Jump to content
IGNORERAD

Köpa hus i LOS och skriva på tjejen


UDON-CHARLIE

Recommended Posts

Jo ,det är ju vettigare.

Alla har ju sina egna meningar med allt.

Funderade själv ett tag på LGH condo o.s.v.

Min slutsats blev att jag inte köper något. Motivering

Ponera att jag köper något i Phuket och efter 2 veckor vill jag se något annat och

tar mig en tur till Hua-Hin.Då måste jag fortfarande betala för ett hotellrum.

Att "binda" mig till en plats i Thailand känns för mig väldigt fel. Och av ren snålhet skulle jag då stanna i Phuket och sura i min LGH, jag har ju trots allt betalat för den och skulle därmed gå miste om en stor del av Thailand.

Dessutom binder man, i mitt tycke, opp ett allt för stort kapital. Man kan inte sälja 7,5 m2 av huset för att man behöver 250.000 THB till något annat skoj.

Personligen är jag inte intresserad att åka omkring (reser mer än nog i mitt arbete) :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 206
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UDON-CHARLIE

    26

  • GammalDansken

    17

  • måne

    13

  • Klabbharpan

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bygga hus på någon annans tomt låter inte vidare smart men jag snackar om att köpa något man kan äga tex en condo!

BaBoo.

Visst kan Du köpa en condo, men marken är likväl inte Din utan tillhör en thailändare/thailändskt bolag och när arrendet går ut sitter Du likt förbannat med skägget i brevlådan.

Jag ägde tidigare en lägenhet i Sverige på arrenderad mark. Föreningen betalade en årsavgift på 300.000 kr/år, arrendet gick ut och markägaren meddelade att det nya arrendet var på 2.000.000.kr/år.

Markägaren var Göteborgs Kommun!

Vad tror Du händer när markarrendet går ut i Thailand?

Poffa

PS

Jag vet att det finns några enstaka föreningar i Thailand med friköpt mark, men det är inte många. Min condo ligger i en av dessa och den går alltså upp i värde varje år i stället för ner!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Personligen är jag inte intresserad att åka omkring (reser mer än nog i mitt arbete) :)

Ja, dæer ser man. Vad som passar den ena passar inte den andra och tur ær væl det.

Sjælv har jag inte heller orkat resa runt i Thailand och jag tillbringar allt før lite tid dær i dagens læge.

Reser en hel del i arbetet, ca 15 take-off/månad :( Men det ær inte grunden till att jag inte reser runt i Thailand. Orsaken ær

att jag ær aldeles før lat.

Kænns det rætt så ær det bara att køpa. Man lever trots allt bara en gång

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Efter att ha fått barn ser jag det inte på samma sätt. Håller just på och köper en plätt mark för att bygga hus, nästan helt och hållet min idé. Skulle vi en dag separera är det väl inte helt fel om hon får litet ekonomisk trygghet med sig för barnets skull. Och det går ju om inte annat i arv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara funderar lite.. :huh:

Låt frun köpa marken, leasa sedan marken av frun på 30 år och bygg ett hus.. Om inte annat så går det vidare till barnen / frun när man "trillar av pinnen"? Och om man skulle "gå skilda vägar" så kan man ju bo kvar??.. :unsure: Eller???

Ha en bra dag!

:8:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara funderar lite.. :huh:

Låt frun köpa marken, leasa sedan marken av frun på 30 år och bygg ett hus.. Om inte annat så går det vidare till barnen / frun när man "trillar av pinnen"? Och om man skulle "gå skilda vägar" så kan man ju bo kvar??.. :unsure: Eller???

Ha en bra dag!

:8:

Fullt möjligt att det skulle gå att hitta något i leasingavtalet som inte är korrekt och därför kan sägas upp. Skippa leasingen om ni nu har barn. Går ni skilda vägar så får ju de del av det hur som helst.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Varför inte låta frun låna pengarna av dig o sen skriva ett testamente vad som ska hända efter det att någon av er dör. Man bör också skriva med hjälp av advokat att du bestämmer när huset ska säljas= betala skulden

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...