Jump to content
IGNORERAD

Är Thaksin verkligen trovärdig som di fattigas förkämpe?


broder tuk tuk

Recommended Posts

broder tuk tuk

Råkade läsa denna artikel i Bangkokpost som bland annat räknar upp alla Thaksins fina och värdefulla armbandsur till ett värde av 10 miljoner baht.

www.bangkokpost.com/opinion/opinion/34121/so-much-precious-time-on-his-hands

Frågan man ställer sig är ju om en sån man verkligen drivs av omtanke om de fattigas misär eller om hans politiska avsilkter är något helt annat?

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    7

  • MaiChai

    3

  • Posten Berit

    3

  • ronoh

    2

Mest aktiva i denna tråd

Isaan Butterfly

Svar nej De fattiga har redan en förkämpe högre up

Nu menar jag förståss Budha eftersom jag bor i Thailand

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Svar nej.

Hans är dessutom kines, så hans omtanke om de fattiga Thailändarna får snarast anses som ett rent skämt.

Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Om jag inte missminner mig så var det väl ochså under Thaksineran som barerna tvingades stänga redan klockan två på natten.

För det mesta släcktes det ned under några minuter för att sedan tändas upp igen.

En idi*tisk regel.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Råkade läsa denna artikel i Bangkokpost som bland annat räknar upp alla Thaksins fina och värdefulla armbandsur till ett värde av 10 miljoner baht.

www.bangkokpost.com/opinion/opinion/34121/so-much-precious-time-on-his-hands

Frågan man ställer sig är ju om en sån man verkligen drivs av omtanke om de fattigas misär eller om hans politiska avsilkter är något helt annat?

Hej

För dom fattiga har han varit det enda alternativet, inget annat parti har gjort så mycket för denna grupp.

Och dom partier som t.ex var emot allas rätt till vård har ju ett sämre läge hos dom fattiga.

Men kanske fler får upp ögonen för denna grupp för dom har ju fortfarande rösträtt (även om PAD vill ta bort den).

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Råkade läsa denna artikel i Bangkokpost som bland annat räknar upp alla Thaksins fina och värdefulla armbandsur till ett värde av 10 miljoner baht.

www.bangkokpost.com/opinion/opinion/34121/so-much-precious-time-on-his-hands

Frågan man ställer sig är ju om en sån man verkligen drivs av omtanke om de fattigas misär eller om hans politiska avsilkter är något helt annat?

Får "Ferdinand Marcos"-tankar när man läser sådant

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret är nej. Thakisn är en kleptokrat som håller Thailand och dess folk, fattiga och rika, som gisslan i ett utpressningsförsök för att skaffa sig mer rikedom.

Sen när det gäller IL´s resonemang, jag känner även igen det från facket när jag var med. Inför varje valrörelse donerades det stora summor till Socialdemokratiska Arbetar partiet med motiveringen att de hade gjort så mycket för arbetarna under 1930-talet. Vilket ju var sant men när man påpekade för fackpampen att det faktiskt var 1992 nu och hur länge står man i tacksamhetsskuld till ett parti så hade han inga bra svar.

Facket ifråga var Statsanställdas förbund.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

för dom har ju fortfarande rösträtt (även om PAD vill ta bort den).

Vill de ta bort de fattigas rösträtt? Hur fattig eller rik skall man vara för att få rösta? Räcker det om man har mark, hus istället för rena pengar på kontot?

Kan du ge mig en länk, skulle vara intressant att läsa om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Lite skrattretande att det sitter massor av välbergade svenskar här som säger att Thaksin är inte bra för de fattiga, när de själva är av motsatt åsikt. Känns lite som omyndigförklarande av folket. Sanningen är precis som IL säger att det är ingen som gjort så mycket för dem som Thaksin. Det är bästa valet för dem helt enkelt. Sen är väl han lika mycket av en skurk som alla andra politiker i Thailand.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite skrattretande att det sitter massor av välbergade svenskar här som säger att Thaksin är inte bra för de fattiga, när de själva är av motsatt åsikt. Känns lite som omyndigförklarande av folket. Sanningen är precis som IL säger att det är ingen som gjort så mycket för dem som Thaksin. Det är bästa valet för dem helt enkelt. Sen är väl han lika mycket av en skurk som alla andra politiker i Thailand.

Så det är bara de fattiga i isaan som räknas?

I de område där jag brukar befinna mig är Thaksin hatad av de fattiga (och även de rika)!

Jag börjar tro att det endast är Isaan Lovers by som är så sjukligt fanatiska och att resten av Thailand inte bryr sig lika mycket... Men det är klart att när en farangkommunist flyttar till byn och lägger 3 månader om året på att propogera kommunismens förträfflighet så blir det kanske så. Jag personligen tror att de i IL`s by blir normala varje gång han åkt hem, klart att det är enklast att hålla med den konstiga farangen när han är där!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Mitt svar är NEJ!

Thaksin mutkarriär började redan när han försåg Thailändska polisen med datorer (och det var länge sedan)

Karriären har därefter kantats av mängder av mutor (tips... det kan vara värt att kolla hur en av hans golfbanor; Alpine, kom till)

Hans son (som äger flera bilar där var och en kostar mer än 10M THB) donerade 100.000 THB till tsunami-offren. Jag donerade mer själv (och äger 0 bilar till det värdet :( )

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Så det är bara de fattiga i isaan som räknas?

Det har jag inte sagt. Frågan handlade inte de övriga grupperna. Alla röstar väl på det parti som gynnar dem eller den ideologi som tilltalar dem mest.

..propogera kommunismens förträfflighet...

Vem är det som förespråkar kommunism? Du har nog fått det hela på bakfoten. Även om Thaksin-anhängarna nu råkar ha röda skjortor på sig så är det mer till höger än moderaterna i Sverige. Färgvalet har inget med kommunism att göra.

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra att någon politiker bryr sig det behöver man inte vara kommunist eller kapitalist för att tycka.

Men när en politiker ägnar sig åt mutaffärer och andra lagbrott för att göra sig själv rik...

Är det okej för mig att slippa straff ifall jag tex är fadder i rädda barnen???

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, frågan är som vanligt felställd, då den naturligtvis ska ställas te di fattiga.

Frågvise Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Det är bra att någon politiker bryr sig det behöver man inte vara kommunist eller kapitalist för att tycka.

Men när en politiker ägnar sig åt mutaffärer och andra lagbrott för att göra sig själv rik...

Är det okej för mig att slippa straff ifall jag tex är fadder i rädda barnen???

Det är väl en helt annan diskussion.

Dessutom är det egentligen helt irrelevant vad någon av oss tycker. Det är folket i Thailand som förhoppningsvis snart själva får välja.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vill de ta bort de fattigas rösträtt? Hur fattig eller rik skall man vara för att få rösta? Räcker det om man har mark, hus istället för rena pengar på kontot?

Kan du ge mig en länk, skulle vara intressant att läsa om?

Hej

Det tror jag att MaiChai kan förklara för dig, för han känner till lika bra som mig, så blir det nog ändå trovärdigare.

Jo så illa ställt är det med synen på demokrati i det gula lägret.

Och skälet till att ta bort rösträtten var deras dåliga utbildnigsnivå, OBS! detta är inget skämt.

Det blev aktuellt när dom insåg att dom inte kunde vinna några val där alla fick vara med.

Det är ju av samma anledning som högern var emot allmänn rösrätt i Sverige också tidigare, och även till att dom var emot

rösträtt för kvinnor, det är lätt att glömma sin historia.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Svaret är nej. Thakisn är en kleptokrat som håller Thailand och dess folk, fattiga och rika, som gisslan i ett utpressningsförsök för att skaffa sig mer rikedom.

Det kanske är dags att någon uppdaterar listan över "Kleptokrater" eftersom Dr T ännu saknas på den listan?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kleptokrati

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det tror jag att MaiChai kan förklara för dig, för han känner till lika bra som mig, så blir det nog ändå trovärdigare.

Jo så illa ställt är det med synen på demokrati i det gula lägret.

Och skälet till att ta bort rösträtten var deras dåliga utbildnigsnivå, OBS! detta är inget skämt.

Det blev aktuellt när dom insåg att dom inte kunde vinna några val där alla fick vara med.

Det är ju av samma anledning som högern var emot allmänn rösrätt i Sverige också tidigare, och även till att dom var emot

rösträtt för kvinnor, det är lätt att glömma sin historia.

Mvh Isan Lover

BaBoo

PAD hade det som förslag ett tag, inget förslag som antogs av dem. PAD har nu bildat ett politiskt parti NPP och förlsaget att begränsa rösträtten finns inte med i deras partiprogram. Hur mycket IL än hävdar att det gör så. NPP sitter inte i parlamentet och de har inga ministerposter.

De har ungefär lika stort inflytande som KPML® har i Sverige, ett gäng dårar uppbackade av en stor gaphals. Något som 99% av befolkningen har upptäckt.

NPP kommer aldrig att vinna några val, de har aldrig ställt upp i ett val i Thailand och om de gör det nästa gång kommer de att få ett fåtal procent av rösterna.

IL vill gärna måla upp det som att NPP styr och ställer i regeringen, det passar bra in i hans retorik...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Om jag inte missminner mig så var det väl ochså under Thaksineran som barerna tvingades stänga redan klockan två på natten.

För det mesta släcktes det ned under några minuter för att sedan tändas upp igen.

En idi*tisk regel.

BTT

Thaksin är en gammal polis, och han vet hur man gör denna yrkeskategori glada och nöjda.

Hårdare stängningstider för barer och diskotek gjorde det bara lättare för polischeferna att

tjäna ännu mer pengar på mutor som relaterar till längre öppettider.

Hade han istället tagit bort restriktionerna gällande öppettider för nöjesindustrin

så hade han ju samtidigt tagit bort dessa miljoninkomster för polisbefälen runt om i landet.

Vilket säkert inte hade blivit populärt. . .

This is Thailand = TIT

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Det kanske är dags att någon uppdaterar listan över "Kleptokrater" eftersom Dr T ännu saknas på den listan?

http://sv.wikipedia.iki/Kleptokrati

Banarne verkar ligga på 11 plats. Tillförlitlig den där Wikipedia. :) /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag inte sagt. Frågan handlade inte de övriga grupperna. Alla röstar väl på det parti som gynnar dem eller den ideologi som tilltalar dem mest.

Vem är det som förespråkar kommunism? Du har nog fått det hela på bakfoten. Även om Thaksin-anhängarna nu råkar ha röda skjortor på sig så är det mer till höger än moderaterna i Sverige. Färgvalet har inget med kommunism att göra.

Jo att Thaksin är högerpoliteker det vet jag, det är IL som är kommunist och försöker vigla upp folket i sin lilla by!

Link to comment
Dela på andra sajter

BaBoo

PAD hade det som förslag ett tag, inget förslag som antogs av dem. PAD har nu bildat ett politiskt parti NPP och förlsaget att begränsa rösträtten finns inte med i deras partiprogram. Hur mycket IL än hävdar att det gör så. NPP sitter inte i parlamentet och de har inga ministerposter.

De har ungefär lika stort inflytande som KPML® har i Sverige, ett gäng dårar uppbackade av en stor gaphals. Något som 99% av befolkningen har upptäckt.

NPP kommer aldrig att vinna några val, de har aldrig ställt upp i ett val i Thailand och om de gör det nästa gång kommer de att få ett fåtal procent av rösterna.

IL vill gärna måla upp det som att NPP styr och ställer i regeringen, det passar bra in i hans retorik...

OK så ännu ett önsketänkande av Isaan Lover :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är dags att någon uppdaterar listan över "Kleptokrater" eftersom Dr T ännu saknas på den listan?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kleptokrati

Tydligen från 2004, hittar ingen senare från när Thaksins klepotokrati avslöjades. Till och med Banarne har ju tagit sig in på listan...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon motsvarande lista vad beträffar regenter i nu tid. Eller varför inte 40 år tillbacka i tiden och framtill nu.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...