Jump to content
IGNORERAD

hur tror ni helgens demonstrationer kommer att utveckla sig?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Posten Berit

Eller kanske de vill skona sitt folk från våld från dessa galenpannor!

Eller skydda sina postioner. Oavsett vad de vill så är det väl inte ok att inkräkta på mötesfrihet och yttrandefrihet, eller är du av en annan åsikt?

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 327
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    44

  • noBuzz

    28

  • andersbangkok

    24

  • Joints

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mja, då varje deltagare minst har 500:- battingar som bränner i fickan och dessutom en ny riskokare, alt fritös, så får man förmoda att det blir en matorgie av sällan skådat slag. Det enda som möjligen skulle kunna sätta käppar i hjulet är om det inte skulle finnas eluttag till alla kokarna.

Okokte Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Det var nyss ett frenetiskt tutande bland bilarna runt om i Bangkok. Detta skedde direkt efter nationalsangen och var for att visa sitt mi8ssnoje over att hela staden halls som gisslan under demonstrationerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

NoBuzz.

Drivmedel finns f.n. till försäljning. Tankande för mindre än en timme sen. Dock finns ett rykte som säger att det ska bli stopp i morgon.

Radio,Tv och web funkar som vanligt och regeringen har gått ut och sagt att de inte ska stänga ner några kanaler, utan hävdar att påståendet om stängda kanaler är ren propaganda.

Poffa

Jo.. min åsikt med. Ville bara få Lao Kao att förklara var han fått sina propagandafantasier ifrån. ( iofs så tror jag mig redan veta det :) )

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Appropå propaganda så är detta rätt kul. En varning om vanlig sommaråska från meterologiska departementet har lagom till protesterna utökats till en varning om tropisk storm av The Interior Ministry's Disaster Prevention and Mitigation Department. Allt för att få Nordborna att stanna hemma.

Propaganda:

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/170812/tropical-storm-warning

Information:

http://www.tmd.go.th/en/list_warning.php

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå propaganda så är detta rätt kul. En varning om vanlig sommaråska från meterologiska departementet har lagom till protesterna utökats till en varning om tropisk storm av The Interior Ministry's Disaster Prevention and Mitigation Department. Allt för att få Nordborna att stanna hemma.

Propaganda:

http://www.bangkokpo...l-storm-warning

Information:

http://www.tmd.go.th...ist_warning.php

Himla konstigt.. statlig "propaganda" i media men "information" på statliga hemsidor. Världen är bra förvirrad nuförtiden. :crazy:

Sen kunde jag inte se något om att "propagandan" var skriven för att "få Nordborna att stanna hemma". Var läste du det någonstans? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå propaganda så är detta rätt kul. En varning om vanlig sommaråska från meterologiska departementet har lagom till protesterna utökats till en varning om tropisk storm av The Interior Ministry's Disaster Prevention and Mitigation Department. Allt för att få Nordborna att stanna hemma.

Propaganda:

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/170812/tropical-storm-warning

Information:

http://www.tmd.go.th/en/list_warning.php

En liten skillnad mellan den s.k. "propagandan" och "informationen" är att informationen är lämnad två dagar senare, vilken i vädersammanhang är ganska mycket. I den s.k. "propagandan" står det dessutom "att en tropisk storm KAN drabba.."

Skillnaden verkar mer vara ögonfärgen hos läsaren.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

En liten skillnad mellan den s.k. "propagandan" och "informationen" är att informationen är lämnad två dagar senare, vilken i vädersammanhang är ganska mycket. I den s.k. "propagandan" står det dessutom "att en tropisk storm KAN drabba.."

Skillnaden verkar mer vara ögonfärgen hos läsaren.

Poffa

Intressant att meteorologiska departementet inte nämner något om en tropisk storm. För övrigt har jag inte sett DDPM utfärda sådana varningar på så lösa grunder tidigare.

Informationen kan du följa flera dagar tillbaka. det räcker med att du öppnar sidan och tittar ner med dina blå ögon.

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag hoppas innerligt att det blir fredliga demonstrationer. När jag lyssnade på röd-skjortornas internationelle talesman (kommer tyvärr inte ihåg hans namn) vid FCC evenemang för ett par veckor sedan, då informerade han att det genomförts utbildningar och träning kring hur att hålla demonstrationer lugna med lokala ledare för demonstrationerna.

Det skulle verkligen ge stor positiv effekt för de röda om dom kan hantera detta anständigt. Då kommer dom vinna många poäng hos Bangkok-borna och övriga i Thailand

Det var i alla fall denne man mycket medveten om.

Jag tror det kommer bli ganska lugnt men med en del incidenter. Helt smärtfritt tror jag inte det blir.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker de röda har tramsat runt tillräkligt länge.

Om de inte snnart börjar ta till handling kommer ingen att tro på dem.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag hoppas innerligt att det blir fredliga demonstrationer. När jag lyssnade på röd-skjortornas internationelle talesman (kommer tyvärr inte ihåg hans namn) vid FCC evenemang för ett par veckor sedan, då informerade han att det genomförts utbildningar och träning kring hur att hålla demonstrationer lugna med lokala ledare för demonstrationerna.

Det skulle verkligen ge stor positiv effekt för de röda om dom kan hantera detta anständigt. Då kommer dom vinna många poäng hos Bangkok-borna och övriga i Thailand

Det var i alla fall denne man mycket medveten om.

Jag tror det kommer bli ganska lugnt men med en del incidenter. Helt smärtfritt tror jag inte det blir.

Visst hoppas även jag på att det blir lugnt och städat.

Frågan är väl om de Röda Fotfolksanhängarna är så speciellt intresserade av att:

"vinna många poäng hos Bangkok-borna".

De åker ju knappast in till Bangkok för att visa huvudstadens invånare respekt och vördnad.

Demonstranterna är ju sedan länge heligt förbannade på vad de beskriver som den högfärdiga eliten i huvudstaden

Att lantisarna ska bete sig väl och städat är nog snarare ett önsketänkande om hur det borde förhålla sig,

vilket kanske en och annan ur Bangkok-nomenklaturen fortfarande fantiserar och drömmer om.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Siam, du har nog tyvärr rätt men jag hoppas verkligen det blir anständigt.

Jag tror i och för sig inte att dom bryr sig särskilt mycket om poäng hos Bangkok-borna men om man får tro den internationelle talesmannen för de röda så finns det en kunskap om att går det överstyr så faller det tillbaka på de röda själva. Han sa också att "förstås kan vi inte kontrollera alla" Vi får väl se vad det betyder.

Snart får vi svaret.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

NoBuzz.

Drivmedel finns f.n. till försäljning. Tankande för mindre än en timme sen. Dock finns ett rykte som säger att det ska bli stopp i morgon.

Radio,Tv och web funkar som vanligt och regeringen har gått ut och sagt att de inte ska stänga ner några kanaler, utan hävdar att påståendet om stängda kanaler är ren propaganda.

Poffa

Tack Poffa och alla andra!

Var just och fyllde upp bilen.

Vi frågade på tappen och de sa att alla tappar får sälja det de har kvar, men de får inga leveranser förrän nästa vecka.

Kunde blivit lite trist att inte komma till Jomtien på söndag...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Poffa och alla andra!

Var just och fyllde upp bilen.

Vi frågade på tappen och de sa att alla tappar får sälja det de har kvar, men de får inga leveranser förrän nästa vecka.

Kunde blivit lite trist att inte komma till Jomtien på söndag...

MVH Tommy

Vad bra. så demonstranterna kommer att kunna ta sig till Bangkok, men inte därifrån.

Blir nog en långvarig belägring av Bangkok i sådana fall.

Och det passar ju regeringen som handen i handsken. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Siam, du har nog tyvärr rätt men jag hoppas verkligen det blir anständigt.

Jag tror i och för sig inte att dom bryr sig särskilt mycket om poäng hos Bangkok-borna men om man får tro den internationelle talesmannen för de röda så finns det en kunskap om att går det överstyr så faller det tillbaka på de röda själva. Han sa också att "förstås kan vi inte kontrollera alla" Vi får väl se vad det betyder.

Snart får vi svaret.

Varför är de Röda så förbannade?

Förr i tiden hade den thailändske konungen med sina propagandaprojekt i stort sett ensamrätt på ”rural development”, och därför ville ingen politiker i huvudstaden ta tag i några problem på landsbygden. Det hade ju kunnat uppfattas som att man konkurrerade med det som kungen uträttade för landsbygdsbefolkningen.

Detta gällde ända fram tills Thaksin klampade in på Kungens välgörenhet domäner. Helt frankt och respektlöst erbjöd Thaksin lantisarna sjukvårdsreformer, studiestipendier, ekonomisk bylån mm. Lantisarna blev med dessa ganska enkla medel glada och förförda. Äntligen hade någon utbildad och rik människa visat dem respekt och fört deras talan istället för att kasta till dem smulor och svårbegriplig välgörenhet i gengäld för okritisk beundran och vördnad.

Någon blev avundsjuk på Thaksins framfart och popularitet. Sedan smiddes planer och med hjälp av dekorerade generaler togs lantisarnas frälsare och kompis ifrån dem. Bangkokborna viftade med sina kungaporträtt och gula banderoller när de hälsade kuppmakarna och stridsvagnarna med leende hurrarop. Blommor gavs till soldaterna som hade avsatt lantisarnas idol och talesman. En flerårig smädekampanj och rättsprocess startades mot den avsatte Premiärministern.

Pandoras ask är och förblir öppnad – Lantisarna tänker inte längre återgå till att vara leende, vördnadsfulla och lida i sitt anletes svett under tiden som huvudstaden utvecklas och till synes ekonomiskt blomstrar.

Många Röda anhängare är rejält förbannade och de vill ha sin hämnd innan de blir någorlunda nöjda. Om vägen dit innefattar att de måste gifta sig med djävulen (Thaksin), ja det må så vara – ändamålet helgar ju medlen.

Och det kommer inte att hjälpa att Abhisit och hans regering försöker kopiera och döpa om en del reformer som Thaksin och hans medhjälpare tidigare hittade på. De röda har tunnelseende nu, och de vill ”lustigt” nog inte låta sig köpas av Abhisits olika prisstödprojekt till lantbrukare och hans generösa penninglån till skuldsatta bybor. Det är gammal skåpmat i ny förpackning.

Även om makthavarna till synes är både belevade och gemytliga, så har dessvärre Abhisit och hans gelikar ingen koll på vad lantisarna vill ha – de förstår det helt enkelt missnöjet och deras ”opassande” respekttörst av den enkla anledningen att de själva aldrig har haft det ekonomiskt eller socialt besvärligt. Likväl har de aldrig i generationer fått sitta barfota på huk i vägdammet för att respektfullt tvingas buga för det fina och upplysta storstadsfolket som med sina blanka skor och nystrukna vita skjortor glider runt i flotta bilar.

Rätt eller fel, så är och förblir de röda lantisarna förbannade i vilket fall som helst – och i helgen får vi se hur de kommer att kanalisera den ilskan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är de Röda så förbannade?

Förr i tiden hade den thailändske konungen med sina propagandaprojekt i stort sett ensamrätt på ”rural development”, och därför ville ingen politiker i huvudstaden ta tag i några problem på landsbygden. Det hade ju kunnat uppfattas som att man konkurrerade med det som kungen uträttade för landsbygdsbefolkningen.

Detta gällde ända fram tills Thaksin klampade in på Kungens välgörenhet domäner. Helt frankt och respektlöst erbjöd Thaksin lantisarna sjukvårdsreformer, studiestipendier, ekonomisk bylån mm. Lantisarna blev med dessa ganska enkla medel glada och förförda. Äntligen hade någon utbildad och rik människa visat dem respekt och fört deras talan istället för att kasta till dem smulor och svårbegriplig välgörenhet i gengäld för okritisk beundran och vördnad.

Någon blev avundsjuk på Thaksins framfart och popularitet. Sedan smiddes planer och med hjälp av dekorerade generaler togs lantisarnas frälsare och kompis ifrån dem. Bangkokborna viftade med sina kungaporträtt och gula banderoller när de hälsade kuppmakarna och stridsvagnarna med leende hurrarop. Blommor gavs till soldaterna som hade avsatt lantisarnas idol och talesman. En flerårig smädekampanj och rättsprocess startades mot den avsatte Premiärministern.

Pandoras ask är och förblir öppnad – Lantisarna tänker inte längre återgå till att vara leende, vördnadsfulla och lida i sitt anletes svett under tiden som huvudstaden utvecklas och till synes ekonomiskt blomstrar.

Många Röda anhängare är rejält förbannade och de vill ha sin hämnd innan de blir någorlunda nöjda. Om vägen dit innefattar att de måste gifta sig med djävulen (Thaksin), ja det må så vara – ändamålet helgar ju medlen.

Och det kommer inte att hjälpa att Abhisit och hans regering försöker kopiera och döpa om en del reformer som Thaksin och hans medhjälpare tidigare hittade på. De röda har tunnelseende nu, och de vill ”lustigt” nog inte låta sig köpas av Abhisits olika prisstödprojekt till lantbrukare och hans generösa penninglån till skuldsatta bybor. Det är gammal skåpmat i ny förpackning.

Även om makthavarna till synes är både belevade och gemytliga, så har dessvärre Abhisit och hans gelikar ingen koll på vad lantisarna vill ha – de förstår det helt enkelt missnöjet och deras ”opassande” respekttörst av den enkla anledningen att de själva aldrig har haft det ekonomiskt eller socialt besvärligt. Likväl har de aldrig i generationer fått sitta barfota på huk i vägdammet för att respektfullt tvingas buga för det fina och upplysta storstadsfolket som med sina blanka skor och nystrukna vita skjortor glider runt i flotta bilar.

Rätt eller fel, så är och förblir de röda lantisarna förbannade i vilket fall som helst – och i helgen får vi se hur de kommer att kanalisera den ilskan.

Du skriver kanonbra och kanske har du rätt. Kanske inte. Plus för berättartekniken blir det iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst hoppas även jag på att det blir lugnt och städat.

Frågan är väl om de Röda Fotfolksanhängarna är så speciellt intresserade av att:

"vinna många poäng hos Bangkok-borna".

De åker ju knappast in till Bangkok för att visa huvudstadens invånare respekt och vördnad.

Demonstranterna är ju sedan länge heligt förbannade på vad de beskriver som den högfärdiga eliten i huvudstaden

Att lantisarna ska bete sig väl och städat är nog snarare ett önsketänkande om hur det borde förhålla sig,

vilket kanske en och annan ur Bangkok-nomenklaturen fortfarande fantiserar och drömmer om.

Vad over- och ovre medelklassen i Bkk tycker skiter de nog som sagt, och med viss rätt, hogaktningsfullt i. Vad de borde bry sig om är vad undre medelklass och arbetarklass i Bkk tycker, samt vad all arbetarklass i resten av Centrala Thailand tycker. Utan stod från en betydande del av denna grupp vinner de roda inget val da Isaan och Norra Thailand bara utgor 35% av alla rostberättigade. I "min ny" i Centrala Thailand så hade folk, mestadels nästan lika fattiga som i Isaan, länge forståelse for att Isaans fattiga drog fordelar av Thaksin men många tyckte redan innan kuppen att måttet var rågat. I samband med forra årets Songkhrankravaller så var de flesta riktigt lessa pa de roda och blir det oroligheter nu så kommer nog Isaans befolkning att bestraffas, på ett eller annat sätt, i lång tid framover. De gamla, och nästan glomda, fordomarna om Isaaniter som lata, korkade och lättkopta har redan borjat komma tillbaka bland vanliga arbetare i Centrala Thailand och Bkk och om det visar sig att Isaaniterna är beredda att starta ett mindre inbordeskrig for att Sydostasiens mest korrumperade politiker, på senare år, ska få tillbaka sina forsnillade pengar så är det nog många som gärna ser alla forbättringar Isaan fått på senare år gå upp i rok.

Jag tror dock att de allra flesta även är, på sin hojd, måttligt fortjusta i Demokraterna och gärna skulle se ett gäng ljusroda skjortor fora fram en arbetarvänlig regering till makten. Dock svårt att vinna val utan miljarder Baht i ryggen och få arbetare har det.

Vad tror jag händer? Eftersom jag bott så länge i Thailand så borjar jag bli vidskeplig. Jag är inte i Japan så många gånger per år men jag lyckades vara här både vid militärkuppen och flygplatsdemonstrationen. Jag är i Japan nu så formodligen går det åt helvete igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är de Röda så förbannade?

Förr i tiden hade den thailändske konungen med sina propagandaprojekt i stort sett ensamrätt på ”rural development”, och därför ville ingen politiker i huvudstaden ta tag i några problem på landsbygden. Det hade ju kunnat uppfattas som att man konkurrerade med det som kungen uträttade för landsbygdsbefolkningen.

Detta gällde ända fram tills Thaksin klampade in på Kungens välgörenhet domäner. Helt frankt och respektlöst erbjöd Thaksin lantisarna sjukvårdsreformer, studiestipendier, ekonomisk bylån mm. Lantisarna blev med dessa ganska enkla medel glada och förförda. Äntligen hade någon utbildad och rik människa visat dem respekt och fört deras talan istället för att kasta till dem smulor och svårbegriplig välgörenhet i gengäld för okritisk beundran och vördnad.

Någon blev avundsjuk på Thaksins framfart och popularitet. Sedan smiddes planer och med hjälp av dekorerade generaler togs lantisarnas frälsare och kompis ifrån dem. Bangkokborna viftade med sina kungaporträtt och gula banderoller när de hälsade kuppmakarna och stridsvagnarna med leende hurrarop. Blommor gavs till soldaterna som hade avsatt lantisarnas idol och talesman. En flerårig smädekampanj och rättsprocess startades mot den avsatte Premiärministern.

Pandoras ask är och förblir öppnad – Lantisarna tänker inte längre återgå till att vara leende, vördnadsfulla och lida i sitt anletes svett under tiden som huvudstaden utvecklas och till synes ekonomiskt blomstrar.

Många Röda anhängare är rejält förbannade och de vill ha sin hämnd innan de blir någorlunda nöjda. Om vägen dit innefattar att de måste gifta sig med djävulen (Thaksin), ja det må så vara – ändamålet helgar ju medlen.

Och det kommer inte att hjälpa att Abhisit och hans regering försöker kopiera och döpa om en del reformer som Thaksin och hans medhjälpare tidigare hittade på. De röda har tunnelseende nu, och de vill ”lustigt” nog inte låta sig köpas av Abhisits olika prisstödprojekt till lantbrukare och hans generösa penninglån till skuldsatta bybor. Det är gammal skåpmat i ny förpackning.

Även om makthavarna till synes är både belevade och gemytliga, så har dessvärre Abhisit och hans gelikar ingen koll på vad lantisarna vill ha – de förstår det helt enkelt missnöjet och deras ”opassande” respekttörst av den enkla anledningen att de själva aldrig har haft det ekonomiskt eller socialt besvärligt. Likväl har de aldrig i generationer fått sitta barfota på huk i vägdammet för att respektfullt tvingas buga för det fina och upplysta storstadsfolket som med sina blanka skor och nystrukna vita skjortor glider runt i flotta bilar.

Rätt eller fel, så är och förblir de röda lantisarna förbannade i vilket fall som helst – och i helgen får vi se hur de kommer att kanalisera den ilskan.

Så mycket skitsnack inlindat i fint förpackade meningar har jag nog aldrig tidigare läst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är de Röda så förbannade?

Förr i tiden hade den thailändske konungen med sina propagandaprojekt i stort sett ensamrätt på ”rural development”, och därför ville ingen politiker i huvudstaden ta tag i några problem på landsbygden. Det hade ju kunnat uppfattas som att man konkurrerade med det som kungen uträttade för landsbygdsbefolkningen.

Detta gällde ända fram tills Thaksin klampade in på Kungens välgörenhet domäner. Helt frankt och respektlöst erbjöd Thaksin lantisarna sjukvårdsreformer, studiestipendier, ekonomisk bylån mm. Lantisarna blev med dessa ganska enkla medel glada och förförda. Äntligen hade någon utbildad och rik människa visat dem respekt och fört deras talan istället för att kasta till dem smulor och svårbegriplig välgörenhet i gengäld för okritisk beundran och vördnad.

Någon blev avundsjuk på Thaksins framfart och popularitet. Sedan smiddes planer och med hjälp av dekorerade generaler togs lantisarnas frälsare och kompis ifrån dem. Bangkokborna viftade med sina kungaporträtt och gula banderoller när de hälsade kuppmakarna och stridsvagnarna med leende hurrarop. Blommor gavs till soldaterna som hade avsatt lantisarnas idol och talesman. En flerårig smädekampanj och rättsprocess startades mot den avsatte Premiärministern.

Pandoras ask är och förblir öppnad – Lantisarna tänker inte längre återgå till att vara leende, vördnadsfulla och lida i sitt anletes svett under tiden som huvudstaden utvecklas och till synes ekonomiskt blomstrar.

Många Röda anhängare är rejält förbannade och de vill ha sin hämnd innan de blir någorlunda nöjda. Om vägen dit innefattar att de måste gifta sig med djävulen (Thaksin), ja det må så vara – ändamålet helgar ju medlen.

Och det kommer inte att hjälpa att Abhisit och hans regering försöker kopiera och döpa om en del reformer som Thaksin och hans medhjälpare tidigare hittade på. De röda har tunnelseende nu, och de vill ”lustigt” nog inte låta sig köpas av Abhisits olika prisstödprojekt till lantbrukare och hans generösa penninglån till skuldsatta bybor. Det är gammal skåpmat i ny förpackning.

Även om makthavarna till synes är både belevade och gemytliga, så har dessvärre Abhisit och hans gelikar ingen koll på vad lantisarna vill ha – de förstår det helt enkelt missnöjet och deras ”opassande” respekttörst av den enkla anledningen att de själva aldrig har haft det ekonomiskt eller socialt besvärligt. Likväl har de aldrig i generationer fått sitta barfota på huk i vägdammet för att respektfullt tvingas buga för det fina och upplysta storstadsfolket som med sina blanka skor och nystrukna vita skjortor glider runt i flotta bilar.

Rätt eller fel, så är och förblir de röda lantisarna förbannade i vilket fall som helst – och i helgen får vi se hur de kommer att kanalisera den ilskan.

Jag håller till viss del med dig men jag ogillar när du, precis som vissa andra, glommer bort att det finns "lantisar" även utanfor Isaan. Jag erkänner att jag har rätt dålig koll på Isaan så jag tror därfor på de som säger att Thaksin betydde allt for Isaan. Ni borde ändå fråga er, åtminstonde någon gång, varfor "lantisarna" i soder aldrig gillade Thaksin och varfor "lantisarna" i Centrala till storsta delen slutade gilla honom. Om han verkligen stod på de fattigas sida, och inte bara så många fattigas sida som behovdes for att vinna, varfor dyrkas han inte av alla de fattiga som bor utanfor Isaan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag håller till viss del med dig men jag ogillar när du, precis som vissa andra, glommer bort att det finns "lantisar" även utanfor Isaan. Jag erkänner att jag har rätt dålig koll på Isaan så jag tror därfor på de som säger att Thaksin betydde allt for Isaan. Ni borde ändå fråga er, åtminstonde någon gång, varfor "lantisarna" i soder aldrig gillade Thaksin och varfor "lantisarna" i Centrala till storsta delen slutade gilla honom. Om han verkligen stod på de fattigas sida, och inte bara så många fattigas sida som behovdes for att vinna, varfor dyrkas han inte av alla de fattiga som bor utanfor Isaan?

Hej Atom, tackar för kommentarerna.

I kåserande ordalag har jag försökt förstå mig på irritationen hos båda parter, både gula och röda.

Kanske det inte framgick av det jag skrev. Nåväl, det är väl inte hela världen ;-)

Rätta mig gärna om jag har missat det, men var någonstans i min text har jag

enkelspårigt hänvisat till att "lantisar" = "Isaanbefolkningen?

Jag nämnde väl inte Isaan med ett enda ord?

Jag är medveten om att begreppet "Lantisar" inbegriper de flesta som inte bor i storstaden Bkk.

De finns både i de centrala delarna, södra Thailand och i de Norra delarna.

Baboo får gärna rätta mig och förklara varför jag enligt honom skriver en massa skitsnack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Atom, tackar för kommentarerna.

I kåserande ordalag har jag försökt förstå mig på irritationen hos båda parter, både gula och röda.

Kanske det inte framgick av det jag skrev. Nåväl, det är väl inte hela världen ;-)

Rätta mig gärna om jag har missat det, men var någonstans i min text har jag

enkelspårigt hänvisat till att "lantisar" = "Isaanbefolkningen?

Jag nämnde väl inte Isaan med ett enda ord?

Jag är medveten om att begreppet "Lantisar" inbegriper de flesta som inte bor i storstaden Bkk.

De finns både i de centrala delarna, södra Thailand och i de Norra delarna.

Baboo får gärna rätta mig och förklara varför jag enligt honom skriver en massa skitsnack.

Konbanwa Siam-Nilsson-san,

I ditt kåseri så verkar det som att alla "lantisar" gillar eller nästan dyrkar Thaksin. Problemet är alltså att du inte skriver "Isaan lantisar" for så vitt jag vet, både av vad jag läst och av egen erfarenhet, så finns det ingen storre dyrkan av Thaksin utanfor denna grupp. De flesta i "min by" skulle inte ha något emot att kallas "lantisar" men de skulle bli ordentligt snea om du påstod att alla "lantisar" gillade Thaksin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Konbanwa Siam-Nilsson-san,

I ditt kåseri så verkar det som att alla "lantisar" gillar eller nästan dyrkar Thaksin. Problemet är alltså att du inte skriver "Isaan lantisar" for så vitt jag vet, både av vad jag läst och av egen erfarenhet, så finns det ingen storre dyrkan av Thaksin utanfor denna grupp. De flesta i "min by" skulle inte ha något emot att kallas "lantisar" men de skulle bli ordentligt snea om du påstod att alla "lantisar" gillade Thaksin.

Atom-San,

Jag är medveten om att lantisarna inte dyrkar Thaksin i någon större omfattning.

De som röstade på honom tidigare och de som fortfarande säger sig stödja honom ser nog mer på honom som något ”nödvändigt ont” för att det ska bli rejäla sociala förändringar i landet.

Det var också min avsikt att detta knepiga förhållande skulle framgå när jag skrev:

”Många Röda anhängare är rejält förbannade och de vill ha sin hämnd innan de blir någorlunda nöjda. Om vägen dit innefattar att de måste gifta sig med djävulen (Thaksin), ja det må så vara – ändamålet helgar ju medlen.”

Sayonara, önskar SM

Ps: glöm inte att få dig lite Sukiyaki till livs:

http://www.youtube.com/watch?v=RtXQ31F1A-k

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Varför är de Röda så förbannade?

Förr i tiden hade den thailändske konungen med sina propagandaprojekt i stort sett ensamrätt på ”rural development”, och därför ville ingen politiker i huvudstaden ta tag i några problem på landsbygden. Det hade ju kunnat uppfattas som att man konkurrerade med det som kungen uträttade för landsbygdsbefolkningen.

Detta gällde ända fram tills Thaksin klampade in på Kungens välgörenhet domäner. Helt frankt och respektlöst erbjöd Thaksin lantisarna sjukvårdsreformer, studiestipendier, ekonomisk bylån mm. Lantisarna blev med dessa ganska enkla medel glada och förförda. Äntligen hade någon utbildad och rik människa visat dem respekt och fört deras talan istället för att kasta till dem smulor och svårbegriplig välgörenhet i gengäld för okritisk beundran och vördnad.

Någon blev avundsjuk på Thaksins framfart och popularitet. Sedan smiddes planer och med hjälp av dekorerade generaler togs lantisarnas frälsare och kompis ifrån dem. Bangkokborna viftade med sina kungaporträtt och gula banderoller när de hälsade kuppmakarna och stridsvagnarna med leende hurrarop. Blommor gavs till soldaterna som hade avsatt lantisarnas idol och talesman. En flerårig smädekampanj och rättsprocess startades mot den avsatte Premiärministern.

Pandoras ask är och förblir öppnad – Lantisarna tänker inte längre återgå till att vara leende, vördnadsfulla och lida i sitt anletes svett under tiden som huvudstaden utvecklas och till synes ekonomiskt blomstrar.

Många Röda anhängare är rejält förbannade och de vill ha sin hämnd innan de blir någorlunda nöjda. Om vägen dit innefattar att de måste gifta sig med djävulen (Thaksin), ja det må så vara – ändamålet helgar ju medlen.

Och det kommer inte att hjälpa att Abhisit och hans regering försöker kopiera och döpa om en del reformer som Thaksin och hans medhjälpare tidigare hittade på. De röda har tunnelseende nu, och de vill ”lustigt” nog inte låta sig köpas av Abhisits olika prisstödprojekt till lantbrukare och hans generösa penninglån till skuldsatta bybor. Det är gammal skåpmat i ny förpackning.

Även om makthavarna till synes är både belevade och gemytliga, så har dessvärre Abhisit och hans gelikar ingen koll på vad lantisarna vill ha – de förstår det helt enkelt missnöjet och deras ”opassande” respekttörst av den enkla anledningen att de själva aldrig har haft det ekonomiskt eller socialt besvärligt. Likväl har de aldrig i generationer fått sitta barfota på huk i vägdammet för att respektfullt tvingas buga för det fina och upplysta storstadsfolket som med sina blanka skor och nystrukna vita skjortor glider runt i flotta bilar.

Rätt eller fel, så är och förblir de röda lantisarna förbannade i vilket fall som helst – och i helgen får vi se hur de kommer att kanalisera den ilskan.

Hej

Det var en bra beskrivning av läget, och man kan ju hoppas att någon mer får upp ögonen och ser verkligheten.

Men en del verkar ha oerhört svårt att förstå klyftan mellan Bangkok och landet, och inte minst mellan rik och fattig.

Och jag tror precis som du att risken för likvidering av ledande personer är stor, skulle någon av dom gå ut bland fattiga skulle dom i princip bli slitna i stycken.

Men jag tror inte heller att det kommer att ske under dessa demonstrationer, det är för mycket folk som bevakar dom , om dom inte råkar på någon som var

fallet förra gången.

Och den här helgen ändrar förmodligen ingenting i sak, allt kommer att fortsätta även efter denna helg.

Rik mot fattig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Konbanwa Siam-Nilsson-san,

I ditt kåseri så verkar det som att alla "lantisar" gillar eller nästan dyrkar Thaksin. Problemet är alltså att du inte skriver "Isaan lantisar" for så vitt jag vet, både av vad jag läst och av egen erfarenhet, så finns det ingen storre dyrkan av Thaksin utanfor denna grupp. De flesta i "min by" skulle inte ha något emot att kallas "lantisar" men de skulle bli ordentligt snea om du påstod att alla "lantisar" gillade Thaksin.

Hej

Du glömde norra Thailand där Thaksin kommer ifrån, där har dom också ha jättestort stöd.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...