Jump to content
IGNORERAD

Thailand behöver högre skatter!


Pa pa

Recommended Posts

andersbangkok

Jag kan inte läsa att någon här helt vill slopa skatter. För mig är det självklart att ett land behöver bekosta t.ex. de områden du beskriver med allmänna medel. Dessa allmänna medel är oftast skatter (utom i vissa arab-länder där det sker med intäkter från oljan :-9 )

Jag tycker inte det är ok att t.ex. försöka köpa Manchester City som en viss PM, i ett visst land, ville göra.

I Sverige har vi många exempel där kommuner startar t.ex caféer med skattepengar och därmed konkurrerar med privata intressen. Det är inte ok enligt min åsikt.

Frågan för mig är hur används dessa skattepengar.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    5

  • BaBoo

    4

  • silom

    4

  • ronoh

    3

Mest aktiva i denna tråd

Om inte högre skatter så behöver Thailand fler som betalar sina skatter och inte flyr undan, tex genom att instifta lagar för ens egen vinning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,. ingen skatteälskare direkt, men inser vikten av ett fungerande samhälle, men om Thailands befolkning skulle var skattetrogna och redovisa sina inkomster så borde nog stat o kummun gå i bräschen och redovisa sina utgifter, tror personligen det skulle bli stora hål i vissa byxor om det blidde så.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har en fråga till er som är emot skatter.

Bra fråga.

Och jag har en fråga till er som är emot mat. Hur har ni tänkt att folk ska överleva, om de inte äter?

Ja, sen undrar jag en sak till, är det bara troll som får bo i Trollhättan? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, sen undrar jag en sak till, är det bara troll som får bo i Trollhättan? :)

Nä, numer har även Holländska sportbilsfantaster och ryssmaffian tillträde.

Hoppas det klarnar i Trollfrågan.

Baa (ra ett litet troll)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har en fråga till er som är emot skatter.

Hur skulle ni finansiera vård, skola, infrastruktur m.m om inte skatter fanns?

Ser fram emot att höra er lösning på detta.

Mvh Isan Lover

Hur gör du när du är i Thailand och blir sjuk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att du tycker det verkar väl strikt med en nolltolerans för gåvor men bekymmret är ju att det finns en så utbredd korruption att det enda sättet att städa upp i den är en strikt nolltolerans, för vem ska annars sätta gränsen ok det är ok med en Singha men en Singha varje dag då? Om man inför en ny gråskala lär det ej gå att städa upp i den befintliga korruptionen. Förstår att du ville gå på den fotbollsmachen men vad kostade biljetten då?

Mvh

M-C

Det handlade om ett par tusenlappar per skalle, jag kom inte ihåg den exakta siffran eftersom det var ett tag sedan, däremot fick vi behålla landslagströjan som vi har inramad nu på kontoret med alla landslagspelares signaturer.

Tro mig det är ingen enkel sak att städa upp den statliga korruptionen i Thailand. Fast ifall folk betalade skatt istället för muta så kanske det vore något?

Tex du får bygglov ifall du skänker 1 miljon bath till det lokala sjukhuset?

Fast det känns inte riktigt som en trygg lösning.

Det behövs ett par självmordsbenägna vapenkarlar som kan rensa upp bland poliskåren och rättsväsende först innan med full kraft kan beta sig igenom företag kontra statlig och dess mut-affärer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är självklart att thailändska staten skulle behova mycket storre skatteinkomster och lika självklart att de behover använda sina resurser på ett effektivare sätt.

Thailand har dock redan några av Asiens hogsta inkomst- och foretagsskatter så det är inte där problemet ligger. Problemen är istället:

Den thailändska staten saknar formågan, och ofta viljan, att driva in skatterna.

Det finns ingen tradition och moral att betala skatt.

De allra flesta tjänar så lite att det finns ingen skatt att betala.

Det krävs alltså effektivare myndigheter, mindre giriga hoginkomsttagare och fler låginkomsttagare som är beredda att lämna sin lilla risplätt for en plats vid bandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker de kan sänka skatten på vin, den är ju löjligt hög. Ölskatten borde också sänkas medan man med fördel kan höja skatten på starksprit.

Fanns det inga planer på en fastighetsskatt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Det handlade om ett par tusenlappar per skalle, jag kom inte ihåg den exakta siffran eftersom det var ett tag sedan, däremot fick vi behålla landslagströjan som vi har inramad nu på kontoret med alla landslagspelares signaturer.

Tro mig det är ingen enkel sak att städa upp den statliga korruptionen i Thailand. Fast ifall folk betalade skatt istället för muta så kanske det vore något?

Tex du får bygglov ifall du skänker 1 miljon bath till det lokala sjukhuset?

Fast det känns inte riktigt som en trygg lösning.

Det behövs ett par självmordsbenägna vapenkarlar som kan rensa upp bland poliskåren och rättsväsende först innan med full kraft kan beta sig igenom företag kontra statlig och dess mut-affärer.

Ja jag tror dig det är ingen enkel sak att städa upp i en så korumperad miljö, säkert inte ofarligt heller men det måste göras!

Om landet skall kunna utvecklas!

M-C

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde införas en fasighetsskatt tillikaledes vid försäljning av lägenheter eller

hus har för mig att skatten vid försäljning ligger på 0.5% löjligt lågt.

Sen kan väl vi Faranger & turister bidra med lite extra turistskatt till Los,

skulle tillföra många fina miljornes bath.

Men först måste väl koruptionen rensas upp annars försvinner väl dessa intäkter

ochså ner i fel ficka! :kort:

Mvh Svampen :wai:

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker de kan sänka skatten på vin, den är ju löjligt hög. Ölskatten borde också sänkas medan man med fördel kan höja skatten på starksprit.

Fanns det inga planer på en fastighetsskatt?

417% för att skydda ungdomen mot vinets faror, däremot kan man köpa en flaska inhemsk producerad "whiskey" i närmsta 7-11 för 200 battingar...

Att beskatta enligt alkoholhalt är inget för thailändarna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte någon här som undrade hur man skulle upprätta sjukvård om man inte betalade skatt?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6763673.ab

Läs artikeln och ge förslag på hur hög skatt vi måste betala för att få ett brutet ben opererat här hemma i Sverige?

60-70-80-90% vad tycker ni?

Ändrades av silom

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Varför inte satsa en del av dessa pengar på att bygga ut och modernisera exempelvis det bedrövliga järnvägsnätet i Thailand. Det var väl drygt 50 år sedan det satsades på några moderniseringar där.

Pågår ett upprustningsprojekt, vet inte status just nu. Redan 2005 hade huvudlinjerna försetts med skarvfritt spår på betongslipers med högsta hastighet 120 km/h, vilket är rätt skapligt på meterspår. (I Australien kör man 160 km/h på spårvidd 1,067 m). Ett modernt signalsystem var på gång.

Dock fanns det då inte så mycket fordon som klarade dessa hastigheter, plus att det ännu inte utbyggda signalsystemet medförde att stationer inte kunde passeras i någon vettig hastighet (utbyte av stafettpinne måste ske i farten). Har inte kollat hur utvecklingen har gått.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Khun Somtam

Gott! med så många engagerade svar för en viktig sak, till skillnad från cyniska diskussionerna kring barflickor e t c.

Jag tycker allt bättre om det här forumet!

Bästa hälsningar Papa

Håller med dig, det där bartjej-trådarna är så fruktansvärt söndertjatade.

Som andra redan skrivet i tråden så har Thailand redan ganska höga skatter för sina höginkomsttagare.

Kanske de kan kopiera den gamla svenska modellen med förmögenhetsskatten, Mona kan väl åka dit och hålla ett par föreläsningar. Sedan får vi väl se om de nappar? :huh:

Mvh

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Vem skall betala skatt i Thailand det finns ju ingen som jobbar värt namnet arbetare .

Moo

Jag betalade mer än 3 miljoner THB i skatt för några år sedan. Det var på hederligt arbete. Jag är nog inte den ende som gör det.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Ju högre skatt desto bättre!!!

Betala 100% och alla problem är lösta!

Mvh

Slarv-Mona

Tänkvärt när det gäller skatter. Det finns dom som tycker skatter och höga skatter är sexigt.

SKATTEFÖRDELNING:

10 personer går dagligen ut för att äta middag. Notan blir 1000 kr. Notan delas på samma sätt som skatt betalas: - De första fyra - de fattigaste - betalar ingenting; - den 5:e betalar 10 kr; - den 6:e betalar 30 kr; - den 7:e 70 kr; - den 8:e 120 kr; - den 9:e 180 kr. - Den 10:e personen, den rikaste, betalar 590 kr. De 10 åt middag på restaurangen varje dag, nöjda med uppgörelsen. Tills en dag, då ägaren till restaurangen gav dem rabatt. "Ni är så bra kunder", "jag ger 200 kr rabatt på era middagar." Middag för 10 kostar nu 800 kr. Man ville fortfarande betala middagen som skatter betalas. De första 4 påverkades inte, de fick fortsätta äta gratis. Men hur skulle de andra 6 göra - de som betalade? Hur skulle de dela upp rabatten på 200 kr så att alla skulle få sin del? De insåg att 200 kr delat med 6 blir 33,33 kr. Men drog de bort det från varje persons andel skulle den 5:e och 6:e personen få betalt för att äta. Restaurangägaren föreslog att det vore rättvist att reducera varje persons nota proportionellt. Han räknade ut de belopp varje person skulle betala. Resultatet blev att även den 5:e personen fick äta gratis, - den 6:e fick betala 20 kr, - den 7:e betalade 50 kr, - den 8:e 90 kr, - den 9: 120 kr, - den 10:e personen betalade 520 kr istället för tidigare 590 kr. Alla fick lägre pris än tidigare och de 4 första fick fortsätta äta gratis. Utanför restaurangen började de jämföra vad de sparat. "Jag tjänade bara en tia av rabattens 200 kr,"började den 6:e personen. Han pekade på den 10:e : "men han tjänade 70!" "Precis," sa den 5:e personen. "jag sparade också bara en tia. Det är orättvist att han fick sju gånger så mycket som jag!" "Det är sant!" skrek den 7:e personen. "varför ska han få 70 kr tillbaka När jag bara fick 20? De rika ska alltid få det bättre!" "Vänta ett tag," skrek de 4 första, "Vi fick ingenting! Det här systemet utnyttjar de fattiga!" De 9 personerna skällde på den 10:e och kallade honom för utsugare som sög blodet ur de fattiga. Nästa kväll kom inte han till middagen, skönt tyckte de andra 9, satte sig ner och åt. När notan kom upptäckte de något viktigt. Det fattades 520 kr.

Mvh Kenthamon :wai:

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Hej

Får väl börja med att lugna hypokondrikerna som känner av allergiska symtom vid kontakt med ordet "skatt"; vi talar om Thailand inte Sverige. Sveriges f ö mer än tillräckligt höga skatter är ointressanta i sammanhanget. Det är lång lång väg dit för Thailand.

Vill tillföra följande; Thailand tillämpar progressiv skatteskala för inkomstskatt, som ungefär ser ut så här:

Upp till 150 000 THB/år 3% (vilket eg är halva kostnaden för sjukförsäkringen, arbetsgivaren betalar andra hälften*)

på inkomst mellan 150 000- 500 000 THB/år 10%

på inkomst mellan 500 000 - 1000 000 THB/år 20%

på inkomst mellan 1000 000- 4000 000 THB/år 30%

över 4000 000 THB/år 37%

Med en inkomst på 5 miljoner THB betalar man maximalt sålunda c:a 28%

"momsen" är 7% som bekant

Som jag ser det är det lång väg kvar innan ens den mest egoistiske behöver vara orolig! Om man gruvar sig för att betala lite mer kan man ju ta sitt pick och pack och ansluta sig till Thaksin i armodets Kambodja.

* Ett års anställning ger rätt till 30 dagars sjuklön två års anställning 2 x 30 dagar o s v.

Vänliga hälsningar Papa

Glöm inte att Sverige har haft låga skatter också för länge sen. Sen var det någon som kom på att man kunde vara jultomte hela året. Det var bara att höja skatterna och dela ut. Det var ju bara de rika som skulle betala, men... men... Efter lång tid fungerade det ju inte utan att brandskatta hela befolkningen och dom blev av med makten. Vilken tur att vi har demokrati. Men skattehöjarna gillar det inte utan tycker det är odemokratiskt när nån SÄNKER skatten.

Mvh

Kenthamon :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Hej

Jag har en fråga till er som är emot skatter.

Hur skulle ni finansiera vård, skola, infrastruktur m.m om inte skatter fanns?

Ser fram emot att höra er lösning på detta.

Mvh Isan Lover

Skola, vård och infrastruktur kan man finansiera med skatter. Tror inte det är några problem för någon. Problemen uppstår när någon börjar dela ut bidrag till höger och vänster, mest till vänster, för att vinna val. Ungefär samma fenomen som när man köper röster i Thailand, men i Sverige gör vänstern det med offentliga medel, alltså våra skattepengar.

Mvh

Kenthamon :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkvärt när det gäller skatter. Det finns dom som tycker skatter och höga skatter är sexigt.

SKATTEFÖRDELNING:

10 personer går dagligen ut för att äta middag. Notan blir 1000 kr. Notan delas på samma sätt som skatt betalas: - De första fyra - de fattigaste - betalar ingenting; - den 5:e betalar 10 kr; - den 6:e betalar 30 kr; - den 7:e 70 kr; - den 8:e 120 kr; - den 9:e 180 kr. - Den 10:e personen, den rikaste, betalar 590 kr. De 10 åt middag på restaurangen varje dag, nöjda med uppgörelsen. Tills en dag, då ägaren till restaurangen gav dem rabatt. "Ni är så bra kunder", "jag ger 200 kr rabatt på era middagar." Middag för 10 kostar nu 800 kr. Man ville fortfarande betala middagen som skatter betalas. De första 4 påverkades inte, de fick fortsätta äta gratis. Men hur skulle de andra 6 göra - de som betalade? Hur skulle de dela upp rabatten på 200 kr så att alla skulle få sin del? De insåg att 200 kr delat med 6 blir 33,33 kr. Men drog de bort det från varje persons andel skulle den 5:e och 6:e personen få betalt för att äta. Restaurangägaren föreslog att det vore rättvist att reducera varje persons nota proportionellt. Han räknade ut de belopp varje person skulle betala. Resultatet blev att även den 5:e personen fick äta gratis, - den 6:e fick betala 20 kr, - den 7:e betalade 50 kr, - den 8:e 90 kr, - den 9: 120 kr, - den 10:e personen betalade 520 kr istället för tidigare 590 kr. Alla fick lägre pris än tidigare och de 4 första fick fortsätta äta gratis. Utanför restaurangen började de jämföra vad de sparat. "Jag tjänade bara en tia av rabattens 200 kr,"började den 6:e personen. Han pekade på den 10:e : "men han tjänade 70!" "Precis," sa den 5:e personen. "jag sparade också bara en tia. Det är orättvist att han fick sju gånger så mycket som jag!" "Det är sant!" skrek den 7:e personen. "varför ska han få 70 kr tillbaka När jag bara fick 20? De rika ska alltid få det bättre!" "Vänta ett tag," skrek de 4 första, "Vi fick ingenting! Det här systemet utnyttjar de fattiga!" De 9 personerna skällde på den 10:e och kallade honom för utsugare som sög blodet ur de fattiga. Nästa kväll kom inte han till middagen, skönt tyckte de andra 9, satte sig ner och åt. När notan kom upptäckte de något viktigt. Det fattades 520 kr.

Mvh Kenthamon :wai:

.

Visst är livet orättvist.. man nästan lider med de stackare som inte fick ett öre av rabatten.hehe B)

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

http://www.bangkokpost.com/business/economics/38652/korn-tax-collection-must-become-more-efficient

Finansministern är också inne på att Thailand först och främst måste se till att folk och företag faktiskt betalar sina skatter, Kanske dgas för dem att gå på kurs hos skatteverket i sverige?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betalar 30% skatt pa min inkomst i Thailand och for det far jag exakt: Ingenting

Skatt i Thailand kan i stort sett jamstallas med bistand till Afrika - I basta fall nar en brakdel fram till de behovande

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betalar 30% skatt pa min inkomst i Thailand och for det far jag exakt: Ingenting

Skatt i Thailand kan i stort sett jamstallas med bistand till Afrika - I basta fall nar en brakdel fram till de behovande

Men det har de som bor kvar i Sverige, Dina surt förvärvade slantar har man köpt SVENSKA flygplan för, länge leve grepen!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Men det har de som bor kvar i Sverige, Dina surt förvärvade slantar har man köpt SVENSKA flygplan för, länge leve grepen!

Är det inte konstigt att slantar alltid är "surt förvärvade" så fort de ska beskattas?

I andra sammanhang är det ingen ända på alla fantastiska lättförtjänade vinster, affärer och klipp som görs dag ut och dag in.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...