Jump to content
IGNORERAD

Lite vatten i Mekong floden?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Vatten nivån i Mekong floden ska vara den lägsta på 60 år.

Och man tvistar om det beror på Kinas dammbygge uppströms, lite nederbörd uppströms,

klimatförändringen som har gjort att det inte finns tillräckligt med snö och glaciärer i

Himalaya som ger smältvatten?

Är det någon på plats i Nong Khai som kan rapportera hur det ser ut där?

Läste på ett annat forum om en man som kunde gå till Laos över flodbädden och handla öl på andra sidan.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Att kunna handla öl är aldrig fel, Men dagen efter så behövs ju vatten i rikliga mängder...

Hmm svår nöt att knäcka... Öl eller Vatten

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja är det inte kineserna så skulle det inte förvåna mig om det är makteliten i Bkk som tömmer Mekongfloden för att jävlas med de fattiga isaanborna.

Det här skulle Thaksin aldrig tillåta!

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja är det inte kineserna så skulle det inte förvåna mig om det är makteliten i Bkk som tömmer Mekongfloden för att jävlas med de fattiga isaanborna.

Det här skulle Thaksin aldrig tillåta!

Fas dom är nog inte så jäkla kaxiga den 19 dec. 2012. Då svämmar ChaoPhraya över å det gruvligaste medans Issanbönderna får tillräckligt för att odla sitt ris och koka sin LaoKhao, Cheers :drinks:

Om man tror på miljöexperterna eller djävulsdyrkarna eller vilka det nu va som LOVADE detta.

Lite seriöst, va uppe i förrgår och nog är det lågt vatten alltid, men att gå över i NongKhai går inte så dom får nog traska över bron och handla sin BeerLao. (GOD)

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Fas dom är nog inte så jäkla kaxiga den 19 dec. 2012. Då svämmar ChaoPhraya över å det gruvligaste medans Issanbönderna får tillräckligt för att odla sitt ris och koka sin LaoKhao, Cheers :drinks:

Om man tror på miljöexperterna eller djävulsdyrkarna eller vilka det nu va som LOVADE detta.

Lite seriöst, va uppe i förrgår och nog är det lågt vatten alltid, men att gå över i NongKhai går inte så dom får nog traska över bron och handla sin BeerLao. (GOD)

Usch säg inte så att ChaoPhraya floden ska svämma över har huset typ 2 meter över floden.

Bilder på senaste översvämningen.

Mvh.Plätt

Bild 1, En familj på väg hem parkera MC vid oss

Bild 2, Varför åka och fiska när man kan fiska utanför köket !!

Bild 3, Fångsten lite små fisk :-)

Bild 4, Usch för översvämningar :-(

post-3935-126900029332_thumb.jpg

post-3935-126900030421_thumb.jpg

post-3935-126900031232_thumb.jpg

post-3935-126900031989_thumb.jpg

post-3935-126900029332_thumb.jpg

post-3935-126900030421_thumb.jpg

post-3935-126900031232_thumb.jpg

post-3935-126900031989_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Åkte till Thabo från Wiang Khuk idag och som har sagts så är nivån mycket låg men det fanns ändå lite vatten som man var tvungen att vada/simma över. Det passas på att samlas sand i mängder mitt i Mekhong. Vet inte om det är på Laosidan eller Thai men lastbilarna kör iallafall till Laos med den. En hel del hamnar nog dock på Thai-sidan i slutändan för det byggs som aldrig förr här runt Nong Khai.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Åkte till Thabo från Wiang Khuk idag och som har sagts så är nivån mycket låg men det fanns ändå lite vatten som man var tvungen att vada/simma över. Det passas på att samlas sand i mängder mitt i Mekhong. Vet inte om det är på Laosidan eller Thai men lastbilarna kör iallafall till Laos med den. En hel del hamnar nog dock på Thai-sidan i slutändan för det byggs som aldrig förr här runt Nong Khai.

Hej

Tråkigt att höra om det låga vattenståndet man befarar att en del fisk arter kan dö ut.

Men sand som du nämde är säkert big business just nu.

Roligt att höra att det byggs det lika mycket i dina trakter som våra, vi har heller aldrig haft så många byggen tidigare i byn.

Ha det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det lite vatten i Mekong. Jag har åkt en del längs floden mellan Nong Khai och Chiang Khan och det ser likadant ut hela vägen.

Många stränder har öppet här i trakterna, inte bara i Nong Khai. Vi har besökt några av dem som ligger mellan Si Chiang Mai och Tha Bo och det är väldigt långgrunt. Har inte provat att gå över då kraften i floden är stark trots det låga vattenståndet.

Sand schaktas det på bägge sidor i mängder, även här i Si Chiang Mai men det görs det på många ställen. Var i Vientiane för nå'n månad sedan och där var det storindustri i sandtaget.

Så här såg det ut i våran del av Mekong vid Ban Mo under Loy Krathong och då var det lågvatten jämfört med i somras.

post-6118-127081184487_thumb.jpg

post-6118-127081184487_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Chryzaliz

Tack för en utmärkt rapport om vattenläget i Mekong floden, bilderna säger ju allt.

Hoppas det börjar regna snart.

Mvh Isan LOver

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är senaste beachbilden från Mekong, minns inte namnet men det var lite närmare Si Chiang Mai än förra stranden.

Här ligger strandkanten ungefär i mitten av flodfåran. Skillnaden här är att det blir väldigt djupt direkt och de badande var påpassade av "badvakter" med färgglada visselpipor.

Det var fullt med folk på de tre restaurangerna och trångt i vattnet emellanåt.

post-6118-127081277563_thumb.jpg

post-6118-127081277563_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ar ungefar likadant har i sodra Thailand, har nastan inte regnat nagot alls, sa floderna eller backarna eller vad de kallas ar nastan helt torra. Men men, man far val bada i havet istallet..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guest Isan Lover

Här är senaste beachbilden från Mekong, minns inte namnet men det var lite närmare Si Chiang Mai än förra stranden.

Här ligger strandkanten ungefär i mitten av flodfåran. Skillnaden här är att det blir väldigt djupt direkt och de badande var påpassade av "badvakter" med färgglada visselpipor.

Det var fullt med folk på de tre restaurangerna och trångt i vattnet emellanåt.

Hej

Läste om en drunknad tonårig tjej som en fiskare fick i sitt nät, och tydligen är en tjej till försvunnen.

Att det blir djupt snabbt är ju en risk för olyckor eftersom många simmar dåligt i Isaan, låter bra med badvakter.

Mvh Isan Lover

Death on the Mekong

by Texpat » April 18, 2010, 3:20 pm

Sharing a few beverages at my wife's friend's house on the Mekong River last night, a man ran up to our smallish party of a dozen people and said he was a fisherman on the river. He explained that he had just discovered a dead body caught in his fishing net. He asked if someone could call the police. We did. We asked the fisherman if he's sure the body was dead. He said there is no doubt. He also explained that he pulled the net and the body up onto the shore.

Immediately, about six of the party sped down to the river on their putt-putts -- cell phone cameras at the ready. My wife asked if I wanted to go. I declined. She didn't want to go either. A minute later we heard a siren coming. Then another.

An hour later, they started to return to the party with the gruesome details. Everyone gathered 'round for the gory details and i-report photographic evidence. Perfectly macabre. First two high-school girls told their tale. They shut up when their grandmother returned ten minutes later -- as she was the new authority. She described how the stiff body of a young teenage female was wrapped in the fishing net. The police suspected the girl was one of two teens reported missing earlier -- on a family outing from Nong Bua Lamphu to visit relatives in Nong Khai. They had gone missing from one of the many riverside recreation areas set up to escape the heat. The other girl was still missing, also presumed drowned.

To add to the inanity, as granny relayed her information, she playfully flicked and stroked the penis of her naked two-year-old grandson. Nobody even seemed to notice.

I felt like I was on another planet.

Finally, the old man of the group returned and granny clammed up. He was now the authority. Ten minutes after he'd shared every detail granny already told us, the joking started. Everyone was laughing and spooking each other with "ghost" stories and generally yucking it up. Everyone critiqued the cell-phone photos and the best was highly praised. Fishing net across the face close-up with tangled hair.

I watched in disbelief. My wife asked me what the problem was, and I told her to think for a minute about the family of this dead girl. Evidently, nobody had given it a moment's consideration. In my mind, this event cast a pall over my night. I became quiet and reflective and preferred to go home. For my hosts and the other party goers, it was a flicker of excitement. Not something to celebrate, but certainly something to liven up an otherwise staid, cliched, moram-music drunkfest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja IL, det var ju en intressant text. Än intressantare att du tydligen inte har några kommentarer om den?

Det här med tafsande på två-åringars penisars har jag ju sett, fru Chang inkluderad. Tydligen inget att skämmas för? Jag tycker det är kränkande mot två-åringen, men håller för all del käft i Thailand.

Värre dock skrattandet om den döda flickan. En slags mental försvarsmekanism mot det hemska, eller bryr man sig helt enkelt inte?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja IL, det var ju en intressant text. Än intressantare att du tydligen inte har några kommentarer om den?

Det här med tafsande på två-åringars penisars har jag ju sett, fru Chang inkluderad. Tydligen inget att skämmas för? Jag tycker det är kränkande mot två-åringen, men håller för all del käft i Thailand.

Värre dock skrattandet om den döda flickan. En slags mental försvarsmekanism mot det hemska, eller bryr man sig helt enkelt inte?

Herr Chang har talat.

Hej

Det var mest risken för drunknings olyckor jag ville belysa med inlägget, nu under torrtiden är det ju tusentals barn som

kommer till floden för att svalka sig med bad varje dag och många simmar väldigt dåligt eller inte alls.

Och jag tycker att det var ett bra initiativ att ordna badvakter som Cryzaliz skrev om i sitt inlägg.

Att dom tafsade och skojade om pojkens penis är ju en konstig sak för oss västerlänningar, men väldigt vanligt i Thailand.

Det råkade vår lille ut för några gånger i vintras när äldre kvinnliga släktingar och grannar var på besök och skojade om

hans "ham jai", men det är ganska harmlöst och menat som ett skämt, kanske har vi själva onödigt tabubelagt vissa

kroppsdelar.

Jag tror även att vi har en annan syn på döden, det har ju varit uppe i flera trådar tidigare att vi inte tycker att dom

respekterar döda människor i samband med olyckor och liknande i Thailand, men så tror jag inte att det är, dom tänker på

ett annat sätt bara.

Och den döde mår ju varken bättre eller sämre av hur omgivningen reagerar, kanske har det också lite med att den dödes själ

ska vara glad och inte ställa till problem, spökerier är ju något man tar på allvar i Thailand.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan mycket väl vara som du skriver Isan Lover.

Jag lär aldrig riktigt förstå thailändare, men det är väl en del av charmen med Thailand!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite Offtopic

Jag har sett Plätts bilder Det slog mig att förr bygdes hus på stolpar Minder risk för översvämning ormar mm. och svalera När jag fick vara med och pröjsa för ett plåtskul till förra fruns föräldrar så fågade jag Varför inte på pålar? Mycket dyrare blev svaret. Men är det det?

Tacksam för svar

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lär aldrig riktigt förstå thailändare, men det är väl en del av charmen med Thailand!

Jag tycker nog det är lika svårt att forstå svenskar, om inte annat om man ska ha MPR som jämforelse smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog det är lika svårt att forstå svenskar, om inte annat om man ska ha MPR som jämforelse smile.gif

Hur menar du nu.. :huh:

:na:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite Offtopic

Jag har sett Plätts bilder Det slog mig att förr bygdes hus på stolpar Minder risk för översvämning ormar mm. och svalera När jag fick vara med och pröjsa för ett plåtskul till förra fruns föräldrar så fågade jag Varför inte på pålar? Mycket dyrare blev svaret. Men är det det?

Tacksam för svar

Offe

Vill själv bygga ett hus på stolpar och sedan kunna använda utrymmet under som ett svalt ställe men frugan tycker det skulle bli för dyrt. I dagsläget är det vanligare att man höjer marken istället. Om man är gammal kan det också vara skönt att slippa trappor. Det är ju med tanke på nivåskillnaderna på vattnet som man bygger på stolpar plus som du nämner så minskas risken att ovälkomna djur kommer in.

Vet inte hur många meters skillnad det kan vara på Mekongfloden men det är ju säker 10-17 meter som Baa skriver att det nog nu är från "strandpromenaden" ner till floden.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ILs inkopierade text så väl beskriver är ju den kortslutning många västerlänningar upplever i sina första möten med thailändsk kultur och värderingar.

Förutom att det ur upplevelseperspektiv slår film tusen gånger om så är det dessutom oerhört nyttigt.

Just för att det på allvar får en att reflektera över sin omgivning och sina egna värderingar.

För då kan man komma fram till så bra saker som t.ex att det är ok att folk är olika.

De är inte illasinnade för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...