Jump to content
IGNORERAD

Vad saknade de våra när dom kom till sverige


John Khonken

Recommended Posts

Min rekommendation sku vara att kolla fönster tätningarna och öka på värmen om det är möjligt - varmt ska det ju vara åtminstone nånstans.

Men jag håller med om att det är bäst att handla då det behövs, inte i förtid.

En fråga åt er riskunniga: hurdan riskokare vore bäst för två-tre personer? bs_help.gif

Själv har jag en jätte stor kokare som har sina brister i kvaliten (ingenting farligt) men den är jäkla besvärlig att tvätta fast jag har en stor diskbänk med mycket utrymme. Jag åker just till Thailand och skall handla en möjligt bra riskokare som skall vara liten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    11

  • Repe

    5

  • GammalDansken

    4

  • Kalas

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

loy kratong

Tips:

Knarrande säng, om du vill skryta om din virilitet för släkten.

Tyst säng, om du inte har behov av att skryta.whistle.gif

Själv har jag en säng som kan vara tyst, men knarrar vid behov!dance1.gif

crazy.gif med knarrande hälsning Bobocrazy.gif

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

loy kratong

RAK:

Finns en bra liten riskokare på ÖB, där du samtidigt kan ångkoka fisk eller gönsaker.great.gif

mvh riskokar´n Bobo

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tips:

Knarrande säng, om du vill skryta om din virilitet för släkten.

Tyst säng, om du inte har behov av att skryta.whistle.gif

Själv har jag en säng som kan vara tyst, men knarrar vid behov!dance1.gif

crazy.gif med knarrande hälsning Bobocrazy.gif

He he, vi är för lata så vi startar bandspelaren med exakt en halvtimmas knarr.

Kortare tid kan få någon att antyda slarv.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå Måtta_ Min frus vokabulär. När vi flyttade ihop 2001 så ska anders köpa nämnda verktyg,

I min värld så är det en söt sak som man stöter kryddor i, STOLT visar jag upp denna... Konstig blick, Måtta.. Det här är ingen måtta.

Två dagar senare visste jag vad måtta Var. / anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips kan ju vara att förklara för tiracen att prislapparna i Sverige inte är i Baht

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Förutom ovan nämnda fisksåsen 3 flaskor, riset, riskokaren, oljan, riskokaren så lägg till:

lime, färska chilli, torkade chili ett helt gäng med olika mama nudlar, socker, nötkkött, griskött, thaiköttbullar,kyckling, ngn chillisås, kuriander, lite thaigrönsaker, marinad-(oyster sause)

currypasta-kan vara rätt skönt att kunna sticka rakt hem utan att behöva dra till thaishopen efter en massa timmar i på ett plan

Resten kan du nog komplettera i ngn närshop!

Link to comment
Dela på andra sajter

Strax innan jag och lillgodis blev sambos så fick jag ett telefonsamtal, hon fanns att lösa ut vid närmaste asiatiska butik, 850:-! Paff som fasen blev jag kan jag lova! Vi hade pratat om samboskap en tid och nu hade hon visst tröttnat på snack! Här skulle handlas! I dubbel bemärkelse! Nu åker vi hem sa hon, när jag löst ut henne från cellen de låst in henne i i butiken! :P Sex fulla matkassar! Och så tar vi svängen förbi mina vänner och hämtar resten! Resten sa jag, har du handlat mer? Nej, mina kläder och övrigt, vi blir sambos idag, det vet du väl? Hejsanhoppsan både tänkte och sa jag! Inte för att jag visste hur detta gått till, vi hade pratat om att flytta ihop ett tag men liksom inte fått till'att, datum hade kommit upp, blivit flyttade och ändrade. (Först skulle vi träffas "lagom" enligt hennes släkt och kompisar där hon bodde i Sverige, och sen skulle ett datum sättas ut i samråd med släkt och vänner, sen, sen skulle vi "få" flytta ihop...) Nu tidigarelades det datumet både en och tre ggr! För att utmynna i att lillgodis självständigt tröttnade på det och tog saker och ting i egna händer! Inte mig emot, jag ville inget hellre än att få rå om henne, leva vakna äta älska finnas till med henne. Hon efterlämnade ett stort tomrum efter sig. Nu hoppas jag att MIG skyndar sig!

Men över till matbiten(!) Jag kan tycka att det beror lite på när hon landar, om hon flyger med thaiair så brukar de landa i svinottan och kanske är hon för trött för shopping då. Så förutom olja ägg ris och fisksås kan väl lägga till lök lime några grönsaker (morot, broccoli, blomkål, sallad och tomat, typ) och ostronsås. Sen lite räkor, antingen stora eller små, något billigt griskött, kycklingdelar och gärna (om jag ska dra alla thaiare över en kam) färsk CHILI!!! Då tror jag att ni klarar er tills hon vilat upp sig efter eventuell jetlag :) Sen åker ni bara till en vettig butik och har stooora lädret med dig! Du ska veta hur många olika burkar och flaskor jag har i mina skåp jag inte har en aaaning om vad det är eller i vilket sammanhang de ska användas. Det är burkar som luktar skunk, vitlök i olika former, "rutten" fisksås, några med enbart thaitext, några med engelsk text och några med svensk text. Chili i olika former, allt från de färska atombomberna i frysen till den torkade eldfängda inlåst i glasburk. Olika kryddpastor i färgglada burkar. Sen allt flytande i flaskform, tre-fyra olika soya, fisksås, sås till grönsaker, ostronsås, thaichilisås, kinesisk sukisås, thaivinäger... Ja, en sås för varje rätt och oftast ett hopkok av flera :) Har hittat och ätit minst fem olika sorters nudlar i mitt skafferi :) (Riceflakes som blir små rullar när man kokar dem är min favorit!) Sen finns olika pulver, kryddblandningar i påsar och burkar. Sen över till allt det "skumma" i frysen som jag inte vet vad det är, mysko grönsaker, döda djur och räkor från 1-2cm små till jumbo xl. Ja, ett tips, städa ur alla skåp! Töm frysen! Hon kommer rynka på näsan åt mycket av det vi anser vara god mat!

Jag minns när jag skulle bjuda henne på klassisk svensk husman, rotmos och fläsklägg. Har du någon sås frågade hon och hämtade bearnaisebunken i kylen! Huga! Jag ryser än idag! :) Kalops gick väl ner på en nåder, men det var för lite grönsaker och de som var med var ju "döda" :) Och det kommande från en som slickande sig om munnen glatt smaskade i sig fiskhjärna-mage-ögon och under stort hej och hå firade något med grisklövar! Och då ska du veta att det inte pillades bort något skinn, nej allt, skinn brosk och själva klövarna skivades tunt, doppades i någon kryddröra och inmundigades med himlande ögon... *Ler* Nej, jag smakade inte :)

Vi har mycket att lära av varandra rent kulinariskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

haha du har en härlig berättarkänsla Kalas, sitter och småflinar när jag läser dina inlägg :great:

Tack för att du förgyller den grå vardagen :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

haha du har en härlig berättarkänsla Kalas, sitter och småflinar när jag läser dina inlägg great.gif

Tack för att du förgyller den grå vardagen drinks.gif

Och du med ska ha tack för din positiva inställning :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går kanon, inga problem att handla på lokala butiken första dagarna, hon klarar galant att se vad som hon/ni kan vispa ihop för att överleva, tids nog hinner Ni till Asian butikerna. Du kan låta häcklarna hålla på, dom hajar inte hur Ni har det i alla fall eftersom dom inte behagat sätta sig in i situationen innan dom börjar spänna sig,

Hade

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Äähuummm... :blush2: Tack... Ibland blir det liksom bara så att livet och en god historia sammanfaller, och jag är där och kan delge. Jag "älskar" ord och dess användning och gillar att verbalt brodera ut lite. Oftast så vinner det jag berättar på att berättas i berättelseform :) Och just idag saknar jag henne så att det går 27 timmar per dygn, åtta dagar på veckan osv. Tungt. Jag får gå och botanisera bland matresterna, slabba ihop lite stekt ris, koka nudlar och bara lääääängta... Ja, idag har jag gråtit...

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

TACK ALLA SNÄLLA FÖR ALLA TIPS. NI ÄR FÖR RARA.

När det gäller mortel. har jag talat om för tiracen att jag endast har en liten en. Det räcker sa hon.

Repe matdax handlare jag alltid på. Trodde inte det räckte. men låter kanon.

Riskokaren som finns på ÖB ska kontrolleras i morgon. Finns den inhandlas den.

Gärna fler tips

ps dubbelsäng har jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

TACK ALLA SNÄLLA FÖR ALLA TIPS. NI ÄR FÖR RARA.

När det gäller mortel. har jag talat om för tiracen att jag endast har en liten en. Det räcker sa hon.

Repe matdax handlare jag alltid på. Trodde inte det räckte. men låter kanon.

Riskokaren som finns på ÖB ska kontrolleras i morgon. Finns den inhandlas den.

Gärna fler tips

ps dubbelsäng har jag.

Tjena,

En given vinnare att inhandla till hennes ankomst är PAPAYA...så att hon kan göra alla thais absoluta favoritsallad...SOMTAM!!!

:dance1:

Chook dee!

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Khun S

Grönfoder och jag är inte i harmoni. Jag inväntar då tiracen så hon får som hon vill . Men Papaya sallad finns nog på bordet väldigt ofta. Min fru har en förkärlek för Papayasallad

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbelsäng är alltid bra, men glöm inte barnsängen, för nog kommer lilla Maria också med. Stressa inte runt i affärerna, utan bara njut och var tillsammans, så ska du se att det andra löser sig helt automatiskt.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag VET exakt vad hon kommer att sakna mest dom 2 första åren:

Sin familj och solljus. Och där har du din uppgift att vara hennes familj och hennes solljus.

Kylan kommer INTE att vara ett problem.

Allt annat kan köpas för pengar och är inget problem. smile.gif

En praktiskt sätt att fixa detta är ju en resa till Thailand 1-2 månader under dom mörkaste månaderna dom 2 första åren hon bor här.

Det där med fishsauce, riskokare, varma tröjor och skype är bara ett substitut till vad hon vekligen behöver; sin familj och solljus!

När 2-års gränsen är nådd så kan ni priotiera om!

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken Skrev

När det gäller mortel. har jag talat om för tiracen att jag endast har en liten en. Det räcker sa hon.

Hej John Khonken.

Varför blandar du ihop mortel med din lilla för? :D;)

Sorry men jag kunde inte låta bli, hoppas ni får det gott tilsammans

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Tjena,

En given vinnare att inhandla till hennes ankomst är PAPAYA...så att hon kan göra alla thais absoluta favoritsallad...SOMTAM!!!

dance1.gif

Chook dee!

Khun Somtam

Somtam kan man ju göra på vanliga morötter inköpta på konsum

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor i stockholm. Vi testar väl Asian Market på olof palmes gata. Ska väl finnas en affär i Haninge också har jag för mig. Måste väl ha alternativ

Hej Asian Market på Olofs Palme är bra. Finns numera även en Asian Market på ST.Eriksgatan 48.

Hörnet Polhemsg./Flemingg finns Thai China Market.

Finns även en ny butik som ligger granne med Asian Market Olofs Palmesgata, den ligger på Holländargatan (du ser den)

En del thai köper billigt ris på Hong Kong Trading, Olofsgatan. Liten gata som går mellan Olofs palme och Hötorget, precis mittemot Asian market

Söder om stan i Kungens Kurva nära city Gross finns Thai House Market, billigare än AM

Isaan tjejer gillar även Laos mat.. Laos Market på Hornsgatan 87 ungefär (ett liten butik, har ej vart inne själv)

Bor du en bit norr om stan så finns Thai Fong i Märsta Generatorgatan 19 .

För övrigt så köppte jag en stor kruk Mortel på Asian Market.. bra pris där

Ändrades av StefanJ

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Min är större än vår mortelstöt... vår mortel är dessutom större än hennes... You do the math! :P

F'låt, kunde inte hålla mig... ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Riskokaren är inhandlad

Tack för alla snälla tips. Jag kommer att ta det lugnt och fint i början. Men vill ju inte att tiracen med fam. ska svälta i början. Barnsäng till Maria är också fixad. Däremot håller jag på att fixa säng till dottern. Jag har också köpt en barnvagn så att frugan slipper ta med sig den från Thailand.

Frugan är klart oroligt för kylan. Hon frågar om täcken i sängen. Men det löser sig. Jag är så het(kul va). Kläder och skor är fixade och fixas hela tiden.

Vad jag däremot kommer att prioritera är skola och SFI. Det är väldigt viktigt för allas bästa.

Mera tips emottages gärna

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad Dina saknar..MIG..för jag stannar här.. :drinks:

Hade

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Handla inte för mycket innan hon kommer hit.

Låt henne va med o handla tillsammans.

Garanterat uppskattat av henne.

Tror nämligen att hur man en gör så köper man

fel o får öppna lädret återigen.

Kanske var det bara jag som gjorde detta fel ?

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...