Jump to content
IGNORERAD

Hur har turistsäsongen varit?


Joints

Recommended Posts

GammalDansken

jag vill inte vara mister vet. Men när jag betalar 10-12000 för en enkel från Thailand medans en tur retur från sverige kostar runt 6000kr just nu förstår man. vad man vill

Varför betala så mycket?

post-3917-126912457668_thumb.jpg

post-3917-126912457668_thumb.jpg

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    5

  • Joints

    5

  • MaiChai

    3

  • John Khonken

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

broder tuk tuk

Måne!

Kan bara hålla med.

Jag har ofta funderat över varför thaifrugorna nästan maniskt tvunget ska flyga med Thai.

Precis som de inte litar på andra flygbolag.

Visst det är klart att det kanske känns tryggare att flyga med hemlandets kärror men en thaitjej som varit utomlands ett bar tag måste väl ändå ha vant sig vid annat än enbart det thailändska.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill inte vara mister vet. Men när jag betalar 10-12000 för en enkel från Thailand medans en tur retur från sverige kostar runt 6000kr just nu förstår man. vad man vill

Förstår inte riktigt vad du menar, kan du utveckla?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill inte vara mister vet. Men när jag betalar 10-12000 för en enkel från Thailand medans en tur retur från sverige kostar runt 6000kr just nu förstår man. vad man vill

Köp en tur och retur BKK-ARN-BKK så ska du se att priset rasar. Det är inget tvång att utnyttja returresan.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Köp en tur och retur BKK-ARN-BKK så ska du se att priset rasar. Det är inget tvång att utnyttja returresan.

Eller köp biljetten från Finnair ovan.

Den är till salu.

Inte ens billigaste alternativet.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Att flygpriserna skulle 10 dubblas över en 5 års period var det ju en professor som påstod för ungefär 3-5 år sen, vilket fick stort utrymme i medierna. Hur det gick vet vi ju nu, det har åtminstone kortsiktigt bara blivit billigare att flyga pga lågkonjukturen.

Jag betalar idag inte mer för en flygbiljett i kronor än jag gjorde när jag började resa till SEA för 13 år sedan. Och eftersom vi har haft inflation så är det i realiteten mycket billigare nu än då.

Men visst måste priserna snart börja gå uppåt, det tror även jag, men när och med hur mycket törs jag inte sia om.

Att det bara kommer finnas alternativ med lyxhotell som tar rundligt betalt på dom thailändska turistorterna tror jag även ligger ofantligt långt bort i tiden. Visst, dom allra skönaste orterna kan säkert förvandlas till nya Monte Carlon och Nice men det finns fortfarande så oerhört många stränder och öar dit inte ens farangturismen ännu nått att det tryggar en fortsatt hög tillgång på billiga boenden. Och något thailändskt Nice på en 10 årsperiod tror jag inte på.

Hej igen,

Nej, någon 10-dubbling av flygpriser på en 5-års period tror jag inte heller på, mitt exempel på en 50% hojning i reella termer på 10 år är nog dock i underkant och det räcker nog for att antalet svenskar ska halveras.

Det kommer givetvis inom overskådlig framtid finnas thailändska hotell som är billiga med svenska mått mätt men formodligen inte där vanliga svenska barnfamiljer vill vara, och de är ju ändå den stora bulken av svenska thailandsresenärer. Går man in och läser på exempelvis Thailandforum, där 95% av alla medlemmar är "vanliga" turister utan thailändska partners, så ser man att de flesta frågorna handlar om hotellpriser, arrangerade utflykter, närheten till svenska restauranger och billig shopping. Att det finns en massa billiga fina ställen mellan Rayong och Trat samt mellan Hua Hin och Had Yai tror jag inte intresserar dem som vill ha allt upplagt och det är ju just det som dragit svenskar till Phuket och Krabi; allt är som på Kanarieoarna men till under halva priset.

For ovrigt så tror jag aldrig att det ens varit 300,000 svenskar i Thailand på ett år. Alla visa-runners som i statistiken "reser till Thailand" 3-12 gånger per år, alla expats som flyger in och ut ur Thailand varannan vecka samt alla med thailändska fruar som besoker Thailand 2-3 gånger per år ger nog en något overdriven bild av hur många svenskar som verkligen besoker Thailand.

Men som sagt var, Thailand som turistland kommer formodligen bara bli starkare coh forhoppningsvis kan det generera storre inkomster som kan omsättas till något bra for den vanlige thailändaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det finns en massa billiga fina ställen mellan Rayong och Trat samt mellan Hua Hin och Had Yai tror jag inte intresserar dem som vill ha allt upplagt och det är ju just det som dragit svenskar till Phuket och Krabi; allt är som på Kanarieoarna men till under halva priset.

Märks att du inte varit på stränderna i Rayong eller i Trat på ett tag, det vimlar nämligen av chartersvenskar på många av dom. T ex Mae Phim i Rayong är totalt svenskcharterdominerat och Koh Chang är nog ungefär lika svenskt som Phuket om man räknar svenskarnas andel av det totala antalet turister... tror jag.

olw.jpg

Vid den sista 12 tim väntan vi hade på Arlanda så roade jag mig med att bläddra igenom Apollos gratiskatalog för att se vilka orter i Thailand dom jobbar mot. Och till min förvåning så såg jag att det t o m gick att åka på charter till den allra sydostligaste delen av provinsen Trat. Själv har jag åkt den vägen dryga 60 km ner från staden Trat för något år sedan och funnit en massa öde stränder. Faktiskt en del så öde att det fortfarande låg en massa omkullvräkta träd stranden full.

Vi hittade till slut en jäkligt öde bungalowby där vi övernattade och med något förvånad uppsyn tog vi, av personalen, emot informationen att ägaren var svensk.

Men charterstället jag såg i Apollokatalogen låg ännu någon mil längre bort. the last frontier?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

jag var nog lite otydlig igår. hade tagit några öl. Men frugan har flugit två ggr förrut. Fram och tillbaka till Udonthani-Bangkok. Dålig på språk. Så jag ser ingen annan lösning än att familjen åker thai. UDON - Bangkok-Stockholm. Första gången hon flyger själv med familj. För trygghetens skull är det bra att hon flyger thai första gången. När hon är hos mig och familjen fått lite rutin så ska vi tillsammans kolla vilket som passar vår plånbok. Men enkel med Thai är dyr även tur retur är dyr när resan börjar i Thailand. Men det kostar att ligga på topp

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Det generella är att om du frågar någon falang ägare av någon

business i Thailand, så går det alltid bra.-Ingen vill

ju LOOSE FACE,

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...