Jump to content
IGNORERAD

Slå Kim på näsan!


broder tuk tuk

Recommended Posts

conservator

Om det är dialektalt eller vet jag inte,men bland risfältens centralort säger man "Biasing".

Detta i ett försök till fonetiskt skrift alltså. fast det är enklare med Leo, där räcker det med enbart LEO, med fonetisk skrift Le Å.

Baa (ra så Ni vet)

Nä då det gäller även i stan!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 192
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • conservator

    18

  • broder tuk tuk

    16

  • mamma bäng fan pappa käng

    14

  • Kim

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nä då det gäller även i stan!

Fast våran risfältsort är hyggligt stor, centralorten c:a 275 000, regionen (länsdelen) 1,7 mille. :rtfm:

Och de flesta pimplar Le Å, (de något så när vuxna i alla fall.) :drinks:

Hur många städer i Svedala fixar den befolkningen? 3 vad jag vet. (Och inte kan dom koka lika bra hemkört heller) :dance1:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Nej då det utalas i fullu i mellanåt, men dock som du säger i sin förkortning för det mesta!

OK. Jag tror dock aldrig jag har hört uttalet Singha.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Ja endast tre, sedan äre det långt ifrån!

Singh song quat, fungerar också alltså kan man stryka även beer!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Angående uttalet på Singha så säger husgurun wikipedia såhär:

Singha, (Thai: สิงห์, correctly pronounced sing or singh, but typically pronounced by foreigners to Thailand as sing-ha, as that is how it is romanised)

källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Singha

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

klart det mest använda, men det förekommer även i bland thai att den sista stavelsen uttalas i vissa lägen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja endast tre, sedan äre det långt ifrån!

Singh song quat, fungerar också alltså kan man stryka även beer!

Mycket riskabelt.man kan få 2 flaskor vatten av fabrikat Singha, och det är inte roligt... :crazy:

Sen kan man tillägga att OM det uttalas Singha, alltså hela namnet så är det när Thailändarna vill vara artiga och vända ordföljden efter t.ex engelskt mönster, d.v.s. Singha beer. (Det har min hustru sagt, och ingen vill väl påstå att min lilla älskling ljuger. :whistle:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

tror att man skall kunna hindra denna katastrof innan de öppnat flaskorna!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Angående uttalet av สิงห์

Här finns inte heller ngt spår av att det ska uttalas singha : http://www.thai-language.com/id/139649

/MVH

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Absolut inte Singha i så fall Singha, men som sagts innan så blir det säkrast att hålla sig till Singh

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare lite om uttalet av สิงห์ .

I det thailändska ordet finns det 5 symboler. s-i-ng-h + en symbol som heter gaaran som sitter ovanför h:et.

Gaaran symbolen betyder att bokstaven som den sitter ovanför inte skall uttalas, alltså återstår enbart sing.

Vilket alltså är det thailändska uttalet.

Bia som man säger innan är helt enkelt det engelska ordet "beer" som lite lagom förvanskat till thailändskt uttal blir "bia".

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Ytterligare lite om uttalet av สิงห์ .

I det thailändska ordet finns det 5 symboler. s-i-ng-h + en symbol som heter gaaran som sitter ovanför h:et.

Gaaran symbolen betyder att bokstaven som den sitter ovanför inte skall uttalas, alltså återstår enbart sing.

Vilket alltså är det thailändska uttalet.

Bia som man säger innan är helt enkelt det engelska ordet "beer" som lite lagom förvanskat till thailändskt uttal blir "bia".

Poffa

Tack :)

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Att man uttalar det bia sing utanför barerna bottnar givetvis i det faktum att lokalbefolkningen utanför barerna i Pattaya inte snappat upp någon engelska.

Det är möjligt att det uttalas bia sing på thai men thairnas uttal på engelska är singHA.

Plätt!

Visst är det så att tjejerna i barerna känner sig obekväma om en farang kan prata och förstå thai.

Det snackas en hel del skit tjejerna sinsemellan.

Det sprids ganska fort i baren vilka gubbar som är naiva och lättlurade och vilka som är snåla och gemena och detta är givetvis något som diskuteras livligt bland damerna.

Utseende är ochså något som det babblas rejält om.

Kort sagt det snackas lika mycket skit bland bartjejer som det gör överallt annars där många tjejer samlas tillsammans.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort sagt det snackas lika mycket skit bland bartjejer som det gör överallt annars där många tjejer samlas tillsammans.

BTT

Exactemente, vi män däremot snackar ju inte en massa skit utan avhandlar väsentligheter så som pyttipanna, snopplängd och giriga fruntimmer.

Barstollen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Behövs väl inga språkkunskaper i Thailändska för att beställa en singha eller en changbeer?

Möjligen att man uttalsmässigt lägger betoningen på andra stavelsen i singha så man kommer närmre det uttal thaiarna kör med.

BTT

Att man uttalar det bia sing utanför barerna bottnar givetvis i det faktum att lokalbefolkningen utanför barerna i Pattaya inte snappat upp någon engelska.

Det är möjligt att det uttalas bia sing på thai men thairnas uttal på engelska är singHA.

..

BTT

Så dom thailändare som kan engelska tycker du skall uttala ett lokalt öl tillverkat i Thailand på engelska eller snarare turistthai?

Det är väl snarare så att thai i turistområdena annpassat sitt uttal till de turister som inte varit utanför baren.

När jag beställer en Åbro på kvarterskrogen, ska jag då beställa det på svenska eller turistsvenska eller när ska jag gå över från rikssvenska till turistsvenska?

Nja jag tror det där var en mattafly för dig igen ... :)

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Måste vara lättare att beställa en chang crazy.gif Mvh Måne

Det lutar åt det, men ska jag beställa på thai, turistthai, thaiengelska eller turistengelska? smile.gif

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara lättare att beställa en chang :crazy: Mvh Måne

Alldeles riktigt, men det går lika bra med sell-----nej, Le Å.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Måste vara lättare att beställa en chang crazy.gif Mvh Måne

Så vidrig som den är förstår jag mycket väl att folk kämper sig genom språkbesvären som de beskrivs ovan.

Det verkar däremot inte vara korrellation mellan problemets omfång och antalet inlägg om det.

De flesta i branchen kanske instinktivt känner på sig vad en singha är.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vidrig som den är förstår jag mycket väl att folk kämper sig genom språkbesvären som de beskrivs ovan.

Det verkar däremot inte vara korrellation mellan problemets omfång och antalet inlägg om det.

De flesta i branchen kanske instinktivt känner på sig vad en singha är.

Singha är ett klädesplagg, även benämnt linne, som bäres vid barbesök i Pattaya och med fördel ihop med foppatofflor, det har BTT sagt så då måste det vara så.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som ska ut ikväll kan ju testa att säga;

"Sing" paus "ha" och gärna hålla upp ena handen och spreta med alla dess fingrar.

rapportera sedan här hur det gick...

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Singha är ett klädesplagg, även benämnt linne, som bäres vid barbesök i Pattaya och med fördel ihop med foppatofflor, det har BTT sagt så då måste det vara så.

Svettigt ska det va. Ett svettigt Singhalinne.

Har han inte sagt det, brodern?

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vidrig som den är förstår jag mycket väl att folk kämper sig genom språkbesvären som de beskrivs ovan.

Det verkar däremot inte vara korrellation mellan problemets omfång och antalet inlägg om det.

De flesta i branchen kanske instinktivt känner på sig vad en singha är.

Tyvärr Gammeldansken.

Om jag i mina hemtrakter, 8 mil från Bangkok, hade beställt en Sing-Ha hade jag bara fått ett förvånat ansiktsuttryckt till svar.

Thaiare utanför turistorterna har aldrig hört bia sing uttalas sing-ha. Trots att den stavas så på engelska. (Hur många thai kan läsa engelska?)

Av viktskäl försöker jag numera vanligtvis beställa San Mig Light, vilket dock oftast möts av samma förvånade ansiktets uttryck, men det beror kanske inte så mycket på mitt dåliga uttal utan mer på det faktum att de aldrig har hört talas om det ölet!

De flesta thai gillar dock SML - Om dom slipper betala själva! Bortsett från Corona normalt det dyrast Du kan köpa. (Förvissa bara ett par bath över Singha eller Heineken, men ett par bath är ett par bath)

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Svettigt ska det va. Ett svettigt Singhalinne.

Har han inte sagt det, brodern?

Med tanke på att det är mer syntetmaterial än bomull så förstår jag varför man svettas så in i bomben. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tyvärr Gammeldansken.

Om jag i mina hemtrakter, 8 mil från Bangkok, hade beställt en Sing-Ha hade jag bara fått ett förvånat ansiktsuttryckt till svar.

Thaiare utanför turistorterna har aldrig hört bia sing uttalas sing-ha. Trots att den stavas så på engelska. (Hur många thai kan läsa engelska?)

Av viktskäl försöker jag numera vanligtvis beställa San Mig Light, vilket dock oftast möts av samma förvånade ansiktets uttryck, men det beror kanske inte så mycket på mitt dåliga uttal utan mer på det faktum att de aldrig har hört talas om det ölet!

De flesta thai gillar dock SML - Om dom slipper betala själva! Bortsett från Corona normalt det dyrast Du kan köpa. (Förvissa bara ett par bath över Singha eller Heineken, men ett par bath är ett par bath)

Poffa

Och jag som bara varit i turistorterna en enda gång i mitt liv och det t.o.m i år

(klarade mig därifrån med livet i behåll även om jag inte äger varken ett Sing-linne eller Fop-tofflor).

Fru GD beställer iofs alltid birsing te mej, jag vet, fast i ärlighetens namn trodde jag det var lättja/slarv.

Ungefär som när man köper en tining härhemma.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...