Jump to content
IGNORERAD

Nytt liv i Sverige


peyman69

Recommended Posts

Jag skall snart träffa min blivande hustru oc förhoppningvis skall vi gifta oss i Bkk och sedan är det meningen att hon och hennes 2 barn skall flytta hit och att vi skall bo som en familj. Men här står jag med massa frågor om vad som kommer att hända och vad som skall göras när min familj kommer hit.

Vad händer efter att man flyttad till Sverige? (från Thailand som partner i ett äktenskap)

Hur försörjer man sig? Vilka myndigheter skall man anmäla sig till? osv. osv.

Vet ej men glöm inte att köpa en riskokare av god kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svampen

    6

  • Serath

    5

  • Baabar

    5

  • Bak-si-da

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Som komentar till vissa svar jag har fått på min fråga vill jag bara säga att jag nästan ångrade mig att jag deltog i detta forum och ställde en fråga. Att man kan med att ställa en enda fråga kan väcka så många idi*tER till liv.

Som info till dessa idi*tER vill jag säga att jag är varken blåögd eller en troll. Jag har arbetat hela min ungdom och mitt vuxna liv och försörjt mig själv. Dessutom förstår jag inte varför man skall göra en politisk fråga av det här som inte alls har med politik att göra. Om ni inte har kunnskaper om det här så ge faaaaaaaaaaaan i att svara och håll käften istället. Tyvärr verkar som det finns gott om skojare i detta forum.

Peyman

0733-143 143

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Måste bara fråga...skulle du gifta dig med en svensk kvinna som du aldrig tidigare träffat?

Om du svarar nej på den frågan så kommer nästa fråga lite av sig själv.varför är det skillnad att gifta sig med en thaikvinna helt osett?

Antagligen därför som några mpr medlemmar tror att du är ett troll när det i deras och i mina ögon är lite blåögt att göra en sådan sak.

Har du hängt här ett tag så vet du vilka som du ska ta på allvar och vilka man ska ignorera.kommer med erfarenhet :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, nog är det välan så att som man frågar får man svar .

Ordstävaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall snart träffa min blivande hustru oc förhoppningvis skall vi gifta oss i Bkk och sedan är det meningen att hon och hennes 2 barn skall flytta hit och att vi skall bo som en familj. Men här står jag med massa frågor om vad som kommer att hända och vad som skall göras när min familj kommer hit.

Vad händer efter att man flyttad till Sverige? (från Thailand som partner i ett äktenskap)

Hur försörjer man sig? Vilka myndigheter skall man anmäla sig till? osv. osv.

Ja du Peyman ta ut lysning och gift dej i Svedala ansök om svenskt medborgarskap för

henne och barnen"vet ej hur gamla dom är".

Sen är det väl 100 grejer att fixa tex försäkringar,id handlingar,bankkonton osv osv allt

som du har som Svensk.

Sen är det väl viktigt med skola samt att din blivande fru lär sig ditt modersmål,samt

att blir anmäld på AF arbetsmarknaden.

Men skulle jag råda dej lev tillsammans en tid i LOS innan Du gör något förhastat!

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som komentar till vissa svar jag har fått på min fråga vill jag bara säga att jag nästan ångrade mig att jag deltog i detta forum och ställde en fråga. Att man kan med att ställa en enda fråga kan väcka så många idi*tER till liv.

Som info till dessa idi*tER vill jag säga att jag är varken blåögd eller en troll. Jag har arbetat hela min ungdom och mitt vuxna liv och försörjt mig själv. Dessutom förstår jag inte varför man skall göra en politisk fråga av det här som inte alls har med politik att göra. Om ni inte har kunnskaper om det här så ge faaaaaaaaaaaan i att svara och håll käften istället. Tyvärr verkar som det finns gott om skojare i detta forum.

Peyman

0733-143 143

Hoppsan Helga, nu spräckte du livstycket...

Ok jag insinuerade att du är ett troll, vad jag grundade det antagandet på är ju ganska uppenbart.

Om så inte är fallet så ber jag om ursäkt, och skulle åxå vilja råda dej att lugna ner dej/er isa bröllopsplanerna åtminstone tills dess ni levt ett tag tillsammans.

Och läs mer på detta ``skojarforum´´ här finns så jäkla mycket sunt förnuft om man har förmågan att sålla..

Mvh. idi*ten Odin

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan Helga, nu spräckte du livstycket...

Ok jag insinuerade att du är ett troll, vad jag grundade det antagandet på är ju ganska uppenbart.

Om så inte är fallet så ber jag om ursäkt, och skulle åxå vilja råda dej att lugna ner dej/er isa bröllopsplanerna åtminstone tills dess ni levt ett tag tillsammans.

Och läs mer på detta ``skojarforum´´ här finns så jäkla mycket sunt förnuft om man har förmågan att sålla..

Mvh. idi*ten Odin

Tjena Odin allt gott hoppas jag i jaktmarkerna?

Sen har Du ju helt rätt i det du säger sunt förnuft och erfarenhet finns i överskott här.

Men det kanske var fel kväll att ställa frågan som Peyman gjorde ge han en chans!

Ha det Mvh Svampen :wai: "ps har du lite sadel över kan du höra av dig"! :lol:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

พี่ตา

Jag skall snart träffa min blivande hustru oc förhoppningvis skall vi gifta oss i Bkk och sedan är det meningen att hon och hennes 2 barn skall flytta hit och att vi skall bo som en familj. Men här står jag med massa frågor om vad som kommer att hända och vad som skall göras när min familj kommer hit.

Vad händer efter att man flyttad till Sverige? (från Thailand som partner i ett äktenskap)

Hur försörjer man sig? Vilka myndigheter skall man anmäla sig till? osv. osv.

Du ska alltså gifta dig med någon du aldrig träffat och sedan ställer du även frågan hur man försörjer sig. Du verkar med andra ord ha tänkt igenom det riktigt ordentligt och även planera för er gemensamma framtid här. Det bäddar för en bra start då framförhållning och planering är viktiga vid flytt till ett nytt land. Jag kan hjälpa dig med svaret på en av frågorna.

Hur försörjer man sig?

Den vanligaste vägen till försörjning i Sverige är via arbete. Man kan till exempel jobba på en fabrik eller på ett kontor. För att förenkla det lite kan man säga att man byter sin tid och kunskap mot pengar. Dessa pengar kan man sedan använda för att köpa saker som man behöver för att klara sitt dagliga liv, tex för hyra och mat m. m.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha det Mvh Svampen :wai: "ps har du lite sadel över kan du höra av dig"! :lol:

Det hänger en i mitt förråd/lager/slaktbod, men den ska med till Pattaya...

Så den ska vi avnjuta tillsammans med Mait och dom andra...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Skit i det. Äntligen ett SM-Guld til Bajen!!!

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa... vad säger man? Det känns som jag själv satt lite i samma situation...

Jag var i November i Thailand och hamnade i en liten by utanför Prasat.

Där träffade jag en riktig trevlig tjej och bodde hos henne (och hennes föräldrar) ett par veckor.

I slutet av November, när jag åkte hem började vi prata om att hon skulle kanske komma till Sverige och hälsa på mig i nästa sommar. Och det har vi spunnit vidare tills jag ett par dagar sen fick ett samtal av hennes kompis (som tolkade åt oss ibland, när vi körde fast. Jag kan ju bara några enstaka ord thai och hon lika lite engelska).

Hur som helst, hon meddelade mig att tjejens familj hade bestämmt att hon inte kan åka med mig om vi inte gifter oss först!!! :(

Tyvärr bröts samtalet innan vi hann snacka genom saken, (Förbannade skype :diablo: ...eller kanske thailands telefonlinjer..)

Hur som helst… Jag skrev jag en mail till "tolken" och förklarade att jag e för feg att gifta mig med en tjej som jag har träffat bara knappt två veckor, och hon vet inget om Sverige. Och på köpet kommunicerade vi mest med "teckenspråk"... :huh:

Nog måste man ha lite mer under fötterna innan man gifter sig...

Så nu väntar jag för att höra hur dem resonerar...

Och under tiden skulle jag gärna höra hur Du peyman resonerar??

Var det din ide att gifta er?? eller hennes?? eller var hennes familj inblandat?? E du inte alls rädd att det kanske inte alls fungerar mellan er??

บั๊กสีดาดังแดง

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa... vad säger man? Det känns som jag själv satt lite i samma situation...

Jag var i November i Thailand och hamnade i en liten by utanför Prasat.

Där träffade jag en riktig trevlig tjej och bodde hos henne (och hennes föräldrar) ett par veckor.

I slutet av November, när jag åkte hem började vi prata om att hon skulle kanske komma till Sverige och hälsa på mig i nästa sommar. Och det har vi spunnit vidare tills jag ett par dagar sen fick ett samtal av hennes kompis (som tolkade åt oss ibland, när vi körde fast. Jag kan ju bara några enstaka ord thai och hon lika lite engelska).

Hur som helst, hon meddelade mig att tjejens familj hade bestämmt att hon inte kan åka med mig om vi inte gifter oss först!!! :(

Tyvärr bröts samtalet innan vi hann snacka genom saken, (Förbannade skype :diablo: ...eller kanske thailands telefonlinjer..)

Hur som helst… Jag skrev jag en mail till "tolken" och förklarade att jag e för feg att gifta mig med en tjej som jag har träffat bara knappt två veckor, och hon vet inget om Sverige. Och på köpet kommunicerade vi mest med "teckenspråk"... :huh:

Nog måste man ha lite mer under fötterna innan man gifter sig...

Så nu väntar jag för att höra hur dem resonerar...

Och under tiden skulle jag gärna höra hur Du peyman resonerar??

Var det din ide att gifta er?? eller hennes?? eller var hennes familj inblandat?? E du inte alls rädd att det kanske inte alls fungerar mellan er??

Klart du ska gifta dig med henne, Vad annat hade du tänkt dig???

Funkar så och inget du kan komma undan ifrån om du vill ha henne ;)

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

När trollmor har lagt de elva små trollen och bundit fast dom i svansen...

Så började en godnattvisa som min mor sjöng för mej, den enda jag kommer ihåg förövrigt...

När trollmor har lagt sina elva små troll

och bundit dom fast i svansen,

då sjunger hon sakta för elva små trollen

de vackraste ord hon känner:

Ho aj aj aj aj buff,

ho aj aj aj aj buff,

ho aj aj aj aj buff buff!

Ho aj aj aj aj buff.

:diablo: gubben :diablo:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall snart träffa min blivande hustru oc förhoppningvis skall vi gifta oss i Bkk och sedan är det meningen att hon och hennes 2 barn skall flytta hit och att vi skall bo som en familj. Men här står jag med massa frågor om vad som kommer att hända och vad som skall göras när min familj kommer hit.

Vad händer efter att man flyttad till Sverige? (från Thailand som partner i ett äktenskap)

Hur försörjer man sig? Vilka myndigheter skall man anmäla sig till? osv. osv.

För att försöka svara på dina frågor till att börja med så fixar ni Svenskt personnr på Skatteverket så fort de kommit hit. Ni tar även kontakt med Försäkringskassan så att ni får barnbidrag och underhållsbidrag. Sen antar jag att du redan har nån form av försörjning idag så det blir du som får försörja din nya familj tills din fru fått ett jobb vilket kan ta lång tid. Ni bör ju även anmäla din fru till SFI så hon börjar lära sig Svenska och beroende på hur gamla barnen är så får ni ju ta kontakt med dagis/skola och få in barnen där. Meddela ditt försäkringsbolag där du har din hemförsäkring att ditt hushåll nu utökats med ytterligare familjemedlemmar kan ju också vara bra.

Men jag kan inte riktigt fatta varför du vill gifta dig med någon du aldrig ens träffat och ta på dig ett enormt ansvar inte bara för en kvinna du aldrig träffat utan även hennes barn. Vill du inte se om ni funkar bra ihop i verkliga livet innan ni gifter er, vill du inte se att det funkar med hennes barn (att ni kommer överens) innan hela familjen ska flytta hit? Varför skynda med så viktiga saker?

Att hon är så desperat att få ett bättre liv (jag förmodar att hon inte har speciellt gott ställt nu?) så att hon är beredd att gifta sig med en man hon aldrig träffat kan jag förstå, men är du verkligen lika desperat?

Åk ner och lär känna henne och barnen på plats. Hitta på grejjer och ha kul ihop och är dina känslor för henne lika starka efter detta så fixa ett vanligt besöksvisum åt henne (tar ca 1 vecka att få på Svenska ambassaden i Bangkok) och låt henne komma till Sverige på besök först. Förhoppningsvis så trivs hon bra här och ni trivs bra ihop även här i Sverige (man brukar inte vara lika "nykär" i gråa Sverige som i soliga Thailand) och då kan ni börja disskutera en permanent flytt hit med barnen och giftemål osv.

Jag tror att Migrationsverket kommer att ifrågasätta hur seriöst ert förhållande är om ni gifter er så fort ni träffas och sen ansöker om uppehållstillstånd för henne och hennes barn till Sverige. De kommer att ana ugglor i mossen och då är risken stor att de tar det säkra före det osäkra och avslår er ansökan. Har hon däremot varit här på besök först (man ansöker om 3 mån och efter de 3 mån här i Sverige så kan man ansöka om ytterligare 3 mån här i Sverige) så kommer det vara betydligt lättare att fixa uppehållstillstånd senare.

Lycka till hur du än gör! :wai:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart du ska gifta dig med henne, Vad annat hade du tänkt dig???

Funkar så och inget du kan komma undan ifrån om du vill ha henne ;)

Nää... Nu skrämmer du mig bara... :huh:

Väntar nog ett par dagar och ser vad Joy (=tolken) kan ordna :(

Tjejens föräldrar värkade inte alls så omöjliga när jag var där. tror nog det ordnar sig. B)

บั๊กสีดาดังแดง

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Angående försörjningen så är ju ett väl använt knep att först gifta sig och sedan skiljer ni er formellt och frugan fixar en liten lägenhet så får hon rätt till socialbidrag från kommunen på en fyra- femtusen i månaden.

Det är ju fina stålar som kan användas till att skickas till mama och papa i Thailand så blir de glada ju.

Ni kan ju ändå leva som gifta bara med skilda bostäder.

Hon ska alltså inte stå skriven hos dig.

Att du inte har träffat henne spelar väl ingen roll. Bara du älskar henne så räcker det ju.

Ur hennes synvinkel så är ju det viktigaste att få en bättre ekonomisk tillvaro.

Är du bara snäll och inte slåss eller super eller är otrogen så tror jag damen blir nöjd.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Nää... Nu skrämmer du mig bara... :huh:

Väntar nog ett par dagar och ser vad Joy (=tolken) kan ordna :(

Tjejens föräldrar värkade inte alls så omöjliga när jag var där. tror nog det ordnar sig. B)

Nej, Inget skoj min vän.

Berätta lite om henne, har hon tidigare varit gift, har hon barn?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Inget skoj min vän.

Berätta lite om henne, har hon tidigare varit gift, har hon barn?

Jaa… hur mycket vill du veta??

Aldrig gift. Inga barn. Vad jag vet så har hon knappt varit utanför hembyn.

C:a 150cm lång 46kg Svarthårig… (vilken överraskning??) :great:

Fick förresten mail idag och allt verkar vara uppklarat där nere,

familjen har get klartecken. :dance1:

Joy hade lyckat övertyga dem att jag inte har planer att sälja henne här. :lol:

Tyvärr ser det ut att jag måste åka dit för att hämta henne. Dem vill inte släppa henne ensam… man vet ju inte vad som händer på vägen. Sverige e ju så långt borta… ;)

Har förresten en bild….

post-3084-126928204723_thumb.jpg

post-3084-126928204723_thumb.jpg

บั๊กสีดาดังแดง

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Tips hon måste ringa och beställa tid för turistvisa. Kolla det först. Det är tryck just nu . Många Thaidamer vill till sverige över sommaren. Som du vet kan inte du beställa tid hos ambassaden. men din tolk kan göra det

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa… hur mycket vill du veta??

Aldrig gift. Inga barn. Vad jag vet så har hon knappt varit utanför hembyn.

C:a 150cm lång 46kg Svarthårig… (vilken överraskning??) :great:

Fick förresten mail idag och allt verkar vara uppklarat där nere,

familjen har get klartecken. :dance1:

Joy hade lyckat övertyga dem att jag inte har planer att sälja henne här. :lol:

Tyvärr ser det ut att jag måste åka dit för att hämta henne. Dem vill inte släppa henne ensam… man vet ju inte vad som händer på vägen. Sverige e ju så långt borta… ;)

Har förresten en bild….

Hej en söt tjej.

Jag bör nog varna dig, Räkna inte med att dom släpper iväg henne utan giftemål. Vill absolut inte kasta smolk i bägaren men anledningen till att dom vill att du ska hämta henne är kanske för att dom vill du ska gifta dig med henne i Thailand. Jag har mycket svårt att tänka mig dom släpper iväg sin ogifta dotter så där bara. iallafall inte utan nån form av garantier med giftmål längre fram, Kanske en bröllops ceremoni utan att skriva papper är ganska förekommande.

Läs på lite om thailändska traditioner, Så att iallafall du vet vad du ger dig in på. Tycker inte du ska vara rädd för bröllop.

Tror vi behöver mer hjälp från våra ärrade medlemmar med råd och tips

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej en söt tjej.

Jag bör nog varna dig, Räkna inte med att dom släpper iväg henne utan giftemål. Vill absolut inte kasta smolk i bägaren men anledningen till att dom vill att du ska hämta henne är kanske för att dom vill du ska gifta dig med henne i Thailand. Jag har mycket svårt att tänka mig dom släpper iväg sin ogifta dotter så där bara. iallafall inte utan nån form av garantier med giftmål längre fram, Kanske en bröllops ceremoni utan att skriva papper är ganska förekommande.

Läs på lite om thailändska traditioner, Så att iallafall du vet vad du ger dig in på. Tycker inte du ska vara rädd för bröllop.

Tror vi behöver mer hjälp från våra ärrade medlemmar med råd och tips

Tack för tipset... och varningen... :whistle:

Finns en hel del att kolla nu. Närmast måste jag försöka spka in semestern. :huh:

บั๊กสีดาดังแดง

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...