Jump to content
IGNORERAD

hur tror ni helgens demonstrationer kommer att utveckla sig?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

Jag gör den tolkningen av den anledning att du och några till brukar hävda att regeringen har tillkommit genom en demokratisk process.

Och då måste man ju rimligen tycka att deom handlingar som ledde fram till att landet fick en ny regering var ok, eftersom dom i högsta grad var huvudingridiensen.

Om jag har missuppfattat något i detta så förtydliga dig gärna.

Jag har vid ett flertal tillfällen tagit upp detta och alltid fått svaret att det sätt som regeringen kom till makten på var en demokratisk process.

Enligt mig och många andra kan man inte bortse ifrån det som skedde utanför parlamentet.

Jag ber gärna om ursäkt, men då måste jag förstå varför.

Mvh Isan Lover

DU behöver inte tolka mina åsikter och jag avböjer all form av tolkningshjälp av mina åsikter i framtiden, tack!

Det är svårt att diskutera me dig eftersom du inte verkar veta hur den demokratiska processen går till i Thailand. Fakta biter inte på dig. Den demokratiska processen i Thailand har många brister och är långt ifrån perfekt vilket jag inte känner till någon som tycker här på MPR.

Fakta är dock att dagens koalition sitter på samma röstmandat som Samaks och Somchais koalitioner. Så är dagens koalition odemokratiskt vald så måste även då Samaks och Somchais vara samma sak.

PAD började sina gatudemonstrationer i maj månad 2008 när det tycket att de gett Samaks regering nog med tid för att undersöka om de jobbade för landet eller Thaksin. De tycket att de jobbade för Thaksin först och främst. ALLA ska ha rätt att demonstrera, både gula och röda. Inom lagens råmärken givetvis.

Upploppen vid TV stationen och den följande ockupationen av goverment house tog Samaks regering på sängen. De var helt enkelt inte beredda på att det skulle hända. De försökte ta tillbaka goverment house med kravaller och 2 dödade som följd den 7 oktober 2008. Man var heller inte beredda på att flygplatsen skulle ockuperas som den gjorde.

Skulle polisen eller militären gått in för att få bort dessa mängder av demonstranter skulle det med all sannolikhet slutat i ett blodbad som inte hade legat massakrerna 1973 och 1976 långt efter.

Efter att PPP upplösts för valfusk hade Somchai alla möjligheter att behålla regeringsmakten men Demokraterna valde att lansera sig själv tillsammans med samma koalitionspartier som tidigare stött PPP som ett regeringsalternativ. Det hade dock inte räckt ifall inte Newin beslutat sig hör att hugga kniven i ryggen på Thaksin och bilda BJT och stödja Demokraternas regeringsalternativ.

Ifall det var trycket från PAD eller militären eller någon annan som fick koalitionspartierna att byta sida vet varken du eller jag, det kanske var så att de lockades med lukrativa ministerposter och departement att basa över i Demokraternas regering?

När Somchais regering föll skulle han givetvis utlyst nyval, men han trodde han hade sina koalitionspartners med sig samt att han trodde att Newin var under kontroll. Han gamblade där och förlorade.

I de flesta västerländska demokratier hade det naturliga och hederliga valet varit att utlysa nyval då regeringspartiet föll. Men Thailand är ingen demokrati av västerländsk typ.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 327
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    44

  • noBuzz

    28

  • andersbangkok

    24

  • Joints

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

På frågan om hur demonstrationerna kommer att utveckla sig så har jag givetvis ingen aning men tydligen finns det inom de röda somliga som gärna ser att blodet flyter;

พี่น้องนัดกันคราวหน้า ถ้ารู้ว่าเขาจะปราบปราม ไม่ต้องเตรียมอะไรมาก มาด้วยกัน ขวดแก้วคนละใบ มาเติมน้ำมันเอาข้างหน้าบรรจุให้ได้ 75 ซีซีคือหนึ่งลิตร ถ้าเรามาหนึ่งล้านคนในกรุงเทพมหานครมีน้ำมันหนึ่งล้านลิตร รับรองว่ากทมเป็น ทะเลเพลิงอย่างแน่นอน การสู้ของคนเสื้อแดงแบบง่ายๆอย่างนี้ บอกให้ทหารได้รับทราบ บอกให้ทหารสุนัขรับใช้อมาตย์ได้รู้ว่า ถ้าคุณทำร้ายคนเสื้อแดงแม้เลือดหยดแต่หยดเดียว นั่นหมายความว่ากรุงเทพฯ จะเป็นทะเลเพลิงทันที

"Fellow Thais, for the next time [we protest], if you know that we will crackdown, there is no need to prepare a lot. Just bring one bottle each. Then fill it with oil so it is filled to 75cc-1 litre. If there are one million of us in Bangkok, there will be one million litres. I guarantee you that Bangkok will be a sea of fire for sure. The way the red shirts will fight back/respond is simple like this. We need to tell the military, tell the military dogs who are serving the aristocrats so that know that if you injure the red shirts with just one drop of blood then Bangkok will be a sea of fire."

Klippet kommer härifrån och Arisman som gapar ovanstående gör det cirka 5 minuter in på klippet http://www.youtube.com/watch?v=3hNCH7UVeYU&feature=related

Jag kommer att hålla ögonen på Bangkok Pundit idag Min länk där klippet ovan hittades. Han brukar vara bra uppdaterad.

I ett större perspektiv anser jag det vara tragiskt att så många som med rätta anser sig vara felfördelade låter sig duperas av en sådan tragisk människan som Thaksin. Det är en omöjlighet att det inte skulle finnas någon mer lämplig ledare bland alla dem som vill förändra Thailand. Tydligen så är tålamodet slut och man kräver ändring nu. Men en sådan plötslig förvandling är omöjlig och jag tror att det bara kommer att leda till än mer polarisering, våld och hat.

Jag är verkligen ingen expert på demokratifrågor men där jag sitter ser det ut som att Thailand inte är moget för en demokrati eftersom man dels inte riktigt vet vad det är och dels inte verkar vara speciellt intresserad av att ta reda på det heller. Något som gäller de flesta läger i landet. Ett rätt steg på vägen hade varit en person som kunde styra upp det hela genom att sätta folkets väl först utan någon som helst tanke på egna bankkonton. Någon som förstår poängen med rättssamhälle, yttrandefrihet och framförallt att skillnaden mellan att leda ett land och styra ett företag.

När ingen sådana ledarkandidater får plats är det svårt att inte dra slutsatsen att det inte bara är fel på ett system utan flera. Den stora frågan blir om man kan har kvar den thailändska mentaliteten tillsammans med ett någorlunda fungerande demokratiskt samhälle. Jag är ganska övertygad om att det är en omöjlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mai Chai Som du vet bildade Samak regering direkt efter valet 2007. Detta enligt demokratiska regler.

Han blev sedan avstängd pga att han dömdes för att ha fått betalt för en matlagningsshow i TV.

Han avgick, och Somchai Wongsavat, från samma parti, bildade ny regering 2008.

Nu har det gått 2,5 år sedan senaste valet.

Ett nyval skulle ränsa luften och visa vem majoriteten av Thailändare vill ha vid makten.

Du tycker detta är fel! ?

Nej, men jag tycker det är fel att gå till val på en konstitution som är författad av ett gäng konservativa kuppgeneraler.

Först tycker jag att ALLA partier som finns i parlamentet ska vara med och jobba fram en ny demokratisk konstitution. Sen när den är på plats går man till val.

För rättar man inte till det först hamnar vi på samma ställe som idag.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Nej, men jag tycker det är fel att gå till val på en konstitution som är författad av ett gäng konservativa kuppgeneraler.

Först tycker jag att ALLA partier som finns i parlamentet ska vara med och jobba fram en ny demokratisk konstitution. Sen när den är på plats går man till val.

För rättar man inte till det först hamnar vi på samma ställe som idag.

Hur lamnar du status quo da? Under PPP's flagga gjordes forsok att inleda en revisionsprocess som da blockades av Demokraterna samt flera smapartier. Demokraterna och PAD m.fl kravde nyval och Samak/Somchai argumenterade att forst skulle konstitutionen skrivas om. Nu ar forhallandet det samma med undantag for att Demokraterna sitter vid rodret.

Tex. en utomparlamentarisk forfattningsgrupp med representanter fran samtliga delar av samhallet bor arbeta fram ett forslag som via parlamentet bor ga till folkomrostning. Sa lange detta inte sker kommer inga sida ge vika.

ps i skrivande stund passerar ett gang soi 40 langs med Sukhumvit

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Mai Chai Instämmer med dig i Att revidera Thailands grundlag bör ske i samarbete mellan alla partierna i Parlamentet.

Dock tycker jag att detta kan göras efter ett nyval som talat om vem de vill ha vid makten.

Den regering som skall leda dessa förhandlingar om grundlagen bör känna ett stöd bakom sig genom att vara nyvald av folket.

Ett nyval kan resultera i att det blir Abhisit, eller någon från Phuea Thai som leder regeringen.

Jag hoppas att Thailändska folket får avgöra detta, och inte Generalerna.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej MaiChai

Att tolka varandras tankar och åsikter är väl helt nödvändigt om man ska kunna ha en diskussion?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

sten pa flaggan

Ett annat stort gäng rödskjortor passerade vid 14-tiden mig på flaggan i Pattaya.

De var 84 personer varav 2 falanger. Men det är ju bara fredag..

Mvh sten på flaggan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller till viss del med dig men jag ogillar när du, precis som vissa andra, glommer bort att det finns "lantisar" även utanfor Isaan. Jag erkänner att jag har rätt dålig koll på Isaan så jag tror därfor på de som säger att Thaksin betydde allt for Isaan. Ni borde ändå fråga er, åtminstonde någon gång, varfor "lantisarna" i soder aldrig gillade Thaksin och varfor "lantisarna" i Centrala till storsta delen slutade gilla honom. Om han verkligen stod på de fattigas sida, och inte bara så många fattigas sida som behovdes for att vinna, varfor dyrkas han inte av alla de fattiga som bor utanfor Isaan?

Mja, förmodligen är det samma orsaker som gör att Maud inte gillas av alla lantisar här hemma.

Bondeförbundaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Att påstå att det är vi som är för ett nyval som vill ha våld är ännu en missuppfattning av läget, vi som är för nyval är det för att det inte ska bli något våld.

Dom som är emot fria val skapar alla förutsättningar för våld.

Mvh Isan Lover

Det där är sannerligen inte demokrati; det är nära diktatur!

Jag vill påminna om att nu sittande regering, även med vissa tveksamheter (det håller jag med om) är demokratiskt vald.

Kan det vara så svårt att acceptera att det är en koalitionsregering som är vald.

Jag tolkar dig som att om det inte blir nyval så kommer de röda ta till våld. Trots att det är en demokratiskt vald regering? Så om det inte passar de röda så blir det våld? Intressant vinkling! Dina revolutionära idéer visar sig mer och mer.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det där är sannerligen inte demokrati; det är nära diktatur!

Jag vill påminna om att nu sittande regering, även med vissa tveksamheter (det håller jag med om) är demokratiskt vald.

Kan det vara så svårt att acceptera att det är en koalitionsregering som är vald.

Jag tolkar dig som att om det inte blir nyval så kommer de röda ta till våld. Trots att det är en demokratiskt vald regering? Så om det inte passar de röda så blir det våld? Intressant vinkling! Dina revolutionära idéer visar sig mer och mer.

Hej

Intressant att du tolkar min åsikt om att hålla val istället för att bråka och ev. ha ijhäl folk som "Dina revolutionära idéer visar sig mer och mer"

Jag vet inte ens vad man ska svara på sånt.

Kan bara konstatera att det är inte konstigt att det uppstår krig och konflikter i världen.

Och om fria val nu har blivit en revolutionär ide i dina ögon så hoppas jag att det inte är många som tycker så, för då är världen illa ute.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Intressant att du tolkar min åsikt om att hålla val istället för att bråka och ev. ha ijhäl folk som "Dina revolutionära idéer visar sig mer och mer"

Jag vet inte ens vad man ska svara på sånt.

Kan bara konstatera att det är inte konstigt att det uppstår krig och konflikter i världen.

Och om fria val nu har blivit en revolutionär ide i dina ögon så hoppas jag att det inte är många som tycker så, för då är världen illa ute.

Mvh Isan Lover

Nu vänder du och vrider på orden igen IL!

Det var inte fria val han klagade på utan att det var ett fritt val som tillsatte den regering som nu sitter (eftersom koalitioner är tillåtet) och att avsätta en regering (med våld :huh:) är inte demokratiskt!

Men misstänker att du tycker Sveriges regering oxå är fel eftersom Sossarna fick mest antal röster och borde då styra Sverige (minoriteten styr majoriteten)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men misstänker att du tycker Sveriges regering oxå är fel eftersom Sossarna fick mest antal röster och borde då styra Sverige (minoriteten styr majoriteten)!

Mja Fru Barbro, en regering med Maud kan aldrig vara fel.

Den kärringen vet ju ta mig fan precis allting.

Bondeförbundaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Nu vänder du och vrider på orden igen IL!

Det var inte fria val han klagade på utan att det var ett fritt val som tillsatte den regering som nu sitter (eftersom koalitioner är tillåtet) och att avsätta en regering (med våld :huh:) är inte demokratiskt!

Men misstänker att du tycker Sveriges regering oxå är fel eftersom Sossarna fick mest antal röster och borde då styra Sverige (minoriteten styr majoriteten)!

Tack BaBoo... det var just så jag menade. IL; gick det verkligen att missförstå eller var det en undanglidning i diskussionen?

Du skrev: "vi som är för nyval är det för att det inte ska bli något våld" Betyder det att om det INTE blir nyval, då är det stor risk för våld? Om det är så; då är det odemokratiskt enligt min uppfattning. Detta baserar jag på att det finns en vald regering. Att försöka tvinga fram nyval, (särskilt då kravet på nyval beror på att man inte är nöjd med domstolens dom av Thaksin) med hotet att annars uppstår våld; det är bara odemokratiska grupper långt till vänster och till höger som förespråkar.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

”Rymling” skapar kaos i semesterparadis

Blogga om artikeln

”Vad är värst – militärdiktatur från förr eller dagens låtsasdemokrati”

Han har inte satt sin fot i Thailand på flera år.

Ändå fortsätter förre premiärministern och ”rymlingen” Thaksin Shinawatra att skapa kaos i svenskarnas turistparadis.

Rika mot fattiga

De gulklädda är framförallt medelklassen i städerna som slåss för sina egna privilegier och tycker att Thaksin är en populist som köpt sitt stöd. De dyrkar även Thailands kung och anser att Thaksin skändar honom. Bland de gula finns också merparten av Thailands elit.

Vad vi ser är en klassisk maktkamp mellan de fattiga och de rika.

De gula har gjort allt för att bli av med Thaksin. De har störtat honom. De har förbjudit hans parti fler gånger om. De har bannlyst hans toppmedarbetare från politiken. Thaksin har i sin frånvaro dömts till fängelse för korruption.

Men Thaksin och hans anhängare vägrar ge upp.

Från sin exil i Dubai eldar Thaksin på sina anhängare via videolänk och twitter.

Dagens analys i aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/wolfganghansson/article6767174.ab

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Pinsamt Aftonbladet. Pinsamt!

Så många fel i en så kort artikel!

Poffa

Jag kan bara hålla med. Inte med ETT ord nämner man att det faktiskt är en domstol som dömt Thaksin, inte med ett ord nämner man att det faktiskt är en vald regering (om än bräcklig) som sitter nu.

Jag känner flera "gula" som verkligen inte är rika.

Nu har Aftonbladet aldrig kunnat utge sig för att vara något sanningsvittne. Jag tar artikeln som vanlig vänsterargumentation.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ur dagens Pravda:

”Vad är värst – militärdiktatur från förr eller dagens låtsasdemokrati”

Han har inte satt sin fot i Thailand på flera år.

Ändå fortsätter förre premiärministern och ”rymlingen” Thaksin Shinawatra att skapa kaos i svenskarnas turistparadis.

Rödklädda Thaksinanhängare har redan börjat strömma in i centrala Bangkok inför helgens demonstrationer som många fruktar blir våldsamma. Regeringen tror att de röda blir 100 000 men laddar som om de skulle vara en halv miljon.

En speciallag som ska gälla under två veckor har införts. Lagen ger myndigheterna rätt att förbjuda sammankomster, förbjuda traktorer och andra jordbruksfordon i huvudstaden och att postera ut 50 000 militärer på stadens gator.

Premiärminister Abhisit har ställt in en planerad resa till Australien för att istället följa ”den röda marschen” från en armébas i norra Bangkok.

Militärkupp

Kaoset i Thailand som utlöstes av en militärkupp mot Thaksin 2006 och fortsatte med att den internationella flygplatsen stängdes i över en vecka 2008 verkar aldrig ta slut.

Utlösande faktorn den här gången är att en thailändsk domstol för två veckor sedan beslöt att konfiskera tio miljarder kronor av Thaksins förmögenhet som varit fryst på hans thailändska bankkonton.

Vad de rödklädda egentligen vill är att det ska hållas nyval. Nuvarande premiärministern är inte folkvald.

Thaksin har splittrat Thailand i två block.

De röda är framförallt landsbygdsbefolkning som älskar Thaksin för att han gav dem billiga lån och sjukvård de hade råd med. Förr var det ingen som brydde sig.

Rika mot fattiga

De gulklädda är framförallt medelklassen i städerna som slåss för sina egna privilegier och tycker att Thaksin är en populist som köpt sitt stöd. De dyrkar även Thailands kung och anser att Thaksin skändar honom. Bland de gula finns också merparten av Thailands elit.

Vad vi ser är en klassisk maktkamp mellan de fattiga och de rika.

De gula har gjort allt för att bli av med Thaksin. De har störtat honom. De har förbjudit hans parti fler gånger om. De har bannlyst hans toppmedarbetare från politiken. Thaksin har i sin frånvaro dömts till fängelse för korruption.

Men Thaksin och hans anhängare vägrar ge upp.

Från sin exil i Dubai eldar Thaksin på sina anhängare via videolänk och twitter.

Regeringens problem är att det är Thaksin som har det folkliga stödet. De röda vinner valen men sedan är det ändå de gula som tar makten via diverse juridiska krumbukter.

Vad är värst?

Jag vet inte vad som är värst. Gamla tiders militärdiktaturer som Thailand var världsmästare i eller dagens låtsasdemokrati som ser ut att föra landet allt närmare avgrunden.

Situationens trappas hela tiden upp och kan i värsta fall sluta med inbördeskrig.

Någon lösning är svår att se så länge Thaksin inte ger upp sina försök att en gång komma tillbaka till makten och de nuvarande makthavarna vägrar att låta folkviljan styra.

Låsningen är total.

Kung Bhumibol som alla thailändare i grund och botten hyser stor respekt för är 82 år och ligger sedan fem månader på sjukhus. Förr var det han som löste upp knutarna.

Nu kan han bara ligga i sjuksängen och förfäras över hur illa det är på väg att gå för leendenas land.

Skandalöst att en stor svensk tidning sprider desinformation och påstår att PM inte är folkvald och att den däringa Taxin skulle vara di fattigas val.

Nomenklaturisten Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat stort gäng rödskjortor passerade vid 14-tiden mig på flaggan i Pattaya.

De var 84 personer varav 2 falanger. Men det är ju bara fredag..

Mvh sten på flaggan.

Jag är imponerad, du har verkligen Stenkoll. Själv minns jag inte hur många Chang jag inhalerade vid vårt möte på din altan i går.drinks.gif

Mvh Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ur dagens Pravda:

”Vad är värst – militärdiktatur från förr eller dagens låtsasdemokrati”

Han har inte satt sin fot i Thailand på flera år.

Ändå fortsätter förre premiärministern och ”rymlingen” Thaksin Shinawatra att skapa kaos i svenskarnas turistparadis.

Rödklädda Thaksinanhängare har redan börjat strömma in i centrala Bangkok inför helgens demonstrationer som många fruktar blir våldsamma. Regeringen tror att de röda blir 100 000 men laddar som om de skulle vara en halv miljon.

En speciallag som ska gälla under två veckor har införts. Lagen ger myndigheterna rätt att förbjuda sammankomster, förbjuda traktorer och andra jordbruksfordon i huvudstaden och att postera ut 50 000 militärer på stadens gator.

Premiärminister Abhisit har ställt in en planerad resa till Australien för att istället följa ”den röda marschen” från en armébas i norra Bangkok.

Militärkupp

Kaoset i Thailand som utlöstes av en militärkupp mot Thaksin 2006 och fortsatte med att den internationella flygplatsen stängdes i över en vecka 2008 verkar aldrig ta slut.

Utlösande faktorn den här gången är att en thailändsk domstol för två veckor sedan beslöt att konfiskera tio miljarder kronor av Thaksins förmögenhet som varit fryst på hans thailändska bankkonton.

Vad de rödklädda egentligen vill är att det ska hållas nyval. Nuvarande premiärministern är inte folkvald.

Thaksin har splittrat Thailand i två block.

De röda är framförallt landsbygdsbefolkning som älskar Thaksin för att han gav dem billiga lån och sjukvård de hade råd med. Förr var det ingen som brydde sig.

Rika mot fattiga

De gulklädda är framförallt medelklassen i städerna som slåss för sina egna privilegier och tycker att Thaksin är en populist som köpt sitt stöd. De dyrkar även Thailands kung och anser att Thaksin skändar honom. Bland de gula finns också merparten av Thailands elit.

Vad vi ser är en klassisk maktkamp mellan de fattiga och de rika.

De gula har gjort allt för att bli av med Thaksin. De har störtat honom. De har förbjudit hans parti fler gånger om. De har bannlyst hans toppmedarbetare från politiken. Thaksin har i sin frånvaro dömts till fängelse för korruption.

Men Thaksin och hans anhängare vägrar ge upp.

Från sin exil i Dubai eldar Thaksin på sina anhängare via videolänk och twitter.

Regeringens problem är att det är Thaksin som har det folkliga stödet. De röda vinner valen men sedan är det ändå de gula som tar makten via diverse juridiska krumbukter.

Vad är värst?

Jag vet inte vad som är värst. Gamla tiders militärdiktaturer som Thailand var världsmästare i eller dagens låtsasdemokrati som ser ut att föra landet allt närmare avgrunden.

Situationens trappas hela tiden upp och kan i värsta fall sluta med inbördeskrig.

Någon lösning är svår att se så länge Thaksin inte ger upp sina försök att en gång komma tillbaka till makten och de nuvarande makthavarna vägrar att låta folkviljan styra.

Låsningen är total.

Kung Bhumibol som alla thailändare i grund och botten hyser stor respekt för är 82 år och ligger sedan fem månader på sjukhus. Förr var det han som löste upp knutarna.

Nu kan han bara ligga i sjuksängen och förfäras över hur illa det är på väg att gå för leendenas land.

Skandalöst att en stor svensk tidning sprider desinformation och påstår att PM inte är folkvald och att den däringa Taxin skulle vara di fattigas val.

Nomenklaturisten Arne

Även om jag instinktivt känner att du är ironisk (ber om ursäkt om det är fel) så håller jag med dig i det du skriver. Bra skrivet!

Läs bland annat "De röda vinner valen men sedan är det ändå de gula som tar makten via diverse juridiska krumbukter." Att de röda vann har inget med regeringen att göra. I Thailand, precis som bland annat i Sverige kan man bilda koalitionsregering. Det har de gula gjort och därmed har den koalitionen majoritet (man hade det i alla fall vid makttillträdet. Nu är det mer tveksamt) De "diverse juridiska krumbukter" som det skrivs är alltså bland annat bildandet av en koalition.

I denna missuppfattning ligger ett av de grundläggande problemen. Thaksins förre talesman sa samma sak vid FFC kvällsaktivitet för några veckor sedan.

Vad gäller "De gulklädda är framförallt medelklassen i städerna som slåss för sina egna privilegier och tycker att Thaksin är en populist som köpt sitt stöd". Det är väl ingen som vet exakt hur många som bor i städerna men siffran 7-13 miljoner har nämnts bara i BKK. Av Thailands c:a 70 miljoner (även den siffran är för mig osäker) så bor alltså nästan 20 % bara i BKK. Lägg till andra "städer" så torde det innebära att en stor del av Thailands befolkning faktiskt tycker de röda är rätt parti. Så har dom inte rätt att rösta på det parti som företräder dem bäst? Vari ligger felet med det? Tänker jag fel här?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Pinsamt Aftonbladet. Pinsamt!

Så många fel i en så kort artikel!

Poffa

Det är länge sedan den blaskan hade koll på vad den skrev om.

Blaskans forna stoltheter i form av utlandscorrar är i vissa fall så så korkade att det här knappast är förvånande.

Men men.. det är en lättköpt sanning de säljer och Sverige är fullt av simpla medvetanden som med glädje köper den här typen av retorik.

Och med tanke på att demonstrationerna kommer att pågå några dagar så fungerar den här artikeln ganska bra som säljande försmak.

Det är nog löpsedel som gäller i morgon.

Eller kanske t.o.m en alldeles egen bilaga under namnet "Thailändarnas frigörelse från diktaturen" eller dyligt.

IL köper iaf garanterat minst 1 ex. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Och tack till Aftonbladet för en verklighets förankrad och riktig bild av läget.

Att folk som bor i Bangkok och dess närområde har en annan uppfattning är inte konstigt, dom vill ju fortsätta ha sina priviligerade och korrumperade liv som innebär

att delar av landet sugs ut och utnyttjas, så som har skett i århundraden.

För oss som har våran släkt och vänner i dom fattiga provinserna så har killen på Aftonbladet fångat läget helt korrekt, och han beskriver det precis så som folk i

norra och nord östra delen av landet upplever det.

Det är tur att det finns reportrar från alla läger i pressen, man önskar bara att det skulle vara tillåtet med ocensurerade objektiva reportage i Thailand också.

Men alla svenska "hang arounds" runt den gammla makteliten i Bangkok satte nog i halsen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som IL så har journalisten varken ork, lust eller formåga att sätta sig in i frågeställningen och då ar det ju enklast att anta att de i rott måste vara fattiga socialister som kämpar for ett agrart utopia. Konstigt att inga internationella journalister på riktiga tidningar ser det lika enkelt.

Jag antar att AB journalisten precis som IL inte kan forklara varfor fattiga bonder i Sodra eller Centrala Thailand inte tycker det är värt att protestera for att Sydostasiens mest korrumperade, nu levande, fd ledare ska få tillbaka pengarna han stulit från landet.

Skriver han samma reportage om någon vecka när de roda bonderna som tagit avstånd från Thaksin protesterar så är jag dock i sak benägen att hålla med honom

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Precis som IL så har journalisten varken ork, lust eller formåga att sätta sig in i formågan och då ar det ju enklast att anta att de i rott måste vara fattiga socialister som kämpar for ett agrart utopia. Konstigt att inga internationella journalister på riktiga tidningar ser det lika enkelt.

Jag antar att AB journalisten precis som IL inte kan forklara varfor fattiga bonder i Sodra eller Centrala Thailand inte tycker det är värt att protestera for att Sydostasiens mest korrumperade, nu levande, fd ledare ska få tillbaka pengarna han stulit från landet.

Skriver han samma reportage om någon vecka när de roda bonderna som tagit avstånd från Thaksin protesterar så är jag dock i sak benägen att hålla med honom

Hej

Att Gula står för rika och Röda för fattiga trode jag att dom flesta redan hade räknat ut, men det verkar ju fortfarande vara lite oklart på sina ställen.

Det är märkligt för det har det ju alltid varit enda sedan den här konflikten uppstod, och det vet dom ju även i borgerliga tidningar, glöm inte Britt Marie Mattssons

sammanställning i GP för några år sedan.

Den fick ju en och annan på högerkanten att undra, för henne hade dom ju förtroende för.

Vad det gäller ris och mer eller mindre rika och fattiga i den branschen så tror jag att det finns en förklaring.

Det kan ju bero på att det går att odla ris och skörda 2-3 gånger per år i centrala Thailand, då blir man inte så fattig utan den bäst avlönade bonden i landet,

Det har alltid varit så mycket pengar att hämta där att även politiker satsar på jordbruk där.

I norra och nord östra skördar nästan alla bara en gång och tjänar då naturligtvis bara 50% eller så lite som 33% av vad risbönderna i centrala Thailand gör.

Det finns nästan alltid en förklaring till det som ser märkligt ut.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...