Jump to content
IGNORERAD

hur tror ni helgens demonstrationer kommer att utveckla sig?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

För oss som har våran släkt och vänner i dom fattiga provinserna så har killen på Aftonbladet fångat läget helt korrekt.

Jag har mina vänner och min familj i de fattiga provinserna. Och kommer från en familj som flydde till Sverige från diktatur och våldsstyre.

Och jag är övertygad om att du inte kan skilja på en diktator och ett helgon om du så hade 20 ögon.

Märkligt, eller hur? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 327
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    44

  • noBuzz

    28

  • andersbangkok

    24

  • Joints

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hur lamnar du status quo da? Under PPP's flagga gjordes forsok att inleda en revisionsprocess som da blockades av Demokraterna samt flera smapartier. Demokraterna och PAD m.fl kravde nyval och Samak/Somchai argumenterade att forst skulle konstitutionen skrivas om. Nu ar forhallandet det samma med undantag for att Demokraterna sitter vid rodret.

Tex. en utomparlamentarisk forfattningsgrupp med representanter fran samtliga delar av samhallet bor arbeta fram ett forslag som via parlamentet bor ga till folkomrostning. Sa lange detta inte sker kommer inga sida ge vika.

ps i skrivande stund passerar ett gang soi 40 langs med Sukhumvit

Skillnaden nu är ju att alla partier i parlamentet har inbjudits att delta i konstitutionsrevideringen, PPP bjöd aldrig in oppositionen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bor skilja pa teori och praktik.

Jag ar lite osaker pa om du spelar enogd for att det passar i din rabiata hallning gentemot allt som kan tankas ha en nyans av rott eller om du faktiskt pa allvar anser att processen som ledde fram till nuvarande regering kan anses vara demokratisk.

Den direkta fragan blir: Anser du att den nu sittande regeringen har demokratisk legitimitet i saval moralisk som laglig mening?

Det ar for ovrigt lite av en bedrift att argumentera en hallning pa ett satt som far IL att framsta som nyanserad i sammanhanget.

Forresten,

Befinner du dig i Bangkok just nu?

På den direkta frågan måste jag säga att det är helt lagligt men helt förkastligt moraliskt. Politik och moral går inte att kombinera i Thailand. Kanske inte det ens går i Sverige?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej MaiChai

Att tolka varandras tankar och åsikter är väl helt nödvändigt om man ska kunna ha en diskussion?

Mvh Isan Lover

Hade du läst vad jag skriver istället för att tolka det efter vad du tror/tycker/vill att jag skriver hade du kanske förstått. Är du osäker så fråga istället för att göra dina egna tolkningar!

Jag skulle ju kunna tolka dig som att du är för att man ska avrätta misstänkta brottslingar på gatan utan rättegång. Du är alltså en förespråkare för anarki och emot rättssäkerhet.

Men så dum tror jag inte du är och därför frågar jag dig istället.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jyst Ylle, aktuell bild.

Thailands framtid ser mörk ut, ingen politiker jobbar för dess framtid, utan enbart kortsiktigt för de själva. Oavsett färg på Tröjorna. Den som vill ha makten, lierar sig med militär/polis, för de vill inte bli styrda av någon. Money, Money, Money.

Kolla Sverige, långt tidigare hade vi politiker som såg framåt och jobbade för välfärd åt innevånarna. Nu har du en massa partier som kortsiktigt enbart vill fylla sin egen plånbok.

ALLTING är AFFÄRER: Coca Cola i Ryssland, Pepsi i China. VAKNA

PS Min önskan är Ett parti, som jobbar för HELA Thailand och inte enbart de väl besuttna i BKK, Men det är väl en utopi.

Nog från nu Hälsar Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att Gula står för rika och Röda för fattiga trode jag att dom flesta redan hade räknat ut, men det verkar ju fortfarande vara lite oklart på sina ställen.

Det är märkligt för det har det ju alltid varit enda sedan den här konflikten uppstod, och det vet dom ju även i borgerliga tidningar, glöm inte Britt Marie Mattssons

sammanställning i GP för några år sedan.

Den fick ju en och annan på högerkanten att undra, för henne hade dom ju förtroende för.

Vad det gäller ris och mer eller mindre rika och fattiga i den branschen så tror jag att det finns en förklaring.

Det kan ju bero på att det går att odla ris och skörda 2-3 gånger per år i centrala Thailand, då blir man inte så fattig utan den bäst avlönade bonden i landet,

Det har alltid varit så mycket pengar att hämta där att även politiker satsar på jordbruk där.

I norra och nord östra skördar nästan alla bara en gång och tjänar då naturligtvis bara 50% eller så lite som 33% av vad risbönderna i centrala Thailand gör.

Det finns nästan alltid en förklaring till det som ser märkligt ut.

Mvh Isan Lover

Jag ska forsoka forstå ditt resonemang:

Bonderna i Nord- och Nordost är oerhort fattiga då de bara får en risskord. Eftersom de är så oerhort fattiga vill de demonstrera for att en domd brottsling ska få tillbaka de 46 miljarder Baht han stal från fattiga människor.

Bonderna i Centrala Thailand är oerhort rika då de får två risskordar. Eftersom de är så oerhort rika att till och med politiker plaskar runt på fälten så rostar de nästan unisont på Demokraterna.

Det jag inte får ihop är att Thailand faktiskt har en av världens storsta inkomst- och rikedomsklyftor och bara ett par procent tillhor overklassen och några procent fler medelklassen. Eftersom du envist hävdat att Demokraterna bara stods av overklassen (trots att 30% rostar på dem) så verkar det ju oerhort märkligt att en fordubbling av inkomsterna skulle forflytta en person från desperat fattigdom till overklass. Vore det så skulle ju Isaanbonderna åka till Emporium och kopa Evian for 150 Baht/flaskan for att bevattna sina fält och därigenom få en andra skord och en gigantisk klassresa.

Nej, skriv det du tycker istället; de fattiga i Centrala och Sodra Thailand forstår inte sig eget bästa då de inte vill demonstrera for att Thaksin ska få tillbaka de stulna pengarna. Det är bara dina naturmänniskor i Isaan som har intelligens, empati, utbildning och sunt fornuft nog att forstå det vanliga korkade bonder inte fattar.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Och tack till Aftonbladet för en verklighets förankrad och riktig bild av läget.

Att folk som bor i Bangkok och dess närområde har en annan uppfattning är inte konstigt, dom vill ju fortsätta ha sina priviligerade och korrumperade liv som innebär

att delar av landet sugs ut och utnyttjas, så som har skett i århundraden.

"..bor i Bangkok och dess närområde.." Det låter för mig som en befolkning om c:a 20 miljoner. Så av Thailands c:a 70-80 miljoner människor så är bara i "Bangkok med dess närområde" kanske 20 miljoner "privilegierade och korrumperade" Woowww! Det låter som ganska många som är privilegierade. det där måste du ha tänkt fel om! Lägger man till övriga städer så blir det kanske mer än 50 % av befolkningen. Så kanske upp mot 50% av befolkningen är privilegierade och korrumperade?? Intressant vinkling!! Låter mer som att dessa människor representerar minst hälften av landets befolkning.

För oss som har våran släkt och vänner i dom fattiga provinserna så har killen på Aftonbladet fångat läget helt korrekt, och han beskriver det precis så som folk i

norra och nord östra delen av landet upplever det.

Inte i Payao. Där har dom sannerligen inget stöd. Finns säkert många andra områden där dom inte alls har stöd

Det är tur att det finns reportrar från alla läger i pressen, man önskar bara att det skulle vara tillåtet med ocensurerade objektiva reportage i Thailand också.

Men alla svenska "hang arounds" runt den gammla makteliten i Bangkok satte nog i halsen.

Jag känner mig verkligen inte som hang around till någon...men jag satte i halsen för att det blev ett nytt lågvattenmärke för Aftonbladets journalistik.

Mvh Isan Lover

Se mina synpunkter i texten

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Atom; bra uttryckt! Låter ju helt IL-logiskt :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det verkar vara svårt att förklara så att folk fattar att det finns både rika och fattiga bönder i Thailand.

Åker man t.ex upp längs Chao Praya mot Ayuttaya så ser man gigantiska risfält, det som en människa kan äga här motsvarar storleksmässigt vad en hel by på ca 100

familjer kan dela för sin försörjning i t.ex Isaan.

Lägger man då till att området har en regelbunden tillgång på vatten i.o.m floden och att man kan skörda flera gånger (2-3) så blir skillnaden ändå större.

Tittar man dessutom på hus, redskap och fordons park så förstår man att dom lever i två helt olka världar.

Tydligare kan jag inte vara hoppas att någon förstår skillnaden mellan en "godsherre och en torpare".

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det verkar vara svårt att förklara så att folk fattar att det finns både rika och fattiga bönder i Thailand.

Då skulle du bara veta hur otroligt svårt det är att förklara för en del folk att det finns både rika och fattiga som stödjer Thaksin. Att det finns fattiga som stödjer demokraterna osv. Men det absolut svåraste som finns i hela världen är att förklara för just DIG att vi som på det här forumet är emot Thaksin INTE samtidigt är emot demokrati, fattiga, yttrandefrihet, minskade klassklyftor och rätten till fri och bra sjukvård samt bra utbildning för alla.

Själv så har jag gett upp men ser att andra träget kämpar på med denna helt omöjliga uppgift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det verkar vara svårt att förklara så att folk fattar att det finns både rika och fattiga bönder i Thailand.

Åker man t.ex upp längs Chao Praya mot Ayuttaya så ser man gigantiska risfält, det som en människa kan äga här motsvarar storleksmässigt vad en hel by på ca 100

familjer kan dela för sin försörjning i t.ex Isaan.

Lägger man då till att området har en regelbunden tillgång på vatten i.o.m floden och att man kan skörda flera gånger (2-3) så blir skillnaden ändå större.

Tittar man dessutom på hus, redskap och fordons park så förstår man att dom lever i två helt olka världar.

Tydligare kan jag inte vara hoppas att någon förstår skillnaden mellan en "godsherre och en torpare".

Mvh Isan Lover

Det är otroligt vad man lär sig av IL. Efter 6 år har jag helt missat att det finns skillnader mellan bönder.

Jag som trodde alla hade 1.3 rai risplätt var.

Tack för förklaringen. Äntligen fattar jag. crazy.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Då skulle du bara veta hur otroligt svårt det är att förklara för en del folk att det finns både rika och fattiga som stödjer Thaksin. Att det finns fattiga som stödjer demokraterna osv. Men det absolut svåraste som finns i hela världen är att förklara för just DIG att vi som på det här forumet är emot Thaksin INTE samtidigt är emot demokrati, fattiga, yttrandefrihet, minskade klassklyftor och rätten till fri och bra sjukvård samt bra utbildning för alla.

Själv så har jag gett upp men ser att andra träget kämpar på med denna helt omöjliga uppgift.

Hej

Anledningen till min förklaring var att man skrev på forumet att risbönderna bojkottar helgens demonstrationer, och det stämmer bara till viss del.

Den organiserade delen där storbönderna ingår bojkottar av naturliga skäl, men små bönder är oftast inte med i någon organisation och hur dom väljer att göra vet vi

inte.

Tråkigt att du har gett upp vad det gäller mig, envis är jag men ändå inte helt opåverkbar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL

Kan Du förklara för mig varför inga bönder från södra Thailand ställer upp på Thaksin?

Dom är lika fattiga som bönderna i Isaan/norr och definitivt fattigare än folket i städerna i Isaan/norr och dom sistnämnda stöder Thaksin.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att bönder från södra och centrala Thailand vågar inte vissa vad de tycker.

De som har något att förlora gör nog bäst i att vara tysta åsiktsregistrering handlar det om.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att bönder från södra och centrala Thailand vågar inte vissa vad de tycker.

De som har något att förlora gör nog bäst i att vara tysta åsiktsregistrering handlar det om.

Moo

Demokraternas väljarbas är inte "de rika" i Bangkok utan bönderna i södra Thailand.

Menar Du verkligen att de röstade demokraterna under något slags hot ?

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL

Kan Du förklara för mig varför inga bönder från södra Thailand ställer upp på Thaksin?

Dom är lika fattiga som bönderna i Isaan/norr och definitivt fattigare än folket i städerna i Isaan/norr och dom sistnämnda stöder Thaksin.

Poffa

Hej

Nej det kan jag inte, jag vet bara att dom ogillar Thaksin och inte vill tillhöra Thailand, men röstar Demokratiskt, och dödar Thailändare oavsett partitillhörighet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej det kan jag inte, jag vet bara att dom ogillar Thaksin och inte vill tillhöra Thailand, men röstar Demokratiskt, och dödar Thailändare oavsett partitillhörighet.

Mvh Isan Lover

Nu är du korkad och fördomsfull på samma gång :diablo:

I södra Thailand finns det folk som mördar andra Thai, men knapppast mer än några hundra, alla i södra Thailand är inte muslimska terrorister, även om det är vad DU HÖRT i din efterblivna lilla bonnhåla...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det kan jag inte, jag vet bara att dom ogillar Thaksin och inte vill tillhöra Thailand, men röstar Demokratiskt, och dödar Thailändare oavsett partitillhörighet.

Mvh Isan Lover

Nu pratar jag inte om muslimerna i södern. Dom stöder inte demokraterna. Faktiskt så har de röda ett mandat bland muslimerna.

Det enda i hela södra Thailand.

Jag pratar om thailändare runt om och söder om Bangkok ner till de muslimska områdena och mig veterligen brukar inte dom ägna sig åt politiska mord.

Bönderna/industriarbetarna runt Bangkok och i södra Thailand utgör mer än 80% av demokraternas väljare.

Poffa

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan ni följa händelseutvecklingen:

www.thaivisa.com/forum/Bangkok-Red-shirt-Rally-Live-Upda-t346948.html

Uppdateras kontinuerligt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då skulle du bara veta hur otroligt svårt det är att förklara för en del folk att det finns både rika och fattiga som stödjer Thaksin. Att det finns fattiga som stödjer demokraterna osv. Men det absolut svåraste som finns i hela världen är att förklara för just DIG att vi som på det här forumet är emot Thaksin INTE samtidigt är emot demokrati, fattiga, yttrandefrihet, minskade klassklyftor och rätten till fri och bra sjukvård samt bra utbildning för alla.

Själv så har jag gett upp men ser att andra träget kämpar på med denna helt omöjliga uppgift.

Nu väljer ju IL att tolka all information och all fakta så att det passar i hans idealvärld, därför har han till exempel inte kommenterat tråden där Thaksin gav sin syn på demokrati. Dr T var ju ganska klar med att demokrati inte var hans mål. redan 2003 kunde vi med läsförståelse och egna öron höra detta. IL väljer att tolka det som smutskastning av Thailands Nelson Mandela.

Alla röda är i Bangkok frivilligt, den här videon är fejk från hans politiska motståndare. http://www.nationmultimedia.com/home/2010/03/13/politics/Red-shirts-handing-out-cash-to-&039;find-democracy-30124588.html

All bönder stöder Thaksin, utanför Issan finns det bara storbönder som tjänar på Demokraterna. Med IL´s logik utgör adeln, de rika, militären och eliten kanske 10 %. De andra 20% måste demokraterna skrapat ihop i Thailands tre sydligaste provinser. Alternativt ha fuskat ihop. För ingen utanför dessa grupper kan ju stödja någon annan än Thaksin, har är ALLA fattiga thailändares ENDA förkämpe och VÄN!

Det är därför de fattiga tycker att han ska få tillbaka alla sina pengar som han, mycket smart men oerhört omoraliskt lurade landet Thailand på. Pengar som skulle kunnat gå till vård, skola eller andra förbättringar till de fattiga som IL säger sig vurma för.

Kan han sen komma tillbaka till makten då jävlar, då kommer hans War On Drugs att ses som en söndagsutflykt. Han kommer att se till att ALLA stödjer honom i ett val. Förmodligen så avrättas/fängslas du utanför vallokalen direkt om du inte kan bevisa att du röstade på Thaksin.

Och då står IL och jublar för det är äkta demokrati!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Många skriver sig varma över att dmokraterna har så mycket väljare i landet.

Det är ju synd att dom inte är aktiva när landet håller val, då hade dom ju haft chansen att påverka resultatet, och då hade vi ju sluppit dom ständiga kupperna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Många skriver sig varma över att dmokraterna har så mycket väljare i landet.

Det är ju synd att dom inte är aktiva när landet håller val, då hade dom ju haft chansen att påverka resultatet, och då hade vi ju sluppit dom ständiga kupperna.

Mvh Isan Lover

Gör du dig dummare bara för att driva med oss?

Här hittar du valresultatet: http://en.wikipedia.org/wiki/Thai_general_election,_2007

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Många skriver sig varma över att dmokraterna har så mycket väljare i landet.

Det är ju synd att dom inte är aktiva när landet håller val, då hade dom ju haft chansen att påverka resultatet, och då hade vi ju sluppit dom ständiga kupperna.

Mvh Isan Lover

Börjar det inte bli trångbott där i kokosnöten? Demokraterna fick flest röster i förra valet. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...