Jump to content
IGNORERAD

Skatt vid försäljning av land


måne

Recommended Posts

Min fru ska sälja en del av sitt risbestånd och nu undrar hon följande:Hur mycket skatt får man betala om man säljer för 1,2 milj bath när inköpspriset var 400000 bath?Är det några andra avgifter som tillkommer förutom skatten(stämplar och dyl.)Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart vi ska ta ett antal bira :drinks: men man vill ju följa landets lagar :whistle: Mvh Måne :friends:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har en susning om skatter vid försäljning av mark???Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har en susning om skatter vid försäljning av mark???Mvh Måne

Landoffice har listor man går efter, skatten är beroende på var marken ligger.

Oavsett om du skänker bort marken eller tar betalt så blir skatten den samma.

MVH :huh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som har någon erfarenhet om detta?Tallviking,p3,Kim,Mai Chai,Vaxet.Snälla någon Mvh Måne :friends:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

behöver dom betala skatt i Thailand, trodde enbart mutor räckte.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har ett seriöst svar??Någon måste väl känna till något??Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

"Bump"

Hej!

Har liknande bekymmer och försökte hitta något i Bikers länk.

----------------------------------

Property Taxes

There are different taxes for different types of property transactions in Thailand.

Renting of movable property is subject to house and land tax at the rate of 12.5 percent of the annual rental value of the property. In addition, if the lessee is a corporate entity, the lessee is required to deduct income tax at the source of 5 percent on rental payments. Letting of movable property is not subject to VAT.

For the sale of property by a corporate entity or individual, there are four types of taxes involved:

  • if the seller is a company the withholding tax is 1 percent, based on the actual sale price or the appraisal value, whichever is higher. If the seller is an individual, the withholding tax is quite complicated and there are more details below.
  • specific business tax of 0.11 percent, based on the actual sale price or the appraisal value, whichever is higher. The specific business tax is normally 3.3 percent but has been reduced to 0.11 percent from 29 March 2008 to 28 March 2010 as a temporary tax incentive to boost the economy
  • a transfer fee of 0.01 percent, based on the value of the property transferred as appraised by the land office regardless of actual price. The transfer fee is normally 2 percent but has been reduced to 0.01 percent from 29 March 2008 to 28 March 2010 as a temporary tax incentive to boost the economy
  • individual and corporate sellers are subject to stamp duty unless they have already paid the specific business tax in which case they will be exempt

Where an individual sells immovable property, they must pay income tax calculated at progressive rates of 10 to 37 percent on any gain arising, regardless of whether the individual acquired the property by way of inheritance, gift from another person (free of any consideration) or purchase (but without any commercial intention to sell the property at a later date).

However, if the seller acquired the immovable property by way of inheritance or gift (free of any consideration), then the permitted rate of expenditure that can be deducted against tax is fixed at 50 percent, and a seller who acquired immovable property either with or without commercial intention will be entitled to varying rate of deduction according to the number of years the property was owned by that seller before sale.

Below is the schedule of permitted deduction according to the number of years owned an individual seller:

Years owned Permitted deduction192%284%377%471%565%660%755%850%

An individual seller who acquired immovable property by any of the methods mentioned above will normally be subject to withholding tax on income from the sale of the immovable property, but at the maximum withholding tax rate of 20 percent of the sale price.

However, an individual seller who acquired immovable property by way of inheritance, gift (free of consideration) or any without commercial intention, and withholding tax has been deducted upon sale of that property, the seller has a choice: they can treat this payment of withholding tax as final tax due on the transaction, or include this income with all other income derived by the seller in that year when he completes his tax return.

Note that the method of calculation of withholding tax on income from sale of immovable property is different from that used normally. If chosen, allowances will not be taken into account, and the income tax threshold of Baht 150,000 will not apply. On the other hand, if the seller decides to aggregate the income from property sale with all other income, then the exemption for the first 150,000 Baht of income will normally apply.

----------------------------------

Skatter är svårt och skatteregler på främmande språk, dessutom i Thailand, känns ännu svårare. Vore väldigt tacksam om någon hade en ungefärlig siffra på vad man får betala i "stämpelskatt" när man köper en rai jordbruksmark.

Kan det vara det rödmarkerade avsnittet som gäller - 0,01%?

Låter för bra för att vara sant! na.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det gäller bara till imorgon!!Vad jag undrade om man köpt för ex.100.000bath och säljer för 300.000bath hur stor blir skatten?Stämpelskatten är väl ett fast pris eller??Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar typiskt det här med "imorgon", då frugan flyger ned på måndag just i avsikt att köpa land. Ce la vie suicide.gif

Annars:

------------------------

"individual sells immovable property, they must pay income tax calculated at progressive rates of 10 to 37 percent on any gain arising"

"köpt för ex. 100 000 bath och säljer för 300 000 bath "

-----------------------------

Skatten kanske kan hamna i intervallet: 20 000 - 74 000

+ stamp duty

+ 2% * (?okänt belopp?) i transfer fee

Verkar inte bli så mycket kvar av vinsten?sad.gif

jap.gif

Ändrades av UT006

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Min fru ska sälja en del av sitt risbestånd och nu undrar hon följande:Hur mycket skatt får man betala om man säljer för 1,2 milj bath när inköpspriset var 400000 bath?Är det några andra avgifter som tillkommer förutom skatten(stämplar och dyl.)Mvh Måne

Tänk på att i Thailand är det SÄLJAREN som betalat stämpelskatten.

Länge sedan vi flyttade tillbaka från Thailand men jag ska höra med Fru Somtam hur uppdaterad hon är, hon brukar ha full koll på läget när det gäller fastigheter.

Ber att få återkomma!

Mvh

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tackar jag för.Nu gäller det bara rismark och då kan det väl inte vara samma skatt som när det gäller fastigheter?Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Det tackar jag för.Nu gäller det bara rismark och då kan det väl inte vara samma skatt som när det gäller fastigheter?Mvh Måne

Fast egendom är jord vilken är indelad i fastigheter, byggnader är fastighetstillbehör (allt enligt jordabalken) :). Sorry Måne, både jag och Fru S är verksamma inom fastighetsbranschen och är således lite yrkesskadade.

Har nu frågat vad som gäller då din fru säljer sitt risfält:

Stämpelskatten är tydligen en förhandlingsfråga men kutym är att säljaren betalar denna. Thai resonerar som så att det är ju säljaren som får in pengar. Stämpelskattens storlek är 1 % av köpeskillingen och betalas direkt till Land Office i samband med att ägarbytet registreras.

När det gäller eventuell skatt på vinsten av fastighetsförsäljningen så tror jag inte din fru behöver oroa sig så mycket över detta. Normalt så ska vinsten tas upp i hennes thailändska deklaration (om hon är deklarationsskyldig). Fru S har dock aldrig hört talas om någon som behövt betala skatt vid försäljning av sina risfält. Detta beror på att myndigheterna ser mellan fingrarna avseende denna typ av fastighetsförsäljning, allt för att hjälpa nationens "fattiga" bönder (oftast dessa som äger risfälten).

Så frugan kan säkert casha hem vinsten utan att behöva betala skatt i Thailand. Är det som så att frugan din deklarerar i Sverige så vill storbror ha sina 30 % på 70 % av vinsten d v s 21 % :)

En kortfattat svar som ni förhoppningsvis kan ha nytta av.

Mvh

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Fint att det finns den här kompetensen på forumet.great.gif

Undrar om Hr eller Fru S kanske kan hjälpa till med att reda ut vad den där 0,01% alt. 2% "omsättningsavgiften" är, eller innebär? Hur räknar man och på vad?

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

OK,har jag fattat rätt så betalar hon stämpelskatten och mörkar resten?Thailand och Sverige har väl inget samarbete vad det gäller skatter?Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Hej!

Fint att det finns den här kompetensen på forumet.great.gif

Undrar om Hr eller Fru S kanske kan hjälpa till med att reda ut vad den där 0,01% alt. 2% "omsättningsavgiften" är, eller innebär? Hur räknar man och på vad?

jap.gif

Hej,

Tyvärr så är vi inte helt 100 % uppdaterade på procentsatserna i dagsläget, ska be Fru S kolla detta. För ett par år sedan var det säkert så att stämpelskatten och "omsättningsavgiften" i folkmun blev stämpelskatt. På den tiden var lagen skriven så att det var 3 % "stämpelskatt" (2 % i omsättningsavgift + 1 % i stämpelskatt) om du sålde fastigheten efter att ha ägt den mindre än 5 år och endast 1 % procent om du ägt fastigheten mer än 5 år. Lagstiftaren menade att om du sålde efter att ha ägt i mindre än 5 år så såldes fastigheten i kommersiellt syfte och du blev då tvungen att betala den sk "omsättningsavgiften". Även den thailändska staten har infört stimulanspaket och i detta inkluderas bl a att vissa avgifter (skatter) blev tillfälligt reducerade för att stimulera ekonomin.

När det gäller fastighetsköp i Thailand är det mycket vanligt att köpeskillingen "reducerats" ganska så kraftigt när det är dags att besöka Land Office och betala stämpelavgift ;) så procentsatsen blir mer att spel för galleriet när det gäller viss typ av fastighetsköp.

:wai:

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

OK,har jag fattat rätt så betalar hon stämpelskatten och mörkar resten?Thailand och Sverige har väl inget samarbete vad det gäller skatter?Mvh Måne

Det är samvetet hos Fru M som får bestämma...

Hoppas frugan din gjorde en bra förtjänst.

Mvh

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

vad e det för telnr till skattekontoret i örebro

mvh snikne clirre :whistle::ironi:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska du inte va sån clion,nån måste ju finansiera mina chang och clirrar :drinks: Och fru måne är en samvetsgrann dam så hon gör nog rätt för sig :whistle: Mvh Måne som snart åker för att övervaka försäljningen :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...