Jump to content
IGNORERAD

Slå Kim på näsan!


broder tuk tuk

Recommended Posts

GammalDansken

Hur många dl är det egentligen i en stor Singh?

Vad ni än gör, säg inte ha!

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 192
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • conservator

    18

  • broder tuk tuk

    16

  • mamma bäng fan pappa käng

    14

  • Kim

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Welder, den 23 March 2010 - 19:20 , sade:

Vilken är den andra stavelsen i Singha menar du?

Jag har iofs varit mest i Kata-Karon-Patong och där säger man "Sing" dvs med endast en stavelse.

Men det kanske är en speciell dialekt för den ön?

Men nu får ni ge er! smile.gifDet stavas Singha men uttalas alltid "bea/bia sing" ? Har aldrig hört något a i uttalet, alltså är det en stavelse. Så har jag alltid hört uttalet. men jag kanske är tondöv smile.gif mvh.

Varför ska jag ge mig? Har jag fel?

Du säger själv exakt samma sak som jag, fast med flera ord, och påpekar sedan samma sak i ett flertal inlägg.

På mig låter det som om vi är ganska överens om hur det ska uttalas. :drinks:

Trots att jag saknat både lärarbehörighet och thailändska språkkunskaper har jag aldrig haft några problem med att se till att få en kall Singha i någon bar oavsett hur mitt uttal varit. Men numera beställer jag alltid en "bea Sing" beroende på att det är så jag hört lokalbefolkningen uttala det så.

Om jag inte kommer till mitt stamställe såklart. Då serveras det en kall Singha samtidigt som jag sätter mig ner utan att jag behövt tala om vad jag vill ha. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Varför ska jag ge mig? Har jag fel?

Du säger själv exakt samma sak som jag, fast med flera ord, och påpekar sedan samma sak i ett flertal inlägg.

På mig låter det som om vi är ganska överens om hur det ska uttalas. drinks.gif

Trots att jag saknat både lärarbehörighet och thailändska språkkunskaper har jag aldrig haft några problem med att se till att få en kall Singha i någon bar oavsett hur mitt uttal varit. Men numera beställer jag alltid en "bea Sing" beroende på att det är så jag hört lokalbefolkningen uttala det så.

Om jag inte kommer till mitt stamställe såklart. Då serveras det en kall Singha samtidigt som jag sätter mig ner utan att jag behövt tala om vad jag vill ha. great.gif

Tja.

Ngn citerade mej, som hade citerat dej + ett annat citat. Då ser det lite tokigt ut i den adres citat, eftersom det mittersta citatet försvinner. Se mitt orginalcitat så ser du att jag håller med dig och säger att dom som säger emot dig får ge sig. :) /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Ngn citerade mej, som hade citerat dej + ett annat citat. Då ser det lite tokigt ut i den adres citat, eftersom det mittersta citatet försvinner. Se mitt orginalcitat så ser du att jag håller med dig och säger att dom som säger emot dig får ge sig. :) /mvh

Ok, ja det var kanske lite otydligt om man jämför med alla andra inlägg här på forumet som oftast är ett under av tydlighet, fulla av insiktsfulla tankar, självkritik, vänlighet och ödmjukhet. :whistle:

Skulle någon säga emot mig hoppas jag att jag fortsatt har ditt stöd. :friends:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men heter det chang beer eller beer chaang.:)

Hoggarn som gillar maten på kalimera på linnegatan i gbg

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Ok, ja det var kanske lite otydligt om man jämför med alla andra inlägg här på forumet som oftast är ett under av tydlighet, fulla av insiktsfulla tankar, självkritik, vänlighet och ödmjukhet. whistle.gif

Skulle någon säga emot mig hoppas jag att jag fortsatt har ditt stöd. friends.gif

Se inlägg 68 så syns det tydligare :) /mvh

ps Det vore en fördel att om man citerar ett inlägg som inehåller ett citat så borde det bli ett inlägg med 'citat inom citatet' i x antal nivåer. ds.

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Min erfarenhet är ju att det oftast uttrycks som beer singHA med stumt H då.

På samma sätt säger man ju ex

water cold

man good

lady sowei

etc.

Dvs adjektivet efter substantivet på samma sätt som ex i franskan.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är ju att det oftast uttrycks som beer singHA med stumt H då.

På samma sätt säger man ju ex

water cold

man good

lady sowei

etc.

Dvs adjektivet efter substantivet på samma sätt som ex i franskan.

BTT

7/11 språket kan ju ibland bli lite knepigt eftersom man eftersträvar en internationell prägel. :dance1:

Det där"sowei"? Är det Ditt fonetiska uttal för vacker? Jag hade för mig att det mera var "suay", water- cold måste väl ända vara kyskåpsspråk, annars frågas det väl oftast efter nam/namkäng? Och man good, njaaa "farang good man" möjligen. :whistle:

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är ju att det oftast uttrycks som beer singHA med stumt H då.

På samma sätt säger man ju ex

water cold

man good

lady sowei

etc.

Dvs adjektivet efter substantivet på samma sätt som ex i franskan.

BTT

menar du inte:

Short tajm

Bar fajn

lady drink

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim!

Jag har vid åtskilliga tillfällen börjat prata thai med bartjejer men eftersom det hela slutat med misstänksamhet och en massa frågor typ:

"why you speak thai too much?

I think you have wife thai"

så känns det inte så meningsfullt att inleda med thaifraser. Man är ju i baren för att locka till sig tjejer och inte stöta dem ifrån sig.

Minns en tjej som tom drog sig undan mitt i samtalet och ställde sig längst bak i baren bakom alla di andra tjejerna.

Det var strax efter jag berättat för henne att jag varit long time i Pattaya.

Visst man kan säkert hitta en del nybörjare som gillar när farangen pratar thai men om man inte själv kan mer än 10 fraser vad är det då för mening med det?

Ska man gå longtime så vill man helst ha någon som pratar hyfsad engelska.

Jag gjorde misstaget i början av min Pattayatid att plocka ut tjejer utan engelskakunskaper och det slutade efter ett tag att det blev nästan tyst och damerna bara glodde på thailändska såpoperor på tv och man fick sitta och supa utan konversation

Fan så trist.

Dricker man vill man ju föra en djup och givande diskussion om allehanda ting.

BTT

Nu menade jag väl inte bara att "inleda" med dom 10 fräcka thaifraser man kan och sedan ändå inte förstå vad tjejerna svarar tillbaka utan förstås att man behärskar hela språket, alltså kan både tala och förstå thai. Det väcker alltid en massa nyfikenhet hos thailändare när en farang kan deras språk och man får en massa uppmärksamhet, inte minst i baren.

Har ett färskt exempel i minnet...

Förra månaden när vi avslutade vår resa med ett par sista dgr i Pattaya så tog jag vid ett tillfälle en öl i en bar på soi diana inn. Tog inte många min efter beställning förrän dom 5 tjejerna och den enda katoyen alla trängdes framför mig vid bardisken i samspråk på thai medan dom 3-4 andra (kärlekskranka?) manliga gästerna alla satt ensamna med sin öl framför sig. Förmodligen funderande vad fan den fula jäveln har som inte vi andra. ;)

Orsaken var dock endast att dom kunde tala med mig på sitt eget språk och var jäkligt nyfikna eftersom dom, enligt egen uppgift, aldrig träffat på en farang som kunde samtala på thai tidigare.

Men det spelar egentligen ingen roll om man sätter sig i en bar, i en frisersalong, i massagen på stranden eller någon annanstans. När dom upptäcker att man kan tala och förstå thai så är det alltid tusen nyfikna frågor och egna berättelser om allt mellan himmel och jord som dryftas och inte så sällan så samlas hela arbetsstyrkan och deltar i samtalet. Precis som på baren jag nämner i exemplet.

Givetvis så handlar det bara om en initial nyfikenhet och hade jag suttit kvar i baren längre än den halvtimme jag faktiskt gjorde så hade dom helt säkert spridit sig till slut. Men faktum kvarstår, en halvtimme samlade jag ofrivilligt hela barpersonalen runt mig och hade jag haft samma ärende som du brukar så hade jag säkert haft "first pic".

Nu var det inte så utan mitt egentliga ärende var att vänta in en av dom ambulerande dvd-försäljarna som springer runt barerna på kvällarna med dvdfilmbuntar i händerna.

Fast egentligen svarar du ju emot dig själv när du påstår att du snabbt lessnade på dom tjejer som inte kunde någon engelska eftersom det blev så himla tråkigt att umgås utan att ha ett gemensamt språk.

Tror du tjejerna tycker annorlunda?

Självklart umgås dom hellre med någon dom kan tala med än en dom inte kan göra det med, tusenbahtarn är väl lika mycket värd från båda?

Men visst, är man som bartjej primärt ute efter att försöka maximera sin inkomst per kund genom att manipulera, flirta och ljuga så gör man nog bäst i att vända sig till förstagångsresenärer som inte kan ett ord thai, aldrig varit med en bartjej, inte känner till prisbilden i landet samt lätt går att manipulera för egna, egoistiska, syften. Men dom tjejerna skyr nog engelskalärarfaranger i än högre utsträckning än faranger som talar thai, tror jag.

Men nu tänker jag inte tjafsa mer om den saken, du får naturligtvis tro vad du vill.

Jag har i alla fall erfarenhet både av att inte kunna thai och att kunna det och för mig har det sistnämda öppnat många tidigare stängda dörrar. Det gäller på alla nivåer, i alla situationer, med alla och på alla håll i landet. Inte minst när man gör det du eftertraktar mest, dvs jagar tjejer.

Fast ok, fortsätt du gärna att tro att det är en nackdel att kunna språket, jag kunde inte bry mig mindre. Ser man krasst på saken så passar det ju din cyniska syn på thailändare som hand i handsken. Varför rucka på en av dom allra bekvämaste "sanningarna" där inne i kokosnöten. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Vad krävs egentligen för att säga att man kan språket? hålla en konversation igång i 5 min för att sedan tvingas till ett språkbyte el. kanske 30 min

man kan upptäcka det i mångas engelska precis som i thai, det krävs väldigt mycket för att man skall säga att man kan ett språk

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad krävs egentligen för att säga att man kan språket? hålla en konversation igång i 5 min för att sedan tvingas till ett språkbyte el. kanske 30 min

man kan upptäcka det i mångas engelska precis som i thai, det krävs väldigt mycket för att man skall säga att man kan ett språk

Vad som krävs beror väl på vilka krav man har men en allmän gräns är kanske "när man kan förklara vad man menar trots att man saknar fackspecifik terminologi". Alltså, om jag kan förklara att jag vill ha en rattmuff, genom att säga att jag vill ha tag på "en sådan där lurvig strumpa man har på ratten" så är väl gränsen nådd. Eller "elslang man kopplar mellan bilarna när man ska ladda sitt tomma bilbatteri" om startkablar.

Huruvida man faktiskt kan den specifika termen eller inte är inte lika viktigt tycker jag. Jag lärde mig t.ex vad just startkablar hette för 4 månader sedan när jag lämnade lyset på i två dagar i Khon Kaen. Idag har jag glömt det men hoppas att jag kommer ihåg det när jag hör det igen i sitt sammanhang.

Men så är det iofs också med svenskan numera när jag inte alltid hittar orden. Eller så kanske det betyder att jag inte kan svenska längre? smile.gif

Annars är väl gränsen helt subjektiv och beroende på vem som lyssnar.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad krävs egentligen för att säga att man kan språket? hålla en konversation igång i 5 min för att sedan tvingas till ett språkbyte el. kanske 30 min

man kan upptäcka det i mångas engelska precis som i thai, det krävs väldigt mycket för att man skall säga att man kan ett språk

Håller med om att NoBuzz defintion, som jag faktiskt hör som förklaring för första ggn, är bra. great.gif

Att lära sig en massa fackspecifika termer gör man aldrig som självlärd eller enbart grundutbildad i ett språk, men klarar man vardagsspråket och på omvägar kan förklara det mesta ändå så får man nog anses kunna språket.

Jag tycker själv jag är ganska kass språkmässigt och det finns många situationer där jag inte klarar av förmedla det jag hade önskat på ett bra och lite djupare sätt. Men via förenklingar, omvägar och ibland felvända meningar etc så får jag alltid fram det jag vill förmedla i princip. Har nog inte använt engelska med thailändare i Thailand dom senaste 7-8 åren så 5 minuters gränsen, som du tar som exempel, är givetvis inget problem.

Att thailändare här hemma i Sverige, som talar i det närmaste perfekt svenska, ändå väljer att tala thai med mig är väl annars ett rätt så gott betyg tycker jag. Men som sagt, ibland räcker språket inte till för att beskriva något på ett lite djupare plan. Kanske kan man jämföra med ett barn som ännu inte börjat skolan, dom kan vardagsspråket till fullo men åker dom utanför sin invanda hemmamiljö, lyfter på en motorhuv eller kommer in på en fabrik eller liknande så vet dom inte vad något enda kallas.

Antar att du Conservator anser att du behärskar engelska men vet du t ex vad osthyvel, visp, tårtspade, rivjärn, sil, durkslag eller tillbringare heter på det språket?

Ganska självklart enkla saker från vanlig hemmamiljö som dock är lika svårt att veta vad det heter på alla språk man inte behärskar till fulländning. Men jag anser nog inte man behöver kunna dessa och liknande specialord för att anses kunna behärska ett språk. Så jag håller med NoBuzz.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Så är det ju så klart, att man kan sakna en hel del ord inom både engelska och thai om man går in på¨lite specifika område och som du sa så behöver man inte gå för allt för långt,

men thailänska förfaller många gånger väldigt logisk så även om man inte skulle kunna vad ett specifikt ord är där så går det väldigt många gånger att lista ut vad det kan tänkas vara!

Sådan är tex inte engelskan i samma utsräckning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är ju att det oftast uttrycks som beer singHA med stumt H då.

På samma sätt säger man ju ex

water cold

man good

lady sowei

etc.

Dvs adjektivet efter substantivet på samma sätt som ex i franskan.

BTT

Exactemente, precis som i pyttipannHa.

Pytten Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Kim!

Naturligtvis är det i de flesta fall en fördel ifall man kan de inföddas språk. Annars skulle ju all språkundervisning vara fullständigt meningslös. Men allt handlar ju om vilket syfte man har med vistelsen i landet.

Åker man ner en månad om året och häckar bland barerna i Pattaya så är det ju inte mödan värt att lära sig ett så pass svårt språk som thai ändå är eftersom man med råge klarar sig med halvknackig engelska eller tyska.

Troligen räcker det att man kan svenska.

Är man medlem på MPR så är det ju inte så svårt att hitta svenska kontakter i Pattaya ifall man nu vill det och supa och pippa behövs det inget direkt språk för att klara av.

Har man sedan en darling så sköter hon ju översättningsdelen utan problem.

Som gubbe med thaifruga eller flickvän i Thailand behöver man inte kunna någon thailändska för att klara vardagen galant.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Och.. håller absolut med Kim om detta med språket och framgång i baren.

Det är en enorm fördel att kunna snacka med tjejerna lite grand.

För min egna del måste jag säga att jag är absolut övertygad om att jag har chans på tjejer för vilka

jag egentligen ligger under lägsta fulhetströskel med råge, bara p.g.a att jag kan prata lite med dem.

I alla fall tills någon riktig snygging kommer förbi.

Men med lite tur har man hunnit gjort tjejen på smällen då. wink.gif

Varpå det blir som för mig, igår.

liten.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Grattisjap.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Och.. håller absolut med Kim om detta med språket och framgång i baren.

Det är en enorm fördel att kunna snacka med tjejerna lite grand.

För min egna del måste jag säga att jag är absolut övertygad om att jag har chans på tjejer för vilka

jag egentligen ligger under lägsta fulhetströskel med råge, bara p.g.a att jag kan prata lite med dem.

I alla fall tills någon riktig snygging kommer förbi.

Men med lite tur har man hunnit gjort tjejen på smällen då. wink.gif

Varpå det blir som för mig, igår.

Åh tusan du ligger då i framkant vad gäller att producera hasip's, bra gjort och lycka till med producerandet av nästa. great.gif

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh tusan du ligger då i framkant vad gäller att producera hasip's, bra gjort och lycka till med producerandet av nästa. great.gif

Japp.. det var väl det detta handlade om.. att slå dig på näsan? wink.gif

Tack för lyckönskningarna men nu slår vi knut på oss själva. Så du kommer nog ikapp snart. smile.gif

Och tack för grattiset till Kenneth. smile.gif

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Och.. håller absolut med Kim om detta med språket och framgång i baren.

Det är en enorm fördel att kunna snacka med tjejerna lite grand.

För min egna del måste jag säga att jag är absolut övertygad om att jag har chans på tjejer för vilka

jag egentligen ligger under lägsta fulhetströskel med råge, bara p.g.a att jag kan prata lite med dem.

I alla fall tills någon riktig snygging kommer förbi.

Men med lite tur har man hunnit gjort tjejen på smällen då. wink.gif

Varpå det blir som för mig, igår.

liten.jpeg

Många Grattis!!! och stick härifrån direkt. Du har inte tid att vara här!! /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Många Grattis!!! och stick härifrån direkt. Du har inte tid att vara här!! /mvh

Hehe.. Tack.. jag kör med laptopen via nallen och ligger just nu 1 meter från sussande fru på sjukhuset. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...