Jump to content
IGNORERAD

Thaksin Shinawatra-hjälte eller skurk?


MaiChai

Thaksin Shinawatra lämnar ingen oberörd-är han en hjälte eller skurk för MPR´s medlemmar?  

90 röster

  1. 1. Thaksin Shinawatra lämnar ingen oberörd-är han en hjälte eller skurk för MPR´s medlemmar?

    • Han är messias för Thailand
      8
    • Kritikerna är bara avundsjuka på hans rikedom
      7
    • Han är lika korrupt som alla andra Thailändska politiker
      35
    • En girig thaikines som sätter släktingar på alla viktiga poster i landet
      43
    • En dåre som kontrollerar Manchester City
      8


Recommended Posts

Den 59 årige miljardären lämnar ingen oberörd, de senate 10 åren  har i princip allt i Thailändsk politik cirkulerat kring den karismatiske Chiang Mai sonen. Men är han den hjälte som hans lojala supportrar tycker eller en stor skurk som bara skor sig själv som oppostionen anser?

Motivera gärna varför ni tycker som ni gör.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    8

  • ban99arne

    5

  • buriram

    5

  • MaiChai

    5

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej

Jag vet inte men jag hoppas att till skillnad mot många andra är han så rik att han inte skulle behöva vara involverad i korruption, han borde ha så det räcker.

Just därför tror jag att han var den förste i Thailand som slog till mot narkotika handeln med 2500 döda langare och bossar som följd, detta retade många korrupta politiker, poliser och militärer och minskade deras sidoinkomster.

Och han var den förste att uppmana befolkningen att anmäla alla stasanställda som begärde mutor, så att dessa kunde avskedas.

Fattar ni att man får fiender då och det på höga positioner, det är det som pågår nu tror jag.

Vi får se vad domstolarna kommer fram till, han och frun har fått tillstånd att åka till OS i peking av domstolen i alla fall.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin!, Han är lika korrupt som alla andra Thailändska politiker :kort:

Thailändska politiker vill inte förstå att värden är ett folk och att alla är olika.

Man diskrimiterar ganska fritt och mycket oss från väst.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han är lika korrupt som alla andra thailändska politiker, eller alla andra politiker i utvecklingsländer för övrigt. Men han gjorde i alla fall en hel del bra saker för småfolket under tiden han skodde sig själv och fick t ex väldig fart på hjulen ute på landsbygden, införde reformer som hjälpte dom mest utsatta etc.

Så av alla onda politiker i Thailand kanske han var den minst onda trots allt (?). Och det faktum att han dessutom var folkvald av en överväldigande majoritet gör att jag inte kan ifrågasätta hans tidigare position som landets ledare.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Han ar en stor skurk, men en smart och manipulativ sadan. Han lyckades framstalla sig som en oerhort lyckad affarsman som lojalt ville dela med sig av sina ledaregenskaper och visioner till det thailandska folket nar han i sjalva verket aldrig tjanat en hederlig Baht och bara ville fortsatta berika sig sjalv och sina slaktingar och vanner. Han hade en del goda ideer men alla med starkt populistiska inslag och valdigt fa av hans ideer skulle langsiktigt hjalpa de fattiga som han pastod att de var amnade for. Givetvis smart dock att rikta sig mot Nord och Nordosts fattiga som utgor halva Thailands befolkning och som ingen politiker forrut brytt sig om. For mig ar Thaksin symbolen for allt som ar fel i det Thailandska samhallet, han symboliserar det patronage system som gor att Thailand hamnar langre och langre ner pa alla listor over valstand och utveckling. Jag hoppas att det en dag dyker upp ett parti som pa riktigt tar itu med Thailands problem och far framforallt de fattiga och outbildade att se Thaksin/TRT/Samak/PPP for vad de egentligen ar/var. Aka och dela ut 100-lappar i Isaan ena dagen for att sedan sno Thailand pa 10-tals biljoner veckan efter och anda av manga uppfattas som en fralsare ar ratt magstarkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Lit fakta om Mr Thaksin.

För ca 2 veckor sedan inleddes en rättgång i mot Thaksin , och hans fru, för ett mycket tvivelaktigt marköp. Thaksin´s fru köpte mark från staten för drygt 750 milj bath, uppskattat marknadsvärde drygt 2 miljoner bath

I måndags ( 28/7) beslöt högsta domstolen att ta upp ett mål mot Thaksin och 32 andra personer från TRT avseende ett ärende med ett statligt lotteri som Thaksin var pappa till. Lotteriet blev mycket framgångsrikt och inbringade 15 miljarder bath !!!!

Visserligen hävdar de inblandade att pengarna gick till "folkets bästa" , men olyckligt kan de dock inte redovisa vart pengarna har tagit vägen.

I dag (30/7) beslöt högsta domstolen att ta upp ett mål om olaglig utlånen av 1 miljard bath från statskassan till Burma. Pengarna gick till inköp av telecom material från det thailändska bolaget Shin Corp som ,kan man tänka sig , ägdes av just Mr Thaksin.

Det är minst ett ärende till på väg mot rätten, och ytterligare 7 är fortfarande under utredning.

Tillägas kan att han behövde knappast roffa åt sig för brödfödans skull. I väntan på dom är Thaksin´s tillgångar i Thailand "frysta" och enbart här Thailand uppgår de till 69 miljarder bath .

Kalim

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg han inte till att bagagehanteringssystemet på Suvanabhumi gick till en firma som han och hans trofasta ägde? Summan hamnade (om jag inte minns fel) på TRE gånger så mycket som näste budgivare!?

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Pontus.

Bagagehanteringen har jag nog missat men priset på röntgenutrustningen till Suvanabhumi passerade visst lite "fördyrande" mellanhänder.

Priset som utbetaldes var 60 miljoner dollar mer än vad den amerikanska firman hade begärt, och också erhöll.

Transportminister Suriya pekades ut som skyldig och en misstroendeomröstning följde , men Thaksin lät partipiskan vina så han klarade sig utan problem. Inte offrade Mr Thaksin en av sina bundförvanter för en "skitsumma" som 60 miljoner dollar.

Polisutredning pågår, men med 60 miljoner dollar i fickan är det lätt att " hälla lite grus i maskineriet".

Exempellistan kan göras låååång.

Kalim

Link to comment
Dela på andra sajter

Att både Dr Thaksin och hanses fru skall deltaga i OS får väl ändå ses som en bedrift, de är ju trots allt inte purunga.

Någon som vet vilka grenar som de ämnar tävla i?

[move]Spårtfonen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt att han är lika korrupt som andra men hans chanser att korruptera har varit större än de flesta. Som jag ser det är/var det största felet med Thaksin att han inte gjorde någon skillnad på den thailändska staten och sina egna privata affärer och det är en historia som går tillbaks till innan han blev rik.

Quote

Just därför tror jag att han var den förste i Thailand som slog till mot narkotika handeln med 2500 döda langare och bossar som följd, detta retade många korrupta politiker, poliser och militärer och minskade deras sidoinkomster.

Det retade även del av dem som tror på likhet inför lagen och oskyldig innan man dömts plus några andra detaljer som brukar finnas i ett rättssamhälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att både Dr Thaksin och hanses fru skall deltaga i OS får väl ändå ses som en bedrift, de är ju trots allt inte purunga.

Någon som vet vilka grenar som de ämnar tävla i?

[move]Spårtfonen Arne[/move]

Är man doktor i Polisiologi så är man nog bra på att skjuta, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Banarne.

Jag tycker att det är bedrift redan att få tillstånd att lämna landet när de f.n. är frigivna mot borgen ( han 9 milj hon 5 milj ), men att han ska delta tvivlar jag på. Jag tror inte grenen "korruption" finns med på programmet. Inte ens i Kina.

Men han kan nog extraknäcka som konsult åt några delegater i IOK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Kalinka, det är ju många som inte borde få lämna landet, fast de har ju inte ens blivit åtalade förståss för att de avsatte demokratin.

Det var väl tom landets högste ledare inblandad i. Jag tycker att Kim sammanfattar det hela ganska bra vad gäller politiken i LOS.

Vad är motivet till Ert och andras ständiga utfall mot Dr Thaksin och till viss del Samak man får ju inte upfattningen att det rör sig om något större rättspatos eftersom Ni inte propagerar för åtgärder mot de som kastade demokratin i papperskorgen skall få något straff?

Har Thaksin gjort det svårare för Era för Era affärsverksamheter på något sätt?

Bekämpa gärna brottslighet/korrumption men då får man nog slå åt båda hållen och även uppåt och nedåt.

Dr Arne

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom: Du är en ovanligt klarsynt man. Kunde inte sammanfattat problemet bättre själv ! :idea2:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Banarne.

Någon "Kalinka" hittar jag inte i medlemsregistret så jag misstänker att frågan var riktad till mig även om signatur är "kalim".

Ditt likhetstecken mellan demokrati och Thaksin får stå för dig. Privat anser att Thaksin, framför allt på slutet, snarast var att betrakta som en folkvald diktator.

Jag försvarar inte militärkuppen. Det var egentligen inte nödvändigt med en militärkupp. Redan den 13/7 2006 , två månader innan kuppen, hade författningsdomstolen inlett en rättegång mot TRT och Thaksin för valfusk som slutade med att Thaksin och ytterligare 111 TRT medlemmar supenderarades från allt politiskt arbete i 5 år och TRT tvingades upplösas.

Så även utan militärkupp så hade TRT och Thaksin varit borta nu. Jag ids inte gå in på varför militären inte väntade på domen, men det fanns en bra orsak.

Om Samak vill se kuppmakarna fällda så har han alla möjligheter i världen. Vid tillfället för kuppen var militärkupper olagliga och även med nuvarande författning är kupper bara tillåta under mycket speciella omständigheter och författningar kan ändras, nuvarande är nr 17 eller 18 sen 1932. Samak håller visserligen på att skriva om författningen men han verkar bara vara intresserad av att ändra på reglerna rörande valfusk.

Jag driver ingen verksamhet som har drabbats direkt av Thaksin/Samak. Indirekt drabbas alla genom högre skatter, nån måste betala i slutändan

Tvärtom, en av Thaksin´s lagändringar beträffande ägandet av bostadsrätter , avsedd att hjälp några byggare i Bangkok, gynnade även mig. Tack Dr Thaksin.

Thaksin är kanske inte Thailandsmästare i antalt korruptionsbrott, men när det gäller totalt "stulet" belopp ligger han i särklass.

Till slut. Är något av mina påstående om Samak/Thaksin felaktigt ? Framförda lätt vinklade. Ja. Men felaktiga ?

Kalim

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Samak vill se kuppmakarna fällda så har han alla möjligheter i världen.. Du verkar ju vara instatt i den thailändska politken och då kan du ju inte på fullt allvar tro att detta är en reel möjlighet. Det gick ju inte ens för den bland folket relativt populäre Dr Thaksin att omorganisera

i militära ledningen .. Samak har ju knapast höjt sin populäritet genom att föreslå att man skall koka sopa på kycklingbenen i dessa dyrtider. 

Resultatet av kuppen är ju att demokratin blivit betydligt bräckligare och att de folkvalda politikerna nu inser att man inte kan göra något utan militärens gillande för då tar generalerna makten och man blir ankalgad för korrumption/valfusk, viket vad jag förstår man med relativ lätthet kan

anklaga de flesta politiker för i Thailand. Det tar tyvär långtid att bygga upp de demokatiska traditionerna och nu får man börja om på ruta ett.

Återinsätt landets rättmätiga folkvalda ledare och hantera därefter honom via de legala instanserna, fast hur opolitiska och fristående är de kan man ju fundera på .. då hade man tagit ett steg i rätt riktning.

BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Thaksin avsattes vid en miltärkupp.

Men hade han inte i en civil domstol, författningsdomstolen, dömt för valfusk hade han vid det här laget suttit vid makten igen. De flesta i Samaks regering är f.d. TRT politiker som dock inte dömts för valfusk.

Hur kan en person som dömts för valfusk och är supenderad i fem år vara landets "rättmätiga folkvalda ledare". Han fick inte ens ställa upp i senaste valet.

Thailand har sedan kungamakten avskaffades 1932 haft 17 eller 18 militärkupper så jag tror nog att politikerna var ganska medvetna om att det gällde att ha militären på sin sida redan före Thaksin´s fall.

F.ö. kan nämnas att första försöken men något som påminner om en demokrati gjordes så sent som mitten 70 talet. Fram till dess var Thailand snarast att betrakta som ren militärdiktatur

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Återinsätt landets rättmätiga folkvalda ledare och hantera därefter honom via de legala instanserna, fast hur opolitiska och fristående är de kan man ju fundera på .. då hade man tagit ett steg i rätt riktning.

BanArne

Om de så vore hade aldrig Thaksin blivit PM första gången. Det är nog svårt att hitta en totalt obefläckad thailändsk politiker och det verkar ju inte heller som om den stora majoriteten av thailändare är så intresserade av lag och ordning. Kortsiktigt populism är melodin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Joints.

Jag misstänker att Du syftar på rättgångsparodin 2001, men hur många på det här forumet tror Du känner till den ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tror inte heller att det finns några rena politiker i Thailand därför är det komiskt att se oppositionen spela oskyldiga och utpeka TRT och Thaksin som dom enda som har berikat sig, och hur många politker här hemma är rena.

Men däremot så tror jag precis som folket i Isaan att sjukvårdsreformer och hjälp till byarna i Isaan spelar in.

Att sedan nästan krossa den mäktiga och inkomstbringande narkotika industrin i landet fick många rika Militärer, politiker och poliser att sluta sig samman mot Thaksin. (då kom bomberna på planet han skulle åka med)

Avskedandet av tusentals mutkolvar i Statsapparaten var nog också något som inte alla gillade.

Avskedandet av inkompetenta och alkholiserade lärare var också ett ovanligt grepp.

Så han retade upp många genom att rensa upp och då kom ju staskuppen lägligt och narkotikan kom också tillbaka på skolorna av en slump direkt efter.

Att militären är inblandad i handeln av yaba och andra droger från Burma är ingen hemlighet, och att politiker och poliser är med och delar på  pengarna är allmänt känt och det är konstigt att inte fler utlänningar känner till dessa samband, och förstår varför vissa saker händer.  

Så smutskastning av fiender inom politiken är vardagsmat och helt väntat men i Thailand vet alla detta och bryr sig inte om det som skrivs, utan kommer ihåg vad som görs i praktiken i stället, och dom starka grupper som han har emot sig kommer att fortsätta hyra demonstranter med målet att destabilisera landet och få till en ny kupp.

I fria val är dom hopplösa förlorare.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Joints.

Jag misstänker att Du syftar på rättgångsparodin 2001, men hur många på det här forumet tror Du känner till den ?

Du har rätt. De flesta i Thailand har nog också glömt det om de någonsin brydde sig. Det har ju hänt en del emellan om man säger så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att sedan nästan krossa den mäktiga och inkomstbringande narkotika industrin i landet fick många rika Militärer, politiker och poliser att sluta sig samman mot Thaksin. (då kom bomberna på planet han skulle åka med)

Avskedandet av tusentals mutkolvar i Statsapparaten var nog också något som inte alla gillade.

Avskedandet av inkompetenta och alkholiserade lärare var också ett ovanligt grepp.

Så han retade upp många genom att rensa upp och då kom ju staskuppen lägligt och narkotikan kom också tillbaka på skolorna av en slump direkt efter.

Har du några källor till alla de påståendena?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Isan Lover

Jag gissar att Du med  "(då kom bomberna på planet han skulle åka med)" avser explosionen 3/3 2001.

Utredning, f.ö. gjord i samarbete med amerikanska experter, visade att "bomben", var ett överhettat airconaggregat.

Men VET man att Thaksin är den nya "Robin Hood" så är det kanske inte så noga med fakta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att sedan nästan krossa den mäktiga och inkomstbringande narkotika industrin i landet fick många rika Militärer, politiker och poliser att sluta sig samman mot Thaksin. (då kom bomberna på planet han skulle åka med)

Enligt den här länken http://news.bbc.co.u...ity/6918718.stm så skedde "The war on drugs" i februari 2003 och enligt den här länken http://www.airdisast...s+International brann planet upp på Don Muang den 3 mars 2001. Så de rika militärerna, politikerna och polisen visste redan 2 år innan att Thaksin skulle förstöra deras lukurativa handel i februari 2003?

Inte fan blev det mindre tillgång på droger i Thailand efter det kriget, de blev bara dyrare. Human Rights Watch tyckte inte heller att policyn skjut först och håll förhör sedan var särskilt bra för Thailands renommé som en rättsstat.

Thaksin är lika korrupt som de flesta andra politiker i Thailand men han är en mästare på att dupera folk, även svenskar tydligen, och kontrollera media till sin egen vinning.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...