Jump to content
IGNORERAD

Rördradning


stefan5300

Recommended Posts

Så här gjorde en i byn som jag anlitat för rördragning, inte så bra. Det inte så lustigt att man sliter sitt hår och är förbannad på folk man anlitar för att göra lite enkla jobb. Man måste nästan hålla på med övervakning hela tiden med att peka och visa. Jag har till och med börjat undra om dom gör vissa jobb för att jäklas, för denna rördragning tyder nästan på det

post-3132-126866223014_thumb.jpg

post-3132-126866226422_thumb.jpg

post-3132-126866223014_thumb.jpg

post-3132-126866226422_thumb.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    18

  • JohanB

    8

  • Baa

    5

  • noBuzz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

anmäl till fuskbyggarna?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte samma.

Typisk normal thai-rördragning

Om man förväntar sig svensk standard på sådana jobb blir man nog snabbt gråhårig och galen i Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hetsar väl inte upp mig så mycket längre. För jag har ju insett att byborna som kan allt men ändå ingenting är nästan obildbara. Men jag tog saken i egna händer och drog röret längs med väggen istället för över cementgången, men det kunde ju "rörmokaren" gjort också om han hade tänkt till lite, men det var ju enklare att dra röret närmsta vägen i snubbelhöjd.

post-3132-126866780609_thumb.jpg

post-3132-126866780609_thumb.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Stefan5300

Håller med om att det inte är så bra med västerländska mått, men att det enligt dom flesta bybor säkert är helt ok.

Övervakning är det som gäller, lämnade själv vårat bygge för kortare turer till Udon Thani och Nong Khai med tydliga instruktioner t.o.m nedskrivna och markerade på

väggar i huset, ändå satt eluttag på fel ställe och ventiler också.

Vad gör man, en del fick dom fixa gratis och en del får vi leva med.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Stefan5300

Håller med om att det inte är så bra med västerländska mått, men att det enligt dom flesta bybor säkert är helt ok.

Övervakning är det som gäller, lämnade själv vårat bygge för kortare turer till Udon Thani och Nong Khai med tydliga instruktioner t.o.m nedskrivna och markerade på

väggar i huset, ändå satt eluttag på fel ställe och ventiler också.

Vad gör man, en del fick dom fixa gratis och en del får vi leva med.

Mvh Isan Lover

Hejsan Isan Lover,

Man tycker ju att det skulle råda lite sunt förnuft, men så är det icke. Saker och ting ska bara fungera men hur det ser ut spelar ingen roll

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut som att jag skulle kunna ha en marknad i Thailand..

Jag är verkmästare på en rörfirma...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut som att jag skulle kunna ha en marknad i Thailand..

Jag är verkmästare på en rörfirma...

Då skulle vi kunna slå våra påsar ihop för jag har jobbat som "rörmokare" i 30 år. Men jag tror inte att betalningen är den rätta i Thailand

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut som att jag skulle kunna ha en marknad i Thailand..

Jag är verkmästare på en rörfirma...

Ja, om du antingen är beredd att göra jobbet själv, eller acceptera det thailändska stuket.

Ett tips är ju att du lyckas övertyga thailändarna om förträffligheten med vattenlås i golvbrunnar och sedan kör du igång med detta.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

i "vårat" hus drogs avloppet i en uppförsbacke, tror ni det fungerade?

Det tror jag icke, men det var som jag skrev i ett annat inlägg. Jag har fått för mig att dom gör fel medvetet så att dom tror att dom ska få mer jobb med att rätta till sina egna fel.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om du antingen är beredd att göra jobbet själv, eller acceptera det thailändska stuket.

Ett tips är ju att du lyckas övertyga thailändarna om förträffligheten med vattenlås i golvbrunnar och sedan kör du igång med detta.

Jag tog med mig Purus-brunnar och förhöjningsringar från Sverige som monterades vårat hus

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog med mig Purus-brunnar från Sverige som monterades vårat hus

Det skulle jag också vilja ha, om jag bara hittade några och någon som förstod sej på att montera dem.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle jag också vilja ha, om jag bara hittade några och någon som förstod sej på att montera dem.

Jadu Jive det skulle väl kunna ordnas, bara du fixar brunnar,verktyg och en låda pilsner. ;)

Så Tysken du köpte huset av hade inte fixat riktiga golvbrunnar. Det som är bra med Purus-brunnarna är att det är så lätt att ta bort vattenlåset och rensa bort alla långa hårstrån som samlas i brunnen

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag kan minnas hade Purus 70 mm utloppsanslutning, finns det såna rör här? mina är gara 65.

Annars går det nog att varmkrympa en pipa, bra idé med Purus ska be grabben ta med när han kommer.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag kan minnas hade Purus 70 mm utloppsanslutning, finns det såna rör här? mina är gara 65.

Annars går det nog att varmkrympa en pipa, bra idé med Purus ska be grabben ta med när han kommer.

Baa

Hejsan Baa, Purusbrunnarna har anslutning 75 mm, men det finns även 50 mm anslutning

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Baa, Purusbrunnarna har anslutning 75 mm, men det finns även 50 mm anslutning

Tack Stefan, då kör jag 50 för det finns ju här med.

För övrigt byggde jag ett "vattenlås" av lite rörböjar, aldrig skådat sådana långansikten förr, "va f-n gör farangen, krokar på avloppet?"

Den andra "idi*tprylen" var att anlägga ett dräneribgsdike längs med garageuppfarten, utsktattad, till regnet kom, då kom det andra frågetecken när jättepölarna uteblev. "Farang no tingtong always".

Hade gott

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Rörmokeriet ska man göra själv. Då får man det som man vill ha det. Dom blåa plaströren är lätta att kapa och limma.

Du ska inte försöka lära en thai-rörpulare nåt nytt. När man vänder ryggen till så garvar alla åt den tokige farangen och gör som han alltid gjort ändå. Man får stå och höka hela tiden, så det är bättre att göra det själv!!

Ett annat problem med "village workers"-rörmokeri är limningen. Det läcker oftast i skarvarna. Inte kul om det är under grundplattan eller inne i en vägg under kaklet. diablo.gif

Det finns två typer av blå PVC rör/rördelar: en typ Märkt "8,5" (Kp/cm2) tunnare rör med kortare limdel och "13,5":or, tjockare rör med långa "lim-halsar".

8,5 använder man normalt till avlopp och dyl utan tryck, och 13,5 till vatten under (pump)-tryck.

13,5 är lite svårare att limma, då det erfodras större kraft (och planering före ihoptryckningen) att trycka ihop delarna helt.

Givetvis kan man blanda 8,5 och 13,5 vid avloppsbygge, då 13,5 ger fogar och krökar för t.ex toa-stolsrör.

De mindre dimensionerna 1/2 - 3/4 - 1" -rördelar finns bara i 13,5.

De gula rören är för eldragning.

Rördelarna ska alltså gradas och sandpappras iinnan limningen för att få bort rester av släppmedlet från tillverkningen och rugga upp kontaktytorna. Ytorna ska vara snustorra!!

PVC-Limmet ska smetas ut generöst på bägge delarna och täcka runt om!!

Delarna ska tryckas ihop snabbt och bestämt!! Limmet hugger direkt och det går inte att efterjustera.

Då PVC-plaströr-delarna/ rörlimmet och rören är extremt billiga, så är det läge för att köpa en kasse lämpliga delar och öva lite innan du sätter igång med känsligare installationer.

Här är lite exempel på rörmokeri vid vårat husbygge i Nakhon Sawan. Kämpade hårt för att få lite farang-standard på bygget. Mätte upp och tillverkade "avlopps-stammarna" på verandan och placerade ut dom efteråt.

Första bilden är på ett par COTTO rostfria golvbrunnar med vattenlås. Lätta att lyfta på locket och rensa.

Finns på HomePro m.fl. Rätt dyra (500-1000B), men tunga med tjock plåt & hög kvalitet.

Finns från 1,5" och uppåt med RÖRGÄNGA. Man måste alltså limma en "nippel" med

motsvarande inner-gänga på änden av röret. I mitt fall fick jag kapa rören c:a 13 cm under nivån på det färdiga golvet.

Vid gjutningen av grundplattan så hade jag 4" blå rörstumpar runt 1,5 & 2" rören, så att det blev ett 10 cm hål runt rören utan betong. Syns på bild 4.

Gjorde sen en liten sågklinga av en 30mm M10 karosseribricka, som jag monterade på en gängad stång i borrmaskinen. Kunde då kapa rören innifrån, under golvytan och sedan limma fast nipplarna. Lite bökigt, men det funkade bra.

Den runda är 1,5" och den fyrkantiga med 2" gänga. Så här efteråt rekommenderar jag runda brunnar överallt, då thailändarnas

uppfattning om vinkelrät montering är diffus...crazy.gif ...

Näst sista bilden: Hela längder mantlade Wirsbo PEX-rör för varmvattnet och 3/4" PEX Golvvärmerör för kallvattnet. Inga skarvar under grundplattan!!

Sista bilden är koppligen i ett badrum. Lödda 15mm kopparrör för varmvattnet och sista biten på kallvattnet till duchen. Det ska vara så för FM-Mattsson-blandaren som ska sitta där.

JohanB

post-6170-126873546198_thumb.jpg

post-6170-126873551789_thumb.jpg

post-6170-12687356144_thumb.jpg

post-6170-126873572369_thumb.jpg

post-6170-12687378245_thumb.jpg

post-6170-126873546198_thumb.jpg

post-6170-126873551789_thumb.jpg

post-6170-12687356144_thumb.jpg

post-6170-126873572369_thumb.jpg

post-6170-12687378245_thumb.jpg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mig se lite lim som släppt på ett av t-rören på bilderna, du provtryckte väl innan du gjöt? ;)

Generellt känns inte limmade delar sådär superbra. Frågan är om inte galvade stålrör med gäng är bättre för delar som inte är synliga.

Eller kanske PEX slang om plasten fungerar i Thailand.

Och likaså skulle det ju vara bra att veta om Svenska avloppsdelar med gummiring håller i längden i värmen.

Är det foressten någon som vet skillnader i kostnad, ungefär, för torpargrund kontra platta i Thailand? Hur mycket dyrare är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

noBuzz Skrev.

Och likaså skulle det ju vara bra att veta om Svenska avloppsdelar med gummiring håller i längden i värmen.

Håller Svenska avloppsdelar med gummiring för Svenskt skållhet vatten så håller nog materialet för Thailändsk värme

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mig se lite lim som släppt på ett av t-rören på bilderna, du provtryckte väl innan du gjöt? ;)

Generellt känns inte limmade delar sådär superbra. Frågan är om inte galvade stålrör med gäng är bättre för delar som inte är synliga.

Eller kanske PEX slang om plasten fungerar i Thailand.

Och likaså skulle det ju vara bra att veta om Svenska avloppsdelar med gummiring håller i längden i värmen.

Njaaa, galvade delar av den kvalitet på galvaniseringen man kan skåda här är inget att föredra, dessutom så är det rätt svårt att undvika korrosion på grund av slitaget i vattengången, det tar död på galvaniseringen rätt snabbt, sen blir det ingen kul färg på vattnet.

PEX är ju bra då det tål höga temperaturer, har dock inte sett till det här, dessutom är PEX på väg ut i väst till förmån för miljövänligare plaster. (mycket beroende på mijöeffekten vid tillverkning)

I dag använder man gummiringar helt av syntetgummi, detta för att motverka uttorkning så där kan du vara lugn.

Moka på

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktiga är väl att det funkar, snava på rör är ingen höjdare. Ni får snacka hur mycket ni vill om Farang standard och släpa massa skit från Sverige.

Inse så fort som möjligt, här lever dem och trivs utan konstigheter, acceptera det. Grejar ni inte sådana enkla saker så får Ni stora problem med allt utanför Edert Farang koncept.

Hälsar anders, som trivs med THAIstandard... Kram

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktiga är väl att det funkar, snava på rör är ingen höjdare. Ni får snacka hur mycket ni vill om Farang standard och släpa massa skit från Sverige.

Inse så fort som möjligt, här lever dem och trivs utan konstigheter, acceptera det. Grejar ni inte sådana enkla saker så får Ni stora problem med allt utanför Edert Farang koncept.

Hälsar anders, som trivs med THAIstandard... Kram

Jag accepterar det man får köpa och använda inom "rörbranchen" i Thailand. Men jag har också insett vilken jävla dynga mycket av materialet är. Har jobbat som rörmokare i 30 år i Sverige, så lite erfarenhet har jag rörmaterial.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...