är fick jag låtsas utbrista, vilket såg ut att göra honom nöjd.

Efter det fortsatte våra samtal tills det var dags att boarda och han hamnade i en helt annan ända av planet än oss. Vid bytet i Zurich såg jag bara till honom på avstånd, likaså när vi stigit av i Bangkok. Lite synd eftersom jag funderade på att kanske ta hans adress eller telefonnr ifall vi skulle råka ha vägarna förbi hans residens i Nakhon Phanom. Har tidigare om åren besökt provinsen hela tre ggr.

Han drog även upp en Slitz ur handbagaget, gav åt mig och sa att här kan du läsa en intervju med mig, behåll den, jag har flera.

sthlmsynd.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här är suverän:

I am simply appalled that this man -- reformed though he may be -- has been granted a long-stay visa.

Some of us with absolutely NO criminal record (that is to say, "nada") seemingly have to submit

everything short of a letter from Lord Jesus Himself.

And, here this guy marries a Thai lady and -- voila -- he's in for the duration.

Amazing Thailand . . .

mvh GD

Kommer ihåg att han talade en hel del om sina tillstånd att vara i Thailand, men jag kommer ihåg att han mutat och "bluffat" sig lite till detta.

B la var han skenanställd i Sverige med inkomst på något intyg från en kompis som var företagare.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant.

Artikeln i Bangkok Post är skriven av Jan Källman.

Denne Källman är den person som skrivit boken/hjälp Olsson att skriva boken.

Källman har alltså stort intresse av att marknadsföra Olsson på alla sätt.

Det här vet jag då jag tidigare samarbetat med Källman, tills det sket sig

så att säga.

Jag var med i inledningsskedet när Källman etablerade kontakt med Olsson.

Jan L

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ihåg att han talade en hel del om sina tillstånd att vara i Thailand, men jag kommer ihåg att han mutat och "bluffat" sig lite till detta.

B la var han skenanställd i Sverige med inkomst på något intyg från en kompis som var företagare.

Att han inte skriver en bok om det istället :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Det är ju ganska lätt att få ett visum i Thailand indraget. Efter publiceringen sticker han ut, har fått uppmärksamhet. Kanske gör imigration en liten utredning, hittar man då oegentligheter när han sökte visa så är det en ny muta eller enkelbiljett Arlanda som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

synd vi inte har längre straff i sverige.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

synd vi inte har längre straff i sverige.

Hur mycket längre än livstid kan det bli? För vi har livstidsstraff i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket längre än livstid kan det bli? För vi har livstidsstraff i Sverige.

Suttit kvar livet ut? doh

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har setat i fängelse sedan hösten 1973, blev dömd till 10 års fängelse, har setat av straffet och har inte dömts för något efter det. Jag tycker att han har gjort sitt straff. På den tiden var det oftast synd om kriminella. Låg i tiden så att säga. :crazy::crazy::crazy:

från Wikipedia:

Rånet började när Jan Erik "Janne" Olsson, en fånge på permission, gick in på Kreditbanken vid Norrmalmstorg i centrala Stockholm den 23 augusti 1973. Polis tillkallades och gick in i banken. Olsson var beväpnad med en kpist med vilken han sårade en av poliserna i handen. Han hade också med sig dynamit.

Olsson, vars identitet i detta läge var okänd för polisen, tog tre kvinnor och en man ur bankpersonalen som gisslan; Birgitta Lundblad (31), Elisabeth Oldgren (21), Kristin Enmark (23) och Sven Säfström (24). Olsson krävde att Clark Olofsson skulle föras till honom och krävde utöver detta tre miljoner svenska kronor, skottsäkra västar, hjälmar, två pistoler och en flyktbil. Olofsson hämtades av polisen på fängelset i Norrköping och släpptes in i banken. Han fann där ytterligare en banktjänsteman som införlivades med gisslan.

Rånarna och gisslan barrikaderade sig sedan i bankens valv. Två polismän lyckades smyga in i banken och stänga dörren till valvet. Den 26 augusti borrade polisen ett antal hål i taket som först användes för att föra ner en kamera och sedan, den 28 augusti, för att släppa in gas i valvet. För att hindra polisen från att använda gas tvingades gisslan under perioder stå längs väggarna med snaror runt halsen så att de skulle strypas om sövande gas sprutats in i valvet. Två gånger sköt Olsson upp genom hålen och vid det andra träffades en kriminaltekniker i handen och i ansiktet.

Vid två tillfällen talade Olofsson, Olsson samt två ur gisslan med dåvarande statsministern Olof Palme.

Kristin Enmark har hävdat att vid telefonsamtal med Olof Palme nämnde hon att hon "likaväl kan dö inne i valvet som i en buske". Palme skulle då ha svarat: "Är det inte bättre att du får dö på din post?". Källa: reportaget "30 år senare" i SVD-länken nedan

Dramat upplöstes i och med att polisen satte in gas. Inga av rånarna eller gisslan skadades.

Janne Olsson dömdes till 10 års fängelse, avtjänade sitt straff och har sedan dess inte dömts för några liknande brott. I mitten av 1990-talet flyttade han till Thailand.

:great: gubben :great:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som alltid trott att Stockholmssyndromet var en beteckning på dryga och småkorkade 08:or, alltid lär man sig något nytt smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som alltid trott att Stockholmssyndromet var en beteckning på dryga och småkorkade 08:or, alltid lär man sig något nytt smile.gif

Jag har alltid trott att det var en blandning av storhetsvansinne och mindevärdeskomplex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt att se att ytterligare några bonnläppar (#19 och 20) har blivit upplysta.:)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som alltid trott att Stockholmssyndromet var en beteckning på dryga och småkorkade 08:or, alltid lär man sig något nytt smile.gif

Nja, det du beskriver går under namnet MPR-syndromet crazy.gif

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt att se att ytterligare några bonnläppar (#19 och 20) har blivit upplysta.:)

Inte riktigt, jag tror fortfarande att jag har rätt :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid trott att det var en blandning av storhetsvansinne och mindevärdeskomplex.

Trodde alla levde med komplikationerna av en sådan blandning. Ja, undantaget vegetativa individer förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...