Jump to content
IGNORERAD

Hur har turistsäsongen varit?


Joints

Recommended Posts

Hej!

Nu börjar högsäsongen gå mot sitt slut och det är dags för en liten summeringen. Jag har inte rest runt så mycket utan mest legat lågt i Ranong. Aldrig tidigare har jag sett så många turister här som nu vilket iofs inte innebär att de är specielt många. Kanske är det öarna utanför som drar eller visarun till Burma eller både och.

Var uppe i Chiang Mai och Chiang Rai under januari. Tyckte det var speciellt många turister i Chiang Rai och det var faktiskt svårt att få rum på de mer populära hotellen. Ganska få svenskar konstigt nog.

Bangkok har besökts flera gånger. Ett dagsbesök på Sukhumvit för ambassadbesök. Ganska lite folk i omlopp och kanske inte så konstigt. Ser väldigt tråkigt ut. Det var bättre förr. Gjorde ett par beök på soi 33 kvällstid - i stort sett tomt. Utförde en snabb rundvandring på Patpong. Antingen så har folk fått andra intressen eller så var alla "upstairs".

MBK - som vanligt och hotellen i närheten verkade göra bra affärer. Jim Thompson House - större och fler turister. Khao Sarn - precis som vanligt när det gäller mängd fast det verkar som det är mer blandat än förr. Backpackers dominerar inte som de brukade göra. Wat Po - väldigt många turister. Brukade vara mitt favorittempel just pga av att det var så lugnt och tyst men de dagarna verkar vara förbi.

Pattaya och Jomtien - noll koll. Eventuella intryck blandades med alkohol vilket förstörde undersökningen men inte underhållningen. Många MPRare var det dock.

Khao Lak - svårt att få rum "down town". Har aldrig sett så många turister där sedan innan katastrofen. Kul!

Ao Nang - Verkar lida av växtvärk. Knökat med turister.

Thai Muang - Endast två turister, undertecknad med fru. Milslånga stränder och helt öde.

Samlat intryck blir att turistindustrin återhämtat sig och svenskar hör man precis överallt, förutom i norr. Ska bli intressant att se statistiken när den blir klar. Tror ni svenskarna går över 400.000 spärren? Det här var ju bara en liten subjektiv undersökning och jag kan ha hur fel som helst. Skulle vara intressant att höra andra åsikter.

Joints

Bilden är från Thai Muang

post-3323-126906503802_thumb.jpg

post-3323-126906503802_thumb.jpg

Ändrades av Joints
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    5

  • Joints

    5

  • John Khonken

    3

  • kokos

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

Vi var ju i Isaan mesta tiden, men vi avslutade med två veckor i Pattaya, Bang Saen, Kho Si Chang och Bangkok, detta var i Februari.

Och många klagade på att det var mindre turister och att dom hade svårt att tjäna tillräckligt med pengar, speciellt i Bang Saen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

400 000 svenskar lär det inte bli 2009... tom november hade 289 114 svenska inresor gjorts, var av jag gjort 3.

Link to comment
Dela på andra sajter

400 000 svenskar lär det inte bli 2009... tom november hade 289 114 svenska inresor gjorts, var av jag gjort 3.

Första halvåret 2009 var väl dåligt. Undrar hur senare halvan står sig? Var har du fått dina siffror ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, tycker det var uruselt förra året då vi hade en hel del Katrineholmare som besökte Flen.

Flensta Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt generella intryck efter den senaste 5 mån resan är att återhämtningen har börjat märkas av ordentligt, vintern före var nog den sämsta för turistindustrin på många år, men desto bättre för oss som reser runt utan förbokningar. Vintern före det var det hemskt vad hög beläggning alla hotell hade och hur mycket turister det fanns överallt, var nog den värsta/bästa högsäsongen (beroende på hur man ser på saken) sedan jag började resa till Thailand vint -96/97.

Värt att notera är att det på tiden för min premiär, alltså -96/97, reste ca 50 000 svenskar per år till Thailand, vilket var rekordmycket. För två år sen snuddade det väl vid nästan 500 000 om jag inte minns helt fel.

Men enligt någon tidningsartikel jag läst för ett tag sedan så påstogs det att svenskarna inte svikit Thailand i den utsträckning som reseföretagen befarat, andra destinationer har tagit mycket mer stryk i lågkonjukturen. Så en gissning är att nya rekordnivåer nås redan i år eller nästa. Dvs om det inte blir inbördeskrig, en ny fågelinfluensa eller dylikt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

400,000 svenskar pa ett ar kommer aldrig handa igen. Dels kommer hypen runt Thailand lagga sig och dels kommer det snart vara alldeles for dyrt for en vanlig barnfamilj att aka till Thailand.

Om 10 ar kostar den billigaste flygbiljetten till Thailand minst 15,000 SEK och billigaste hotellrummet pa en turistort 500 SEK natten (i dagens penningvarde)och runt 100,000 SEK for en 2-veckors semester pa Phuket tror jag inte manga svenskar ar beredda att betala.

Den thailandska turismindustrin behover dock inte oroa sig over att ett par miljoner europeer uteblir, det finns ju 2.5 miljarder Chindier som borjar fa rad att resa.

Om jag har ratt aterstar att se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Under 2008 besökte drygt 396 000 svenskar Thailand och under förra året blev siffran 349 000. En minskning med nästan 12% som man kanske kan skylla mestadels på den ekonomiska turbulensen i Sverige under 2008/2009.

Problemet i Thailand stavas som alltid överetablering, slår någon upp en beerbar som går bra dröjer det inte länge innan där finns 30 beerbars runtomkring. Ingen går bra längre. Samma med hotell och restauranger, endast de dom nischar sig på ett speciellt vis verkar göras bra affärer, de som bara kopierar verkar inte det.

Men tror på att andra områden i Thailand kommer att få en boost, till exempel Khao Yai och andra inlandsområden.

Jag är glad att höra från Joints att Khao Lak går bra! De behöver framgångar efter allt elände där...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom säger ju att 2010 kan slå nytt rekord för Thailand gällande svenska resenärer

återstår att se

Min kusin vart 2 månader under vintern i Pattaya och enligt han den sämsta vintern någonsin, klar skillnad mot tidigare. och han är flera ggr om året i Pattaya den bocken.

Men sen iofs svårt att jämföra mot tidigare år pga överetablering.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

400,000 svenskar pa ett ar kommer aldrig handa igen. Dels kommer hypen runt Thailand lagga sig och dels kommer det snart vara alldeles for dyrt for en vanlig barnfamilj att aka till Thailand.

Om 10 ar kostar den billigaste flygbiljetten till Thailand minst 15,000 SEK och billigaste hotellrummet pa en turistort 500 SEK natten (i dagens penningvarde)och runt 100,000 SEK for en 2-veckors semester pa Phuket tror jag inte manga svenskar ar beredda att betala.

Den thailandska turismindustrin behover dock inte oroa sig over att ett par miljoner europeer uteblir, det finns ju 2.5 miljarder Chindier som borjar fa rad att resa.

Om jag har ratt aterstar att se.

Redan i slutet av nittiotalet så spåddes det att Thailandshypen snart skulle vara över och att svenskarna skulle dra vidare till andra lika billiga, mindre turistexploaterade sydostasiatiska länder. Hur det gick med de spådomarna vet vi ju nu ett drygt decennium senare. Dom enda som hitills dragit vidare är väl dom unga backpackers som vill ha något annorlunda resmål att skryta med. Dessa har dock med råge ersatts numerärt av andra grupper svenska turister.

Jag tror dock absolut att den utveckling du nämner kommer, frågan är bara när, inte om.

Men personligen tror jag nog att det dröjer bra länge än och att vi fortfarande kommer att få se nya besöksrekord av svenskar. Landet Sverige är nu på väg att lämna lågräntepolitiken som har gällt det senaste året och i takt med stigande räntor så kommer kronans värde att stiga och därmed öka reslusten hos gemene man. Konjukturen verkar också ha tagit fart igen vilket gör att folk törs börja slösa igen. Det ekonomiska uppsvinget Sv står inför, thailands grannländers konkurrensnackdelar i kombination med den enorma mångfald Thailand faktiskt erbjuder (det finns fortfarande paradis för allas börsar) tror jag bäddar för nya besöksrekord i det korta perspektivet.

Men det om det som sagt inte händer något oförutsett, en mer politiskt instabil situation i landet t ex, en ny fågelinfluensa eller en ekonomisk krasch i den nuvarande världskonjukturmotorn Kina.

Vad gäller "Chindier" så kan man väl konstatera att ryssar i dag i det närmaste totaldominerar många thailändska turistorter där dom knappt syntes till överhuvudtaget för dryga 10 år sen. Så visst kommer chindierna att ta plats, och driva upp prisbilden, i framtiden.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Under 2008 besökte drygt 396 000 svenskar Thailand och under förra året blev siffran 349 000. En minskning med nästan 12% som man kanske kan skylla mestadels på den ekonomiska turbulensen i Sverige under 2008/2009.

Aha, då kom jag ihåg 100 000 personer fel. smile.gif

Men då var ju minskningen inte speciellt stor trots att världsekonomin ju drabbades av punktering på minst två av hjulen hösten 2008. Det tappet är kanske reparerat redan i år.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joints min uppfattning här i jomtien drog det igång början av december fram till början av mars. Mvh Maitan jap.gif

Tjenare Maitan. Hur menar du nu undrar jag ? Om du menar ditt ställe hade högsäsong under den tiden så tar jag dig på orden. Men nog har det väl varit glest med folk i solstolarna på stranden även denna "högsäsong" eller ?

Mvh Fritz som levererar dingelidongen i början av nästa vecka drinks.gif

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Fritz du undrar hur ja menar. Jag menar så som jag har sett det var det mer folk här nere under denna period. Som oktober-november var det folk tomt förhållande till året innan, och nu är det lite folk här nere. Förra säsongen var perioden längre,å detta kortare. Det är så ja ser det Fritz, men jag kan ha fel...

Mvh Maitan :friends:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Under 2008 besökte drygt 396 000 svenskar Thailand och under förra året blev siffran 349 000. En minskning med nästan 12% som man kanske kan skylla mestadels på den ekonomiska turbulensen i Sverige under 2008/2009.

Problemet i Thailand stavas som alltid överetablering, slår någon upp en beerbar som går bra dröjer det inte länge innan där finns 30 beerbars runtomkring. Ingen går bra längre. Samma med hotell och restauranger, endast de dom nischar sig på ett speciellt vis verkar göras bra affärer, de som bara kopierar verkar inte det.

Men tror på att andra områden i Thailand kommer att få en boost, till exempel Khao Yai och andra inlandsområden.

Jag är glad att höra från Joints att Khao Lak går bra! De behöver framgångar efter allt elände där...

Vart får du dina siffror från?

De officiella är 2007 - 378387 och 2008 - 391561. 2009 har det inte kommit siffror för december ännu.

min källa är http://www.tourism.g...tic/tourism.php

och jag håller med om överetableringen... öppnade en restaurang (som inte gick så värst bra), efter 3 månader öppnade en till typ granne och sen började salongen bredvid fundera på att göra om sig till restaurang... sen låg det iof 4 salonger i samma byggnad när vi öppnade restaurangen och 6 salonger när vi lade ner. copy copy copy.

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Kim,

De flesta svenska turister ar trots allt ganska prismedvetna, vilket har varit Thailands storsta fordel, sa om priset springer ivag blir det nog Rhodos igen, och dar lar det ju bli billigare framover.

Att flygpriserna kommer ga upp med 50% pa 10 ar ar nog I underkant. Alla flygbolag gar med forlust nu nar oljan ar billig och med tanke pa den okande efterfragan fran framforallr den chindiska industrin sa ar nog 5% per ar I underkant.

Chindier har valdigt korta semestrar jamfort med europeer och aven var kinesiske servicekille med 1,500 USD per manad tycker att det ar OK att betala 200 USD per natt for hotell da han bara tar 1 vecka vart 5e ar. Med tanke pa hur stor denna vaxande Chindiska medelklass ar sa kommer det totalt forandra hela turismindustrin och inget land kommer marka det mer an Thailand.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Kim,

De flesta svenska turister ar trots allt ganska prismedvetna, vilket har varit Thailands storsta fordel, sa om priset springer ivag blir det nog Rhodos igen, och dar lar det ju bli billigare framover.

Att flygpriserna kommer ga upp med 50% pa 10 ar ar nog I underkant. Alla flygbolag gar med forlust nu nar oljan ar billig och med tanke pa den okande efterfragan fran framforallr den chindiska industrin sa ar nog 5% per ar I underkant.

Chindier har valdigt korta semestrar jamfort med europeer och aven var kinesiske servicekille med 1,500 USD per manad tycker att det ar OK att betala 200 USD per natt for hotell da han bara tar 1 vecka vart 5e ar. Med tanke pa hur stor denna vaxande Chindiska medelklass ar sa kommer det totalt forandra hela turismindustrin och inget land kommer marka det mer an Thailand.

Tja, har vi svenskar under många årtionden kunnat dela turistorter med 127 miljoner japaner som också har 2-5 dgrs semester per år samt är villig att betala tokmycket under just dom dagarna så kommer vi säkert kunda göra det med chindier också. Gissar att det tar ett tag till att få ihop 127 miljoner resande medelklassmänniskor både i Kina respektive Indien. Och då bör dom väl så småningom göra ungefär lika stora avtryck på turistorterna som japanerna gjort dom sista decennierna.

Kommer ihåg två japanska tjejer jag umgicks med på Bali 1997 som stolt berättade att dom fick samma låga pris som oss västerlänningar när dom hyrde surfbräda, och det bara för att dom kände uthyrningskillarna. Det är nog ganska vanligt, även i Thailand, att det finns två eller tre prislistor beroende på vem som stegar in i affären. Och dubbla prissättningar kommer säkert finnas även i framtiden på alla nivåer. Dom som är beredd att betala får betala medan resten av affärsutrymmet fylls upp av dom som ger mindre vinst men ändå vinst. Ungefär som flygbolagen som säljer samma flygstolar med sjukt stora prisskillnader, första biljetten kostar 10 000 kr medan den sista slumpas för 500 kr.

Att flygpriserna skulle 10 dubblas över en 5 års period var det ju en professor som påstod för ungefär 3-5 år sen, vilket fick stort utrymme i medierna. Hur det gick vet vi ju nu, det har åtminstone kortsiktigt bara blivit billigare att flyga pga lågkonjukturen.

Jag betalar idag inte mer för en flygbiljett i kronor än jag gjorde när jag började resa till SEA för 13 år sedan. Och eftersom vi har haft inflation så är det i realiteten mycket billigare nu än då.

Men visst måste priserna snart börja gå uppåt, det tror även jag, men när och med hur mycket törs jag inte sia om.

Att det bara kommer finnas alternativ med lyxhotell som tar rundligt betalt på dom thailändska turistorterna tror jag även ligger ofantligt långt bort i tiden. Visst, dom allra skönaste orterna kan säkert förvandlas till nya Monte Carlon och Nice men det finns fortfarande så oerhört många stränder och öar dit inte ens farangturismen ännu nått att det tryggar en fortsatt hög tillgång på billiga boenden. Och något thailändskt Nice på en 10 årsperiod tror jag inte på.

Dessutom, för att ett land bara ska attrahera turister med stora pengar så kräver det nog att även den inhemska befolkningen har en hög levnadsstandard och en stor medelklass, något som känns ganska avlägset med dagens politiska soppa.

Personligen tror jag nog att det, även efter jag lämnat in, kommer att vara möjligt att backpacka hyfsat billigt i Thailand, däremot kommer nog dom finaste orterna/stränderna idag att vara vikta för det sk fina folket.

Men visst, antalet svenska turister till Thailand kommer säkert att toppa inom något år sedan planar det ut under några år för att till slut långsamt börja minska i takt med att prisnivån höjs. Så har det väl sett ut på alla tidigare populära svenska turistländer.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart får du dina siffror från?

De officiella är 2007 - 378387 och 2008 - 391561. 2009 har det inte kommit siffror för december ännu.

min källa är http://www.tourism.g...tic/tourism.php

och jag håller med om överetableringen... öppnade en restaurang (som inte gick så värst bra), efter 3 månader öppnade en till typ granne och sen började salongen bredvid fundera på att göra om sig till restaurang... sen låg det iof 4 salonger i samma byggnad när vi öppnade restaurangen och 6 salonger när vi lade ner. copy copy copy.

Siffrorna kommer från Thai Immigration. Tyvärr har jag dem bara i dokument, inte hittat dem på nätet, Siffrorna för 2009 fick jag i slutet av januari och de visade på 11.9% minskning.

Problemet med "Chindierna" är väl att "alla" länder rycker i dessa grupper. Tror det blir svårt att bygga kundlojalitet i dessa grupper.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet kommer från de lokala näringsidkarna,och iaf.på koh samui och koh pa nang blev förra säsongen en katastrof med upp till 50% sämre beläggning,många små fick slå igen och ta andra jobb.Även i pattis var det dåligt med folk på hotell och barer.Men något positivt för oss faranger var ju att det var lätt att bli kung i baren :whistle: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

jag vill inte vara mister vet. Men när jag betalar 10-12000 för en enkel från Thailand medans en tur retur från sverige kostar runt 6000kr just nu förstår man. vad man vill

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man promt måste åka med thaiair så kostar det den summan men det finns betydligt billigare alternativ :great: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Under min resa till Chiang mai i Febr-Mars fick jag höra av flera barägare att det bara gått neråt under dom senaste 5 åren.

Flertalet av dom vill sälja men det verkar hopplöst att hitta köpare.

Tjejerna i barerna säger att det ökat med farranger men att det är såna som inte spenderar nåt i barerna.

Dom är nog såna som flyttar norrut för att de är billigare att leva där än i turiststråken i söder.

Och nog tycker jag att man ser fler slitna "överlevare" i C-M nu.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Måne

Första gången frugan flyger själv med familj. Måste man boka Thai. Det kostar. Men vill man njuta av famlijen så är det bara att pynta. dyrt javisst kul NEJ. Bara att betala

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...